Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:23:10 GMT

کاهش 16 درصدی بارندگی‌ها در فصل زراعی مازندران

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۱۳۹۱

کاهش 16 درصدی بارندگی‌ها در فصل زراعی مازندران

رئیس هواشناسی نوشهر گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی کشور، بارش هشت ماهه اول سال زراعی 97 _96 در استان مازندران نسبت به میانگین دوره آماری 16.5 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش داشته است.

رضا گلپور در گفت وگو با ایسنا با اشاره کاهش بارندگی در کل کشور نسبت به سال گذشته اظهار کرد: طبق پیش بینی های انجام شده، تغییرات بارش در سواحل جنوبی دریای خزر در خرداد ماه نرمال و در تیر و مرداد نسبت به میانگین کمتر از حد معمول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که تغییرات دما نیز در سواحل دریای خزر از خرداد تا پایان مرداد نسبت به میانگین بلندمدت نرمال پیش بینی می شود افزود: بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی کشور، بارش هشت  ماهه اول سال زراعی 97 _96 ( مهر 96 تا اردیبهشت 97) در استان مازندران حدود 425.6 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین دوره آماری 16.5 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش داشته است.

این مسئول به داده های ثبت شده در اداره هواشناسی نوشهر اشاره کرد و گفت: مجموع بارندگی در این شهرستان در فصل بهار 97 به میزان 87.2  میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل 32 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 41 درصد کاهش داشته است.

گلپور تاکید کرد: مجموع تعداد روزهای بارانی در فصل بهار 97، 28 روز بوده که نسبت به سال قبل 5 روز و نسبت به میانگین بلند مدت 4 روز کاهش داشته است.

وی با بیان این که میانگین درجه حرارت بهار 97، 18.1  درجه سانتیگراد بوده است خاطرنشان کرد: این میزان نسبت به سال قبل 0.2 درجه سانتیگراد و نسبت به میانگین بلند مدت 0.8 درجه سانتیگراد افزایس داشته است.

رئیس اداره هواشناسی نوشهر با بیان این که میانگین رطوبت نسبی این شهرستان در بهار 97، 78 درصد بوده که نسبت به سال قبل 3 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 4 درصد کاهش داشته است یادآور شد: بیشترین مقدار بارش در یک روز مربوط به روز 26 فروردین ماه به میزان 15.9  میلیمتر، کمترین دما در شهرستان نوشهر 4 درجه سانتیگراد مربوط به روز 28 فروردین 97 و بیشترین دما مربوط به 5 فروردین با 35.8  درجه سانتیگراد بوده است.

گلپور ادامه داد: بیشترین سرعت باد نیز در شهرستان نوشهر مربوط به روز اول فرودین 97 با سرعت 101 کیلومتر بر ساعت از سمت شمال غربی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به این که رطوبت نسبی سال 96 در فروردین 81 درصد و در سال 97 در همین ماه 79 درصد و رطوبت نسبی بلند مدت 83 درصد بوده است اظهار کرد: میزان رطوبت اردیبهشت 96، 82 درصد و در سال 97، 77 درصد و رطوبت نسبی بلند مدت 83 درصد بود؛ همچنین میزان رطوبت خرداد ماه 96، 79 درصد و در سال 97 ، 77 درصد و رطوبت نسبی بلند مدت 80 درصد بوده است.

رئیس هواشناسی نوشهر با اشاره به کاهش رطوبت نسبی در فصل بهار نسبت به سال 96 افزود: میانگین رطوبت نسبی در بهار 96، 81 درصد و در سال 97، 78 درصد بود که 3 درصد کاهش را نسبت به سال 96 نشان می دهد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۱۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود تولید فولاد جهان را در فصل نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا مارس) اعلام کرد؛ بنا بر آمار این انجمن در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۴۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به ماه سوم این سال (مارس) بود.

تولید فولاد جهان در فصل نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشت و تولید ماه مارس امسال نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش داشت.

همچنین تولید فولاد ایران در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۶.۳ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

چین در این مدت ۲۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشت. طی این مدت علاوه بر چین تولید فولاد در ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بود.

در فصل اول سال ۲۰۲۴ میلادی چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا ۱۰ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار داشتند.

در میان ۱۰ کشور یادشده بیشترین رشد تولید فولاد در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال در ترکیه رقم خورد؛ این کشور در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، ۲۸.۴ درصد فولاد بیشتری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۳ تولید کرد. تولید هند نیز در این مدت ۹.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

کد خبر 6096170

دیگر خبرها

  • ۸۲ درصد میانگین بارندگی استان بوشهر تحقق یافت
  • کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد
  • قیمت طلا و سکه امروز 16 اردیبهشت 1403
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴