Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@11:17:12 GMT

آثار کم آبی در سرزمین آب های روان

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۸۱۶۴

آثار کم آبی در سرزمین آب های روان

گچساران - ایرنا - اوج گرفتن گرمای هوا ،آثار بی آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آب های روان و چشمه های جوشان را نمایان تر شده و این امر ضرورت افزایش مسئولیت فراگیر اجتماعی را برای صرفه جویی بیشتر کرده است.

به گزارش ایرنا، کاهش چشمگیر آب سد کوثر، افزایش تعداد روستاهای نیازمند آب رسانی سیار، کاهش شدید آب سفره های زیرزمینی و گسترش پدیده خشک شدن جنگل های بلوط پیامدهای کم آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالیکه که کارشناسان شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد خبر از افت میانگین 10 متری در سفره های زیرزمینی 15 دشت این استان می دهند و کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری می گویند: 120 هزار هکتار جنگل بلوط بر اثر بی آبی خشکیده است .
با وجود اطلاع رسانی گسترده گویا هنوز شهروندان باور نکرده اند که خطر بی آبی جدی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد از خاک کشور نزدیک به 10 درصد از روان آب‌های ایران را در اختیار دارد.
رودخانه‌های فصلی و دائمی این استان یک هزار و 400 کیلومتر طول دارند.
کارشناسان کاهش طول مدت استحمام، پرهیز از شست و شوی جلوی خانه، مغازه و خودرو را از راهکارهای مدیریت مصرف آب آشامیدنی می دانند اما در موارد بسیاری این اقدامات مشاهده می شود.
در شرایطی که صاحب نظران از کشاورزان می خواهند اقدام به کشت محصولات با نیاز بالا مانند برنج،ذرت نکنند اما در برخی موارد کشت چنین محصولاتی گواهی بر بی توجهی به این مساله است.

** اقدام های عملی انجام شده
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت گفت: در سال های اخیر برای استفاده از آبیاری نوین و کشت گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد تلاش گسترده ای صورت گرفته است اما مشارکت برخی شهروندان در صرفه جویی آب ضعیف است.
غلامرضا تاجگردون بیان کرد: هم اکنون 72 واحد گلخانه ای در گچساران در حال احداث است.
وی با بیان اینکه هر واحد گلخانه 2 تا 5 نفر اشتغالزایی دارد افزود: بهره برداری از این طرح ایجاد اشتغال همراه با مصرف بهینه آب را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه 12 هزار و 800 هکتار زمین کشاورزی شهرستان های گچساران و باشت تا پایان سال 1398 آبی می شود ،تصریح کرد:آبرسانی به زمین های خان احمد، غورک، دشت باشت، لیشتر، تامین آب اراضی کشاورزی دژ سلیمان، تامین آب اراضی باباکلان ، آب زمین های کشاورزی نیمدور، تامین آب باغستان های دیل و آرو از مهمترین این طرح هاست.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت بیان کرد: تبدیل هر پنج هکتار زمین دیم به آبی ضمن ایجاد یک فرصت شغلی نقش مهمی در کاهش مصرف آب را به دنبال دارد زیرا در آبیاری به شیوه سنتی مقدار زیادی آب تبخیر می شود.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه های خوبی برای توسعه آبیاری نوین در این استان در حال اجراست.
غلام محمد زارعی افزود: بهره برداری از تصفیه خانه آب شهر یاسوج تا یک یا 2 ماهه آینده برای تامین آب پایدار در شهر یاسوج پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت:با افتتاح این طرح 100 لیتر بر ثانیه آب وارد مدار بهره برداری می شود.
وی بیان کرد: تصفیه خانه آب شهر یاسوج با 150 میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی این آب تامین کننده مصرف حداقل 50 هزار نفر خواهد بود.
وی با اشاره به کاهش بارندگی و کمبود آب در سال های اخیر ابرازامیدواری کرد: با بهره برداری از این طرح خدمات رسانی در حوزه آب آشامیدنی متحول شود.
زارعی همچنین از اصلاح 70 کیلومتر شبکه آب شهر یاسوج در 2 ساله گذشته خبر داد بر ادامه این روند برای بهبود مصرف آب تاکید کرد.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا درمجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی و کم آبی درنقاط مختلف، امروز به چالشی جدی در کشور تبدیل شده که گذر از این مساله چالش زا در وهله نخست نیازمند مدیریت صحیح و راهبردی با کمترین هزینه و درک شرایط موجود از سوی مردم و مسئولان است.
زارعی اظهار داشت: بر اساس اعلام هواشناسی و متولیان حوزه آب در استان بروز بحران خشکسالی در یک دهه اخیر سبب کاهش شدید آب سدها، افت شدید و خشک شدن بسیاری از چشمه ها و قنات ها شده است.
وی با بیان اینکه مسئولان و متولیان امر باید برنامه راهبردی و مدون برای احیای منابع آب در استان تعریف و بر اساس وضعیت بارش و شرایط اقلیمی منطقه از تشدید بحران خشکسالی جلوگیری کنند، افزود: در شهرستان بویراحمد میانگین بارش سالانه از حدود بالای 800 میلیمتر به کمتر از 400 میلی متر کاهش پیدا کرده است.
** کاهش آب سد کوثر
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ذخیره آب سد کوثر در این شهرستان هم اینک 242 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 100میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
اکبر خدری اظهار داشت: حجم آب سد کوثر در مدت مشابه سال آبی گذشته 342 میلیون متر مکعب بود.
وی، گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و 2 هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا 625 متر است گفت: هم اکنون تراز این سد 597.50 متر که نسبت به مدت مشابه 10 متر کاهش داشته است.
خدری اظهار داشت: تراز نرمال این سد در مدت مشابه سال گذشته 607.50 بوده است.
وی گفت:210میلی متر بارش در سال آبی 97-96 در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسید در حالی که این میزان در مدت مشابه 270 میلی متر بوده است.
سد ملی کوثر در 55 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: 125 میلیون مترمکعب از آب این سد امسال در اختیار بخش‌های مختلف از جمله آشامیدنی و کشاورزی قرار گرفت.
وی افزود: این میزان آب بیش از50 میلیون متر مکعب کمتر از آبی است که سال آبی 96- 95در اختیار این بخش ها قرار گرفت.
وی ادامه داد: به دلیل پدیده خشکسالی در خرداد سالجاری آب سد کوثر برای کشت تابستانه در اختیار کشاورزان قرار داده نشد.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا 625 متر است گفت: هم اکنون تراز این سد 597.50 متر که نسبت به مدت مشابه 10 متر کاهش داشته است.
** تنش آبی در 143 روستا
رئیس اداره مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به کم بارشی و خشک شدن چشمه ها، 143 روستای این استان بصورت جدی دچار تنش آبی هستند.
سید عادل محمودی افزود: با توجه به روند خشکسالی پیش بینی می‌شود تعداد روستاها دچار تنش آبی افزایش یابد.
وی بیان کرد: هم اکنون 225 روستای با جمعیتی بیش از 29 هزارو 606 نفر در این استان به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شود.
محمودی تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته 159 روستا با جمعیتی بیش از 13 هزارو 754 نفر با مشکل آب مواجه بودند.
وی اظهار داشت: هم اکنون 14 تانکر روزانه 350 متر مکعب آب آشامیدنی به این روستاها آبرسانی سیار انجام می‌دهد.
محمودی گفت: در مجموع آب روستاهای استان از طریق 240 منبع آب تأمین می‌شود که از این تعداد 127 چاه و مابقی چشمه هستند.
وی ابراز کرد: 6 حلقه چاه و 47 چشمه در مناطق روستایی این استان به‌شدت کم آب شدند.
محمودی تصریح کرد: پدیده خشکسالی و کم بارشی موجب خشک شدن 2حلقه چاه و 10 چشمه در مناطق روستایی شده است.
وی افزود: کم آبی روستاهای این استان را تهدید می‌کند به گونه‌ای که خشکسالی‌های چند سال اخیر موجب کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و خشک شدن چشمه‌های فراوانی در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
** راهکارها
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در پیش بودن فصل کشت ذرت در مناطق گرمسیری این استان از کشاورزان خواست کنجد و حبوبات را جایگزین کشت ذرت کنند.
موسی راستین نسب با یادآوری کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی اظهار داشت: در صورت رعایت نشدن الگوی کشت بهره برداران امکان کشت در سال های آینده را نخواهند داشت.
وی بیان کرد: سال گذشته سه هزار و 100 هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت ذرت رفت و امسال پیش بینی می شود که 2 هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول پرآب برود.
کارشناسان میگویند: برای تولید هر کیلوگرم ذرت 760 لیتر آب مصرف می شود.
وی ابراز داشت: کشت متناوب گندم، ذرت و کنجد در مزارع کشاورزی باعث بهره وری بهتر از منابع آب و خاک و راهکاری برای خروج از کشاورزی سنتی است.
راستین نسب ابراز داشت: با استفاده از آموزش های ترویجی تلاش می شود مشارکت کشاورزان برای کاهش کشت ذرت جلب شود اما راه حل قانونی برای برخورد با کشت محصول با نیاز آب زیاد وجود ندارد.
شهرستان های گچساران و باشت عمده ترین مناطق کشت محصول دانه های روغنی ذرت در کهگیلویه و بویراحمد است که سالیانه 12 هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خشکسالی و کم بارانی گفت: کشت برنج امسال در این استان نسبت به سال پیش کاهش یافته است.
راستین نسب اظهار داشت: میزان نشاء برنج در سال زراعی گذشته پنج هزار هکتار بود که امسال به سه هزار هکتار کاهش یافته است.
وی بیان کرد: با توجه به مصرف زیاد آب برای تولید محصول برنج امسال تنها در حاشیه رودخانه‌ها اقدام به کشت برنج شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کار نشاء برنج در 90 درصد از مزارع این استان انجام شده است.
راستین نسب از کاهش چشمگیر میزان تولید گندم در این استان خبر داد.
وی ابراز داشت: تاکنون 34 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خرید تضمینی شده است و با توجه به روند کنونی انتظار می‌رود تا پایان فصل برداشت به حدود 50 هزار تن برسد.
** کشت کلزا نمونه ای از یک تجربه موفق
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید امسال محصول کلزا در این استان نسبت به پارسال بیش از چهار و نیم برابر افزایش یافته است.
راستین نسب اظهار داشت: امسال یک هزار و 280 تن دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد در حالیکه میزان خرید این محصول در سال گذشته 300 تن بود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از تولید محصول کلزا حمایت می کند.
عیسی راستین نسب افزود: خرید تضمینی محصول کلزا از جمله مهمترین این حمایت هاست.
وی گفت: دولت برای کشت کلزا در سال زراعی جاری کود وارداتی را کیلویی 800 هزار ریال خرید و 270 هزار ریال به کشاورزان فروخت.
وی ابراز داشت: پرداخت تسهیلات برای کشت و خرید ماشین آلات کشاورزی و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت از جمله حمایت های دولت برای توسعه کشت این محصول است.
سالانه 850 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 80 هزار هکتار آن آبی است.کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران 713 هزار نفر جمعیت دارد.
8143/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آب تابستان كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۸۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت رهبر انقلاب با عفو ۵ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با موافقت رهبر انقلاب، پنج نفر از محکومان تعزیرات حکومتی استان شامل عفو شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سیدحمزه لقمانی اظهار کرد: به‌مناسبت عید سعید فطر تعداد پنج نفر از محکومان تعزیرات حکومتی استان با عنایت مقام معظم رهبری مورد عفو و بخشودگی قرار گرفتند.

وی افزود: با دستور ریاست عالی سازمان، اسامی افراد اعلامی به این اداره کل ارسال و برای اعمال آن به اجرای احکام تعزیرات حکومتی مرکز استان ارجاع شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: مقام معظم رهبری با عفو و یا تخفیف مجازات دو هزار و ۱۲۷ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی، و سازمان قضائی نیروهای مسلح موافقت کردند که ۱۰۰ نفر از آنان در سازمان تعزیرات حکومتی محکوم شده بودند.

کد خبر 745101

دیگر خبرها

  • تبدیل شبکه مسی برق به کابل خودنگهدار یک تیر با چند نشان
  • شهردار سی‌سخت معرفی شد
  • شهردار جدید شهر سی سخت معرفی شد
  • ۲ قلوزایی یک بز در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز
  • موافقت رهبر انقلاب با عفو ۵ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد
  • شهردار سی سخت معرفی شد
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • هشدار زرد هواشناسی برای کهگیلویه و بویراحمد
  • ثبت بیش از ۸۷۲ هزار تردد در جاده های کهگیلویه و بویراحمد طی تعطیلات عید فطر
  • جمع آوری بیش از ۱۶ میلیارد تومان زکات فطریه در کهگیلویه و بویراحمد