Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست -

به گزارش ایران اکونومیست، با پیگیری های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و همکاری سازمان بورس، یکی از راهکارهای دولت برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا در زمینه فروش نفت و میعانات گازی در آستانه اجرا قرار گرفته است. این راهکار، همان فروش ریالی نفت در بورس است که حدود دو هفته قبل توسط جهانگیری رسانه ای شد و بازتاب نسبتا وسیعی در کشور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن در تاریخ ۱۰ تیرماه گفت: «با کشورهای دوست خود گفتگو کرده‌ایم و راه‌های فروش نفت خود را باز کرده‌ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد صادر کند. به میزانی که نیاز داشته باشیم، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است. برنامه ما این است که در کاهش فروش نفت خود، حتما کاری کنیم که آمریکایی ها را به شکست بکشانیم. این در دولت و وزارت نفت برنامه‌ریزی شده است و مطمئنیم که نفت را در حد نیاز خواهیم فروخت».

جهانگیری در جلسه شورای اداری استان اصفهان در تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «ما برنامه ریزی لازم را برای بدترین سناریوها در نظر گرفته ایم و در زمینه صادرات، وزارت نفت ما میدان دار اصلی است. ما حتی اعلام کرده ایم که در بورس، نفت می فروشیم و فروش نفت در بورس شفاف ترین و سالم ترین روش معامله است زیرا در مقابل انظار عمومی مردم صورت می گیرد».

هرچند اکثریت مدیران ارشد وزارت نفت ترجیح دادند درباره این اظهارات معاون اول رئیس جمهور در فضای رسانه ای سکوت کنند و همین امر باعث شد تا توجه رسانه ها به موضوع فروش نفت در بورس به بخش غیردولتی به مرور کاسته شود، اما با پیگیری‌های جهانگیری، این موضوع به صورت جدی در دولت در حال پیگیری است و این راهکار دولت برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا در زمینه فروش نفت در آستانه اجرا قرار گرفته است.

یک مقام مسئول که خواست نامش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر از توافق اولیه وزارت نفت و سازمان بورس برای فروش نفت و میعانات گازی در قالب محموله های کوچک در رینگ بین المللی بورس انرژی خبر داد و گفت: با این اقدام هم امکان خرید این اقلام برای بسیاری از فعالین بخش غیردولتی فراهم می شود و هم امکان صادرات آنها بدون استفاده از نفتکش های عظیم ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مکانیزم های جاری بورس، تسویه ریالی خواهد بود و نرخ ارز مبادله ای مبنای محاسبه این قیمت است. به این ترتیب در صورت جذابیت این عرضه ها برای فعالین بخش غیردولتی، مکانیزم رقابت در بورس شکل گرفته و قیمت های بالاتر کشف خواهد شد.

در صورت تایید این پیشنهاد توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت، هیچ مانعی برای عرضه نفت در رینگ بین الملل بورس انرژی وجود ندارد و شاهد تحقق این موضوع در آینده نزدیک خواهیم بود.

تسریع زنگنه برای تصمیم گیری درباره این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کارآیی این روش در بی اثر کردن تحریم های آمریکا در زمینه فروش نفت، در صورتی محقق می‌شود که قبل از زمان اعمال تحریم‌ها یعنی اواسط آبان ماه امسال اجرایی شود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایران اکونومیست نفت میعانات گازی زنگنه اسحاق جهانگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۷۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیارد ریالی به کشور

آفتاب‌‌نیوز :

رییس پلیس بین الملل فرماندهی انتظامی کشور، از استرداد فردی به اتهام کلاهبرداری به مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به کشور خبر داد.

سردار کریمی گفت: متهم این پرونده به عنوان ترخیص کار کالای بازرگانی در دو مرحله، حدود ۴۰۰ کانتینر کالا را تحویل شاکی داده و قادر به جلب اعتماد وی می‌شود.

وی افزود: این فرد در مرحله سوم و آخرین محموله وارداتی را که شامل ۹۳ کانتینر به ارزش دو میلیون دلار معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده را به مشتری‌های تعیین شده نداده و بدون اطلاع مالک تمامی کالا‌ها را به اشخاص دیگری به فروش رسانده و با تصاحب مبلغ حاصل از فروش به یکی از کشور‌های همسایه متواری می‌شود.

رئیس پلیس بین‌الملل فراجا ضمن اشاره به خروج غیر قانونی متهم از کشور با هویت جعلی و اقامت در یکی از کشور‌های همسایه بیان داشت: بر اساس اعلام مراجع قضائی مبنی بر متواری شدن نامبرده، موضوع شناسایی، دستگیری و استرداد وی در دستور کار مأموران پلیس بین‌الملل فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

سردار کریمی اظهار داشت: پلیس بین‌الملل با استفاده از ظرفیت‌های سازمان اینترپل و هماهنگی‌های لازم با مراجع مربوطه داخلی و خارجی، علیه وی اعلان قرمز صادر و متعاقباً متهم را در کشور محل اختفا مورد ردیابی و شناسایی قرار داده و وی را دستگیر می‌کند.

وی در پایان ضمن هشدار به بازرگانان کشور و لزوم اخذ تضمین در معاملات خود و همچنین اشاره به تلاش پلیس بین‌الملل فراجا، در ردیابی، شناسایی و دستگیری این مجرمان و همچنین انعکاس تحت تعقیب بودن آنان به مرز‌های ورودی کشور خاطرنشان کرد: متهم توسط مأموران پلیس بین‌الملل فراجا، از طریق مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به کشور مسترد و در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیارد ریالی به کشور
  • فیدان: تصمیم ورود به پرونده بین‌المللی علیه اسرائیل گرفتیم
  • جم رکورد فروش را شکست
  • سیستم تله‌متری بارگیری میعانات گازی در مدار قرار گرفت
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • فیدان: مشتاقانه منتظر محاکمه مقامات اسرائیل هستیم
  • آمادگی دانشگاه یزد برای جذب دانشجویان بین‌الملل
  • نابسامانی در ثبت نام اینترنتی تایر و کمبود تایر سواری رینگ ۱۳ و ۱۴
  • مصر: منتظر تصمیم نهایی درباره پیشنهاد آتش‌بس در غزه هستیم/راه‌حل نظامی در رفح مردود است