Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسعلی نوبخت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از سال ۸۹ آفت بلایت شمشاد به ایران ورود پیدا کرده و بخش قابل توجهی از عرصه های شمشادی را تحت تاثیر قرار داده است افزود: در شمال کشور ۷۲ هزار هکتار رویشگاه شمشاد داریم که به عنوان های گونه های منحصر بفرد هستند و از ارتفاع منفی ۲۴ و ۲۵ در منطقه سی سنگان شروع می شود و تا ارتفاع بالا کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: رویشگاه های شمشاد از ارتفاع ۳۰۰ تا ۷۰۰ متر به صورت نوار در حوزه جنگل های شمال وجود دارند و حدود ۴۲ هزار هکتار تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ماده ای از شمشاد استخراج می شود و این ماده ضد ایدز و بیماری های سرطان پستان و تومورهای مختلف است گفت: احتمال آنکه بیوتروریسم برای از بین بردن شمشاد در کل دنیا ورود کرده باشد وجود دارد.

شب پره نیز به شمشادستان ها خسارت زد

نوبخت ادامه داد: شب پره شمشاد در سال ۲۰۰۴ در کشور آلمان خسارت قابل توجهی زده و درایران نیز در سال ۹۵ اولین بار و در پارک بنفشه شهرستان چالوس گزارش شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها گفت: شب پره به صورت پروانه و در روز فعالیت دارند و حداقل پنج نسل در سال دارند و هر ماده ۲۰۰ تا ۷۰۰ تخم می گذرد و هم برگ، پوست و بذر را می خورند و در طول حیات پنج کیلومتر پرواز می کنند.

وی با بیان اینکه در داخل عرصه جنگلی به حلقه های مختلف زنجیره سیستم اعتقاد داریم گفت: به دلیل آنکه بحث بیوترو ریسم مطرح است این آفت در گیلان و گلستان دیده شده است و با فائو نشست های مختلفی درباره شب پره و بلایت داشتیم و آن ها معتقدند ایران به بهترین شکل ممکن کار کرده است.

نوبخت ادامه داد: بخش اعظمی از عرصه ها توسط آفت بلایت و شب پره نابود شده است و در مکان هایی که امکان مبارزه شیمیایی وجود دارد اقدام کردیم و از آنجاییکه بزرگترین مرکز بذر خاورمیانه در منطقه ساری وجود دارد  ما توانستیم از رویشگاه مختلف بذر جمع آوری و نگهداری کنیم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها یادآور شد: نسبت به کشورهای پیشرفته نظیر آلمان در مباره با بلایت و شب پره شمشاد موفق عمل کرده ایم.

شمشاد یکی از گونه‌های نادر و همیشه‌سبز جنگل‌های شمال کشور است که به علت شیوع بیماری بلایت یا آتشک و آفت نوظهور شب‌پره شمشاد در حال نابودی است. شمشاد گونه‌ای در معرض تهدید است که طبق ماده یک قانون حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور مصوب ۱۳۷۱/۷/۱۳ جزو ذخایر جنگلی و گونه‌های ممنوع برای قطع محسوب می‌شود.

بیماری بلایت یا آتشک شمشاد ازجمله بیماری‌های بسیار خطرناکی است که طی سالهای اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و از سال ۱۳۹۱ در ایران بر روی شمشاد مشاهده‌شده و سبب خزان و یا از بین رفتن سریع توده‌های شمشاد اعم از جنگلی وزینتی شده است. عامل این بیماری، نوعی قارچ است که به‌راحتی می‌تواند بدون آنکه گیاهی را درگیر کند سالهای زیادی در خاک و لاشه برگ زنده بماند.

بیماری های نظیر بلایت و شب پره سبب می شود تا شمشاد، گونه همیشه‌سبز و زیبای جنگل‌های هیرکانی با برگ‌های روغنی شفاف و چوب باارزش با کاربردهای مختلف صنعتی و صنایع‌دستی به نابودی و حذف از جنگل های خزر نزدیک شود.

کد خبر 4349281

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور شمشاد بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد بیرجند مشهد شیراز مجلس شورای اسلامی دهه کرامت خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف یاسوج حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

سرهنگ محسن مرادی صادق در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به گرم شدن هوا احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع وجود دارد، افزود: افزود: لازم است کلیه نیروهای منابع طبیعی در آماده باش کامل باشند.

وی افزود: در چند روز گذشته دمای هوا افزایش یافته و این احتمال می‌رود براثر سهل نگاری آسیبی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی برسد.

وی از مسافران و گردشگران خواست بدلیل خشکی هوا از روشن کردن آتش خودداری نمایند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نوشهر از کلیه شهروندان خواست در صورت مشاهده آثار آتش سوزی بدون فوت وقت مراتب را با کد امداد جنگل به شماره ١۵٠۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.

کد خبر 6081858

دیگر خبرها

  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • تداوم اجرای طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل های زاگرس
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد
  • شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان