Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@03:56:49 GMT

بهشت خوزستان را از دست ندهید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۵۳۳۲

بهشت خوزستان را از دست ندهید

به گزارش جام‌جم، این روزها اخباری که از خوزستان می‌رسد، فقط بوی گرما و خشکی و بی‌آبی و شوری می‌دهد، اما این فقط یک روی سکه است؛ صورت عیانش؛ روی دیگر خوزستان؛ جلگه‌های سرسبز، آبادی‌های کنار رود و میان تالاب و دره‌های مسکونی بهشتی در دل کوهستان ستبر و سربه فلک کشیده زاگرس است، مثل روستای تاریخی «مال‌آقا»، که در دره‌ای دنج و خوش آب و هوا در لابه‌لای سلسله‌جبال زاگرس، کنار رودخانه‌ای سرد و مواج، آرمیده و طبیعت سرسبز و هوای باطراوت و دل‌انگیزش، در فصول بهار و تابستان، خیلی از شهروندان خوزستانی و استان‌های همجوارش را به سوی خود می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از «مال آقا» سخن می‌گوییم؛ زیباترین تفرجگاه شمالی خوزستان؛ طبیعت بکر و خوش آب و هوایی که مردمان دیار داغ خوزستان، هرم جسم گرمادیده‌شان را در خنکای سایه‌سار درختان و آب چشمه‌های گوارای آن از تن بیرون می‌کنند. به «مال‌آقا» که می‌رسی، گرمای تنت را در خنکای آب جاری از ستیغ کوه می‌سپاری و گونه‌های سرخ آفتاب‌زده‌ات را در تلالو نور خورشید به باد رهگذر امانت می‌دهی. از شادی‌های کودکانه گرداگرد بلوط‌ها حظ می‌کنی و نگاهت را در لابه‌لای سرخی انارها قاب می‌گیری. آبشار زیبای شیوند و چنارهای سر به فلک کشیده و گیاهان محلی روییده در حاشیه رود هم جادویت می‌کند. حرکت با پای پیاده در تنگه «تنگ تِهی» شما را در نهایت به آبشار زیبا می‌رساند.

طبیعت در دل تاریخ

روستای گردشگری مال‌آقا علاوه بر طبیعت بکرش از سابقه تاریخی کهنی برخوردار است و مردمان لر و بختیاری‌اش، به جای مانده از هزاره‌های پیش از تاریخ به منطقه غنا بخشیده است.

کتیبه‌های سنگ‌نوشته به‌جا مانده از دوران مصریان ملقب به بردگپ(سنگ بزرگ) و همین‌طور آثار باقیمانده از خانه‌های ساخته شده در دل کوه، چهره تاریخی این روستا را عیان می‌کند. یک سازه کهن آبیاری هم در کنار روستا هست که در گویش محلی آن را «بیاره» می‌گویند. این سازه سنتی برای انتقال آب از محل‌هایی که گسستگی در مسیر وجود داشته باشد، ساخته می‌شود. این سازه در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاه «پر سیاوش» می‌شود و منظره زیبایی به وجود می‌‌آورد.

گور دخمه‌سنگی و آسیاب‌های آبی هم از جمله آثار دوره ساسانیان در این منطقه‌اند و ظرفیت‌های گردشگری دیگری چون امامزاده عبدا... و رباط هم در این خطه جلوه‌گری می‌کند. عبور رودخانه ابوالعباس از این محل، مناظر بدیع و زیبایی را خلق کرده است. طرح گردشگری این منطقه سال 82 تهیه شده است.

برای اقامت در مال‌آقا، محلی‌ها باغات و خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند.

منطقه گردشگری مال‌آقا در فاصله 15 کیلومتری قلعه تل در دامنه زاگرس واقع است. این روستای و بخشی از روستاهای گردشگری پیرامون آن، در شهرستان باغملک در شمال شرقی خوزستان قرار دارند که از نظر توانمندی برای توسعه و پیشرفت از مناطق منحصر‌به‌فرد در کشور به شمار می‌روند.

اگر قصد سفر از اهواز به مال‌آقا در شهرستان باغملک را دارید، از میدان چهارشیر (شهیدبندر) در اهواز به سمت شرق که بروید تابلوها شما را به جاده ایذه و باغملک هدایت می‌کنند. گردشگرانی که از استان چهارمحال و بختیاری وارد خوزستان می‌شوند ابتدا به شهر دهدز و سپس به ایذه وارد می‌شوند و پس از آن با گذر از شهر قلعه تل می‌توانند وارد مال‌آقا شوند.

علاقه‌مندان دیدار مال‌آقا از شهر باغملک که به سمت مال‌آقا حرکت می‌کنند با پشت سر گذاشتن شهر قلعه تل و طی حدود چهار کیلومتر راه، با دیدن تپه‌ها و کوه‌ها و نسیم خنک کوهستان و جنگل‌های انبوه بلوط، گویی وارد دنیایی متفاوت شده‌اند. کمی جلوتر از مال‌آقا هم روستای تمبی با قدمتی چند هزار ساله و بافتی زیبا در دل کوهستان در مقابل دیدگان گردشگران قد علم می‌کند.

مجتبی گهستونی

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خوزستان جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ روستای خوزستان به اینترنت پرسرعت مجهز شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شه نظری پور عصر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: با هدف اتصال مناطق روستایی به شبکه ملی اطلاعات، ۶ روستای خوزستان در شهرستان‌های شوشتر، اهواز، ایذه و بهبهان به اینترنت پرسرعت مجهز شدند.

وی افزود: این روستاهای شامل هدام دو، غافل شوشتر، حیاویه اهواز، علی آباد ایذه و روستای کره سیاه تلخ و کره سیاه شیرین بهبهان هستند که به تکنولوژی اینترنت‌های نسل سه و چهار تجهیز شدند.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح‌ها بیش از ۳۵۰ خانوار این مناطق روستایی از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان بیان کرد: این طرح‌ها از محل اعتبارات طرح توسعه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (uso) انجام شده است.

کد خبر 6056624

دیگر خبرها

  • از فعالیت‌های گردشگری روستای کرگان حمایت می‌شود
  • مناطق گردشگری باغملک تعطیل است
  • جاذبه‌های طبیعی اندیکا/ از روستای «موری» تا دشت «شیمبار»
  • تشییع مادر شهید علوی در دزفول
  • نوروزی خاطره انگیز با سفر به پارس‌آباد؛ بهشت گردشگری ایران
  • سقز بهشت گمشده کردستان/از غار کرفتو تا دشت‌های شقایق
  • درگذشت مادر شهید علوی در دزفول
  • ۶ روستای خوزستان به اینترنت پرسرعت مجهز شدند
  • اینجا بهشت سرسبز خوزستان است | دشت سوسن بهشت خوزستان
  • جشن نوروزگاه در تالاب پیرسلمان برگزار می‌شود