Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@22:59:47 GMT

ماهی سالمون اصل چه خواصی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۴۲۸۳

ماهی سالمون اصل چه خواصی دارد؟

ماهی یکی از مغذی ترین غذاهاست. در این مطلب به خواص معجزه آسای ماهی سالمون یا ماهی آزاد اشاره می شود.

به گزارش گروه رسانه هایدیگر خبرگزاری آنا، در میان ماهی های مختلف،ماهی سالمون یکی از مغذی‌ترین غذاها در جهان اسـت.این ماهی چرب محبوب،سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معـــــدنی است و می‌تواند عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و علائم افسردگی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوشت ماهی سالمون بسیار لذیذ است و می‌توان آن را به روش‌های متفاوتی طبخ کرد.در ادامه با خواص ماهی سالمون برای سلامتی بیش‌تر آشنا می‌شوید.

سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ با زنجیره‌ بلندِ EPA و DHA است. ۱۰۰ گرم گوشت ماهی سالمون پرورشی دارای ۲/۳ گرم اسید چرب امگا۳ با زنجیره‌ بلند است و این در حالی‌ است که همین مقدار از گوشت سالمون دریایی، حاوی ۲/۶ گرم از این اسیدهای چرب است. چربی‌های امگا۳ برخلاف بیشتر چربی‌های دیگر، برای بدن ضروری هستند و باید آنها را از رژیم‌ غذایی دریافت کنیم، چون بدن ما نمی‌تواند این چربی‌ها را تولید کند.

ماهی سالمون منبعی غنی از پروتئین

ماهی سالمون سرشار از پروتئین باکیفیت است. پروتئین نیز مانند چربی‌های امگا۳ ماده‌ای مغذی و ضروری است که باید از رژیم‌ غذایی دریافت شود.پروتئین کارکردهای مهمی در بدن دارد، مثلا پس از هر آسیب‌دیدگی به بهبود بدن کمک می‌کند، از استخوان‌ها محافظت می‌کند و توده‌ عضلانی را درطول کاهش وزن و فرایند پیری حفظ می‌کند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که برای رسیدن به سلامت مطلوب، در هر وعده باید دست‌کم ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین باکیفیت دریافت کنید.

کمک به حفاظت از سلامت مغز

مطالعات نشان می‌دهند که اضافه کردن ماهی سالمون به رژیم‌ غذایی، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. مصرف ماهی‌های چرب و روغن ماهی موجب کاهش علائم افسردگی، حفاظت از سلامت مغز جنین در دوران بارداری، کاهش اضطراب، آهسته شدن روند از دست دادن حافظه در اثر بالا رفتن سن و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود.

دارای ویتامین‌های گروه B

ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B است.مقدار ویتامین B موجود در ۱۰۰ گرم ماهی سالمون یا همان ماهی آزاد صیدشده از دریا بدین قراراست: ویتامین B1 (تیامین): ۱۸ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ۲۹ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ویتامین B3 (نیاسین): 50 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) ۱۹درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B6: تامین ۴۷ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B9 (اسید فولیک): ۷ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین B12: تامین ۵۱ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه.

منبع پتاسیم

ماهی سالمون دارای پتاسیم بالایی است. این مساله به‌ویژه درمورد ماهی سالمون دریایی صدق می‌کند و ۱۰۰ گرم از آن ۱۸ درصد از مقدار توصیه‌‌شده‌ روزانه را تاامین می‌کند، درحالی‌ که همین مقدار از ماهی سالمون پرورشی ۱۱ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ روزانه را تامین می‌کند. درواقع ماهی سالمون، پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد و ۱۰۰ گرم موز تنها ۱۰ درصد از مقدار پتاسیم توصیه‌شده‌ روزانه را تامین می‌کند. پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می‌کند و خطر سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

سرشار از سلنیوم

سلنیوم ماده‌ای معدنی است که در خاک و بعضی از مواد غذایی یافت می‌شود. سلنیوم ماده‌ معدنی کم‌ نیاز(trace mineral) به‌شمار می‌رود، یعنی بدن ما به مقدار کمی از آن نیاز دارد. بااین‌حال، دریافت سلنیوم کافی در رژیم‌ غذایی مهم است. مطالعات نشان داده‌اند که سلنیوم به حفاظت از سلامت استخوان‌ها و همچنین کاهش آنتی‌بادی‌های تیروئید در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی تیروئید کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

کمک به کاهش بیماری‌ قلبی

مصرف منظم ماهی سالمون به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. این مساله تا حد زیادی به‌دلیل توانایی گوشت سالمون در افزایش اسیدهای چرب امگا۳ در خون است. بسیاری از افراد، اسیدهای چرب امگا۶ بالایی در خون خود دارند و درمقابل مقدار اسیدهای چرب امگا۳ در خون‌شان پایین است.

برخوردار از آنتی‌اکسیدان Astaxanthin

آستاگزانتین Astaxanthin ترکیبی است که اثرات سلامتی قدرتمندی دارد. آستاگزانتین که یکی از اعضای خانواده‌ آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است، عامل اصلی ایجاد رنگدانه‌های قرمز در ماهی سالمون است.آستاگزانتین از طریق کاهش اکسیداسیون LDL(کلسترول بد خون) و افزایش HDL(کلسترول خوب خون)، موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که مصرف ۳/۶ میلی‌گرم آستاگزانتین در روز برای کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL کافی است و به‌طور بالقوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.به‌علاوه، آستاگزانتین همراه با اسیدهای چرب امگا۳ موجود در سالمون، از مغز و سیستم عصبی دربرابر التهاب محافظت می‌کنند.

کمک به کنترل وزن

مصرف منظم ماهی سالمون به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید و کاهش وزن ایجاد‌شده را حفظ کنید. ماهی سالمون نیز مانند سایر مواد غذایی پروتئینی، به تنظیم ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده‌ اشتها و ایجاد‌کننده‌ احساس سیری، کمک می‌کند.به‌علاوه، پس از مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی سالمون، سرعت سوخت‌وساز بدن بیش از زمانی که مواد غذایی دیگری را مصرف می‌کنید،افزایش می‌یابد.

منبع:‌ سیمرغ

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۴۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

کد خبر 845137 برچسب‌ها خواص مواد غذایی خبر مهم گیاه دارویی

دیگر خبرها

  • شش اشتباه رایج در روند کاهش وزن
  • چهار فایده بی‌نظیر فندق
  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن