Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@23:07:03 GMT

سرور تلگرام فارسی در طبقه ۹ مرکز امام خمینی نبود

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۳۳۲۳

سرور تلگرام فارسی در طبقه ۹ مرکز امام خمینی نبود

در بازدید اصحاب رسانه‌ از طبقه نهم مرکز مخابراتی امام خمینی مشخص شد که سرور نسخه‌های فارسی تلگرام در این طبقه وجود ندارد، اما ابهاماتی همچنان باقی است که به آن پاسخ داده نشد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری مهر، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر استقرار سرورهای نسخه‌های فارسی شبکه اجتماعی تلگرام از جمله هاتگرام و تلگرام طلایی در طبقه نهم مرکز مخابراتی امام خمینی و حمایت وزارت ارتباطات از این شبکه‌ها که از سوی سازمان پدافند غیرعامل مطرح شده است، این وزارتخانه بعدازظهر امروز دوشنبه ۲۵ تیرماه، امکان بازدید رسانه ها از این مرکز را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بازدید که با حضور جمعی از نمایندگان رسانه ها و عکاسان خبری انجام شد، سهراب آغ بیات مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت و جمال هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، خبرنگاران را همراهی کرده و به سوالات پاسخ دادند.

امکان بازدید فقط از طبقه نهم!

در این بازدید، امکان حضور رسانه ها تنها در طبقه نهم مرکز مخابراتی امام خمینی فراهم شد و مسئولان مربوطه اعلام کردند که مجوز برای بازدید از سایر طبقات این ساختمان ۱۲ طبقه، صادر نشده است.

این طبقه دارای چند سالن بود که شامل سالن تجهیزات و دستگاهها و سیستم های مربوط به ارتباطات خارج از کشور و راه دور و ارتباطات بین شهری می شد که به طور کلی مکالمات داخلی و خارجی کشور را پشتیبانی می کرد.

سهراب آغ بیات در توضیح خود از تجهیزات نصب شده در این طبقه از ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: به دنبال شفاف سازی موضوع استقرار نسخه های تلگرام در این طبقه، این بازدید برنامه ریزی شده است و همانطور که مشاهده می کنید تجهیزات در این طبقه مربوط به مکالمات بین شهری و خارج از کشور است و این تجهیزات مسیریابی مکالمه را برای خارج از شهر تهران انجام می دهد. سالن تجهیزات بین شهری مکالمات را برای شهر تهران پشتیبانی می کند و به طور کلی این طبقه مربوط به بخش نگهداری سوئیچ های ارتباطات تلفنی بین شهری و بین المللی است و به بیان دیگر مسیریابی مکالمات خارج از کشور از این طبقه پشتیبانی می‌شود.

مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید براینکه تجهیزات سوئیچ تلفنی تنها مربوط به مکالمه و مسیریابی VOICE است، توضیح داد: برای مثال شما وقتی شماره ۰۰۹۶۴ که مسیر عراق است را شماره گیری می کنید این ارتباط در این سالن و با اپراتور عراقی برقرار شده و مکالمه بین ایران و عراق شکل می‌گیرد. این مسیریابی از طریق این سوئیچ ها برقرار می شود.

تجهیزات انتقال دیتا کجاست؟

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که تجهیزات انتقال دیتا کجاست و چگونه می توان این تجهیزات و سرورهای مربوط به دیتا را از سوئیچ های تلفن تشخیص داد، گفت: شکل و شمایل این تجهیزات کاملا متفاوت است. این تجهیزات کوچکتر از تجهیزات مکالمه است و شما به راحتی مشابه این تجهیزات را می توانید در سایت سرورهای خدمات دهندگان اینترنت مشاهده کنید. اینجا در طبقه نهم ما فقط تجهیزات تلفن نگهداری می‌کنیم.

وی گفت: در مورد تفاوت سوئیچ و سرور، عکاسانی که عکس گرفتند آن را منتشر خواهند کرد و کارشناسان قضاوت خواهند کرد که اینها چه تجهیزاتی است.به خاطر شفاف سازی امروز بدون درنظر گرفتن مباحث امنیتی، از مراکزمان عکس برداری شده و کارشناسان می توانند اعلام کنند که این سوئیچ مکالمه است یا کار دیگری می‌کند.

وی با تاکید براینکه اینجا مرکز حساس تلفن و مربوط به ارتباطات است و ورود به هر طبقه اش نیازمند مجوز است، افزود: سردار جلالی فقط طبقه نهم را ادعا کردند؛ اگر طبقه دیگری را نیز هر یک از مسئولان و رسانه ها ادعا دارند، بگویند آنهم برای بازدید در خدمتتان هستیم.

آغ بیات در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه، ممکن است سرورهای مدنظر در طبقات دیگر این ساختمان مستقر شده باشند، گفت: اصلا همچنین چیزی وجود ندارد. موضوع مورد اشاره در طبقه ۹ مرکز امام بوده است که ما می گوییم در این طبقه، تنها تجهیزات سوئیچ تلفنی نصب است.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است در طبقه هشتم این تجهیزات نصب شده باشد، افزود: در طبقه هشتم هم این چنین چیزی نیست. در کل این ساختمان بحث، بحث تجهیزات زیرساختی کشور است؛ سرورهای طلاگرام و هاتگرام که عنوان می شود، متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت نیست.

سرور تلگرام کجا نگهداری می شد؟

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سوال که سرورهای پیام رسانهای بومی کجا نگهداری می شود، گفت: این سرورها در سایت خودشان نگهداری و تنها ارتباطات آنها، توسط زیرساخت ساپورت (پشتیبانی) می‌شود و نگهداری تجهیزات آنها به ما ربطی ندارد. زیرساخت ارتباطات، این شبکه ها را پشتیبانی می کند و آنها برای ارائه خدمات، تجهیزاتشان را در سالنهای زیرساخت می گذارند.

وی در پاسخ به اینکه سرورهای تلگرام زمانی که در ایران بود کجا نگهداری می‌شد؟ گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم. کدام مرجع رسمی این را تایید کرده است که همچین چیزی وجود داشته است.

آغ بیات در مورد ابهامات مطرح شده که از سوی خبرنگاران اعلام شد مبنی بر استقرار سرور تلگرام از زمان دولت یازدهم در ایران، تاکید کرد: بنده اطلاع خاصی در این زمینه ندارم و در زمینه مکالمات تلفنی اطلاع دارم. در زمینه دیتا در وقت مناسب که تعیین شد، نفر مناسب آن پاسخ به سوالات را ارائه می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سرور تلگرام در این ساختمان نگهداری می شد یا خیر، گفت: این را اطلاع ندارم. شما طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت میدان امام هستید و ما در اینجا این تجهیزات را نداریم. نه این تجهیزات را ملاحظه می کنید و نه این تجهیزات عملا وجود دارد.

مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در اعتراض به سوال خبرنگاران که چرا مسئولی نگذاشتند تا به ابهامات پیرامون این موضوع پاسخ دهد، تاکید کرد: هیچ مرجع رسمی تاکنون موضوع استقرار سرورهای تلگرام در ایران را تایید نکرده است.

امکان استقرار سرور نسخه های فارسی تلگرام در مرکز مخابرات انقلاب

در این بازدید برخی خبرنگاران از وجود برخی شایعات درباره استقرار سرور تلگرام طلایی و هاتگرام در مرکز مخابراتی انقلاب وابسته به شرکت ارتباطات زیرساخت خبر دادند که در این زمینه نیز آغ بیات گفت: آدرس دقیق بدهید که با هم برویم ملاحظه کنیم. این آدرس دوباره قابل بررسی است، اگر از سوی خبرگزاریها و یا مسئولان اعلام شود. وزیر هم تاکید داشتند که اگر آدرس دقیق بدهید ما هم موضوع را شفاف می کنیم.

وی با تاکید براینکه بازدید از این مرکز  با هدف شفاف سازی صورت گرفته گفت: در سایر مواقع بحث ارتباطات کشور مطرح است و حفظ محرمانگی باید رعایت شود. در مواقع عادی حتی یک کارشناس هم نمی تواند به این ساختمان بیاید.

آغ بیات در پاسخ به این سوال که در این ساختمان چه تجهیزات دیگری نگهداری می شود توضیح داد: تجهیزات مختلف است اما در طبقه نهم دقیقا تجهیزات مکالمات بین شهری و خارج از کشور نگهداری می شود.

سرور تلگرام طلایی وجود خارجی ندارد

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که سروری در طبقه نهم وجود ندارد، گفت: خیر. ملاحظه فرمودید که این مرکز فقط بحث مکالمه را ساپورت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا کلا در این ساختمان سروری وجود ندارد تاکید کرد: ببینید بحثی که شده طبقه نهم بود که ما در این زمینه در خدمت شما هستیم. شاید سرور هم وجود داشته، اما سروری که مدنظر است وجود خارجی و تاییدیه رسمی از نظر زیرساخت ندارد.

در این بازدید جمال هادیان مدیر روابط عمومی نیز در خصوص مطالبه اصحاب رسانه برای بازدید از سایر قسمتهای این مرکز مخابراتی و اخبار مربوط به انتقال سرورهای تلگرام تاکید کرد: خیلی چیزها گفته می شود اما واقعیت این است که شما هم اکنون در طبقه ۹ ساختمان امام هستید و دقیقا با تجهیزاتی که اینجا نصب هست آشنا می شوید و خدماتی که ما از طریق این تجهیزات به کشور ارائه می کنیم را ملاحظه می کنید.

وی افزود: اگر سوالات دیگری دارید مرجع دیگر و روسا و مسئولان دیگری باید در یک کنفرانس خبری توضیح بدهند. ما یک کنفرانس خبری نگذاشتیم. فقط گفتیم این ادعا که شده صحت ندارد.

به گزارش مهر، با وجودی که بازدید از طبقه نهم مرکز مخابراتی امام خمینی از حیث شفاف سازی صورت گرفت، اما همانطور که در سوالات خبرنگاران نیز دیده می‌شود بسیاری از موارد همچنان با ابهام روبرو است و مسئولان طی این بازدید ابعاد مختلف این قضیه را روشن نکردند. در این زمینه وزارت ارتباطات فقط امکان بازدید از طبقه نهم را ممکن کرد و این شائبه همچنان در ذهن وجود دارد که ممکن است سرور نسخه های فارسی تلگرام در سایر طبقات این ساختمان و یا سایر ساختمانهای مرتبط با این وزارتخانه باشد.

برای پاسخ به این ابهامات بهتر است که وزارت ارتباطات جلسه‌ای با حضور کارشناسان، اصحاب رسانه و دستگاههای نظارتی بگذارد تا ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی مو شکافانه با حضور کارشناسان قرار گیرد، تا یک بار برای همیشه، چالش مدنظر حل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پی ادعای مطرح شده؛ بیش از پنجاه تن از اصحاب رسانه امروز (دوشنبه) عصر به دعوت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طبقه نهم ساختمان زیرساخت بازدید کردند و هیچ نشانی از وجود و استقرار سرورهای نسخه‌های غیررسمی تلگرام یافت نشد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پی دعوت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اصحاب رسانه برای بازدید از طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت در میدان امام خمینی تهران، بیش از پنجاه تن از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران با حضور در این ساختمان از محلی که ادعا شده بود سرورهای نسخه های غیررسمی از تلگرام همچون هات گرام و تلگرام طلایی در آنجا قرار دارند، بازدید کردند.

در این بازدید، سهراب آغ بیات، مدیرکل کنترل، هماهنگی و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت، نماینده رسانه ها را همراهی می کرد با بیان اینکه در طبقه نهم ساختمان این شرکت در میدان امام خمینی تجهیزات مکالمات تلفن ثابت بین شهری و خارج کشور مستقر است، گفت: مجموعه سوییچ بین شهری که مکالمات تهران با سایر شهرستان ها و مجموعه سوییچ بین الملل که مکالمات دو صفر را با خارج از کشور برقرار می کنند در این طبقه از ساختمان نصب شده است.

وی افزود: تجهیزات نصب شده در طبقه نهم ارتباطات صوتی کشور را پشتیبانی می کنند.

بیات در پاسخ به اینکه احتمال جابه جایی سرورهای نسخه های غیررسمی تلگرام از طبقه نهم ساختمان زیرساخت میدان امام خمینی چقدر است، تصریح کرد: چنین چیزی غیرممکن است و نصب یا باز کردن و جابجایی چنین تجهیزاتی کار زمان‌بر و تخصصی است.

بنابه این گزارش، صبح امروز (دوشنبه) محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به ادعاهای مطرح شده پیرامون استقرار سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی در طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت، گفت: درک نمی کنم چرا عده ای همواره با گفتن حرف هایی نادرست برای کشور هزینه درست می کنند، البته ما مسوولیم و حتی در قبال حرف های ناروا هم پاسخگو هستیم و شفاف سازی می کنیم.

وی بلافاصله با دعوت از اصحاب رسانه خواسته بود تا در بازدیدی میدانی خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران خبری ضمن بازدید از محل مذکور، صحت وجود یا عدم وجود سرورهای مطرح شده را تایید یا تکذیب کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی تلگرام طلایی فناوری مرکز امام خمینی وزارت اطلاعات هاتگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۳۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت معنوی ایران غرق در سرور و شادمانی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حرم ملائک پاسبان در میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) غرق نور و سرور است، صحن‌ها و رواق‌ها با چراغ‌های رنگارنگ و کتیبه‌ای زیبا آذین بندی شده است، به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی با محوریت حرم مطهر رضوی در مشهد در حال برگزاری است.

ویژه برنامه جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) امروز سه‌شنبه ساعتی بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با قرائت زیارت امین‌الله و عرض ارادت به ساحت امام مهربانی‌ها توسط وحید اصغری در رواق بزرگ امام خمینی (ره) آغاز می‌شود.

اجرای برنامه درس‌هایی از قرآن با سخنرانی آیت‌الله سید علیرضا صدر حسینی و اجرای برنامه مدیحه‌سرایی با نوای مدیحه‌سرای اهل بیت (ع) رضا آتشبار از دیگر برنامه‌های سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی است.

سلسله جشن‌های میلاد امام حسن مجتبی (ع) در شام میلاد این امام همام نیز ادامه دارد و ویژه برنامه شام میلاد آن حضرت با اجرای قطعه‌ای هنری و زیبا در وصف نور چشم حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) توسط گروه سرود و همخوانی گلدسته‌های حرم آغاز می‌شود.

همچنین امروز در ویژه برنامه‌های سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی دعای افتتاح را با نوای مداح و ذاکر اهل بیت (ع)؛ ابراهیم احمدی زمزمه خواهند کرد.

بیان نکات تفسیری قران کریم توسط مفسر قرآن آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، شعرخوانی شاعر آئینی نوید اطاعتی و قرائت دعای توسل با نوای هادی الهی از دیگر برنامه‌های شام میلاد امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی است.

کد خبر 6062715

دیگر خبرها

  • کمیته امداد امام خمینی (ره) ۸هزار مرکز نیکوکاری دارد
  • واردات انواع تجهیزات و قطعات راهبردی به مجتمع بندری امام خمینی
  • بازدید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • بازید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • افزایش پارکینگ‌های مصلی برای نمایشگاه کتاب
  • بازدید معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سازمان فاوا شهرداری مشهد
  • ورود انواع تجهیزات استراتژیک و فرعی به ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام
  • مشارکت مردم بر پایه توجه به نظرات شهروندان است
  • پایتخت معنوی ایران غرق در سرور و شادمانی است
  • آتش‌سوزی در برج مسکونی ۱۸ طبقه در تهران+ عکس