Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به دلیل اثرات جانبی متعدد، استفاده گسترده از این دارو محدود شده است و تنها در برخی از بیماران و با احتیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فاطمه دستغیب با اشاره به اینکه «ایزوترتینوئین» با انقباض غدد چربی و کاهش شدید ترشحات آن، سبب مهار باکتری تولیدکننده آکنه می‌شود، افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA» استفاده از ایزوترتینوئین خوراکی را تنها برای آکنه‌های شدید، مقاوم و کیستی تایید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این نوع آکنه‌ها همراه با التهاب، درد و جای جوش هستند و به درمان‌های متعارف، از جمله آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی پاسخ نمی‌دهد.
دستغیب، درباره مهمترین موارد منع مصرف این دارو به دوران بارداری و سنین باروری، با هر دوز و در هر دوره درمانی اشاره کرد و گفت : مصرف در این دوران به شدت جهش‌زا  و با بروز ناهنجاری‌های ساختاری و عصبی متعددی در جنین، در ارتباط است.
وی، در زمینه عوارض این دارو به ناهنجاری‌های صورت، چشم‌ها، گوش‌ها، جمجمه، سیستم اعصاب مرکزی، سیستم قلبی عروقی، کلیه، تیموس و غدد پاراتیرویید، ضریب هوشی کمتر از ۸۵، خطر سقط خود به خودی و زایمان زودرس اشاره کرد و گفت: مصرف این دارو در رده منع مصرف مطلق در زمان بارداری قرار گرفته است.
این دکتر داروساز گفت: برای رد کردن احتمال بارداری قبل از درمان و در طول درمان، باید در تمام زنان در سنین باروری، دو تست منفی بارداری قبل از شروع درمان با انجام دومین آزمایش، دست‌کم ۱۹ روز پس از نخستین آزمایش و طی پنج روز نخست دوره قاعدگی، به‌سرعت قبل از شروع درمان و همچنین تست بارداری ماهانه در طی درمان و یک ماه پس از قطع دارو، انجام شود.
او ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از بارداری در تمام زنان با فعالیت جنسی، باید دو روش پیشگیری یک ماه قبل از درمان، در طول درمان و یک ماه پس از درمان، استفاده شود.
دستغیب هشدار داد: اگر بارداری در طول درمان با ایزوترتینوئین رخ دهد، دارو به‌سرعت باید قطع شده و بیمار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و مورد ارزیابی و مشاوره قرار بگیرد.
کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه گفت : شهروندان در صورت داشتن هر گونه پرسش در این زمینه می‌توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با سامانه‌های ۱۹۰ و ۱۴۹۰ و یا شماره تلفن ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس بگیرید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ممنوعیت مصرف دارو راکوتان بارداری خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۹۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق

دکتر مهسا حسنی‌پور عصر ۲۸ فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران به تولید برخی از داروها در کارگاه‌های زیرزمینی در کشورهایی مانند هند، چین و پاکستان اشاره و اظهار کرد: این داروها حاوی ترکیبات خطرناک و اعتیادآوری مانند ترامادول هستند که می‌توانند منجر به تداخلات مرگبار و عوارض جبران‌ناپذیری شوند و در حال حاضر به دلیل عدم آگاهی مردم، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: این داروها تاکنون عوارض زیادی برای برخی همشهریان به وجود آورده و به دلیل تقلبی و قاچاق بودن، امکان پیگیری قانونی نیز وجود ندارد و به طور غیرقانونی در عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند. 

وی در ادامه از جمع‌آوری فوری آن‌ها توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو خبر داد و تأکید کرد: شهروندان داروهای مورد نیاز خود را فقط از داروخانه‌ها تهیه و تحت نظر پزشک و داروساز مصرف کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، موضوع قابل پیگیری باشد.

حسنی‌پور هشدار داد: مصرف داروهای تقویت قوای جنسی قاچاق و تقلبی می‌تواند به قیمت جان فرد مصرف کننده تمام شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بیش از ۳ میلیون قلم داروی تقلبی و غیرمجاز در تهران کشف شد عطاری‌ها اجازه فروش داروهای فرآوری شده را ندارند

دیگر خبرها

  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • برطرف شدن احتیاج استان مرکزی به داروی وارفارین
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • بازدید مقام سازمان غذا ودارو از آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق
  • گران‌‌فروشی داروی کمیاب به بهانه یک بخشنامه
  • ولایی: هیچ دلیلی برای وجود داروی غیرمجاز در داروخانه‌ها قابل پذیرش نیست
  • بجران کمبود ۳ داروی اصلی برای این بیماران