Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@04:16:43 GMT

خاورمیانه با رئالیسم جادویی

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۴۹۲۶

خاورمیانه با رئالیسم جادویی

«جمشید خان عمویم، که باد همیشه او را با خود می‌برد» نوشته بختیارعلی، نویسنده و شاعر کرد عراقی ساکن آلمان است که علاقه مندان به داستان در ایران بیشتر او را با رمان تحسین شده «آخرین انار دنیا» می‌شناسند. «مریوان حلبچه‌ای» این اثر را از کردی به فارسی برگردانده و نشر نیماژ آن را به چاپ سپرده است. مهدی جمشیدیان منتقد ادبی

ایران آنلاین /تمام داستان همان گونه که از نامش پیداست، حول محور جمشید خان می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمشید خان مبارز به ظاهر کمونیستی است که در زمان دیکتاتوری صدام در عراق درهفده سالگی دستگیر می‌شود. کمونیستی که آرمان‌هایش با آنچه معمولاً از کمونیست‌ها انتظار می‌رود کمی متفاوت است. جمشید خان قبل از دستگیری مردی کوتاه قد وکمی چاق بود که در زندان به‌شدت ضعیف شده و کاهش وزن ناگهانی و شدیدی پیدا می‌کند. در یکی از جابه‌جایی‌ها در حیاط زندان به ناگاه باد شدیدی می‌وزد و جمشید خان را همچون پر کاهی از زمین کنده و به هوا می‌برد، از زندان خارج می‌کند و کیلومترها آن طرف تر، روی سقف یک مکانیکی رها می‌کند.

داستان طوفانی آغاز می‌شود. روایتی اول شخص بر بستر رئالیسم جادویی. انتخاب هوشمندانه راوی اول شخص با زاویه دید محدود، اطلاعات داستان را در قالب دیده‌ها و شنیده‌های سالار، برادر‌زاده جمشید خان، در اختیار خواننده می‌گذارد که این امراز تفسیر اضافی رویدادها جلوگیری کرده و این ایجاز، موجب درگیر شدن ذهن مخاطب برای تخیل بیشتر و ساخت فضای قصه در ذهن او می‌شود. جمشیدخان از زندان فرار کرده و شاید در نظر اول قهرمان است. قهرمانی با قدرت پرواز اما بی‌اراده. قهرمانی که تابع شرایط محیط است و باد او را به هر طرف که می‌خواهد می‌برد. قهرمانی که پس از هر بار سقوط، خاطراتش رنگ می‌بازد و بدل به شخصیتی دیگر می‌شود. مردی که از گذشته‌اش هیچ خاطره‌ای ندارد و تبدیل به بازیچه‌ای برای رسیدن قدرت‌ها به اهدافشان می‌شود. جمشید خان پس از هر بار سقوط، شخصیت و اندیشه‌اش تغییر می‌کند و در هر شخصیت جدید، بینهایت افراطی است. مردی با توان پرواز که بی‌اندازه غمگین است. جمشید خان شاید به نوعی نماد مردم خاورمیانه باشد. انسان‌هایی که به واسطه توانایی یا قابلیت خاصی مدام تحت ستم و سلطه بوده‌اند و داشته‌هایشان بلای جانشان شده. انسان‌های غمگین در جست‌و‌جوی آزادی، که با در باغ سبزی به بیراهه رفتند. داراییشان را برای توهم عشقی به فنا داده‌اند و با اندک قدرتی به دیکتاتوری کشیده شده‌اند. داستان در نیمه‌های آن کمی به تکرار کشیده می‌شود اما در فصل پایانی، بختیارعلی از زبان سالار نسخه‌ای برای رهایی از فراموشی و رنج و بی‌هویتی برای جمشید خان می‌پیچد و آن خالکوبی گذشته روی بدن همچون کاغذش و مهاجرت از میهن است.  

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۴۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرتتا باشد زیبا است، مورینیو باشد اتوبوس دوطبقه!‏

به گزارش "ورزش سه"، ماه گذشته آرسنال با هدایت میکل آرتتا برای ‏دیدار با منچسترسیتی به استادیوم اتحاد رفت و با ارائه یک بازی ‏دفاعی موفق شد از ورزشگاه رقیب با تساوی بدون گل به خانه برگردد. ‏

در پایان آن مسابقه میکل آرتتا با ستایش‌های زیادی مواجه شد و ‏اکثر تحلیل‌گران معتقد بودند او برای مقابله به تیم فوق‌العاده پپ ‏گواردیولا که فوتبالی شناور و سراسر تهاجمی ارائه می‌دهد بهترین ‏استراتژی ممکن را پیاده کرده است. تنها عده انگشت‌شماری معتقد ‏بودند آرتتا تیمش را ترسو روانه زمین کرده و از ابتدا برای تساوی به ‏میدان رفته است. ‏

ژوزه مورینیو امروز در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی تلگراف با اشاره ‏به آن مسابقه گفت در دنیای فوتبال علیه او استاندارد دوگانه اعمال ‏می‌شود. مورینیو می‌گوید تعجب می‌کند که چرا وقتی آرتتا اتوبوس ‏جلوی دروازه تیمش پارک می‌کند ستایش می‌شود ولی او را به خاطر ‏سبک دفاعی تمسخر می‌کردند. ‏

آقای خاص در این مصاحبه گفت:" من از شرایط آرسنال خوشحالم ‏چون این بچه (آرتتا) را دوست دارم. خوشحالم که همه چیز به نفع ‏او پیش می‌رود. ولی سبک بازی آرسنال برای گرفتن یک امتیاز و نوع ‏صحبت کردن رسانه‌ها درباره‌اش واقعا عجیب بود. انگار او عصای ‏جادویی دارد. حتی دیدم خیلی‌ها گفته بودند آرتتا استراتژی جادویی ‏پیاده کرد".‏

مورینیو در ادامه گفت:" ولی در زمان من خبری از استراتژی جادویی ‏نبود و همه به من می‌تاختند. یادم هست چند بار در خانه سیتی آنها ‏را شکست دادم ولی رسانه‌ها چیزی به اسم استراتژی فوق‌العاده ‏مورینیو نمی‌نوشتند. همه حرف‌شان این بود که فوتبال دفاعی بازی ‏کرد، اتوبوس پارک کرد، اتوبوس دوطبق پارک کرد و فلان و بهمان. نوع ‏نگاه‌ها کاملا فرق دارد". ‏

دیگر خبرها

  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • درآمدی بر روش‌شناسی رئالیسم انتقادی
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی
  • ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی
  • روز «میلاد صدا» در جعبه جادویی رادیو
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • عصای جادویی جود: توپ طلا برای آقای شماره 5
  • عصای جادویی جود: رزرو توپ طلا برای شماره 5
  • آرتتا باشد زیبا است، مورینیو باشد اتوبوس دوطبقه!‏