Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:37:31 GMT

سالمندی زنجان روی نوار صعود

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۵۸۲۲

سالمندی زنجان روی نوار صعود

زنجان - ایرنا - آمار ها نشان می دهد جمعیت سالمندی این استان روند افزایشی دارد و در این میان توجه به نیازهای این قشر و برنامه ریزی مدون در این بخش می تواند این دوران را مایه آرامش و به دور از مشکلات قرار دهد.

به گزارش ایرنا، هم اکنون جمعیت جهان به سرعت در حال سالخورده شدن است و براساس پییش بینی های جمعیتی سازمان ملل متحد نیز سهم جمعیت 60 ساله و بیشتر در کل دنیا که هم اکنون در حدود 12درصد است تا میانه قرن بیست و یکم به بیش از 21 درصد خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس سهم سالمندان 80 ساله و بالاتر که در حال حاضر حدود 14 درصد است تا سال 2050 به حدود 19 درصد خواهد رسید و در واقع می توان گفت، زمان بسیار محدودی برای انطباق تسهیلات لازم جهت ارتقای زندگی این گروه باقی است.
دبیر مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اعلام کرده بود که رشد جمعیت سالمندان در کشور حدود 5 درصد اعلام شده که این روند در سال 69، کمتر از پنج درصد بود که در سال 1396 به بیش از 9 درصد رسیده است.
دکتر فرشاد شریفی خاطر نشان کرده بود، هم اکنون رشد جمعیت سالمندی با شیب تند در حال افزایش است و پیش بینی می شود این رقم تا سال 1410 ، 20 درصد جمعیت کشورمان را افراد بالای 60 سال تشکیل دهند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در این ارتباط با اشاره به اینکه جمعیت سالمندی در جهان، این کشور و استان روبه افزایش است، گفت: در دهه های 60 و 70 شمار زیادی ولادت در کشور به وقوع پیوست و این وضعیت پس از سال ها به رشد سالمندان منجر شده است.
مسیح الله سطانی افزود: بر این اساس و طبق امارهای موجود، جمعیت سالمندی استان در سال 65، کمتر از پنج درصد بود که امروز این میزان به حدود 10 درصد رسیده و به عبارتی دیگر شمار سالمندان در مدت 30 سال به 2 برابر افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: این آمار از رشد طبیعی جمعیت سالمندی در گذشته حکایت دارد اما در 30 سال آینده رشد چند برابری جمعیت سالمند در استان رخ خواهد داد.
این مسئول خاطر نشان کرد: برای پیشبرد برنامه های سالمندی در این استان باید به صورت متمرکز و وحدت رویه برنامه هایی را برای رفع نیازهای این قشر در نیازهای گوناگون باید انجام داد.
کارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: طبق سر شماری سال 90، جمعیت کل کشور 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر محاسبه شد که از این میزان جمعیت 60 سال و بیشتر 6 میلیون 159 هزار و 676 نفر اعلام شد که درصد جمیعت سالمد 8.21 درصد بود.
رحیمه حسین خانی افزود: بر این اساس سرشماری سال 95 نیز جمعیت کشور 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر محاسبه شد که جمعیت 60 سال و بیشتر نیز بالغ بر هفت میلیون و 414 هزار و 91 نفر و درصد جمعیت سالمند نیز 9.28 درصد اعلام شد.
وی اظهار کرد: طبق همین آمار درصد جمعیت سالمندی استان در سال 95، نیز به تفکیک جنسیتی51 درصد زن و 49 درصد مرد بوده و در مناطق شهری و روستایی نیز 72 به 28 درصد بوده است.
این کارشناس ادامه داد: سالخوردگی جمعیت پدیده ای بی سابقه محسوب می شود به این معنی که در طول تاریخ جمعیت دنیا مشابهی برای آن نمی توان یافت.
وی یادآوری کرد: این واقعه مهم زندگی فراگیر، یعنی جهانی است که البته کشور های مختلف در مراحل متفاوتی از آن قرار دارند و از طرفی سر سخت و بازگشت ناپذیر بوده به این معنی جهانی با جمعیت سالمند به جهانی با جمعیت جوان باز نخواهد گشت.
حسین خانی افزود: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه سلامت سالمندان برنامه هایی از قبیل تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ، پیشگیری و تشخیص و درمان اختلالات فشارخون و چربی خون و ارزیابی سالمند از نظر اختلالات تغذیه ای و انجام مشاوره توسط مراقب سلامت یا کارشناس تغذیه در صورت لزوم را مورد توجه قرار داد.
وی بیان کرد: پیشگیری ، تشخیص و درمان دیابت، ارزیابی سالمند از نظر پوکی استخوان و توزیع کلسیم و ویتامین D3 به صورت رایگان ،ارزیابی سالمند از نظر سقوط و آموزش جهت پیشگیری از سقوط، پیشگیری و تشخیص و درمان افسردگی وراه اندازی کلینیک طب سالمندان با حضور متخصص طب سالمندی از دیگر کارهای انجام گرفته است.
کارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تامین زیر ساخت ها از قبیل تجهیز واحدهای ارائه خدمت، راه اندازی مراکز نمونه گیری، آموزش تمامی کارکنان اعم از پزشکان ،ماماها، مراقبین سلامت و بهورزان و کارشناسان ستادی و برگزاری همایش های سلامت سالمندان با حضورنخبگان و بازنشستگان را از دیگر اقدامات مهم در این بخش برشمرد.
وی بیان کرد: مراقبت در منزل برای سالمندان ناتوان، انجام مراقبت های بهداشتی درمانی برای سالمندان در مراکز نگهداری در شهرستانهای زنجان و خرمدره از دیگر کارهای این بخش است.
حسین خانی افزود: علوم پزشکی استان برای ارائه خدمات مورد نیاز نسبت به افتتاح مرکز سلامت خردمندان در منطقه اسلام آباد با هدف تامین ، حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی و معنوی سالمندان ، بهبود کیفیت زندگی ، تداوم حضور و مشارکت موثر و کارآمد این قشر در جامعه اقدام کرده است.
به گفته وی، در این مرکز تلاش می شود با تقویت روحیه خود باوری و اعتماد به نفس، توسعه ظرفیت ها و همکارهای درون و برون بخشی، انتقال تجارب و مهارت حل مساله، آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی و تقویت ارتباط بین نسلی این مهم محقق شود.
وی بیان کرد: آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی نیز به 2 شکل آموزش گروهی و چهره به چهره در ارتباط با تغذیه ، فعالیت بدنی، مراقبت از کمر و زانو، مراقبت از پاها، پوکی استخوان، پیشگیری از حوادث بهداشت دهان و دندان ، پیشگیری از یبوست و بی اختیاری ادرار، مسائل دوران یائسگی، استرس، حافظه، خواب و ترک سیگار انجام می شود.
این کارشناس خاطر نشان کرد: لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای سالمندان امری ضروری به نظر می رسد چرا که در مسیر انتقال ساخت سنی جمعیت بتدریج از فشارها و تنگناهای مرتبط با تامین نیازهای نوزادان و اطفال و نوجوانان کاسته شده و به فشارها و تنگناهای مرتبط با تامین نیاز های این قشر اضافه خواهد شد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز گفت: طبق سرشماری سال 95، و بر اساس آمار اداره ثبت احوال استان 104 هزار سالمند در استان وجود دارد که این میزان در مقایسه با سرشماری سال 90، افزایش نشان می دهد.
به گفته فرهاد میرزایی ، نرخ رشد جمعیت سالمندی استان از 9.2 در سال 90 به 9.8 دهم رسیده که این موضوع نیازمند توجه بیشتر و برنامه ریزی لازم در این بخش است.
وی بیان کرد: طبق آمار ارائه شده در کشور بیشترین نرخ رشد جمعیت سالمندی مربوط به استان گیلان و کمترین آن به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد و در این میان استان زنجان نرخ رشد بالایی را نشان می دهد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: البته موضوع سالمندی یک موضوع کلان کشوری بوده و به برنامه ریزی مدونی نیاز دارد که در این میان وزارت زارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تهیه سند ملی سالمندان اقدام کرده که تصویب ان از سوی مجلس شورای اسلامی چشم انداز بهتری را فراهم می کند.
وی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد فقط 1.5 درصد قوانین مصوب کشور به حوزه سالمندان اختصاص دارد و تصویب نهایی سند ملی سالمندان این خلا را تا حدود زیادی برطرف می کند.
میرزایی افزود: دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سطح کشور به تبع آن در استانها به صورت فصلی با حضور استاندار و یا نمایندگان قانونی کمیته های در ارتباط با این قشر و در حوزه های رفاهی، بهداشتی، بیمه ای، تفریحی، گردشگری و ورزشی با حضور دستگاههای متولی امر برگزار می کند.
وی اظهار کرد: آمارها نشان می دهد تا 15 سال آینده جمعیت سالمند استان شتاب بیشتری خواهد یافت و لزوم برنامه ریزی جامع و مدون برای این قشر بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد.
این مسئول ادامه داد: بهزیستی استان یکی از نهادهای حمایت متولی امر به ارائه خدمات متعددی از قبیل راه اندازی بنیاد فرزانگان در شهرهای خدابنده و زنجان با مشارکت سازمان های مردم نهاد مبادرت کرده است.
وی گفت: معاونت توانبخشی بهزیستی استان نیز با توجه به نوع معلولیت اعم از بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی یکهزار و 654 معلول سالمند را تحت پوشش دارد که خدمات مددکاری، توانبخشی رایگان، هزینه های مربوط به وسائل کمک بهداشتی و مستمر ارائه می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: این اداره کل خدمات دیگری به 162 سالمند تحت پوشش در 2 مرکز مراقبتی شبانه روزی واقع در شهرهای زنجان و هیدج ارائه می کند که تعدادی ازآ نان را افراد مهجول الهویه تشکیل می دهند.
وی یادآوری کرد: هم اکنون سه مرکز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی استان فعالیت می کنند که 2 مرکز در شهرستان زنجان به ظرفیت 120 سالمند معلول و یک مرکز دیگر در شهرستان خدابنده به تعداد 50 نفر خدمات دریافت می کنند.
میرزایی افزود: این اداره کل با هدف ارائه خدمات بهتر، طرح مراقبین خانگی را با همکاری کارشناسان برای 170 نفر از معلولان شدید و خیلی شدید اجرا می کند که از این تعداد 110 نفر از آنان در شهر زنجان و 60 نفر دیگر در خرمدره که از این تعداد نیز 67 نفر سالمند معلول هستند.
وی اظهار کرد: در طرح مراقبن غیر رسمی نیز به خانواده های دارای سالمند معلول علاوه بر آموزش های لازم به یکی از اعضای خانواده نیز ماهانه نیز کمک معیشتی2 میلیون و 500 هزار ریال را دریافت می کنند.
این مسئول افزود: در مراقبین غیر رسمی نیز از مجموع 110نفر معلولی که خدمات دریافت می کنند 27 نفر آنان سالمند هستند که حق مددکاری خانواده به مبلغ 2 میلیون و 500 هزار ریال پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: موضوعی که وجود دارد این است که ترخیص سالمندان در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان به ندرت رخ می دهد و این در حالی است که هم اکنون تعدادی سالمند پشت نوبتی وجود دارد که اغلب آنان را سالمندان آلزایمری تشکیل می دهند.
این مسئول ادامه داد: این اداره کل برای انصراف خانواده ها از پشت نوبتی سالمند ماهانه یک میلیون و 800 هزار ریال پس از آموزش های لازم می دهد.
میرزایی خاطرنشان کرد: این معاونت همچنین بصورت ماهانه به 60 نفر سالمندان معلول بستر گرا ویزیت در منزل ارائه می کند که تیمی متشکل از پزشک عمومی، فیزیوتراپی، پرستار، روانشناس و مددکاری راشامل می شود.
7320/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جمعيت سالمندي مراقبت معلولان سالمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت باید حل و فصل شود

استاندار زنجان با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که باید در استان حل شود، مسئله اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت در زنجان است، گفت: گشایش‌هایی حاصل شد و امیدواریم تا دو ماه آینده این موضوع را حل کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در زنجان، محسن افشارچی، امروز_ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: در عملیات وعده صادق و اقداماتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داد، هیمنه پوشالی این رژیم جعلی را فروریخت و همه جهانیان دیدند که فقط سروصدایی بود که به وسیله رسانه به پا شده بود.

وی با بیان اینکه ایران در این حمله از موشک‌ها و پهپادهای قدیمی خود استفاده کرد، افزود: اما با همین تسلیحات نظامی قدیمی، هیمنه این رژیم به طور کامل فرو ریخت.

استاندار زنجان با بیان اینکه درست است سختی‌هایی در خصوص اقتصاد در کشور وجود دارد، ادامه داد: قطعاً از این شرایط نیز با توانمندی که در کشور وجود دارد، عبور خواهیم کرد.

استاندار زنجان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مدیران یک بار دیگر وظایف خود را مرور کنند، هرچند بنده نیز روی مسائل مهم تمرکز خواهم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که باید در استان حل شود، مسئله اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت است، تصریح کرد: گشایش‌هایی حاصل شد و امیدواریم تا دو ماه آینده این موضوع را حل کنیم.

افشارچی با بیان اینکه بهره‌وری آب یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در استان زنجان است، ادامه داد: باید بتوانیم بهره‌وری در بخش آب را بالاتر ببریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم استان جذب سرمایه‌گذار است، گفت: باید مردم را از رفتن به سمت طلا و دلار به سمت تولید سوق دهیم.

استاندار زنجان با تاکید بر راحت شدن صدور مجوزهای کسب‌و ار و تولید یادآور شد: باید این مسیر برای مردم هموار شود.

افشارچی با اشاره به مسئله مهم بهره‌وری در استان، گفت: سه دستگاه آب، کشاورزی و صنعت جزو دستگاه‌های اصلی هستند که باید در زمینه بهره‌وری اتفاقات مثبت را رقم بزنند.

کد خبر 747170

دیگر خبرها

  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز پیدا شد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • رشد ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی هلال احمر استان زنجان
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • برخی ساختارها در حوزه جوانی جمعیت رفع شود
  • مسئله اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت باید حل و فصل شود