Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک – ایرنا- دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا، ترامپ را به ایستادگی نکردن بر منافع ایالات متحده متهم کرد و گفت: نداشتن بیانیه مشترک نشان دهنده این است که ملاقات آنها در هلسینکی دستاوردی در زمینه خلع سلاح هسته ای و موارد اختلاف برانگیز دیگر به همراه نداشته است.

'تامس کانتریمن' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز شگفتی از مواضع دونالد ترامپ در دیدار با ولادیمیر پوتین و زیر سوال بردن سیاست های کشورش افزود دفاع ترامپ از پوتین، عدم تمایل وی برای ایستادن بر سر بر منافع ایالات متحده را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه تا اینجا دستاوردی از این دیدار نمی بینم، ادامه داد: کلیت دیدار سران دو کشور غیرمعمول بود، خصوصا اینکه بیانیه ای مشترک در پایان آن صادر نشد. من امیدوار بودم که گامی بزرگ در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای همچون تمدید پیمان «نیو استارت» برداشته و بیانیه ای در این زمینه صادر شود.
دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا اضافه کرد: اما روشن شد که پوتین خواسته های همیشگی روس ها درباره منع گسترش جنگ افزار را پیش کشید و ترامپ پاسخ خاصی نداشت. این ناامید کننده است که دو رئیس جمهوری در این زمینه توافق نداشتند.
کانتریمن اظهار کرد: ما به فشارهای خود برای تمدید پیمان نیو استارت و ادامه گفت وگوهای استراتژیک در این زمینه ادامه خواهیم داد. ایالات متحده و روسیه در حال تنوع بخشی و پیشرفته ساختن زرادخانه های خود هستند. این نیاز به گفت وگوی جدی راهبردی میان دو طرف را نشان می دهد. روشن نیست که در این زمینه توافقی شده باشد.
این دیپلمات پیشین آمریکایی درباره زیرسوال بردن یافته های دستگاه های امنیتی آمریکا درباره دخالت روسیه توسط ترامپ هم اظهار کرد: باعث تاسف است که ترامپ از این فرصت استفاده نکرد تا اعتماد خود را به روند حقوقی رسیدگی در آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات اعلام کرده و حتی درباره انکار پوتین، ابراز تردید کند. این کار نه به معنای ادب ورزی در برابر پوتین، بلکه نشانه عدم تمایل وی برای پافشاری بر منافع ایالات متحده است.
کانتریمن با اشاره به توئیت اخیر ترامپ که سیاست های دولت های پیشین آمریکا را درباره مسکو احمقانه خوانده بود، افزود: او هر مساله ای را به گردن اوباما می اندازد. تردیدی نیست که اینها پیامی برای پایگاه وی در داخل است. آقای ترامپ نمی خواهد تحقیقات درباره روسیه ادامه یابد و برای همین هم از دروغ پردازی های پوتین دفاع می کند.
وی درباره اشاره ترامپ و پوتین به برجام و برنامه هسته ای ایران هم گفت: ما نمی دانیم که در جلسه خصوصی چه بحثی درباره برجام مطرح کرده اند. به نظرم این موضوع اولویت پوتین نبوده و شخصا برای من تعجب آور خواهد بود اگر این موضوع در گفت و گوهای هلسینکی محوری بوده باشد.
دستیار سابق «جان کری» در پاسخ به پرسشی پیرامون گمانه زنی ها درباره خواسته ترامپ از پوتین برای پایان دادن به حضور مستشاری ایران در سوریه اظهار کرد: فکر نمی کنم این خواسته ای واقع بینانه باشد. ایران و روسیه برای ادامه پشتیبانی از اسد منافع مشترکی دارند و برای همین به نظرم واقع بینانه نیست که روسیه بخواهد ایران را به خارج کردن نیروهای خود از سوریه ترغیب کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار و گفت وگو کردند.
این دو مقام، بیش از دو ساعت گفت وگوی خصوصی داشتند و پس از آن در نشست مشترک خبری شرکت کردند.
اروپام*م.ع*1429

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نشست هلسينكي انتقاد به ترامپ دستيار جان كري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود

به گزارش همشهری آنلاین، ولادیمیر پوتین در پیام تصویری خود به این نشست که روز چهارشنبه با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد، افزود: مسکو آماده است تا برای تشکیل نظم جهانی چندقطبی و تقویت امنیت جهانی با همه کشورهایی که به این موضوعات علاقه دارند همکاری کند.

وی خاطرنشان کرد: در کنفرانس کنونی، نمایندگان کشورهای مختلف، وضعیت جهان را تجزیه و تحلیل خواهند کرد، موضوعات کلیدی ثبات جهانی و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و در مورد چگونگی واکنش موثرتر به چالش‌های مهم و خطرناک مدرن تبادل نظر خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که این نشست، به تقویت همکاری ها، به نفع دولت ها و مردمان مختلف و در راستای صلح و ثبات در کره زمین کمک خواهد کرد.

وی در ادامه حفظ ارزش های سنتی را شرط اصلی استقلال و امنیت دولت دانست و گفت: مهم‌ترین شرط برای تقویت حاکمیت و امنیت کشورها، حفظ و حراست از ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی است.

پوتین تاکید کرد: همانطور که تجربه تاریخی نشان می دهد، کشورهایی که هویت ملی و اصالت مردم خود را حفظ می کنند، یاد نیاکان خود را گرامی می دارند و در عین حال به فرهنگ ها و سنت های دیگر احترام می گذارند، به طور مداوم و مستقل در حال توسعه هستند.

وی افزود: امروزه که نظم جهانی چندقطبی شکل می گیرد، موازنه جهانی قدرت به تدریج تغییر می کند و مراکز جدید توسعه فعالانه تقویت می شوند، این رویکرد اهمیت ویژه ای دارد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به وقایع اخیر جهان گفت:‌ هدف از حملات تروریستی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها نیز پشتیبانی می‌شود، تضعیف پایه‌های قانون اساسی و بی‌ثباتی دولت‌های مستقل است.

وی تصریح کرد: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود، حمله تروریستی در "کروکوس سیتی" یک بار دیگر این موضوع را نشان داد.

پوتین گفت: سرویس های ویژه و سازمان های مجری قانون روسیه به کشف تمام جزئیات حمله تروریستی شرور در "کروکوس سیتی" ادامه می دهند و آنها در حال شناسایی آمران، حامیان مالی و سازمان‌دهندگان این حمله تروریستی هستند.

وی تأکید کرد: هیچ یک از شرکت کنندگان در حمله تروریستی در کروکوس سیتی نباید از قصاص بگریزند.

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

گفته می‌شود دبیران شورای امنیت، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست وزیر، روسای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیش از یکصد کشور جهان در این نشست حضور یافته‌اند.

قرار است در این نشست موضوعاتی ازجمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت های غیرقانونی و دفاعی غیر نظامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

در اجلاس سن‌پترزبورگ، همچنین چهار نشست با عناوین " تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی ( تهدیدها و فرصت ها)" ، "حفظ هویت ملی و ارزش های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین المللی"، "همکاری های بین المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی" و "مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی" برگزار شود.

همچنین درحاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از محصولات و تولیدات نظامی، فناوری های پیشرفته، امنیت اطلاعات و مقابله با چالش های جدید و انرژی هسته ای نیز برپا شده است.

کد خبر 846889 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه روسیه - ولادیمیر پوتین

دیگر خبرها

  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد
  • پوتین: نظم نوین جهانی باید منافع اکثر کشورها را تأمین کند
  • پوتین: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود
  • شولتز: پوتین حق ندارد از امانوئل کانت نقل قول کند!
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • مراسم انجمن قلم آمریکا لغو شد/ ایستادگی نویسندگان برای فلسطین
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • دیدار «پوتین» و «علی اف» در مسکو