Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@15:23:38 GMT

چرا برخی از انیمیشن های شاهنامه می ترسند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۸۰۰۴

چرا برخی از انیمیشن های شاهنامه می ترسند؟

مقدسیان معتقد است فیلمنامه خوب بدون صحنه های اصیل سینمایی به هدر دادن پژوهش است و ساخت بهترین انیمیشن بدون پژوهش به هدر دادن تکنیک.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما عصر روز گذشته در نشست نقد و بررسی سینمای انیمیشن و بازتولید مواریث فرهنگی و هویت ایرانی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: مدیوم انیمیشن به عنوان ژانر سینمایی قابلیت تخیل، ساخت صحنه ها، نقاط عطف، کنش، واکنش ها و دنیای ذهنی تصویری را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجه کارکردی دیگر انیمیشن چه بخواهیم و چه نخواهیم به فضای کودکانه برمی گردد. همه انیمیشن ها برای کودکان ساخته نمی شود اما همه انیمیشن ها بخشی از وجود انسان را مشغول می کند که به قسمت کودک درون طعنه می زند.

 

مقدسیان اظهار داشت: کدام بخش ساحت وجودی ماست که می تواند تغییر و تحول را قبول کند. مسلما وجه کودکانه است که پذیرا و کنجکاو است. وقتی یک مفهوم تاریخی و دینی را می خواهیم بازسازی کنیم باید روی وجه کودکانه تاثیر بگذارد. اگر ما تصویری از شاهنامه داریم آن تصویر در کودکی ما شکل گرفته است. مهمترین فعالیت های فیلمساز در هر بخش از فضاهای سینمایی بر پژوهش تاکید می کند. پژوهش مفهوم عمیقی دارد.

 

وی با طرح این سوال که چرا اساسا سراغ شاهنامه رفتن ترسناک است، بیان کرد: چه کسانی می ترسند که ما به سراغ شاهنامه برویم، چرا مفاهیم فکری، عقیدتی، تاریخی و داشته های ادبی مان را به فرهنگ و هنر خود گره نمی زنیم. معتقدم هیچ فرقی بین کسی که قیچی ممیزی دست می گیرد با کسی که برای به ثمر رسیدن کار هنری سنگ اندازی می کند، فرقی ندارد. نمی شود با محافظه کاری و نداشتن نگاه های تازه به سراغ شاخه های سینمایی رفت و نوآوری طلب کرد. در این صورت یک شیرگاوپلنگی می بینیم که به سینما، انیمیشن و پژوهش هیچ کدام شبیه نیست.

 

این منتقد سینمایی تصریح کرد: وقتی سازندگان یک اثر به سراغ شاهنامه می روند یعنی احساس مسئولیت می کنند پس لاابالی نیستند و از آن اثر سوءاستفاده نمی کنند. مسئله دوم این است که این افراد جرات هم دارند. اگر خوراک خوبی داشته باشیم اما خلق صحنه های سینمایی اصیل نداشته باشیم پژوهش خود را به هدر دادیم، اگر پژوهش درک شده نداشته باشیم بهترین تکنیک ها را به هدر می دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: درک، انگیزه پژوهش می شود و پژوهش منجر به ساخت اثر می شود. مکتب انیمه در ژاپن شکل گرفته است. چه عقبه تاریخی و باورهایی در ژاپن هست که منجر به انیمه می شود، این مسایل باید بررسی شود.

 

مقدسیان بیان کرد: وقتی از علوم رسانه صحبت می کنیم و می خواهیم انیمیشن بسازیم باید دانش انیمیشن و یا مشاوری در این زمینه داشته باشیم. سازندگان انیمیشن مانند بسیاری از حوزه های دیگر تحمل یکدیگر را ندارند، سازندگان انیمیشن در ایران مجمع الجزایری هستند که هر جزیره خود را بهتر می داند با این رویکرد امکان اینکه کنار هم قرار بگیرند و کار کنند، میسر نیست. در استودیوهای هالیوودی نوشتن فیلمنامه فرمول دارد، اگر قرار است در انیمیشن اتفاقی بیفتد فیلمنامه باید مورد پسند مخاطب باشد. دراماتیزه کردن مسئله مهم و اثرگذاری است که با پژوهش امکان پذیر است.

 

وی تصریح کرد: وقتی مدلی برای ساخت و حمایت نداریم سردرگم می شویم. سینما در دنیا صنعت است، سینمای آمریکا، آسیا و اروپا اول به فروش و گردش اقتصادی فکر می کند و بعد به ساختارمندکردن ذهن مخاطب. بیشتر رشد تاریخ سینما در شوروی و آلمان اتفاق افتاده است چون دولت از هنرمندان حمایت فراوان داشته است.

 

 

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت ترامپ جشن های دهه کرامت مجلس شیراز روز دختر اردبیل ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور روزنامه محمدرضا مقدسیان پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۸۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش محدود پژوهش علوم انسانی از سوی دنیا

مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه متاسفانه در عرصه مقاله و پژوهش در حوزه علوم انسانی از سوی دنیا به صورت محدود مورد پذیرش قرار می گیریم، گفت: در این زمینه تفاوت ایدئولوژی و ارزش‌ها تاثیرگذار است.

مهدی معین زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی در گفتگو با ایسنا گفت: باید اندکی از کمی نگری و اقتباس از روش های ارتقا کشورهای خارجی دست بکشیم و به دنبال مسئله ای باشیم که چهارستون اجتماع را می لرزاند. باید ضمن حرکت در مرز دانش، مرعوب نظریه پردازی های دنیا نشویم و متناسب با شرایط جامعه خود به نظریه ها بپردازیم.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش های علوم انسانی در کشور و خارج از کشور گفت: یکی از نقاط قوت پژوهش های علوم انسانی، این است که در مرز دانش حرکت می کنیم. ممکن است این حرکت به صورت ترجمه، تالیف یا اقتباس از آثاری که در مرز دانش علوم انسانی در دنیا نگاشته می شوند، انعکاس پیدا می کند و مورد بحث قرار گیرد.

وی به نقطه ضعف پژوهش در علوم انسانی هم اشاره کرد و افزود: ضمن مغتنم دانستن این فرصت که ما در مرز دانش حرکت می کنیم ولی علوم انسانی ما ارتباطش با مسائل اجتماعی گسیخته است. مرز دانش بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکا معنا پیدا می کند و مسائل آن ها با مسائل ما متفاوت است.

معین زاده تصریح کرد: باید اندکی  از کمی نگری و اقتباس از روش های ارتقا کشورهای خارجی دست بکشیم و به دنبال مسئله ای باشیم که چهارستون اجتماع را می لرزاند. این مسائل می تواند، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد. باید ضمن اینکه در مرز دانش حرکت می کنیم، مرعوب نظریه پردازی های دنیا نشویم و متناسب با شرایط جامعه خود به نظریه ها بپردازیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا و به چه هدفی انیمیشن «موتورها» ساخته شد؟
  • (ویدئو) کسانی که از مار می‌ترسند این فیلم را نبینند؛ حضور ترسناک مار در توالت!
  • پذیرش محدود پژوهش علوم انسانی از سوی دنیا
  • فرانسوی‌ها به‌شدت از وقوع حمله‌ تروریستی طی هفته‌های آتی می‌ترسند
  • پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» در یک جشنواره خارجی اکران می‌شود
  • نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره
  • آغاز پخش «با بابام» از ۹ فروردین در شبکه پویا
  • از اکران انیمیشن سینمایی «بی پلاک» برای اولین‌بار تا کنسل شدن حضور رئیس جمهور در نمایشگاه قرآن