Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@17:11:40 GMT

بازار جهانی فرش در تسخیر ایرانیان است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۳۴۲۵

بازار جهانی فرش در تسخیر ایرانیان است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان صنعت، معدن وتجارت قم، فرشته دست پاک در جلسه کمیته فرش قم که در محل استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: هیچ یک از کشورهای تولید کننده فرش دستباف توان رقابت با فرش ایرانی را نداشته و از این پس نیز نخواهند داشت.

وی ادامه داد: کشورهایی نظیر چین، نپال، هندوستان و پاکستان تلاش و سرمایه گذاری زیادی را در زمینه فرش دستباف انجام دادند، اما ایران هنوز در تولید و صادرات این محصول در فاصله زیادی از آن‌ها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با تأکید بر اهتمام هرچه بیشتر اتحادیه‌های فرش نسبت به رونق هرچه بیشتر صنعت فرش، گفت: ما نیز به عنوان نماینده دولت در حوزه فرش باید تمام توان خود را در صیانت از این هنر و هموار نمودن مسیر رشد و توسعه آن به کار بگیریم.

دست پاک با اشاره نقش مهم فعالان قم در بازاریابی و جذب مشتریان فرش در بازارهای جهانی تصریح کرد: با توجه به نوآوری و حرکت جدید فرش دستباف قم و ثبت فرش دستباف ابریشم به نام این استان، تعمیم آن به سایر تولیدکنندگان فرش دستباف کشور ضروری است و برای تحقق این هدف باید نمایشگاه فرش دستباف قم راه اندازی شود.

۴۰ هزار بافنده فرش ابریشم در مناطق مختلف قم وجود دارد

رئیس مرکز ملی فرش، این کالای صادراتی را دارای سه مزیت مهم از جمله نشان دهنده هویت فرهنگی، تأثیرگذاری بر اقتصاد به عنوان بزرگ‌ترین کالای تولید داخل پس از نفت و مشتقات نفتی و همچنین اشتغالزایی دانست و افزود: بر اساس آمارهای غیر رسمی، ۲.۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۶ میلیون نفر نیز به صورت غیر مستقیم در صنعت فرش کشور فعال هستند.

دست پاک گفت: در میان اصناف مختلف هیچ صنفی به اندازه فرش بر حوزه اشتغال بویژه روستایی تأثیرگذار نیست.

وی بیان کرد: مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه، در حالی که برای تولید یک شغل به ۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است، در حوزه فرش می‌توان این کار را با حدود ۲۰۰ میلیون ریال برای ایجاد سه شغل انجام داد.

رئیس مرکز ملی فرش، اشتغالزایی روستایی را هم از مزیت‌های کارآفرینی فرش عنوان کرد و افزود: صنعت فرش می‌تواند از حاشیه نشینی که نتیجه مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها است، جلوگیری کند.

وی یادآور شد: فرش تنها صنعتی است که محوریت آن بر بخش خصوصی قرار گرفته است، ولی صنایع دیگر بیشتر بر منابع دولتی متمرکز هستند.

کد خبر 4348926

منبع: مهر

کلیدواژه: فرش دستبافت قم مرکز ملی فرش ایران بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد بیرجند مشهد شیراز مجلس شورای اسلامی دهه کرامت سانحه تصادف خطبه های نماز جمعه یاسوج حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۳۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

آقای حمید رواسی کاشانی، فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما، گفت: قبل از هر چیزی باید به این درک برسیم که جهش تولید به چه معناست و آیا رونق هر تولیدی منجر به جهش تولید و در نهایت، رشد اقتصادی می شود؟ به نظر بنده اینطور نیست و معتقدم باید بر اساس نیاز بازارهای بین المللی و نیاز جامعه جهانی به صنایع و تولیدات بها داده شود و تولید آن ها گسترش یابد.

این کارآفرین با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، دولت‌ها تنها با چند صنعت به روش سنتی قصد داشتند که اقتصاد را رشد دهند، گفت: نفت و گاز و تولیدات مانند قالی و مشتقات آن، به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد کشور را رشد دهد. رشدی که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد باید در شاخه‌های مختلفی از فعالیت اقتصادی باشد. در دنیا گردش مالی صنعت فرش ۲ میلیارد دلار است، اما اگر بتوانیم وارد صنعت نیمه هادی‌ها شویم این صنعت در دنیا گردش مالی ۸ تریلیون دلاری را تجربه کرده است.  

آقای وارسی کاشانی ادامه داد: نیمه هادی ها یا همان ریز تراشه هایی که به عنوان سخت افزارها استفاده می شوند، به علت اهمیت بالایشان به موضوع جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین تبدیل شده است. اما در ایران هنوز به این موضوع توجهی نشده است. مسئولان دولتی باید علاوه بر حمایت تولید سیمان، فولاد و نفت و گاز به سمت حمایت از این نوع صنایع نیز بروند. ساخت کارگاه های کوچک برای این تولید کنندگان منجر می شود تا هر کدام از این ها برای کشور درآمد زایی کرده و خود نیز شاغل شوند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این کارآفرین با اشاره به یک تجربه موفق مشارکت مردمی در ایران گفت: ۸ سال دفاع مقدس را می‌توان به عنوان یک بسیج همگانی در نظر گرفت که سراسر کشور درگیر آن شدند. هر کس با حرفه خود و هر فرد با توانایی خود وارد میدان شد. مردم خود دسته بندی و خود وارد عملیات و میدان شدند. ما اگر بتوانیم تجربه این ۸ سال را برای اقتصاد هم اجرا کنیم، قطعا توانمندی‌های زیادی رونمایی می‌شود. چرا که در کشور استعداد بخش خصوصی از توانایی‌های گروه‌های دولتی بسیار بیشتر است.

او ادامه داد: کشورهایی مانند چین که دارای منابعی مانند نفت و گاز نیستند برای پیشرفت کشور به استعدادهای مردمی رجوع کرده اند تا بتوانند با بهره گیری از آن جمعیت، با کسب و کارهای خرد تا کلان اقتصاد را به پیش ببرند. 

آقای وارسی کاشانی با انتقاد به تداوم خام فروشی ها در کشور، گفت: به جای اینکه سیمان یا فولاد یا هر ماده صنعتی را برای صادرات تولید کنیم، باید با آن ها کارخنجات تولیدی ساخت و خط تولید اقلامی که در اقتصاد جهانی بازارهای خوبی دارند را گسترش دهیم. قطعا در این مورد سوددهی بیشتر و بازدهی اقتصادی بالاتری وجود خواهد داشت. نباید نقدینگی ها در بانک های کشور منجمد شوند و یکی از ابزارهای لازم برای حرکت نقدینگی به سمت تولید، جذابیت این بخش و حمایت های به موقع دولت هاست.

او ادامه داد:  باید نقدینگی به تولیدات خرد و کلان در حوزه های مختلف اقتصادی پرداخت شود. همچنین برخی از واردات در دولت ها جلوی تولیدات و افزایش کیفیت تولیدات داخلی را گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


###

دیگر خبرها

  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل