Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، دهم شهريور 94 پشت لودر نشست و خواب 9 ساله بزرگترين طرح سرمايه ‌گذاري تاريخ کرمانشاه را پاره کرد؛ طرحي که در دي ماه 1385 به تصويب هيات دولت رسيد اما همچنان روي کاغذ بود.

ربيعي با اين کلنگ ‌زني متفاوت به کرمانشاهي‌ها پيغام داد که مشکلات پيش روي اين طرح بزرگ را مانند لودر کنار مي زند و بزودي از دل بيابان 571 هکتاري در کيلومتر 15 بزرگراه کرمانشاه – همدان يک پالايشگاه مدرن 150 هزار بشکه اي بيرون مي آيد تا شايد وعده‌هاي عمل نشده گذشته از ياد مردم کرمانشاه برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انبوه ماشين آلاتي که در کنار وزير رفاه عمليات اجرايي آناهيتا را کليد زدند، پس از رفتن ربيعي و در پايان همان روز کار را تعطيل کردند و ديگر پشت سرشان را نگاه نکردند.
آفتاب وعده هاي شيرين با خورشيد دهم شهريور غروب کرد و آناهيتا دوباره به خوابي عميق فرو رفت طوري که به در و ديوار زدن مديران کنوني استانداري کرمانشاه هم هنوز آن را بيدار نکرده است.
** مانع اصلي، بروکراسي در وزارت تعاون
پالايشگاه 150 هزار بشکه اي آناهيتا طرحي 2 هزار و 117 ميليون يورويي است که هدف از احداث آن تامين انرژي مورد نياز منطقه است. اين طرح 2 سهامدار عمده دارد، وزارت تعاون (شستا و صندوق بازنشستگي کشوري) و وزارت نفت.
33.3 درصد از آناهيتا متعلق به شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تأمين (تاپيکو) وابسته به شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) و 33.3 درصد نيز در اختيار صندوق بازنشستگي کشوري است؛ 13.4 درصد هم به صندوق بازنشستگي نفت و 20 درصد بقيه نيز سهم شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران است.
دولتي بودن و پراکنده شدن سهام پالايشگاه آناهيتا به مهمترين مانع براي توافق سهامداران و تامين اعتبار آن تبديل شده و هنوز هم تلاش ها براي جابجايي سهام آن ادامه دارد به اميد اينکه اين تغييرات منجر به تحول در اوضاع بلاتکليف کنوني شود.
به گفته بابک دين پرست، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌اي وزير کشور، مهمترين مشکل پالايشگاه آناهيتا `همکاري نکردن وزارت کار، رفاه و تامين اجتماعي` است زيرا اکنون 66 درصد سهام پالايشگاه در اختيار اين وزارتخانه است که قصد دارد با واگذاري سهم صندوق بازنشستگي به صندوق سرمايه ‌گذاري نفت از اين بار 66 درصدي رها شود.
اما به گفته استاندار کرمانشاه `بروکراسي در وزارت تعاون مانع اين اقدام شده و از پنج ماه پيش که با انتقال سهام موافقت شده، هنوز اين انتقال صورت نگرفته است.`
هوشنگ بازوند با بيان اينکه فعال کردن اين طرح به سرمايه گذاري حدود 120 هزار ميليارد ريالي نياز دارد، افزود: آناهيتا در بيش از 10 سال گذشته راکد بوده است و مردم انتظار فعال کردن آن را دارند.
** باز شدن دوباره روزنه اميد
در سال 96 با پيگيري‌هاي صورت گرفته برخي موانع احداث پالايشگاه آناهيتا از جمله مجوزهاي احداث آن و وضعيت سهام‌ داران تعيين تکليف و اميدواري‌ها براي آغاز عمليات اجرايي طرح بيشتر شده است.
استاندار کرمانشاه 24 تير اعلام کرد که `در جلسه اي که با شوراي عالي بانک هاي کشور گذاشتيم 12 بانک با محوريت بانک ملي در قالب يک کنسرسيوم به عنوان بانک عامل طرح آناهيتا مشخص شد که اين اقدام مي تواند چرخ هاي اين پروژه بزرگ را به حرکت در بياورد.`
** شرط و شروط شستا
شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا)، بزرگترين هلدينگ سرمايه گذاري کشور سهامدار اصلي پنج طرح بزرگ در استان کرمانشاه است اما چهار طرح آن راکد شده و به بن بست رسيده است.
تنها طرح فعال شستا سيمان‌غرب است اما تکليف طرح هاي کاغذ غرب، کاغذ بيستون تامين، اسيد سيتريک و آناهيتا روشن نيست.
استاندار کرمانشاه از مديران شستا خواست تا شرايط بحراني اين استان با نرخ بيکاري بيش از 22 درصدي را به صورت ويژه در احياي واحدهاي راکد در نظر بگيرند و تمام تلاش خود را براي فعال کردن اين پروژه ها بويژه آناهيتا بکار گيرند اما گويا شستا دنبال بهانه مي گردد.
تعلل در واگذاري سهم صندوق بازنشستگي به صندوق سرمايه ‌گذاري نفت به توجيهي براي مديران شستا تبديل شده تا عمل به تعهدات خود را عقب بيندازند به طوري که مرتضي لطفي، مديرعامل شستا براي تامين سهم خود از سرمايه آناهيتا شرط گذاشت و گفت: بعد از تعيين تکليف سهم صندوق بازنشستگي به اندازه سهم 33 درصدي شستا در اين پروژه تامين اعتبار مي کنيم.
** شرط نگذاريد
لطفي ششمين مدير شرکت شستا است که آناهيتا به چشم ديده و اگر اين شرکت همچنان براي انجام تعهدات خود شرط و شروط زمان ‌بر بگذارد، نمي توان به برخاستن آناهيتا از خواب 12 ساله اميدوار بود.
عبدالرضا مصري، نماينده کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي در اين باره تاکيد کرد که `نبايد راه اندازي طرح هاي راکد استان را به ` اما و اگر` مشروط کنيم بلکه بايد برنامه و زمان بندي مشخصي براي آنها اعلام شود.`
به اعتقاد او اينکه بزرگترين هلدينگ سرمايه گذاري کشور نتواند چند پروژه را در استان کرمانشاه جمع کند، قابل قبول نيست.
مصري که در سال هاي گذشته تلاش زيادي براي فعال شدن طرح آناهيتا کرده از پيگيري مديران کنوني استانداري هم در اين زمينه تقدير کرد اما گفت: در آناهيتا 15 سال است که با وجود توليد صفر(و درجا زدن) برخي‌ها به عنوان مديران اين طرح حقوق‌هاي بالايي مي‌گيرند.
شهاب نادري، نماينده پاوه و اورامات نيز تاکيد دارد که پالايشگاه آناهيتا مي تواند در استان کرمانشاه تحول ايجاد کند اما تاکنون کاري براي آن نشده و بايد زودتر تعيين تکليف شود.
** وعده وزارت کشور به شستا
البته با توضيحات معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌اي وزير کشور احتمالا وضعيت سهام صندوق بازنشستگي بزودي روشن مي شود و شستا بايد به وعده هاي خود عمل کند.
بابک دين‌پرست 24 تير در کرمانشاه از ايجاد يک کنسرسيوم براي احياي مجدد پالايشگاه آناهيتا خبر داد و افزود: قرار است در جلسه مجمع عمومي اين شرکت در مورد ابهامات بانک‌هاي عامل و واگذاري سهام صندوق بازنشستگي بحث و تصميم‌ گيري شود.
وي تاکيد کرد: دولت براي ساخت اين پالايشگاه عزم جدي دارد و اگر جايي کوتاهي صورت گيرد موضوع را به رئيس جمهوري منعکس مي کنيم.
دين پرست براي ترغيب شستا به تامين سرمايه آناهيتا حتي وعده `کمک پنج برابري` هم به اين شرکت داد و گفت که اگر شستا واحدهاي راکد خود را در کرمانشاه فعال کند پنج برابر آن در استانهاي ديگر به او کمک مي کنيم.
وي عنوان کرد: از ظرفيت هاي رئيس جمهوري، معاون اول و وزير کشور براي رفع موانع استفاده مي کنيم.
معاون وزير‌ کشور افزود: به خاطر احترام به مطالبه عمومي مردم کرمانشاه در مورد پالايشگاه آناهيتا، وزارت کشور به اين موضوع ورود پيدا مي کند و اهميتي ندارد اگر ديگر وزارتخانه ها از اين موضوع ناراحت شوند.
دين پرست همچنين همکاري بيشتر وزارت نفت را نيز به عنوان دومين وزارتخانه متولي پالايشگاه آناهيتا ضروري خواند.
** وزارت نفت: ابتدا بايد مقدمات فراهم شود
بسيار کمتر از نقش وزارت تعاون، در باره نقش وزارت نفت در احداث پالايشگاه سخن گفته شده و حتي در اين زمينه خبرهايي در باره نظر منفي وزارت نفت براي ساخت آناهيتا و صدور دستور توقف آن منتشر شده است.
البته شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي (زيرمجموعه وزارت نفت) اوايل تير 97 اعلام کرد که به هيچ عنوان دستور توقف پروژه ساخت پالايشگاه آناهيتا صادر نشده است.
بنابر اعلام اين شرکت `اراده سهامداران به طور جدي براي انجام پروژه است اما فرآيند قابل قبول براي سهامداران در خصوص تامين آورده نقدي، اخذ وام، تامين وثايق مورد نياز، عقد قرارداد با بانک عامل و انتخاب پيمانکار هنوز انجام نشده است.`
به نظر مي رسد مسئولان ارشد استان کرمانشاه بايد رايزني بيشتري با وزارت نفت و ترغيب شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي به ورود جدي و عملياتي به آغاز احداث پالايشگاه آناهيتا داشته باشند و درباره آنچه `فرآيند قابل قبول` عنوان شده، به توافق برسند.
** اهميت آناهيتا براي استان
احداث پالايشگاه آناهيتا مزاياي بسياري براي منطقه دارد؛ توليد اين طرح در صورت تکميل شدن روزانه بيش از 24 ميليون ليتر انواع فرآورده هاي نفتي است که بيشتر در استان ها و همسايگان غربي ايران مصرف مي شود.
گاز مايع، ريفرميت، بنزين سوپر، بنزين معمولي، سوخت موتور جت، نفت سفيد، نفت گاز، نفت کوره، قير و گوگرد جامد (روزانه 308 تن) از جمله محصولات پايشگاه نفت آناهيتا است.
ظرفيت توليد نفت خام در کشور حدود 4.1 ميليون بشکه در روز است که از اين ميزان 1.8 ميليون بشکه توسط 9 پالايشگاه موجود در کشور به فرآورده هاي نفتي تبديل شده و بقيه به کشورهاي ديگر صادر مي شود.
خوراک آناهيتا از استان نفت خيز خوزستان و شهر دزفول مي آيد و با 10 درصد زير قيمت فوب خليج فارس پشت فنس پالايشگاه تحويل مي شود که از ويژگي هاي مثبت اين طرح است زيرا نگراني در باره تامين نفت خام پالايشگاه را تا سال هاي طولاني از بين مي برد.
از ديگر امتيازهاي پالايشگاه آناهيتا احتمال بالاي الحاق آن به شهرک صنعتي زاگرس و برخورداري از 13 سال معافيت مالياتي است که توجيه اقتصادي آن را بالا برده است.
گرچه پالايشگاه آناهيتا هزينه هاي قابل توجهي هم به محيط زيست کرمانشاه تحميل مي کند و روزانه بيش 10 تا 20 ميليون ليتر مصرف آب دارد اما با توجه به اشتغالزايي آن و بهبود وضعيت اقتصادي استان، از تاثيرات مخرب اين پالايشگاه چشم پوشي شده است.
بنابر اعلام مديران استان با تکميل آناهيتا دست کم هزار نفر به صورت مستقيم و چندين هزار نفر هم به صورت غيرمستقيم صاحب شغل مي شوند.
نرخ بيکاري استان 2 ميليون نفري کرمانشاه در سال 96، 21.6 درصد بوده که اين رقم در بين جوانان 15 تا 29 ساله 37.4 درصد را نشان مي دهد.
حتي 91 هزار نفر از 557 هزار شاغل استان کرمانشاه هم داراي اشتغال ناقص (کارِ کمتر از 44 ساعت در هفته) هستند و کم بودن ساعت کاري بسياري از آنها کفاف تامين هزينه هاي يک زندگي معمولي را نمي دهد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۶۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین کلنگ‌زنی احداث پالایشگاه نفت خام کهگیلویه

دریافت 4 MB کد خبر 6093320

دیگر خبرها

  • آیین کلنگ‌زنی احداث پالایشگاه نفت خام کهگیلویه
  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت خام کهگیلویه
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار