Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- ارتش سودان به علت همکاري با عربستان سعودي و امارات، خود را در باتلاق جنگ يمن گرفتار کرده است.
پايگاه خبري «العربي الجديد» در گزارشي به قلم «هبه عبدالعظيم» از خارطوم پايتخت سودان نوشت: يکي از نيروهاي ارتش سودان به نام "محمد حجازي عبدالقادر الانصاري" روز 15 مه گذشته درپي انفجار يک مين در مرزهاي عربستان و يمن کشته شد و خانواده‌اش دو روز بعد توسط خويشاوندان خود در عربستان از مرگ وي مطلع شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد الانصاري اهل استان سنار در مرکز سودان بود که به همراه تعداد ديگري از هم استاني‌هاي خود به يمن اعزام شد.
فرماندهي ارتش سودان خبر مرگ محمد الانصاري را به خانواده‌اش اطلاع نداده است و خواهر محمد مي‌گويد که ما نمي‌دانيم آيا برادرمان دفن شده است يا در بيابان رها شده و به طعمۀ کفتارها تبديل شده است و اگر دفن شده، قبرش کجاست؟
ارتش سودان
يکي ديگر از نيروهاي ارتش سودان به نام "محمد فيصل" که اهل استان شمالي بود، به همراه 18 نفر از هم استاني هاي خود روز پنجم مه گذشته در مرزهاي عربستان و يمن کشته شد و خانواده‌اش چند روز بعد از طريق واتساپ از خبر مرگش مطلع شد.
خانواده "ابراهيم دفع الله محمد حسين" نيز از طريق خويشاوندان خود در عربستان از خبر مرگ وي مطلع شدند. ابراهيم به همراه 13 نيروي ديگر ارتش سودان روز پنجم آوريل گذشته در صحراي "ميدي" در شمال غرب يمن کشته شد ولي فرماندهي ارتش سودان خبر مرگش را به خانواده وي اطلاع نداد.
"يونس محمود" مشاور وزارت دفاع سودان درباره مطلع نکردن فوري خانواده ها از مرگ فرزندان خود مي گويد: طبق آئين نامه هاي مربوطۀ ارتش؛ خبر کشته شدن نيروهاي ارتشي يک سال پس از مرگ آنها به خانواده هايشان ابلاغ مي شود و در اين مدت يک سال مفقود الاثر تلقي مي شوند.
ولي يک مقام نظامي عالي رتبه که نخواست نامش فاش شود، گفتۀ يونس محمود را که افسر بازنشستۀ ارتش است، نادرست خواند و گفت: آيين هاي مربوطۀ ارتش سودان آشکارا اعلام مي کند که اگر کشه شدن يکي از نيروهاي ارتش تأييد شود، خانواده اش بايد فوراً مطلع و مقدمات پرداخت حقوق وي به خانواده اش در اسرع وقت آغاز شود.
اين مقام نظامي با هشدار دربارۀ فشار رواني ناشي از ابلاغ خبر مرگ نيروهاي ارتش به خانواده هاي آنها، افزود: ارتش سودان به علت افزايش تلفات خود در جنگ يمن از ابلاغ خبر مرگ نيروهاي خود به خانواده هايشان خودداري مي کند. منبعي در دولت سودان اعلام کرد که 850 نفر از نيروهاي ارتش اين کشور تا ژوئن 2018 کشته شده اند ولي يونس محمود از بيان تعداد تلفات و تعداد نيروهاي مشارکت کننده در جنگ يمن خودداري مي کند. تنها مقام سوداني که آماري درباره تلفات ارتش داده است، محمد حمدان حميدتي فرمانده نيروهاي واکنش سريع است که سپتامبر 2017 در مصاحبه با يک روزنامۀ سوداني گفته بود: از آغاز جنگ يمن تا اين تاريخ (سپتامبر 2017) حدود 412 نيروي سوداني کشته شده‌اند.
"ابوالقاسم برطم" عضو فراکسيون مستقل "تغيير" در پارلمان سودان مي گويد که خانواده ها بايد از چگونگي مرگ فرزندان خود و محل دفنشان مطلع شوند.
برطم از سانسور خبري اخبار مربوط به يمن ابراز تعجب کرد و افزود: دولت از اعلام تعداد نيروهاي مشارکت کننده در جنگ يمن و تعداد تلفات و مجروحين خودداري مي کند.
"محمد بشير سليمان" عضو پيشين شوراي فرماندهي ارتش سودان مي گويد: يمن سرزميني کوهستاني صعب العبور است و جنگيدن در چنين کشوري مستلزم داشتن نيروها و تجهيزات نظامي ويژه و گذراندن دوره هاي آموزشي ويژه است زيرا منطقۀ عملياتي يکي از عوامل برتري جنگي است.
سليمان مي گويد: مشارکت نيروهاي ارتش سودان در جنگ يمن امنيت کشورهاي منطقه را تأمين و تضمين نکرد بلکه عربستان پيوسته به آماج موشک هاي حوثي ها تبديل شده و امنيت سودان نيز به خطر افتاده است زيرا حوثي ها تهديد مي کنند که بُرد موشکهايشان به خاک سودان نيز مي رسد. جنگ يمن امنيت همچنين کشتيراني را در درياي سرخ به خطر انداخته است و اين در حالي است که اکثر داد و ستدهاي سودان با کشورهاي شرق آسيا از طريق اين دريا انجام مي گيرد.
"محمد احمد الفکي" کارشناس امور استراتژيک و افسر بازنشستۀ ارتش سودان نيز مي گويد: عمر البشير رئيس جمهوري سودان از عدم وجود هيچ بند و تبصره اي در قانون اساسي دربارۀ مشارکت يا عدم مشارکت ارتش در جنگ هاي خارجي استفاده کرد و دستور مشارکت ارتش در جنگ يمن را صادر کرد.
الفکي گفت: همان گونه که امضاي هر پروتکل يا توافقنامۀ همکاري با کشورهاي ديگر مستلزم کسب موافقت پارلمان است، مساله مشارکت ارتش در جنگ هاي خارجي نيز بايد به تأييد پارلمان برسد.
مترجم: منوچهر مهدوي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۹۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت چند تیپ از ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از نوار غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های فلسطینی، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد چند تیپ از نیروهای لشکر ۹۹ ارتش مجدداً به مناطقی مابین جنوب و شمال نوار غزه بازگشتند تا جایگزین نیروهای تیپ ناحال شوند که آماده حمله به رفح می‌شوند.

این در حالی است که در روزهای اخیر برخی از تیپ های ارتش رژیم صهیونیستی از برخی مناطق غزه از جمله خان یونس خارج شده بود.

در تحولی دیگر، ظهر امروز منابع محلی از درگیری شدید مقاومت با نظامیان اشغالگر در اطراف اردوگاه النصیرات در شهر غزه خبر دادند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد درگیری‌های شدیدی بین مبارزان مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر اسرائیلی در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه جریان دارد.

از سوی دیگر، الموگ بوکر خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ارتباط با نبرد زمینی غزه گفت: داستان حقیقی این روزهای نوار غزه این است که ما آن‌گونه که نتانیاهو می‌خواهد ادعا کند، به پیروزی نزدیک نیستیم.

کد خبر 6087602 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط
  • بازگشت چند تیپ از ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از نوار غزه
  • نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین‌های اشغالی/ آهارون هالیوا کیست؟
  • کشته شدن ۱۱ تروریست در پاکستان
  • نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین های اشغالی
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • اولین قربانی بلندپایه اسرائیلی پس از حمله ۷ اکتبر حماس
  • نیروهای واکنش سریع به دنبال تاسیس دولت در غرب سودان
  • آخرین جزییات از مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک رادیو