Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها تفرجگاه مردم تربت جام در یک قدمی نابودی/۸۵۰ اصله درخت براثر تنش آبی خشک شد.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت‌جام پارک جنگلی شهید عظیمی درگذشته مانند ریه‌های تنفسی منطقه بوده و آحاد مردم از این نعمت برخوردار بودند؛ اما با توجه به خشکسالی‌های حدود دو دهه اخیر و افت آب‌های زیرزمینی باعث شد تا برداشت آب از چاه این پارک به مشکل بخورد و دچار کم‌آبی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا زارع افزود:ابتدا به شهرداری پیشنهاد شد و چون طبق برنامه اداره کل منابع طبیعی قرار بود ۱۵ ساله و در صورت تمدید تا ۳۰ ساله واگذار گردد، شهرداری شرایط را نپذیرفت و پیشنهاد ۹۹ ساله را داشت که برخلاف مقررات ما بود.
 
وی گفت:با ورود بخش خصوصی در ۱۱ بهمن ۹۴ نامه‌ای از اداره کل منابع طبیعی برای ما آمد که پارک را با وضعیت موجود به بخش خصوصی تحویل دهیم. با حضور کارشناس جنگل‌های این اداره و بخش خصوصی پارک جنگلی شهید عظیمی به همراه تأسیسات، ساختمان‌ها و درختان به ایشان تحویل شد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت‌جام نگهداری و بهره‌برداری از پارک جنگلی را از وظایف بخش خصوصی معرفی می‌کند و ادامه داد: در این مدت بازدیدهایی از اداره کل و کارشناسان این اداره از پارک جنگلی داشتند و خشکیده شدن و قطع درختان طی صورت‌جلسه‌هایی به اداره کل ارسال می‌شد. تا اینکه حتی برای نجات پارک و درختان تصمیم بر خلعیت بخش خصوصی گرفته شد.

 
*یکی از سیاست‌های دولت واگذار پارک‌های جنگلی به بخش خصوصی

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی در سفر یک روز خود به شهرستان هم در این باره گفت: یکی از سیاست‌های دولت در ۵ ساله گذشته این بود که این‌گونه پارک‌های جنگلی که در اقصا نقاط استان وجود دارد را به بخش خصوصی واگذار کند. ما در استان ۲۸ پارک جنگلی داشتیم که مدیریت همه این پارک‌ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم. خوشبختانه در اکثر شهرستان‌های استان، شهرداری‌های آن شهرها متقاضی واگذاری پارک‌ها بودند و واگذار شد.

علیرضا صحرایی افزود: در شهرستان تربت‌جام متأسفانه در آن مقطع از زمان، شهرداری متقاضی پارک جنگلی نبود و این پارک از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد. در رزمان واگذاری و پس‌ازآن متأسفانه مشکلاتی برای چاه آب این پارک به وجود آمد که نیاز به بازسازی داشت. 

وی ادامه داد: در حال حاضر این مشکلات تا حدودی حل‌شده و طبق برنامه‌ریزی‌ای که شده تا توسط بهره‌بردار و منابع طبیعی شهرستان درختان این پارک آبیاری شود تا از خشکیده شدن الباقی پارک جلوگیری گردد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت:در آخرین جلسه‌ای که در استان داشتیم، تصمیم گرفته شد تا این پارک به‌صورت یک‌جانبه خلعیت شود و خسارتی که در این مدت به پارک واردشده تأمین دلیل گردد که بر اساس همان دستورالعمل و قاعده‌ای که دارد جبران خسارت نمایند.

علیرضا صحرایی افزود:در شرایط فعلی قرار است این پارک به شهرداری تربت‌جام واگذار شود و تا زمانی که مراحل خلعیت و واگذاری به شهرداری انجام می‌گیرد، باید آبیاری توسط بخش خصوصی و منابع طبیعی صورت گیرد.

وی گفت: طبق آماربرداری سه ماه پیش، حدود ۸۵۰ اصله درخت از این پارک جنگلی براثر تنش آبی خشکیده و بهره‌بردار موظف است خسارت واردشده به اعیان این پارک که همان درختان است را بر اساس قانون پرداخت کند.
 
*تمام تلاشمان را برای رونق بخشی به پارک جنگلی و صنعت گردشگری داشتیم

در ادامه مدیر بخش خصوصی این پارک  گفت:  این پارک جنگلی از روز اول تحویل مشکلات زیادی داشته و طبق قرارداد فی‌مابین باید مشکلات چاه آب توسط منابع طبیعی حل می‌شد و علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های زیادی که با منابع طبیعی شهرستان و استان داشته همکاری مناسبی با بهره‌بردار نشده است.

مهتاب سلیمی افزود: جدا از کم‌آبی و خشکسالی، چاه آب پارک جنگلی نیاز به تعمیر و کف شکنی داشت و یک ماهی است که تعمیر شده، ولی این تعمیر موقتی است و برای رفع نیاز آبی پارک باید چاه کف شکنی شود و مجوز کف شکنی توسط آب منطقه صادر نمی‌شود و مدعی هستند که منابع طبیعی بدهی سنگینی به آب منطقه دارد و ابتدا باید دیون اداره وصول شود تا مجوز کف شکنی صادر گردد.

وی ادامه داد: تاکنون تمام تلاشمان را برای رونق بخشی به پارک جنگلی و صنعت گردشگری داشتیم و طرح‌هایی ارائه دادیم که هیچ‌یک در منابع طبیعی مصوب نشد و نتوانستیم به درامد زایی برسانیم. بزرگ‌ترین مشکل و علت خشکی درختان همکاری نکردن منابع طبیعی و ادارات دیگر شهرستان بود که حتی حاضر نشدند آب را با تانکر برای درختان بیاورند و هزینه‌اش را دریافت کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: lainمشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۹۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور

روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور اعلام کرد: مامورین سرجنگلبانی سلیاکتی و نیرو‌های حفاظتی شرکت توسعه جنگل‌های شمال و واتاشان بر اساس وظیفه ذاتی خود و به استناد ماده ۱۱ قانون اراضی مستحدث ساحلی نسبت به اجرای رفع تجاوز تقریبی ۱۳۰۰ مترمربع در ساحل شهرستان نور از ید متصرف خارج و اعاده وضع به سابق نمودند.

هموطنان می توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • کشف ۱۴۰ اصله قنداق جنگلی در اردبیل
  • دستگیری یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر
  • دستگیری یکی از عوامل قطع ۷۰ اصله درخت در بهشهر
  • دستگیری عوامل نزاع در پارک جنگلی سکوتپه
  • بازداشت یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • پلمب یک واحد دپوی چوب در شهرستان بهشهر
  • کشف و ضبط ۵۶ اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل