Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ "کمر درد" دو واژه آشناییست که هر فردی در طول زندگی خود چه جوان یا میانسال حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده است.

دردی که علت‌ شایع آن حالت قرارگیری نادرست بدن است. همچنین نکته مهم این است که اعمال روزانه ما بر عملکرد ستون فقرات کمری اثر مستقیم دارد. اثر مستقیمی که اگر پیامدهای آن منفی باشد در آینده‌ای نه چندان دور فرد را از اعمال هرکار سبکی باز می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به شیوع این بیماری دردناک در جامعه ایرانی برآن شدیم تا با یکی از متخصصان سرشناس  این شاخه از پزشکی به  گفت‌وگو بپردازیم که در ادامه گزارش علت‌های بروز  و راهکارهای درمان این بیماری را خواهید خواند.

فرهاد عادل منش –  متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فلوشیپ فوق تخصص درد از دانشگاه مک گیل کانادا در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، درخصوص عوامل بروز کمر درد گفت: «کمر درد یک بیماری بسیار رایج است که اکثریت مردم در طول زندگی خود یک‌بار به آن دچار می‌شوند. کمردرد شایع‌ترین بیماری یک بیمار برای مراجعه به پزشک بعد از سردرد است  و همچنین شایع‌ترین علت غیبت  و ناتوانی از شغل است که موجب ضرر اقتصادی به یک جامعه می‌شود. در جوامع صنعتی اولین تظاهرات کمردرد در حدود سی سالگی شروع می‌شود و همچنین در همین دوره علائم بروز بیماری پدیدار خواهد شد. در ایران با سونامی کمردرد مواجه هستیم. مهم ترین عوامل بروز این بیماری قابل کنترل است و ناشی از حالت نشستن نامناسب، راه رفتن نامناسب و طرز قرارگیری نادرست، باربلندکردن‌های غیراصولی و ... است. برخی از عوامل دیگر قابل کنترل نیستند مثل حوادث رانندگی، بیماری‌های ژنتکی و استخوانی و عفونی و ... اکثریت بیماری‌های کمردرد را می‌توان با استفاده از استراحت، آموزش و تقویت عضلات پیشگری یا درمان کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که این بیماری در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان چگونه است، بیان کرد: «متأسفانه در ایران آمار صحیحی در دست نیست اما با تجربه فعالیت در کشورهای دیگر، به نظر می‌رسد که شیوع این بیماری در ایران بسیار بیشتر است. علت‌های شیوع این بیماری در ایران واضح است؛ آموزش ندیدن مردم، ورزش نکردن مردم و ... است. ورزش نکردن مهم‌ترین عامل است و باید ورزش را از دوران ابتدایی در مدارس آموزش و همچنین روش‌های حفاظت از کمر را به کودکان در سنین پایین آموزش داد.»

عادل منش در ادامه به تشریح کتاب "مدرسه کمر" پرداخت و گفت: «اولین چاپ این کتاب به بیست سال گذشته باز می‌گردد و این کتاب را به تقاضای معاونت درمان وزارت بهداشت نوشتم. ایشان به من گفتند در جلساتی که شرکت می‌کنیم، اکثر همکاران دچار کمردرد هستند. کتاب مدرسه کمر برای اولین بار در سال 1960 در کارخانه‌ای اجرا شد و انجام ورزش‌های همگانی و صحیح برای تمام کارگران و خانواده‌های آنان اجباری شده بود. همچنین  ۱۰ سال بعد در کارخانه اتومبیل سازی در سوئد به صورت کامل به اجرا درآمد.  روش‌های پیشگیری، مراقبت و درمان کمر درد با توجه به محیط و موقعیت فرد تغییر می‌کند.  بنابر این روش‌های پیشگیری، مراقبت و درمان کمر درد می‌تواند به صورت عمومی که دربرگیرنده‌ی کل جامعه باشد، آموزش داده شود یا به صورت اختصاصی به آموزش در محیط خانه، محل کار، محیط‌های ورزشی یا بیمارستان محدود شود. سال‌ها پزشکان سعی کرده‌اند با کمک عکس و نقاشی به بیماران آموزش دهند اما آموزش خودداری از انجام کارهای غلط در زندگی روزمره و طرز ایستادن یا قرار گرفتن صحیح و ورزش مانند یاد گرفتن فوتبال است. فوتبال را نمی‌توان از کتاب یاد گرفت، بلکه باید تمرین کرد تا یک عادت طبیعی شود. همینطور است برای عادات غلط در نشستن، ایستادن، راه رفتن وغیره که سالها با انسان بوده است. زمانی که انسان درد دارد این عادات اشتباه را کنار می گذارد و عادات صحیح را به کار می‌گیرد و ورزش می‌کند اما زمانی که تحریک درد از بین رفت، فعالیت‌های قبلی و ورزش‌ها را هم انجام نمی‌دهد. با توجه به این مسائل بود که مدرسه کمر به وجود آمد. مدرسه کمر انواع مختلف دارد، شامل: مدرسه کمر عمومی، مدرسه کمر برای بیماران بستری در بیمارستان، مدرسه کمر در محیط خانه، مدرسه کمر در محیط کار، و مدرسه کمر در محیطهای ورزشی. افراد مراجعه کننده پس از معاینه توسط پزشک با توجه به علت کمر درد، شرایط فردی، اجتماعی، اقتصادی و محیط کار به یکی از کلاس‌های اختصاصی یا کلاس عمومی دوره آموزشی پیشگیری، مراقبت و درمان کمر درد معرفی می شوند و آموزش‌های لازم به ایشان داده می‌شود. توجه به این نکته بسیار مهم است که بدون معاینه و تشخیص پزشک ، انجام ورزش‌ها و استفاده از کتاب آموزشی ممکن است نه تنها مفید نباشد بلکه خطر هم داشته باشد.»

*مدرسه کمر از تعداد روزهای بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌کاهد

وی در ادامه افزود: «در مقالات و آمار متعدد نشان داده شده است که مدرسه کمر از تعداد روزهای بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌کاهد، درد پس از عمل و نیاز به داروهای مسکن را کم می‌کند، ویزیت‌های بیماران توسط پزشک را کم می‌کند، به مقدار بسیار زیادی بر توانائی کار کردن کارگران می‌افزاید و از روزهای کاری از دست رفته به علت کمر درد می‌کاهد. مطالعات آماری نشان داده است که مدرسه کمر هم از نظر بازده انسانی یعنی عملکرد واقعی شخص به عملکرد حداکثری که می‌تواند داشته باشد، و هم از نظر بازده اقتصادی یعنی نسبت مخارج به عواید حاصل از مدرسه کمر به نفع جامعه است؛ به عنوان مثال در یک کارخانه اتومبیل سازی با بکار بردن روشهای مدرسه، کمر موفق شده اند سالی یک میلیون دلار صرفه جویی کنند. با توجه به روش‌های بکار برده شده و آمار گوناگون مدرسه کمر بین ۷۵ تا ۹۵ درصد موفقیت آمیز بوده است.»

*هشتاد درصد مراجعان، زنان هستند

به گفته این متخصص طب سنتی و توانبخشی (براساس آمار مراجعان) حدود 80 درصد مراجعان برای بیماری کمردرد زنان هستند که علت‌های آن زایمان‌های متعدد و ورزش نکردن است. همچنین 3تا5 درصد بیماران مبتلا به این بیماری احتیاج به جراحی پیدا خواهند کرد و بقیه افراد با ورزش کردن و بدون نیاز به جراحی بهبود خواهند یافت.

عادل منش در مورد دیسک، بیان کرد: «وظیفه دیسک نرم کردن بدن و شکل گیری و به صورت ضربه گیر در مهره‌های کمر عمل می کند. زمانی که دیسک کمر بیرون می زند پزشکان مجبورند با جراحی آن را به شکل اولیه بازگردانند که در این صورت ارتفاع دیسک کاهش و شکل آن تغییر پیدا می کند و همچنین مقاومت آن هم در برابر فشار کمتر خواهد شد.»

وی یکی از علت‌های بروز کمرد درد را افسردگی دانست و اظهار کرد: «یکی از علت‌های بروز این بیماری افسردگی و اضطراب است که به صورت مستقیم روی آن اثر می گذارد. کمردرد موجب فشار عصبی و افسردگی می‌شود و همچنین افسردگی موجب کمردرد و مشکلات بدنی می‌شود. درد یک تجربه‌ی شخصی است که  بررسی روانی برای پزشک درد بسیار مهم تلقی می‌شود.»

وی در ادامه بیان کرد: «دردها به چند گروه تقسیم بندی می شوند که مهم‌ترین آن دردهای مکانیکی هستند و همچنین 90 درصد دردها را دردهای مکانیکی شامل می‌شوند که علت‌های مختلفی دارد. کشیدگی‌های عضلانی، فشارهای حاد، فتق دیسک، نشستن‌های نامناسب و ... شایع‌ترین کمردردها، کمردردهای شغلی است که به علت حالت‌های مختلف قرارگیری بدن و شغل بیمار است. بیشترین فشار به کمر در حالت نشسته است؛ 1.5 برابر حالت ایستاده به کمر در حالت نشسته فشار وارد می‌شود.»

*فتق دیسک، شایع ترین علت کمردرد

وی در خصوص فتق دیسک گفت: «در فتق دیسک که شایع ترین علت کمردرد است، هسته‌ی مرکزی دیسک از جای خود حرکت می‌کند و از لایه‌ی بیرونی خارج می‌شود و برحسب شدت و بزرگی فتق به بافت‌های مجاور فشار می‌آورد و ایجاد درد یا علائم عصبی می‌کند.»

این پزشک در ادامه به تشریح نشانه‌های بروز این بیماری پرداخت و گفت: «اگر فرد بالای 50 سالی برای اولین بار به بیماری کمر درد مبتلا شده باشد نشانه بدی است. همچنین در افراد زیر18سال هم بروز این درد جزو نشانه‌های بد محسوب می‌شود که باید به پزشک مراجعه کنند. کمر درد اگر بعد از ضربه شدید، افتادن و ... باشد و در زمان شب این درد افزایش پیدا کند و همراه با عرق شبانه و از دست دادن وزن باشد و همراه با علائم عمومی دیگری باشد، باید بیمار هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند و ممکن است که فرد به بیماری خطرناکی از جمله سرطان یا شکستگی مهره دچار شده باشد. اگر درد دیسک کمر بیمار پیش رونده باشد و به ضعف اندام تحتانی منجر شود باید به پزشک مراجعه کند. همچنین اگر به اختلال ادرار، مدفوع و امیال جنسی دچار شود باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کند.»

به گفته وی اولین روش  تشخیص علت‌های کمردرد شامل شرح حال گرفتن و معاینه بیمار است که تا 90 درصد به پزشک تشخیص درمان را ارائه می‌دهد. وسیله دیگری که برای تشخیص کمک می‌کند MRI است که در بسیاری از موارد جواب مثبت کاذب را به پزشک ارائه می‌دهد و ممکن است بیماری که به جراحی اصلا نیاز ندارد، به اتاق عمل برود.

عادل منش در خصوص روش الکترودبیوگرافی، اظهار کرد: «از الکترودهای سطحی استفاده  و به عضلات تزریق می شود و فعالیت‌های عصب و الکتریکی عصب مورد بررسی قرار می‌گیرد و از روی آن علت بیماری، محل ضایعه و شدت ضایعه مشخص می‌شود و می توان تشخیص کامل داد. معایب این تشخیص، دردناک بودن آن به علت سوزن وارد کردن به بیمار و هزینه بالاست. اکثر مردم تصور می‌کنند که اگر مریضی دچار فتق دیسک کمر یا تنگی کانال شد باید حتما عمل جراحی انجام دهد درحالیکه به این صورت و نیست و 95 تا 98 درصد بیماران بدون جراحی می توانند به زندگی عادی خود بازگردند.»

این متخصص طب سنتی و توانبخشی در پایان تصریح کرد: «درمان های ابتدایی شامل استراحت، آموزش روش‌های تعدیل زندگی، استفاده از مسکن‌ها است. درمان‌های بعدی شامل روش‌های تداخلی کمتر تهاجمی است یعنی دخالت در درد برای درمان، بدون احتیاج به جراحی است. درمان دیگر تزریق اُزن در دیسک است. در ایران اُزن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و متأسفانه اثر درمانی این دارو از سمت سازمان دارو غذا آمریکا که معتبرترین سازمان مفید و مضر بودن داروها و روش‌های پزشکی، تأیید نشده است. تزریق اُزن، ژل و سوزاندن با لیزر در ایران بسیار شیوع پیدا کرده است اما تاکنون مورد تأیید واقع نشده است. مرحله آخر انجام عمل جراحی در صورت نتیجه نگرفتن از تمام روش‌های درمانی است. جراحی علاوه بر هزینه بالا و اثراتی از جمله عفونت، خونریزی و  ...موجب  برهم زدن بیومکانیک سیستم فقرات است. عود دیسک از جمله شایع‌ترین  اتفاقاتی است که بعد از عمل جراحی در افراد  ظاهر می‌شود.»

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دلار زنان سوئد طب سنتی کانادا کمردرد برنا شغل تظاهرات خبرگزاری برنا سردرد دیسک کمر طب فیزیکی و توانبخشی فلوشیپ دانشگاه مک گیل بیمارستان کسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه حجت‌الاسلام عبدالعلی توجهی، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی توجهی؛ تولیت مدرسه عالی و مسجد شهید مطهری و تکریم آیت‌الله امامی کاشانی که امروز ۳ اردیبهشت برگزار شد گفت: آیت‌الله امامی کاشانی به معنای واقعی کلمه معلم اخلاق بود. در توصیف ایشان زیاد حرف زده شده و می‌شود. چطور می‌شود یک انسان اینقدر مخلص و همه کارهایش توام با اخلاص باشد. ایشان از دنیا رفت گرچه در حقیقت از دنیا نرفته است.

وی افزود: پیامبر (ص) فرمودند یک عالم از دنیا برود برای من سخت‌تر از مرگ یک قبیله است. در روایت دیگری فرمودند: عالمی که از علمش استفاده شود؛ چون برخی درس می‌خوانند ولی مثل چشمه دربسته هستند و دیگران از او استفاده نمی‌کنند، منتهی عالمی که دیگران از علمش استفاده می‌کنند مقامش از هفتاد هزار عابد بالاتر است. علتش هم معلوم است، چون همه چیز در گرو علم است و بدون علم بشر چیزی ندارد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: دین اسلام و قرآن در مقام تعلیم دعا به پیروانش می‌فرماید: «قل رب زدنی علما» یعنی اگر خواستید دعا کنید و چیزی از من بخواهید؛ بگویید خدایا علم مرا زیاد کن. در میان علمای اسلام کسانی بودند که هر چه ما داریم از آنها داریم. زحمت کشیدند، رنج بردند، کلمات و فرمایشات ائمه را به ما منتقل کردند. وقتی امام خمینی درس اخلاق برگزار می‌کردند تمام مستمعین اشک می‌ریختند. باید قدرشناس وجود این عالمان بود.

وی افزود: آقای امامی چهل شب چهارشنبه در زمان طلبگی پای پیاده به جمکران مشرف شدند. نیت‌شان این بود که خدایا به من توفیق بده به اسلام خدمت کنم و خدا ایشان را در این مسیر قرار داد. ایشان شاگرد امام بودند، شاگرد علامه طباطبایی بودند وقتی بهره کافی از این بزرگواران گرفت به تهران آمد و اقامه نماز می‌کرد تا زمانی که امام خمینی ایشان را به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب کردند. ایشان در خطبه نماز جمعه مسائل اخلاقی مطرح می‌کردند. این نیاز امروز ماست، چون آنچه جایش خالی است مسائل اخلاقی است.

محمدی گلپایگانی گفت: مردم ایران کم نگذاشتند و با همه مشکلاتی که گرفتارش هستیم هر وقت لازم باشد حضور دارند. اگر آن روز امام حسین (ع) فرمود آیا کسی هست از حرم رسول خدا حمایت کند و کسی جواب نمی‌داد، امروز مقام معظم رهبری لب‌، تر کند هزاران نفر حاضر هستند. در همین عملیات اخیر چه کردند؟ اسرائیل در سه پوشش از کشورش حمایت می‌کرد ولی در همان شب عملیات، صد هواپیما پرواز می‌کردند و آنجا را پوشش می‌دادند تا اگر از طرف ایران چیزی آمد بزنند. سی تا برای اسرائیل بود، هفتاد تا برای آمریکا بود ولی موشک‌های ایران از این همه پوشش گذشتند. ما طالب جنگ نیستیم ولی کم هم نمی‌آوریم.

محمدی گلپایگانی در ادامه، متن حکم مقام معظم رهبری را قرائت کرد:

«جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عبدالعلی توجّهی دامت توفیقاته.
با یاد نیک از مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی و طلب مغفرت و رضوان برای ایشان، جنابعالی را به سِمَت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری و متعلقات آن منصوب می‌کنم.
با توجه به شایستگی‌های آن جناب، انتظار می‌رود ارتقای سطح علمی آن موسسه، و شناسایی استعداد‌های درخشان در مراکز وابسته و برنامه‌ریزی برای تربیت افراد برجسته‌ی علمی، و نیز سامان‌دهی به دیگر امور آن مجموعه، مورد توجه کامل قرار گیرد.
توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.»

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی توجهی تولیت مدرسه مطهری در سخنانی گفت: حقیقتا جای خالی استاد را دیدن، دشوار است و این یک مصیبت سنگین است. حقیقتا بنده احساس نقص می‌کنم که روزی در همین مدرسه مطهری از میان استادان اخلاق انتخاب می‌کردیم که پای درس چه کسی برویم ولی الآن اینگونه نیست. این از نقیصه‌هایی است که اگر خون گریه کنیم جا دارد. یکی از مصیبت‌هایی که در اسفند گذشته در جامعه ما واقع شد ارتحال این استاد بزرگ است. استاد متخلقی که فرمودند ذوابعاد بود، در توانبخشی به فکر جسم کودکان معلول بود، در حوزه علمیه به فکر ارتقای جان افراد بود.

تولیت مدرسه مطهری افزود: ایشان هم مبدع و هم موسس این شیوه بودند که مفاهیم اسلامی و تراث با عظمت را در یک قالب جدید پایه‌ریزی کنند. ایشان در این خصوص هم موسس هستند و هم فصل تقدم داشتند یعنی سایر دانشگاه‌ها این سبک را از ایشان الگو گرفتند. ایشان موفق شدند استادان متعددی را از مناطق مختلف و از مکاتب مختلف گرد هم بیاورند. ایشان چنین هنری داشتند و به تبع این هنر توانستند نزدیک ۵ هزار فارغ‌التحصیل تحویل جامعه بدهند. فارغ‌التحصیلانی که واقعا موفق بودند. این خدمات تا الآن انجام شده است و نیت ایشان هم این بود که اسلام‌شناس تربیت کند و ایشان دنبال تربیت مدیر و مسئول نبود. تا اینجا باید واقعا به روان این فرد درود فرستاد و طلب علوّ درجات کرد و تا زنده‌ایم نام و یاد ایشان را زنده نگه داریم.

توجهی گفت: اگر آقای امامی امروز مجدد منصوب می‌شدند به وضع موجود قانع نبودند و طرح نو درمی‌افکندند. چرا طرح نو؟ اینکه اجتناب‌ناپذیر است طرح نو درافکنیم. دلیلش این است که ظرفیت بالایی در مجموعه ایجاد شده است. این همه فارغ‌التحصیل یک ظرفیت فوق العاده‌ای است.

تولیت مدرسه مطهری افزود: اگر کسی به خوبی از آن استفاده نکند دلیل بر ناتوانی و ضعف است. دوم اینکه ما در این مدرسه یک سرمایه معنوی داریم و آن ۲۰ شهیدی است که این مدرسه تقدیم انقلاب کرده است. نکته سوم نیاز‌های جامعه و اقتضائات زمان است. ما نمی‌توانیم به این نیاز‌ها و توقعات بی‌تفاوت باشیم. تمدن اسلامی را چه کسی می‌خواهد ایجاد کند. می‌خواهم عرض کنم به خاطر همان ظرفیت و استعداد و نیاز‌های جامعه تردید ندارم مطالبه امروز آقای امامی از ما ایجاد طرح نو است. این مدرسه باید مرجعیت علمی خودش را پیدا کند و در کنار آن به برنامه تهذیب نیز بپردازد.

دیگر خبرها

  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • برگزاری رویداد گامی نو ویژه دانش آموزان هنرستانی در هرمزگان
  • مراسم معارفه حجت‌الاسلام عبدالعلی توجهی، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد
  • مدرسه استثنایی دهگلان صاحب زمین چمن می شود
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بوشهر آغاز شد
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود