Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمتر از یک ماه است که دانش‌آموزان کارنامه‌های خود را دریافت کرده‌اند و حالا همین خانواده‌ها کارنامه به دست در حال ثبت‌نام دانش‌آموزان خود هستند. هدی هاشمی خبرنگار

ایران آنلاین /آنهایی که به پایه بالاتر می‌روند برای ثبت‌نامشان مشکلی آنچنانی ندارند اما آنهایی که مقطع عوض می‌کنند حسابشان با دیگران جداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده‌ها آنقدر باید بچرخند و التماس کنند تا بلکه مدیر مدرسه روی خوشی نشان دهد و دانش‌آموز را در مدرسه ثبت‌نام کنند. تازه بعد از ثبت‌نام موضوع شهریه مدرسه مطرح می‌شود که هر مدرسه‌ای هم شرایط خاص خود را دارد، غیردولتی‌ها که شهریه سرسام آور خود را دارند یعنی همان 15 تا 100 میلیون تومان. مدارس دولتی هم در قالب کمک‌های مردمی پول‌هایی را هنگام ثبت‌نام از خانواده‌ها دریافت می‌کنند. روزگاری کمک‌های مردمی برای اداره مدارس بر اساس نظر مسئولان آموزش و پرورش اختیاری و داوطلبانه بود، حالا اما همین کمک‌های اختیاری و داوطلبانه به معضلی برای خانواده دانش‌آموزان تبدیل شده است. مدیران هنگام ثبت‌نام از موارد مختلفی حرف می‌زنند که می‌خواهند مدرسه را نوسازی و تجهیز کنند. مدیرانی که هر سال تصمیم می‌گیرند، میز و نیمکت‌های مدرسه را عوض کنند، وسایل گرمایشی و سرمایشی را تعمیر کنند و سرویس بهداشتی مدرسه‌هایی که دیر به دیر تمیز هم می‌شود را نوسازی کنند . با این حال این روزها خیلی از خانواده‌ها از اجباری شدن شهریه در مدارس گله دارند این وضعیت در مناطق محروم و کم برخوردار بیشتر خودش را نشان می‌دهد. گرچه وزارت آموزش و پرورش هر سال بخشنامه‌ای صادر می‌کند که گرفتن هر گونه وجهی از والدین دانش آموزان ممنوع است، اما مدیران مدارس دولتی با وجود بخشنامه‌های قاطع وزارت آموزش و پرورش تحت عناوین گوناگون از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها پول می‌گیرند. با این حال مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد در برخی از مدارس دولتی و هیأت امنایی اعلامیه‌هایی بر در و دیوار مدارس چسیبده است که طبق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش فعلاً هیچ گونه مبلغی دریافت نمی‌شود. اما مدیر مدرسه درهنگام ثبت‌نام به خانواده‌ها می‌گوید کمک شما را در طول سال می‌گیریم. در همین باره خبرنگار «ایران» با مادر چند دانش‌آموز گفت‌و‌گویی انجام داده است که رقم‌های دریافتی برای ثبت‌نام از 200 تا 600 هزار تومان در طول سال اعلام کرده‌اند که این رقم‌ها بستگی به پایه تحصیلی و مدرسه دولتی یا هیأت امنایی دارد. یکی از والدین تأکید کرد: «الان هزینه‌ای پرداخت نکردم اما به من گفتند در طول سال بابت کمک درخواست می‌دهیم. شاید این رقم بالا نباشد اما شما فکر خانواده کارگری را بکنید که دو یا سه فرزند مدرسه‌ای داشته باشد. چند باری خودم دیدم که با کارنامه بچه‌ها گروکشی می‌کردند یعنی تا تسویه حساب نکنیم کارنامه‌ای نمی‌گیریم. برخی وقتها هم در کلاس درس به روی دانش‌آموز می‌آورند که به پدرتان بگویید که بیاید و مابقی شهریه را بدهد این مدل رفتارها تحقیر دانش‌آموز است.»

مدارس موظف به ثبت‌نام بی‌قید و شرط دانش‌آموزان هستند/ رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش، ثبت‌نام بی‌قید و شرط دانش‌آموزان دارای شرایط را یک اصل دانست که باید مدیران آن را رعایت کنند. بر این باوریم که ارزش و برکت مشارکتی که از روی اختیار و میل و رغبت باشد حتی اگر نسبت به گذشته به لحاظ عدد و رقم کاهش یافته باشد ارزشمندتر از مقادیری است که به اکراه پرداخت شده است بر همین اساس تقاضای مشارکت مالی در فصل ثبت‌نام برای مدارس عادی دولتی، هیأت امنایی و نمونه دولتی به موجب مقررات فعلی مجاز نیست.علیرضا کمریی اعلام کرد: ما فرصت مشارکت را به سال تحصیل موکول کرده ایم تا مدیران با فراغتی بیشتر از طریق تبیین برنامه ها و اقناع خانواده ها، بخشی از نیازهای مالی را در قالب کمک‌های داوطلبانه تأمین کنند و از مظان اتهام دریافت اجباری وجه دور بمانند.وی با اشاره به شرایط مشارکت‌های مردمی در مدارس غیر دولتی گفت: مدارس غیر دولتی مطابق با الگوی اعلام شده برای شهریه و نیز مدارس استعدادهای درخشان به مقادیر معلوم شده تحت عنوان حق الثبت و مدارس شاهد طبق ضوابط تعیین شده مجاز به جلب مشارکت خانواده‌ها بابت بخشی از هزینه کلاس‌های فوق برنامه هستند، این مدارس می‌توانند در فرآیندی شفاف به میزان مقرر و نه بیشتر، حتی در فصل ثبت‌نام تقاضای مشارکت کنند.وی افزود: آنچه مدارس را مجاب به مراعات دستورالعمل‌ها می‌کند قانونمداری و اعتقادی است که مدیران به رعایت حقوق مردم دارند. . تیم‌های نظارتی را فعال کرده‌ایم/ همچنین رئیس ستاد نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان در زمینه قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های نظارت اظهار کرد: امروزه حساب یکپارچه مدارس در سراسر کشور این امکان را به وجود آورده تا در سطوح مختلف مدیریتی راه‌های تأمین مالی مدارس و ورودی‌های مالی را نظارت کنیم هر نوع رخداد مالی در حساب مدارس قابل رصد و پیگیری است. همچنین تیم‌های نظارتی متعددی را پیش‌بینی کرده ایم تا به‌صورت میدانی مدارس را بازرسی و نظارت کنند و چنانچه با تخلفی مواجه شدند با آن برخورد خواهند کرد.قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه «گرفتن پول از اولیا در مدارس دولتی خلاف قانون است»  به ایسنا، گفت:‌ اگر اولیا در هنگام گرفتن کارنامه یا زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان با این تخلف مواجه شدند آن را به ستاد نظارت آموزش و پرورش یا اداره بازرسی این وزارتخانه گزارش کنند. بر این اساس اگر در زمان دادن کارنامه دانش‌آموزان یا هنگام ثبت‌نام آنها درخواست پول صورت گیرد کاری خلاف قانون صورت گرفته که وزارت آموزش و پرورش طبق روال سال‌های گذشته با آن برخورد می‌کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه حداد عادل به ایجاد کنندگان مدارس غیردولتی: حساب خود را از نظام و دولت جدا ندانید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی امروز در جمع مدیران مدارس غیردولتی و هیئت امنایی با اشاره به اینکه برخی مدارس غیردولتی را مفید و برخی مضر می‌دانند، اظهار کرد: اگر مؤسس مدرسه غیردولتی مدرسه ایجاد کند و به دنبال ایجاد بنگاه اقتصادی و فروش کالا باشد و به فکر کشور نباشد، این مسئله با عدالت آموزشی هماهنگ نیست.

بنابر روایت تسنیم، وی افزود: اگر هدف از تاسیس مدرسه غیردولتی، آموزش فرزندان کشور مستقل از سطح اقتصادی و طبقاتی آن‌ها باشد در آن صورت مدارس غیردولتی می‌توانند در پیشرفت کشور و عدالت آموزشی مؤثر باشند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: برخی خانواده‌ها امکانات مالی دارند و می‌خواهند هزینه تحصیل فرزندشان را تامین کنند؛ این به معنای صرفه‌جویی است و آموزش وپرورش می‌تواند هزینه آن را صرف دانش‌آموزان دیگر کند.

حداد عادل بیان کرد: افرادی که مدرسه غیردولتی ایجاد می‌کنند حساب خود را از نظام و دولت جدا ندانند و برای این نظام نیرو تربیت کنیم، جاده‌صاف کن عده‌ای نباشیم که با پول و مالیات این کشور درس می‌خوانند، اما به خارج رفته و در خدمت سایرین هستند.

وی افزود: در تهران چندین مدرسه غیردولتی دارم و ۲۴ مدرسه در محروم‌ترین مناطق بلوچستان با ۳ هزار دانش‌آموز دارم، آبان ماه یک هفته با این دانش‌آموزان و والدین در ارتباط بودم و از استعداد دانش‌آموزان حیرت زده شدم.

‌وی مطرح کرد: اگر توانستیم در مدارس غیردولتی بیشتر خدمت کنیم بیشتر خوشحال باشیم که توانستیم نیروی کارآمدتر تربیت کنیم.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897884

دیگر خبرها

  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد
  • محمودزاده: حقوق معلمان مدارس غیردولتی افزایش می‌یابد
  • توصیه حداد عادل به ایجاد کنندگان مدارس غیردولتی: حساب خود را از نظام و دولت جدا ندانید
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت
  • حدادعادل: افرادی که مدرسه غیردولتی ایجاد می‌کنند حساب خود را از نظام جدا ندانند
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس بافق +عکس
  • بهره‌مندی از ظرفیت مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس بافق