Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دوران های پر فراز و نشیبی را گذرانده است، افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون فشارهای زیادی بر ایران وارد شده است اما از آنجا که ایران، مشروعیت، پیشرفت و قدرت خود را نه از منابع خارجی و نه از ابزارهایی که منابع خارجی در اختیارش قرار می دهند بلکه از مردمش دارد، توانسته است این فشارها و دوران های دشوار را با سرافرازی پشت سر بگذارد و به رغم نزدیک به چهار دهه فشار، امن ترین و قدرتمندترین کشور باشد که ان شاءالله این روش همچنان ادامه می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه شرکای خارجی ما این واقعیت را درک کرده اند که بازاری مطمئن تر و امن تر و سالم تر از ایران برای حضور فعالان اقتصادی وجود ندارد، ادامه داد: ممکن است بر اثر فشارهای خارجی، تحولات کوچکی در این بازار به شکل منفی رخ دهد اما این تحولات همواره ناپایدار بوده و آنچه در روابط اقتصادی ایران همواره پایداری خود را نشان داده، توان بخش خصوصی ایران به عنوان نماینده واقعی مردم ایران در حوزه تجارت برای پیشبرد وظایف خودشان بوده است.
ظریف اضافه کرد: در مذاکراتی که پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتیم همه کشورها را آماده حضور و فعالیت در ایران می بینیم و همه شرکای ما در برجام، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و اتحادیه اروپا بلافاصله به روشنی، حمایت خود را از برجام اعلام کردند.
وی گفت: در جلسه ای که چند روز پس از خروج آمریکا از برجام با سه کشور اتحادیه اروپا و پیش از آن با وزرای خارجه چین و روسیه داشتیم همگی بر تعهد خود بر جبران خسارت های ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام تاکید کردند.
ظریف افزود: بیانیه موگرینی پس از جلسه نخست ما با کشورهای اروپایی عضو برجام، بیانگر این واقعیت بود که یک تعهد سیاسی وجود دارد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه جلسات خوبی با کارشناسان اتحادیه اروپا و کارشناسان دو کشور چین و روسیه داشتیم ، گفت: آن ها همکاران بسیار نزدیک ما در حوزه های سیاسی و اقتصادی و امنیتی هستند و این همکاری ها ادامه می یابد.
وی ادامه داد: همه آن ها تعهد کردند که در حوزه های بانکی، فروش نفت به حد کنونی، تجارت،روابط بیمه، کشتیرانی، حمل و نقل هوایی، سرمایه گذاری کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.
ظریف افزود: در سفرهایی که به چین، آفریقای جنوبی و هند داشتم و نمایندگانی که از طرف رئیس جمهور به کشورهای مختلف سفر کردند، همه این پیام متحد را برای ایران آوردند که اراده سیاسی در جهان برای ادامه حضور فعال در ایران برخلاف فشارهای آمریکا کاملا وجود دارد.
وی اضافه کرد: جهان اکنون بر سر دو راهی است که بپذیرد که آمریکا منویات اقتصادی خود را بر بقیه دنیا تحمیل کند یا بر اساس یک نظام قانونمند جهانی به تبادلاتشان ادامه دهند.
ظریف ادامه داد: یقین دارم تصمیم گیری سیاسی در جهان، حرکت به سمت قانونمندی است اما میزان توانمندی کشورهای مختلف در مقابل این حرکت قلدرمآبانه آمریکا هنوز مورد سوال است.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ضروری است فراتر از تعهدات اعلامی، اقدامات قانونی و عملیاتی را هم ببینیم، گفت: اقدامات عملیاتی گروه 1+4 آغاز شده است و در سفری که به وین و دیدار با وزرای خارجه این کشورها داشتیم، آنها ریز اقداماتی را که در حوزه بانکی و نفت قرار است برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران انجام دهند با ما در میان گذاشتند و در همین هفته همکاران من این موضوع را در پایتخت کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه خواهند داد و اطمینان داریم در این زمینه می توانیم راهکارهایی را پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه نکته مهم برای بخش خصوصی ما و بخش خصوصی کشورهای دوست ما استفاده از بنگاه های کوچک و متوسط است، افزود: این بنگاه ها قسمت عمده اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای دوست ما را در اختیار دارند و شناسایی این ظرفیت متقابل حتما می تواند زمینه را برای این کار فراهم کند و وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی این آمادگی را دارد در این زمینه همکاری کند.
ظریف با اشاره به برگزاری سمینار سفرا در هفته آینده ، گفت: 77 اتاق مشترک ایران و کشورهای مختلف با سفرای مربوط جلساتی را برگزار خواهند کرد و این جلسات زمینه خوبی خواهد بود برای اینکه ما و بخش خصوصی ایران بتوانیم زمینه ساز شناسایی مشترک بخش های خصوصی به ویژه در زمینه بنگاه های کوچک و متوسط باشیم و این آغاز خوبی برای بخش خصوصی ایران است که در یک اقتصاد پویا حرکت کند و از تجربیات بخش خصوصی به ویژه اروپایی ها استفاده کند.
وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا و برخی شرکای ما در اروپا اقداماتی را در همین حوزه آغاز کردند، افزود: اکنون فرصت نوآوری و حرکت به جلو و پیدا کردن راهکارها و شرکای جدید است، یقین دارم دولت های عضو برجام و سایر دولت های دوست ما از همکاران اقتصادی بخش خود و ما حمایت خواهند کرد تا این روند ادامه یابد.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران کشور قانونمند است، افزود: در پی خروج آمریکا از برجام این انتخاب را داشتیم که عمل متقابل انجام دهیم، انتخابی که کماکان برای خود حفظ کردیم و این حق ایران در پاسخ به اقدام غیرقانونی آمریکا برای ایران محفوظ است ولی انتخاب ما این است که از روش قانونمند استفاده کنیم و بتوانیم با دوستان و شرکای باقیمانده برجامی به راهکار برسیم.
ظریف با بیان اینکه ایران در قالب همین قانونمندی، دعوای حقوقی در دیوان بین المللی دادگستری علیه آمریکا برای تحریم های یکجانبه غیرقانونی آمریکا اقامه کردیم، اضافه کرد: امیدواریم در حوزه حقوقی هم علاوه بر حوزه سیاسی و اقتصادی بتوانیم به دنیا نشان دهیم که اقدامات خلاف قانون آمریکا و تلاش این کشور برای زیر پا گذاشتن و بی توجهی به خواست جامعه بین المللی برای داشتن یک نظام قانونمند در سطح جهانی کاری نیست که بتوانند از آن با راحتی و بدون مشکل حقوقی ازسوی جامعه بین المللی عبور کنند.
وی گفت: لازم است دولت آمریکا که نمی داند چگونه با دنیا رفتار می کند و روش زیر پا گذاشتن توافقات بین المللی را دارد به عنوان روش استفاده می کند و نه ربطی به توافق پاریس و نه نفتا دارد، آمریکا همه این قوانین را زیر پا گذاشته و به عنوان یک عادت درآمده و لازم است این عادت متوقف شود.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ضروری است این عادت توسط جامعه بین المللی در حوزه اقتصادی، حقوقی و سیاسی متوقف شود وگرنه آینده خوبی برای نظم جهانی و نظم اقتصادی جهانی وجود نخواهد داشت و روندی نخواهد بود که چنین آینده ای را رقم بزند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: وزیر خارجه ظریف توافق برجامی شرکای اروپایی فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۴۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

شهریار حیدری ؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز، اظهار داشت: پیمان بریکس، پیمان فرامنطقه‌ای است و جمع کشورهای عضو در این گروه صاحب قدرت‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی هستند. آمریکا برای همه کشورهای قدرتمند در قاره‌های مختلف، در مواقعی از تهدیدات به عنوان یک ابزار برای تحریم، تنش و برخورد علیه کشورهای مختلف استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کشورهای قدرتمند برای مقابله با تهدیدات آمریکا به سمت تشکیل پیمان‌های جدید می‌روند، ادامه داد: چندین پیمان از قبیل شانگهای، بریکس و .. شکل گرفته و در آینده نیز احتمال شکل گرفتن پیمان‌های کوچکتر نیز وجود دارد که هدف از تشکیل این پیمان‌ها ، جلوگیری از شکنندگی در مقابل تهدیدات آمریکا و غرب است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به قرار داشتن کشور در شرایط تحریم، عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان بریکس که با رایزنی دولت و وزارت خارجه انجام شد، دستاوردهایی از قبیل تولید قدرت جدید در منطقه، تقویت روابط اقتصادی، دور زدن تحریم‌ها و کمرنگ شدن  و جلوگیری از اثرات تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

حیدری در خصوص اثرگذاری تعاملات پارلمانی پیمان بریکس بر روابط دولت‌ها نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای مختلفی که حاضر به ارتباط دیپلماسی با کشورمان هستند، تأکید دارد. البته هرگونه پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین توافق با کشورهای دیگر نیز نیازمند تأیید مجلس است.

دیگر خبرها

  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سؤالات کنکور
  • شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور و دستگیری ۲۰ متهم
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری
  • ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری بازداشت شدند
  • فروش ایران خودرو آغاز شد + شرایط
  • آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو | نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • کارت‌های بانکی اعتباری روسی در راه ایران