Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@04:30:21 GMT

ریه‌های زمین در خطرند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۷۴۱۴

ریه‌های زمین در خطرند

دانش > طبیعت - سیناپرس نوشت: جنگل‌ها را می‌توان اصلی‌ترین منبع تولید اکسیژن در کره زمین دانست و از همین رو اهمیت وجود این منابع طبیعی به‌نوعی به تداوم زندگی بر روی کره زمین بستگی مستقیم دارد.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در هر دقیقه مساحتی بالغ‌بر 5 زمین فوتبال از حجم مساحت درختان جنگلی در سراسر جهان به‌طور غیرقانونی کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا و به‌ویژه مصرف‌کنندگان اروپایی و آمریکایی که از محصولاتی مانند گوشت گاو، چرم و چوب استفاده می‌کنند، در نابودی جنگل‌های دنیا سهمی به سزایی دارند. به گفته کارشناسان، کشورهای غربی اصلی‌ترین خریدار محصولات فوق هستند و درصورتی‌که قوانین مدون و سخت‌گیرانه‌ای برای خرید این محصولات از سوی دولت‌ها وضع شود از سرعت تخریب جنگل‌ها کاسته خواهد شد. در این قوانین خریداران ابتدا باید از نحوه تولید محصولات و قانونی یا غیرقانونی بودن آن اطمینان حاصل کنند و سپس نسبت به واردات این اقلام اقدام شود. در این صورت به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از روند قطع درختان جنگلی کاسته شده و تمامی تجارت‌ها از کانال قانونی انجام خواهد شد.

برای درک بهتر موضوع فوق کافی است بدانیم بر اساس گزارش مرکز پژوهشی آژانس محیط‌زیست در سال 2010، بیش از 40 درصد چوب صادرشده از پرو به ایالات‌متحده امریکا، از طریق تجارت قاچاق و غیرقانونی به دست می‌آید. این چوب‌ها به‌طور عمده به درختان سدر و ماهون متعلق هستند.

در حقیقت بیشترین میزان حجم قطع درختان جنگلی به‌منظور ایجاد چراگاه‌های جدید برای مقاصدی مانند دامپروری است و این موضوع در کشورهایی مانند برزیل و اندونزی که بیشترین میزان مساحت جنگل‌های دنیا را دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی، سرعت تخریب مناطق جنگلی در قاره‌های آسیا و آفریقا روند سریع‌تری را طی کرده و این موضوع می‌تواند تبعات و بحران‌های جدی زیست‌محیطی در پی داشته باشد و از این نظر قابل‌تأمل است که نزدیک به نیمی از تخریب جنگل‌ها در سطح دنیا به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه انجام می‌شود. سودجویی به‌منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهم‌ترین انگیزه افرادی است که به‌صورت غیرقانونی جنگل‌ها را تخریب می‌کنند و عوامل طبیعی مانند آتش‌سوزی و سیل در مقایسه با فعالیت‌های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل‌های دنیا وارد می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان‌های زیست‌محیطی غیرانتفاعی در برزیل، فقط طی ماه سپتامبر (شهریور) سال گذشته بیش از یک‌صد و پنجاه مایل مربع (برابر با سیصد و هشتادوهشت و نیم کیلومترمربع) از جنگل‌های آمازون تخریب‌شده و این آمار نشانگر رشد 190 درصدی تخریب این جنگل‌ها نسبت به سال گذشته است.

محدوده جنگل و رود آمازون که بخش بزرگی از آمریکای جنوبی را شامل می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های جانوری و اکوسیستم‌های حیاتی کره زمین محسوب می‌شود و بسیاری از داروهای مورداستفاده امروز بشر، بر پایه گیاهان کشف‌شده در این جنگل ساخته‌شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، فعالیت شرکت‌های تجاری مانند مک‌دونالد در خرید علوفه و مایحتاج دامی خود از این منطقه سبب رویکرد مردم محلی به ایجاد چراگاه جهت تأمین غذا و علوفه دام‌ها شده است که وضع قوانینی در این رابطه می‌تواند از سرعت تخریب این جنگل‌ها بکاهد و از این طریق به حفظ محیط‌زیست کمک شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که روند قطع درختان جنگلی و نابودی این منابع حیاتی کره زمین تنها به دلیل مصارف انسانی نبوده و برخی از موارد طبیعی نیز در این موضوع دخیل هستند. بر اساس اعلام نظر کارشناسان، همزمان با آغاز فصل خشک‌سالی در آمریکای شمالی، نگرانی اصلی کارشناسان محیط‌زیست در سراسر کشور ایالات‌متحده آمریکا، تغییرات آب و هوایی و خشک‌سالی فصلی است که موجب از بین رفتن مراتع و جنگل‌ها می‌شود.

گفتنی است بروز شرایط وخیم فعلی منابع طبیعی و جنگل‌های این منطقه سبب شد تا گروهی از پژوهشگران دانشگاه دوک با بررسی این موضوع اعلام کنند رویکرد جدید در این خصوص می‌تواند به حفظ منابع طبیعی کمک کرده و از بحران پیشگیری کند. در این میان محققان با حفظ جنگل‌ها و مراتع در پی آن هستند که همه گونه‌های جانوری و گیاهی را از این خطر انقراض طبیعی نجات دهند و در این راستا متخصصان جنگلداری در حفظ جمعیت گونه‌های کمیاب گیاهی و سرشماری درختان و گونه‌های گیاهی مختلف در بخش‌هایی از ایالات‌متحده آمریکا اقداماتی انجام داده‌اند.

با توجه به عوامل فوق‌الذکر؛ پژوهشگران در پی یافتن روشی برای پیش‌بینی شرایط جوی در مناطق غربی کشور آمریکا و تأثیر آن بر مناطق شرقی و جنگل‌ها از طریق یافتن جریان بادهای و موسمی هستند و به‌این‌ترتیب سعی در کنترل این جریان‌های طبیعی دارند. آن‌ها در ادامه با بیا ن این موضوع که این مرحله ممکن است با توفیق زیادی همراه نباشد، تلاش برای جایگزینی این جنگل‌ها با جنگل‌های مصنوعی را نیز مدنظر قرار داده‌اند.


5656

 

5656

کلید واژه‌ها : روز زمین - دوستداران محیط زیست - سازگار با محیط زیست - زمین - جنگل - محیط زیست -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: روز زمین دوستداران محیط زیست سازگار با محیط زیست زمین جنگل محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۷۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با شرایط برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و گزارش‌هایی که از سراسر کشور اعلام می‌شود، در خوشبینانه‌ترین حالت اگر همین روال ادامه پیدا کند، شاید ما تا چند سال آینده شاهد از بین رفتن بستر گردشگری طبیعی در کشور باشیم. 

محمدمهدی توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آسیب تورهای طبیعت‌گردی به محیط زیست اظهار کرد: این گردشگری جزو گردشگری انبوه و صرفا با هدف تفرج و لذت از طبیعت است که باعث آسیب به طبیعت می‌شود.

وی افزود: مقاصد گردشگری به ویژه مناطق طبیعی و بکر ظرفیتی دارند که اگر بیشتر استفاده و بهره‌برداری شوند، به مرور زمان باعث از بین رفتن بستر گردشگری می‌شود. معمولا در ۶ ماه اول سال به دلیل مساعد بودن شرایط آب‌وهوایی حجم زیادی از گردشگران در یک زمان مشخص وارد مناطق طبیعی می‌شوند، از جمله دره ارغوان طرقبه که در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال و روزهای آخر هفته شاهد ورود سیل عظیمی از گرشگردان با خودرو، دوچرخه و برگزاری تورهای دسته‌جمعی بودیم که این بیشتر از حد ظرفیت منطقه گردشگری شهرستان طرقبه بوده است. 

این مدرس اکوتوریسم و توریسم پایدار بیان کرد: تورهای طبیعت‌گردی معمولا در مناطق روستایی، حاشیه جنگل‌ها یا مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و دور از دسترس انسان‌ها انجام می‌شود، بنابراین باید تابع قوانین گردشگری پایدار و مسئولانه باشیم و کدهای اخلاقی که برای این موضوع تعریف شده را رعایت کنیم. این مناطق زیستگاه گونه‌های ارزشمند حیات وحش هستند، بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آسیب و صدمه‌ای وارد نشود.

توکلی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که اخیرا در بحث گردشگری داریم و نگرانی‌های زیادی را نیز به دنبال داشته، افزایش تورهای غیر مجاز و ورود افراد بی‌مسئولیت به حیطه گردشگری طبیعی است که بدون آموزش وارد طبیعت می‌شوند و هدفشان کسب سود و مباحث اقتصادی است. 

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل نبود فرهنگ درست استفاده از فضای مجازی و معرفی اماکن گردشگری و اماکن بکر، موجب شده دیگر مانند گذشته مناطق بکر نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: برگزاری تورهای طبیعت‌گردی شاد یکی از دلایلی است که باعث تخریب طبیعت می‌شود. ورود تورهای آفرودی با عنوان بیراهه‌نوردی، کویرنوردی و غیره در مناطق جنگلی و کویری و ایجاد سروصدا با اسپیکرها در فصل بهار مخصوصا ۶ ماه اول سال که فصل زادوولد و تولید مثل حیوانات است، صدمات زیادی را به محیط زیست وارد می‌کند و باعث پراکنده شدن جمعیت حیات وحش و از بین رفتن امنیت آن‌ها می‌شود.

این مدرس اکوتوریسم و توریسم پایدار خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه ورود خودروهای آفرودی به مناطق طبیعی باعث آسیب به حیات وحش می‌شود، همچنین می‌تواند موجب از بین رفتن پوشش گیاهی، درختان، درختچه‌ها و همچنین رودخانه‌ها و منابع آبی شود و مسیر را برای خودروهای شخصی و عمومی و موتورسیکلت‌ها باز کند. ضروری است در این خصوص اقدامات قانونی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط انجام و آموزش‌های لازم از طرف هیات اتومبیل‌رانی و موتورسواری به رانندگان داده شود.

توکلی عنوان کرد: از جمله دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند به حفاظت از طبیعت در مقابل این نوع گردشگری کمک کنند، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع، قوه قضاییه، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، پلیس نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی هستند. 

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: باید آموزش‌های لازم از طریق راهنمایان گردشگری، مسئولان آژانس‌ها و کلیه افرادی که درگیر صنعت گردشگری و میزبان گردشگران هستند، انجام شود. آموزش‌های قبل از ورود به مناطق و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است.

وی افزود: خود جوامع محلی به عنوان میزبان گردشگران نیز باید با اهمیت موضوع حفاظت از طبیعت و محیط زیست و ارزش‌های آن آشنا شوند و در خصوص نحوه برخورد با افراد متخلف آموزش ببینند. باید از ورود افراد غیرمجاز جلوگیری شود و افرادی که خودروهای آفرودی دارند آموزش ببینند. آموزش از طریق رسانه، صداوسیما و فضای مجازی نیز می‌تواند از اینگونه تخریب‌ها جلوگیری کند.

این مدرس اکوتوریسم و توریسم پایدار بیان کرد: با این شرایط و گزارش‌هایی که از سراسر کشور در ایام بعد تعطیلات نوروز، عید فطر و تعطیلات دیگر شاهد هستیم، انباشت هزاران تن زباله در شمال و جنوب کشور و قطع درختان، در خوشبینانه‌ترین حالت اگر همین روال ادامه پیدا کند، شاید ما تا چند سال آینده شاهد از بین رفتن بستر گردشگری طبیعی در کشور باشیم. 

توکلی گفت: امسال از طرف سازمان جهانی توریسم، به عنوان سال گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز اعلام شده و استان‌های فارس و خراسان رضوی در کشور به عنوان پایلوت در این زمینه اقداماتی انجام دادند که اولین جلسه آن اخیرا برگزار شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • شیرجه در سرسبزی طبیعت با سفر به این مکان‌ها
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم