Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بیتوته»
2024-03-28@19:43:57 GMT

مرتضی مبلغ : دولت بازي مخالفان را نخورد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۶۵۸۴



مخالفان دولت از فضای شفاف گریزانند

آرامش و وحدت دو نیاز این روزهای کشور است؛ در حالی که دشمنان از تلاشی برای هجمه به کشور دریغ ندارند، برخی در داخل کشور هستند که رفتارها و بهانه‌جویی‌های آنان به مثابه پاس گل به بدخواهان کشور است. برخی نمایندگان دلواپس هم از احضار هر روز وزرا به مجلس بیمی ندارند و گویی تکلیف آنهاست که ذهن وزرا را به‌جای برنامه‌ریزی برای پیشبرد امور به برنامه‌ریزی برای پاسخ به خود مشغول کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌طلب با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

این روزها اتهامات عجیب و غریبی به دولت وارد می‌شود؛ مانند تابعیت آمریکایی، دوتابعیتی‌ها و... نتیجه رفتارهای مخالفان در حین حمایت رهبری از دولت را چطور تحلیل می‌کنید؟

جریانات تندرو چند ویژگی دارند که بدون این ویژگی‌ها ماهیت خود را از دست می‌دهند. یکی ویژگی تنفس در یک فضای مشوش و غبارآلود است یعنی غوغاسالاری و به‌هم ریختگی اوضاع، مطلوب این طیف است. علت این امر هم این است که این افراد در فضای مدیریتی توان لازم برای سیاست‌ورزی سالم را ندارند و از طرفی از فضای شفاف گریزان هستند. لذا سعی می‌کنند همواره فضای جامعه را آشفته کنند تا بتوانند به یکه‌تازی خود ادامه دهند. ویژگی دوم تندروها تحمیل هزینه‌های سنگین بر جامعه در ابعاد گوناگون است. تجربه اینها در دولت قبلی و در مدیریت اجرایی گذشته هزینه فراوانی را برای کشور و نظام به وجود آورد. با توجه به تجربه شکست خورده مدیریتی خود در صددند دولت روحانی را ناکارآمد و ضعیف نشان دهند تا تنفر عمومی مردم نسبت به عملکرد سال‌های گذشته خود را به بوته فراموشی بسپارند. ویژگی سوم تندروها این است که با استفاده از مکانیزم تخریب، سیاه‌نمایی و ایجاد انفعال در جامعه به دنبال باز تولید قدرت برای خود هستند. تجربه نشان داده است که هر گاه مردم منفعل، سرخورده و به حاشیه رانده شدند و به آینده سیاسی خود بی‌توجه باشند، فرصت مناسبی برای به صحنه بازگشتن تندروهاست. تصور می‌کنم دلیل رفتارهای تخریبی و هوچی‌گری‌های افراد القای حس نا امیدی و بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به دولت و رئیس‌جمهوری است.

دولت در قبال این رفتارها باید چه واکنشی داشته باشد؟

دولت باید سه کار را مد نظر قرار دهد، اول اینکه وارد بازی تندروها نشود. یکی از اهداف این طیف وارد کردن و مشغول کردن دولت و مدیران دولتی به زمین پر آشوب و مشوش خود است. واکنش دولت در قبال تندروها باعث تشدید اقدامات تخریبی می‌شود. موضوع دوم اینکه است دولت باید تحرکات و اهداف تندروها در بازی تخریبی و تضعیف دولت را افشا کند. نکته سوم ارتباط سازنده و دوسویه و مداوم دولت، مدیران ارشد دولتی و تیم‌های رسانه‌های دولت با جامعه و عموم مردم است که می‌تواند در خنثی‌سازی اهداف و پروژه‌های آنها موثر واقع شود.

بارها شاهد بوده‌ایم که رهبر معظم انقلاب همواره در سخنان خود گروه‌ها و جریانات سیاسی را به اتحاد و مودت دعوت کرده‌اند. اما در عمل شاهد این هستیم که تندروها بر خلاف توصیه‌های رهبر انقلاب، دست به شایعه پراکنی، تخطئه، سیاه‌نمایی و اتهام‌زنی علیه دولت می‌زنند و از این کار هم هیچ ابایی ندارند. این اعمال دقیقا همسویی و همصدایی با دشمنان تلقی می‌شود و به نوعی تندروها در زمین دشمنان کشور و نظام بازی می‌کنند. آیا مشی این افراد حرکت کردن در جهت عکس بیانات و توصیه‌های رهبر انقلاب است و یا اینکه ولایتمداری را بلد نیستند؟

تندروها در این سال‌ها طوری رفتار کرده‌اند که گویی واژه‌ها برای آنها کارکرد شعاری و ابزاری دارد...

گروهی از تندروها همواره ادعاهایی را مطرح کرده‌اند و خود را طور خاصی نشان داده‌اند ولی هیچ نگرانی از نتیجه سیاه‌نمایی، تخریب و شکاف در بین آحاد جامعه ندارند و به بی‌اعتمادی دامن می‌زنند. این امر به ویژگی‌های این افراد باز می‌گردد. اصولا خصلت و روحیه این افراد پایبند نبودن به اصول و اخلاق است. در واقع اگر تندروها در چارچوب روابط صحیح و اخلاقی عمل کنند دیگر چیزی برای ابراز وجود آنها باقی نمی‌ماند، زیرا نه کارآمدی لازم را در عرصه مدیریتی دارند نه توانمندی و نه اقبال عمومی را برای خود متصور هستند. لذا با رفتار‌های نابهنجار فضای مغشوشی را ایجاد می‌کنند تا بتوانند در چنین فضایی به زیست سیاسی خود ادامه دهند. بنابراین از اعمال و گفتار ناپسند علیه رقیب سیاسی و دولت استفاده می‌کنند تا به زنده ماندن خود امیدوار باشند ولو اینکه در این راه از ارزش‌ها هم سوءاستفاده کنند و به نام ولایتمداری و اخلاق‌گرایی در عمل خلاف این امور رفتار می‌کنند. مساله مهم برای تندروها باقی ماندن در فضای سیاسی کشور است حتی به قیمت تخریب و تخطئه ارزش‌ها و اخلاقیات.

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسانی که از اختلاف طبقاتی سود می بردند اولین مخالفان پیامبران بود

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: انسان در طول تاریخ، تمامِ همتش پاسخ به نیازهایش بوده، چرا که انسان ذاتاً موجودی نیازمند آفریده شده است. خطر مهلکی که در کمین انسان است، از یک سو تشخیص نادرست نیازهایش است و از سوی‌دیگر تجویز پاسخ‌های نادرست به این نیازها. ارمغان انبیای الهی برای عبور دادن انسان‌ها از این گردنه پرخطر، چیزی نیست مگر تعالیمی از جنس وحی الهی؛ قرآن کریم آن تحفه گران‌بهایِ بی‌نظیرِ شفابخشِ هدایت‌کننده‌ای است که به‌واسطه حضرت محمد (ص) از طرف خدای متعال برای انسان فرستاده‌شده است. انسان به سرمنزل آرامش، اطمینان و رضایت‌مندی در این دنیا نمی‌رسد مگر به‌واسطه استمداد و بهره‌مندی عملی از این کتابِ باعظمت.

قرآن کریم، حقایقی را به انسان تعلیم می‌دهد که انسانِ قرن بیست‌ویکم، با وجود تمام پیشرفت‌های مادی بشری که به دست آورده است هیچ‌گاه توان و امکان دانستن آن‌ها را نداشته و ندارد، حقایقی که اگر برای انسان آشکار شود و به آن‌ها عمل کند، سبب قدرتمندی و رستگاری‌اش می‌شود. لذا فقط کسانی می‌توانند از گمراهی آشکار خارج شوند و به‌سوی تباهی نروند، که مورد تعلیم کتاب خدا قرار گرفته باشند. قرآن، کتاب حکیم، کتاب کریم و کتاب هدایتی است که هرکسی با آن نشست‌وبرخاست نماید، بینایی او افزوده می‌شود و قلب او به نور هدایت روشن و توانش برای پیمودن راه حق مضاعف می‌شود.

بهره‌مندی از قرآن، فقط با انس و ارتباط مداوم با این چشمه نورانی است که محقق می‌شود. حفظ قرآن شاید جز بهترین راهکارهای ایجاد انس و ارتباط مداوم با قرآن کریم باشد. حفظ قرآن اگر همراه با فهم و استفاده مکرر آیات در زندگی باشد، می‌تواند بهانه انس بیشتر ما با قرآن کریم شود. باید تلاش شود تا حفظ قرآن کریم مقدمه جاری شدنِ قرآن در صحنه‌های گوناگون زندگی یکایک انسان‌ها شود. متن زیر حاصل تلاش دارالقرآن کریم برای تبیین و همچنین حفظ موضوعی آیات قرآن کریم است که در روزهای ماه مبارک رمضان تقدیم نگاه شما می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش شانزدهم مجموعه «زندگی با آیه ها» برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن حضرت آیت الله خامنه ای است:

اذْهَبْ إِلَی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی ﴿٢٤﴾ قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ﴿٢٥﴾ وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ﴿٢٦﴾ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی ﴿٢٧﴾ یَفْقَهُوا قَوْلِی ﴿٢٨﴾

ترجمۀ تدبری آیات ۲۴ تا ۲۸ طه

خداوند به موسی وحی کرد: «ٱذۡهَبۡ إِلَیٰ فِرۡعَوۡنَ» به‌سمت فرعون برو «إِنَّهُۥ طَغَیٰ» چون فرعون در برابر بندگی خدا طغیان کرده و تبدیل به طاغوت شده است. «قَالَ رَبِّ ٱشۡرَحۡ لِی صَدۡرِی» موسی در پاسخ به این مأموریت سنگین گفت: پروردگارا، سینه‌ام را گشاده کن، شخصیت والا به من بده که هرگونه سختی و فراز و نشیب این مأموریت را بتوانم با روح وسیع خودم تحمل کنم،

«وَیَسِّرۡ لِیٓ أَمۡرِی» و کارم را در این مأموریتِ پس از بعثت، آسان کن، «وَٱحۡلُلۡ عُقۡدَةٗ مِّن لِّسَانِی» گره از زبان من بگشای تا بتوانم به‌خوبی پیام تو را به فرعون و فرعونیان ابلاغ کنم، «یَفۡقَهُواْ قَوۡلِی» تا حرفم را بفهمند و در نتیجه از طغیان‌گری دست بردارند و بندۀ خدای واحد شوند.

چای داغ

چای داغ در استکان دیر سرد می‌شود، اما در نعلبکی سریع و راحت. چرا؟ چون بر خلاف استکان سینه‌ای باز و گشاده دارد. آدم‌ها غالباً یک شخصیت استکانی دارند، حرفِ داغی که می‌شنوند مدت‌ها داغ می‌مانند، اما بعضی‌ها انگارنه‌انگار، چون سینه‌هایی باز و گشاده دارند.

موسی از خداوند همین گشادگی سینه را تمنا کرد: «رَبِّ ٱشۡرَحۡ لِی صَدۡرِی» خدایا! سینه‌ام را باز و گشاده قرار ده و این درست در جایی بود که خداوند به او فرمان داد «ٱذۡهَبۡ إِلَیٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَیٰ» به‌سوی فرعون راهی شو، چون پا از گلیمش درازتر کرده است. و همین‌جا رحمت خدا را تماشا کن که حتی هوای فرعون را هم دارد. فرعون را هم حتی، نمی‌خواهد از دست بدهد و از دست برود!

بیشترین دشمنی‌ها را همین فرعون کرد، بیشترین معجزات هم به همین فرعون نشان داده شد، ولی متأسفانه نشنید و عاقبتش شنیدی که غرق شد و این یعنی فرعون‌ها غرق می‌شوند. اگر فرعون هم باشی، غرق می‌شوی، غرق گرفتاری‌ها، رنج‌ها و دشواری‌ها، هر چند مِصرت کوچک‌تر باشد.

جنود ابلیس

اگر پیغمبری در یک جامعه جاهلی بیاید، حرف خودش را هم بزند، هدف خودش را هم بگوید و بگوید که می‌خواهد چگونه جامعه‌ای و دنیایی بسازد، بگوید می‌خواهد نظام اجتماعی را چه جوری ترتیب بدهد، اگر این حرف را پیغمبر بزند، چه کسانی با او در این اجتماع جاهلی مبارزه خواهند کرد؟ گفتم پیغمبر چه جور جامعه‌ای می‌خواهد درست کند. خیلی روشن است که چه کسانی با پیغمبر معارضه و مبارزه خواهند کرد.

اولین کسانی که با پیغمبر مبارزه بکنند، آن کسانی هستند که از اختلاف طبقاتی زنده‌اند. زنده هستند برای خاطر اینکه می‌توانند یک عده مردم را بدوشند، می‌توانند از نیروهای یک عده انسان بی‌گناه، به‌ناحق استفاده کنند.

دیگر از کسانی که مخالف خواهند بود با دعوت این نبی و با اقامه چنین جامعه و نظامی، آن ثروت‌اندوزانند، آن مال‌جمع‌کنانند. [۱]

یک گروه حکام مستبدند که با این دعوت نبوی و رسالت الهی مبارزه خواهند کرد. [۲]

یک طبقه دیگر هم اَحبار و رهبانند، آن کسانی‌که با مغزهای مردم سروکار دارند. [۳] همین طبقه اَحبار و رهبان بوده‌اند در طول تاریخ که با وجود روشن‌بودن بیان انبیا، نگذاشتند مردم به انبیا بگروند. با وجود اینکه انبیا با سلطان مبین، با حجت آشکار آمدند، همه‌جا نور با خود همراه داشتند، همه‌جا انسان‌ها را روشن کردند، هیچ وقت مُغلق‌گویی نکردند، هیچ‌وقت اصطلاحات فیلسوف‌مآبانه به مردم تحویل ندادند، فلسفه‌بافی نکردند برای مردم، صاف و راست و صریح حرف زدند با مردم. با وجود این، مردم باید خیلی زود قبول می‌کردند، مردم باید خیلی زود صحت و اِتقان سخن پیغمبران خدا را درک می‌کردند. علت چیست که این‌قدر عناد و تعصب و لجاجت به خرج داده می‌شد و دعوت انبیا به‌زودی و آسانی پذیرفته نمی‌شد؟ چرا؟

همین کَهَنه و اَحبار و رُهبان و همان طبقه‌ای که قرآن از آن‌ها به نام احبار و رهبان یاد می‌کند، این‌ها مانع می‌شدند. مردم را می‌خواندند به پایبندیِ هرچه بیشتر به سنت‌های فکری غلط و پندارهای خرافی موروثی. [۴]

[۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۹، ص ۵۴۱.

[۲] همان، جلسه ۱۹، ص ۵۴۲.

[۳] همان، جلسه ۱۹، ص ۵۴۳.

[۴] همان، جلسه ۱۹، ص ۵۴۸.

کد خبر 6048172

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • فضای شهر سیدنی کاملاً رمضانی است / همراهی جدی دولت با برنامه‌های رمضانی
  • یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد
  • مبلغ جرایم رانندگی به طور میانگین ۵ برابر شد
  • دستگیری کلاهبردار ۵۰۰ میلیارد ریالی سرمایه گذاری در بازار فارکس
  • بازی؛ نیازی بنیادین در دوران کودکی
  • کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت
  • کسانی که از اختلاف طبقاتی سود می بردند اولین مخالفان پیامبران بود
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • شکست پروژه تندروها علیه روحانی در سال ۱۴۰۲ /سالی سخت تر از دوران ریاست جمهوری!