Web Analytics Made Easy - Statcounter

به راستی چه عواملی شانسچندقلویی را افزایش می‌دهد؟ داروهایی مانند کلومید، گونال –اف، و فولویستیم شانس بارداری چندقلویی را بیشتر می‌کنند اما عوامل بیولوژیکی دیگری همچون قد، سن و تاریخ خانوادگی نیز بر چندقلوزایی اثر می‌گذارند.

علت چندقلویی زایی بدون دخالت داروها

مصرف داروها برای باروری تنها دلیل چندقلویی زایی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر عواملی که این احتمال را بیشتر می‌کنند شامل موارد زیر است که در این مقاله آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

سن
زنانی با سن بیش از سی سال احتمال بارداری چندقلویی بیشتری دارند. علت این است که هورمون تحریک کننده فولیکول با افزایش سن بالا می‌رود. هورمون تحریک کننده فولیکول مسئول رشد تخمک‌ها در تخمدان پیش از آزادسازی است. سطوح بالاتر هورمون تحریک کننده فولیکول، با افزایش سن زنان بیشتر مورد نیاز است زیرا تخمک‌ها نیازمند تحریک بیشتری برای رشد هستند نسبت به زمانی که زن جوان‌تر است. گاهی فعالیت بیشتر فولیکول‌ها در اثر سطوح هورمون تحریک کننده فولیکول باعث می‌شود دو یا تعداد بیشتری تخمک آزاد شده و باعث بارداری چندقلویی می‌شود.

سابقه خانوادگی
سابقه خانوادگی دوقلوهای یکسان، باعث نمی‌شود که احتمال چندقلویی افزایش یابد. اگر شما دوقلوهای غیرهمسان در خانواده‌تان دارید، احتمال چندقلویی نیز افزایش می‌یابد. اگر در خانواده شما و همسرتان چنین سابقه‌ای وجود داشته باشد، این شانس نیز بیشتر می‌شود.
سابقه خانوادگی در خانواده زن نشان می‌دهد که احتمال بیشتری برای آزادسازی بیش از یک تخمک در هر قاعدگی وجود دارد و سابقه خانوادگی در خانواده مرد نشان می‌دهد که احتمال بیشتری برای تولید اسپرم‌های کافی برای باروری بیش از یک تخمک وجود دارد.
زنانی با سن بیش از سی سال احتمال بارداری چندقلویی بیشتری دارند. علت این است که هورمون تحریک کننده فولیکول با افزایش سن بالا می‌رود

وزن
زنانی که اضافه وزن دارند _ با توده بدنی بیش از سی _ احتمالاً شانس دوقلوزایی بیشتری نسبت به زنان با توده بدنی متناسب‌تر دارند. این شرایط بسیار ویژه است زیرا زنان دارای اضافه وزن در باردار شدن ممکن است دچار مشکل شوند. چربی اضافی سطح استروژن را افزایش می‌دهد که منجر به تحریک بیشتر تخمدان‌ها شده و بیش از یک تخمک آزاد خواهد کرد.

قد
زنان قدبلند احتمال بیشتری دارد که دوقلو باردار شوند. در مطالعه‌ای در همین زمینه، روشن شد که زنانی با قد متوسط 164.8 سانتی‌متر بیش از زنانی با متوسط قد 161.8 سانتی‌متر احتمال بارداری دوقلو دارند. علت این امر روشن نیست اما نظریه‌ای که در این زمینه مطرح می‌شود، تغذیه بهتر (که منجر به قد بلندتر شده است) است که نرخ بارداری دوقلویی را افزایش می‌دهد.

تعداد فرزندان
دوقلویی زایی در زنانی که تعداد بیشتری بارداری و زایمان داشته‌اند و خانواده بزرگ‌تری داشته‌اند بیشتر است.

نژاد
احتمال بارداری دوقلویی در زنان نژاد آفریقایی - آمریکایی بیش از زنان هندواروپایی است. زنان آسیایی شانس کمتری نسبت به این دو نژاد دارند.

شیردهی
زنانی که در زمان شیردهی باردار می‌شوند احتمال چندقلویی زایی در آن‌ها نسبت به زنانی که شیر نمی‌دهند بیشتر است. درست است که شیردهی، باروری را مهار می‌کند و از بارداری جلوگیری می‌کند، به‌خصوص در شش ماه ابتدایی زندگی نوزاد، اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند. در عین حال، احتمال بارداری نیز وجود دارد و آن هم بارداری دوقلو! آمارها نشان می‌دهد که نرخ دوقلوزایی 11.4 درصد در زنانی که به بچه‌شان شیر داده‌اند نسبت به زنانی که به بچه‌شان شیر نداده‌اند (1.1 درصد) بیشتر است.

رژیم
نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنانی که لبنیات بیشتری مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که دوقلو باردار شوند. نظریه‌ای که در این زمینه مطرح می‌شود این است که هورمون‌های رشد در لبنیات گاوی بر سطح هورمون‌های انسان اثر می‌گذارد.

درمان دارویی و انواع لقاح آزمایشگاهی
همان طور که پیش‌تر بیان شد، برخی داروها شانس چندقلوزایی را افزایش می‌دهند. در انواع لقاح آزمایشگاهی تعداد بیشتری رویان یا تخمک بارور شده به رحم زن منتقل می‌شود که می‌تواند احتمال چندقلوزایی را بیشتر کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بارداری زنان رشد تخمک خانواده وزن تغذیه نوزاد شیر لبنیات درمان رشد زنان لبنیات وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد در محور‌های خوزستان افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، سرهنگ سعید رحیمی با اشاره به وضعیت تردد در محور‌های خوزستان گفت: در حال حاضر تردد در محور‌های استان افزایش یافته است و انتظار می‌رود میزان رفت و آمد در محور‌ها تا ۴۸ ساعت آینده بیشتر شود.
بیشترین تردد‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ و سپس از ساعت ۲۱ تا ۲۴ است.
به گفته رئیس پلیس راه خوزستان؛ پیش‌بینی می‌شود امسال در ۲۸ و ۲۹ اسفندماه بیشترین تردد در سطح محور‌های خوزستان را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر شاهد ورودی به استان هستیم، ادامه داد: بیشترین ورودی و خروجی از سمت استان لرستان از ورودی اندیمشک و ورودی ایذه است.

دیگر خبرها

  • ۹ عادت‌ معمولی که شما را چاق می‌کند
  • تردد در محور‌های خوزستان افزایش می‌یابد
  • بیش از ۶ هزار یتیم و محسنین خراسان‌جنوبی نیازمند حمایت بیشتر
  • رژیم‌های لاغری فوری چه بلایی سرتان می‌آورد؟
  • رشد حباب از قیمت سکه بیشتر شد/ نیم سکه ۲۳ میلیون شد
  • صدور هشدار نارنجی در کرمانشاه؛ احتمال وقوع سیلاب‌های در بیشتر نقاط
  • زایمان موفق مادر مبتلا به التهاب درون شامه قلب، در مشهد
  • هزینه‌های بیمه خودرو رکورد ۴۷ ساله را زد
  • آغاز پویش لبخند مادری در کوهرنگ
  • اهمیت مسئله فرزندآوری در تحکیم خانواده