Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@14:04:58 GMT

اعتراض بازنشستگان مخابرات

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۶۰۱۷

اعتراض بازنشستگان مخابرات

با گذشت حدود هشت سال از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران، باز هم چالش کارمندان این شرکت با مدیران جدید آن باقی است. بازنشستگان شرکت مخابرات ایران روز گذشته در تجمعی هماهنگ در برخی از استان‌های کشور، به دلیل پرداخت‌نشدن مناسب حقوق بازنشستگی‌شان اعتراض کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  این اتفاق که البته سابقه‌دار است، از سال 89 تاکنون بارها برگزار شده، اما رسیدگی به وضعیت آنها هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، حدود 400نفر از بازنشستگان مخابرات در مقابل ساختمان اصلی مخابرات ایران در سردار جنگل گرد هم آمدند تا اعتراض خود را به‌صورت رسمی بار دیگر به گوش مسئولان و مردم برسانند. این تجمع هم‌زمان در استان‌های اصفهان، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، مازندران، آذربایجان‌شرقی، خوزستان هم برگزار شد.

 بازنشستگان مخابرات چه می‌خواهند؟

یکی از بازنشستگان شرکت مخابرات از خواسته‌های آنها در این تجمع می‌گوید؛ خواسته‌هایی تکراری که دیرزمانی از سوی آنها مطرح می‌شود، اما گوش شنوایی برای آن وجود ندارد. به گفته این کارمند بازنشسته «در زمان واگذاری مخابرات به بخش خصوصی در سال 1389، براساس قانونی بنا بود که پرداخت رفاهیات شامل حق مسکن، عائله‌مندی، حق‌ خوار‌وبار و... به‌صورت تمام و کمال انجام شود و به همین دلیل هم قانونی به این منظور تصویب شد». آنها که با شعار «ما خواهان اجرای کامل آیین‌نامه استخدامی تصویبی و قانونی سال 1389 هستیم»، گرد هم آمده بودند، از اجرائی‌نشدن این قانون گلایه‌ داشتند و از مراجع قضائی خواهان رسیدگی به این مسئله بودند. یکی‌دیگر از این افراد در ادامه صحبت‌های همکار سابقش می‌گوید: «از ابتدای استخدام کارمندان مخابرات، صندوقی با نام صندوق شش درصد ایجاد شده بود که طبق آن، شش‌درصد از حقوق کارکنان مخابرات کسر و به این صندوق واریز می‌شد و قرار بود که در زمان بازنشستگی، حدود 10 برابر موجودی هر فرد در صندوق، به کارکنان به‌صورت وام یا بلاعوض پرداخت شود که آن هم کامل اجرائی نشد و اعتراض کارکنان را به‌دنبال داشت». آن‌گونه که بازنشستگان می‌گویند، این همه ماجرا نبوده و گویا سایر پرداختی‌ها هم با مشکلات جدی روبه‌رو است و اعتراضات آنها تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است.

گوشه‌‌نشینی ناخواسته کارکنان مخابرات

پیش‌تر این روزنامه در پوشش برگزاری تجمعات بازنشستگان این شرکتِ واگذار‌شده، اعتراض‌های جدی آنها را مطرح کرده بود. یکی از کارمندان معترض، درباره تناقض رفتار شرکت مخابرات پس از واگذاری با قانون گفته بود: «قبل از واگذاری وقتی کارکنان مخابرات پروژه‌‌ای را انجام می‌دادند، درصدی به‌عنوان تشویق به آنها تعلق می‌گرفت که پس از واگذاری‌ها حذف شد. اضافه کار هم حذف شد و ناخواسته ما را گوشه‌نشین کردند و پیمانکار آوردند. کارمندان بخش‌هایی که به پیمانکار واگذار شد هم بدون سمت سازمانی ‌شده و در بخش‌هایی غیر از توان و تخصص خود به کار گرفته شدند. حالا هم نه پیمانکار راضی است و نه کارکنان مخابرات و بعدها به علت اینکه اغلب پروژه‌ها غیرکارشناسانه قیمت‌گذاری شده بود، به‌صورت غیراستاندارد و حتی نیمه‌کاره رها شد». او به ذخیره مرخصی‌های کارکنان اشاره می‌کند که یکی از بخش‌های مورد اعتراض اکثر بازنشستگان این شرکت است و ادامه می‌دهد: «درحالی‌که ذخیره مرخصی در زمان بازنشستگی باید کامل به ما تعلق می‌گرفت، از سال ٨9 در زمان جابه‌‌جایی مخابرات از دولت به بخش خصوصی، مرخصی‌ها را بر پایه همان سال محاسبه کردند، اما قانون کار این اجازه را به آنها نمی‌دهد، زیرا آنها قراردادی را امضا کردند که تا پنج سال پس از واگذاری هیچ‌گونه دخل و تصرف و دست‌اندازی‌ای در شرایط و موجودیت و متعلقات پرسنل نداشته باشند. با‌این‌حال اکنون وقتی بودجه پرداخت حقوق ماهانه کم می‌آید، از صندوق شش‌درصد کارکنان استفاده می‌کنند. این صندوق، ذخیره کمکی است که خود مخابرات و پرسنل تهیه کرده‌اند و حالا میلیاردها سرمایه دارد و درعین‌حال با ذخیره همان صندوق به مدیران وام کم‌بهره می‌دهند!» دیگر کارمند مخابرات ادامه می‌دهد: «از سال ٨٩ تا ٩٣ ما را بدون لحاظ‌کردن مجموعه رفاهیات در حقوقمان بازنشسته کردند، درحالی‌که مابه‌التفاوت رفاهیات بین ١٦ تا ٢٠میلیون برای هر نفر است و اکنون کارکنان مخابرات قریب به هفت‌هزار نفرند و این رقم کمی نیست».  این‌گونه که پیداست ماجرای این‌ عملکرد مخابرات را پایانی نیست؛ چنان‌که پیش‌تر هم این شرکت با کارگزاران روستایی که یکی از زیرمجموعه‌های شاغل و نه حتی بازنشسته در این بخش محسوب می‌شوند، با مشکل جدی مواجه شد و کار به دیوان عدالت اداری کشید. هرچند این اختلاف‌نظرها در رأی دیوان به‌نفع کارگزاران روستایی ختم شد، اما اجرائی‌کردن احکام آنها هنوز هم از سوی مخابرات ایران انجام نمی‌‌شود و گویی آنها از هیچ نهادی حرف‌شنوی ندارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بخش خصوصی مخابرات بازنشستگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال از ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد موسی‌زاده موسوی در خصوص فعالیت‌های این صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در سال گذشته به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال، انواع خدمات مالی و اعتباری مورد نیاز ارائه شده است که در تلاشیم این میزان رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند.

وی افزود: ارائه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری شامل ارائه تسهیلات، خدمات کارگزاری مالی و فنی، صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بخش دیگری از فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال در سال گذشته است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال خاطرنشان کرد: در کنار خدمات مالی و اعتباری فوق، حمایت از ارائه خدمات زیرساختی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محصولات و خدمات اولویت‌دار در حوزه‌های کلیدی و راهبردی، کمک به اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی این حوزه در کشور، از جمله فعالیت‌های اثرگذاری بوده که با همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام شده است.

وی در خصوص برنامه‌های این صندوق در سال جدید گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و ورود به حوزه‌هایی همچون ارتقای توان صادراتی شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و کمک به شکل‌دهی اکوسیستم زیرساخت‌های کلیدی حوزه هوش مصنوعی که در برنامه توسعه صندوق پیش‌بینی شده است، بتوانیم نقشی اثرگذار در کنار سایر بازیگران این حوزه داشته باشیم و به توسعه زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور کمک کنیم.

کد خبر 739575

دیگر خبرها

  • شرایط جدید اعزام به خدمت چیست؟
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • تظاهرات در فرانسه در اعتراض به تشدید ریاضت‌ اقتصادی
  • جزئیات جدید ثبتنام امریه سربازی و شرایط جدید آن
  • ◄ شرکت های بزرگ مقیاس رانندگان کامیون را نقره داغ کردند
  • جزئیات ثبت نام امریه سربازی و شرایط جدید معافیت
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • جزئیات ثبت نام امریه سربازی
  • جزئیات ثبت نام امریه سربازی و شرایط جدید معافیت اعلام شد
  • بازدید استاندار اصفهان از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان