Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ وحید خاتمی فر کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان سروستان گفت: این شهرستان به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش خشکسالی و توسعه غیر کارشناسی بافت شهری و روستایی، جزو مناطق پرشیوع بیماری در استان است.

وی فعالیت‌های کنترلی از جمله آموزش عمومی، عملیات جونده کشی و بهسازی محیط اطراف را در این زمینه کارآمد خواند و افزود: با این اقدامات بروز سالک در این شهرستان به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاتمی فر با بیان اینکه ریشه کنی بیماری سالک با توجه به ماهیت بیماری در حال حاضر غیر ممکن است و تنها با اقدام‌های مداخله ای، کنترل بیماری امکان پذیر است، تاکید کرد: بیماری سالک در مبتلایان، علاوه بر مشکلات جسمی، مدت درمان طولانی، درمان دردناک و هزینه‌های بالای درمان، مشکلات روحی و روانی قابل توجه‌ای نیز، ایجاد می‌کند.

کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان سروستان با توضیح این مطلب که زخم پوستی سالک بر اثر گزش پشه خاکی در بهار و تابستان، چهره ناخوشایند خود را در پاییز و زمستان نمایان می‌کند، هشدار داد: افرادی که در حاشیه شهر‌ها و روستاها، محیط‌های روباز و یا در کنار دامداری‌ها و محل انباشت زباله و نخاله ساختمانی زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

وی با توجه به ماهیت پیچیده بیماری سالک برای پیشگیری، بر شناسایی و درمان به موقع این بیماری تاکید کرد، و یادآور شد: توصیه می‌شود با نصب توری در جلوی درب ورودی و پنجره ها، استفاده از پشه بند، استفاده از حشره کش‌های خانگی و پماد دور کننده حشره ها، حفاظت فردی در برابر گزش انواع پشه و حشره انجام شود.

خاتمی فر مبارزه با عوامل بیماری از جمله معدوم کردن سگ‌های ولگرد، از بین بردن جوندگان مانند موش‌ها با تله گذاری و استفاده از سم‌های موش کش و همچنین درمان تمام بیماران مبتلا را یکی دیگر از راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری برشمرد و گفت: مشارکت همه مردم برای جلوگیری از تجمع آب‌های راکد در محل زندگی، جمع آوری و دفع صحیح زباله‌ها و همچنین جلوگیری از انباشته شدن زباله در محل زندگی از روش‌های بهسازی و نظافت محیط زندگی است که در پیشگیری و کنترل بیماری سالک بسیار تاثیر دارد.
انتهای پیام/ر

کاهش بیماری سالک در سروستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۷۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

پلاکت خون پایین (ترومبوسیتوپنی) نوعی بیماری است که در آن بدن به دلیل عارضه یا سایر شرایط، پلاکت کافی تولید نمی‌کند. علائم ناشی از آن شامل خونریزی داخلی و خارجی است. تشخیص زودهنگام ترومبوسیتوپنی، نتایج مثبتی در درمان دارد، اما تأخیر در تشخیص می‌تواند منجر به مشکلاتی از حمله قلبی، آسیب به اعضای بدن (به عنوان مثال، طحال، روده، کلیه و حتی آمبولی ریه) شود.

به گزارش خبرآنلاین، ترومبوسیتوپنی به اختلال در پلاکت خون گفته می‌شود و شرایطی است که در آن تعداد پلاکت‌های خون بیمار کاهش یافته و سلول‌های خونی قادر نخواهند بود فعالیت‌های اساسی بدن را انجام دهند.

پلاکت چیست؟

پلاکت به کوچکترین ذرات خونی گفته می‌شود که آنزیم‌های لازم برای انعقاد خون را در خود دارند. پلاکت‌ها بسیار کوچک هستند و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند. این اجزای کوچک مسئول بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده هستند و نقش مهمی در انعقاد خون دارند. میانگین عمر هر پلاکت ۱۰ روز است و محل تولید آن در مغز استخوان است.

نحوه عملکرد پلاکت خون

کار اصلی پلاکت جلوگیری از خونریزی است. تجمع پلاکت‌ها در محل خونریزی، موجب لخته شدن خون و آغاز روند بهبودی می‌شود. پلاکت‌های فعال حاوی پروتئین چسبنده‌ای به نام فیبرین هستند که این پروتئین‌ها در تشکیل لخته خونی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علت پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت خون نوعی اختلال خونی است و معمولاً عوارض جدی ندارد، اما در شرایط آسیب‌دیدگی می‌تواند روند انعقاد و لختگی خون را تحت‌تأثیر قرار دهد. تعداد پلاکت خون معمولاً به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و عوارض جانبی مصرف برخی دارو‌ها کاهش می‌یابد که در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

۱) دارو‌ها و خوراکی‌هایی که پلاکت خون را کاهش می‌دهند

مصرف الکل، ترکیبات سمی و نیز برخی دارو‌های حاوی کنین که جهت رفع گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند اثرات منفی بر پلاکت خون دارند. استفاده از برخی نوشیدنی‌ها مانند آب تونیک (نوشابه گازدار حاوی کنین که برای پیشگیری از مالاریا مصرف می‌شود) می‌تواند در کاهش پلاکت خون مؤثر باشد.

این دارو‌ها خاصیت ضد انعقادی دارند و موجب کاهش پلاکت می‌شوند:

دارو‌های ضد انعقاد یا مهارکننده‌های گلیکوپروتئین مانند آبسیکسیماب (این دارو ضد تجمع پلاکت است و برای پیشگیری از عوارض اسکیمی قلبی تجویز می‌شود)

اپتیفیباتید (این دارو ضد انعقاد خون است و در درمان لخته‌های خونی و حملات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد)

و تیروفیبان (برای درمان سندرم کرونر حاد)

هپارین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، آمیودارون (برای درمان پرکاری تیروئید)، سایمتیدین (برای درمان زخم معده و گاستریت)، پیپراسیلین (نوعی آنتی بیوتیک)، دارو‌های ضد تشنج مانند کاربامازپین، سولفونامید‌ها مانند تری‌متوپریم-سولفامتوکسازول، وانکومایسین (نوعی آنتی بیوتیک).

۲) بیماری‌هایی که موجب پایین بودن پلاکت خون می‌شوند

برخی از بیماری‌ها بر تولید پلاکت خون اثر گذاشته و باعث ترومبوسیتوپنی می‌شوند که عبارتند از: سرطان مغز استخوان، لوسمی، HIV و هپاتیت C، عفونت‌های ویروسی، آنمی، سندرم دیستریس تنفسی حاد (ARDS)، سپسیس (نوعی عارضه عفونی)، بیماری‌های خود ایمنی مانند ITP (نوعی عفونت ویروسی مثل آبله مرغان)، سابقه ارثی و ژنتیکی، زیاده‌روی در مصرف حد الکل، برخورد با ترکیبات سمی، دوران بارداری و ...

کاهش پلاکت خون گاهی می‌تواند سبب بروز برخی اثرات فیزیکی مانند کبودی شود. درمان پایین بودن پلاکت خون شامل تجویز برخی دارو‌ها و تلاش برای رفع مشکلات زمینه‌ای است. در برخی موارد نیز برای درمان، از دارو‌هایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند (مانند کوتیکواستروئیدها) استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست