Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@05:26:50 GMT

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری اروپا از قطع صادرات به ایران

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۶۶۶۴

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری اروپا از قطع صادرات به ایران

سفیر اتریش در ایران از ضرر ۱۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به علت قطع صادرات به ایران خبر داد.

خبرگزاری صدا و سیما: اشتفان شولتز در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران با فعالان تجاری که با حضور وزیر امور خارجه و معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد افزود: اتحادیه اروپا خواهان باز شدن کانال‌های مالی است، زیرا به‌دلیل قطع صادرات به ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار متضرر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر اتریش در ایران با اشاره به سفر حسن روحانی به کشورش گفت: این سفر از آن لحاظ اهمیت داشت که اولین سفر یک مقام خارجی به اتریش سه روز بعد از ریاست اتحادیه اروپا توسط این کشور بود و نکته دیگر آن که اولین سفر اروپایی رییس جمهور ایران به یک کشور غربی در دور دوم ریاست جمهوری بود.
وی ادامه داد: همان‌طور که ایران نشان داد استراتژی روشن بعد از خروج آمریکا از برجام دارد امروز نیز نشان داده یک سیاست مشخص در برابر اروپا و شرایطی که یکی از طرف‌های برجام از این توافق خارج شده دارد.
شولتز متذکر شد: در سفر حسن روحانی به اتریش روسای جمهور دو کشور توافق کردند تمام حقوق و ارتباطات اقتصادی که تا پیش از این برقرار بود ادامه پیدا کند مشروط به اینکه ایران تمام مفاد برجام را رعایت کند.
لازم است من این را بگویم که ما تحت تاثیر رهبری ایران در مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار گرفتیم و شاهد بودیم ایرانی‌ها در حال تبدیل کردن این تحریم‌ها به یک فرصت هستند و سیستم اقتصادی خود را تقویت می‌کنند که این امر می‌تواند مدل جالبی برای فعالان اقتصادی اروپا باشد.
وی ادامه داد: ایران آماده است با تکیه بر جوانان خود سیستم اقتصادی خود را فعال کند و بتواند تعاملات خود را با اروپا به حداکثر برساند. ما هم آماده‌ایم تا کمک کنیم ایران فقط یک مصرف‌کننده نباشد بلکه تولید کننده صنعتی قوی باشد، زیرا ایران زیرساخت‌ها و از همه مهمتر پویایی لازم، دانش و یادگیری را دارد.
سفیر اتریش تصریح کرد: ما باید دنبال ابزاری باشیم که بتوانیم با آن‌ها تحریم‌های یکجانبه آمریکا را کنار بگذاریم. علاوه بر اینکه اتحادیه اروپا با ابزار‌های مختلف این کار را انجام خواهد داد کشور‌های اروپایی نیز می‌توانند با استفاده از امکانات خود همکاری دوجانبه خود را با ایران گسترش دهند.
شولتز همچنین افزود: سیستم ارز‌های رمزی یکی از ظرفیت‌های خوبی است که فضای خود را پیدا کرده و در حال بالا آمدن از زیر زمین است. ایران نیز باید تلاش خود را برای شناخت و ورود به دنیای دیجیتال به کار بگیرد.
وی افزود: در ارتباط با FATF و برطرف کردن موانع زمان کمی تا اکتبر باقی مانده که باید سریع‌تر عمل کنیم. هفته جاری یک بانک ایرانی به سیستم الکترونیکی برای همکاری وارد شده که این شرایط فرصت‌هایی را برای اروپا برای همکاری با ایران ایجاد می‌کند.
سفیر اتریش در ادامه گفت: ایران باید مورد تشویق قرار گیرد تا استاندارد‌های بین‌المللی را اجرایی کند و بی‌شک تولید ملی ایران می‌تواند برای دو طرف برد - برد باشد به شرطی‌که ممنوعیت واردات کالا بر طرف شود، مثل ممنوعیت ۱۴۰۰ قلم کالا.
رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا در پایان افزود: فعالان اقتصادی براین اساس کار می‌کنند که سیاست‌مداران شرایط همکاری و تفاهم لازم را ایجاد کنند لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Xrj

منبع: فردا

کلیدواژه: اروپا صادرات مبادلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۸ درصدی به حدود ۸۵۰ میلیون یورو رسید.

به گزارش مشرق، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده است.

مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۷۸۰ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۷۰۳ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۴۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه ۳۰ درصدی داشته و از ۳۵۸ میلیون یورو در فوریه سال ۲۰۲۳ به ۴۶۸ میلیون یورو در فوریه ۲۰۲۴ رسیده است.

صادرات اروپا به ایران در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۲ درصدی مواجه شده و به ۳۹۲ میلیون یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل ۲۹۷ میلیون یورو گزارش شده بود.

صادرات آلمان به ایران در فوریه امسال ۴۶ درصد رشد کرده و به ۱۴۱ میلیون یورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ایران نیز با ۳۷ درصد رشد به ۳۳ میلیون یورو و صادرات ایتالیا با کاهش ۶ درصدی به ۴۲ میلیون یورو رسیده است.

صادرات رومانی به ایران ۲۲ برابر شد

اما صادرات رومانی به ایران در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ برابر شده و از ۲.۵ میلیون یورو در فوریه سال قبل به ۵۷ میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶ میلیون یورو رسیده است. این رقم برای فوریه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۱ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد

واردات آلمان از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح ۱۹ میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات اسپانیا از ایران با رشد ۶۶ درصدی مواجه شده و به ۹.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات ایتالیا از ایران نیز ۹۶ درصد رشد کرده و به ۲۶.۱ میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل ۱۳.۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا