Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری در چارچوب برجام با بیان اینکه از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم، گفت: شاید من اولین کسی بودم که بعد از خروج آمریکا از برجام مطرح کردم و حتی به آقای ظریف هم گفتم باید درباره این نقض تعهد به دیوان شکایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اطمینان دارم انتخاب این مسیر عقلایی، منطقی و صحیح است که نظام در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: ما یک تفاهم بین‌المللی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک داشتیم که قرارداد نیست اما این تفاهم به گونه‌ای هم در آمریکا و هم در ایران به تایید رسید و مورد تصویب قطعنامه 2231 سازمان ملل قرار گرفت و به عنوان یک سند بین‌المللی از منابع حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود بنابراین وقتی آمریکا تعهداتش طبق این توافق را نقض می‌کند یکی از قواعد حقوق بین‌الملل را نقض کرده است و باید به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخگو باشد.

ذاکریان گفت: بر اساس عهدنامه مودت ایران و آمریکا در سال 1955، دو کشور می‌توانند اختلافات خود را با مراجعه به دیوان مطرح کنند و با توجه به اینکه قبلا بر اساس عهدنامه مودت شکایاتی در دیوان مطرح شده و دو کشور بر اساس عهدنامه مودت صلاحیت دیوان را به رسمیت شناخته‌اند بنابراین این عهدنامه می‌تواند مورد وثوق دو کشور قرار گیرد.

این حقوقدان در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند شکایت حقوقی از آمریکا در رابطه با نقض تعهداتش در برجام فایده‌ای ندارد و وقت‌گیر است و قبل از آنکه نتیجه‌ای از این مسیر به دست آید هیچ منفعتی به ایران نخواهد رسید، گفت: من ندیدم کسی در این باره به طور صریح اظهارنظری کرده باشد اما تا وقتی ایران از برجام خارج نشده است، برجام از بین نرفته است. در حال حاضر یک عضو این توافق از برجام خارج شده است و باقی کشورها همچنان متعهد به آن هستند و تلاش دارند آن را حفظ کنند و حتی دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر حفظ و تایید آن تاکید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به آنهایی که می‌گویند شکایت فایده‌ای ندارد باید گفت فایده شکایت محکومیت طرفی است که از برجام عقب‌نشینی کرده و تعهداتش را نقض کرده است. کشورها همواره سعی دارند از هرگونه محکومیت در دیوان بین‌المللی دادگستری خارج شوند حتی در پرونده حمله به ایرباس و شکایتی که ایران به دیوان برد، آمریکا قبل از آنکه وارد پروسه اصلی صدور حکم و محکومیت شود با ایران مصالحه کرد و ایران به دلایلی این مصالحه را پذیرفت. در موضوع سکوهای نفتی نیز دیوان حکمی بینابین صادر کرد.

ذاکریان ادامه داد: در موضوع حمله ایرباس اگر آمریکایی‌ها مطمئن بودند که دیوان به نفع‌شان رای می‌دهد حتما در آن می‌مانند و پیشنهاد مصالحه نمی‌دادند اما بیم آن داشتند که در دیوان محکوم شوند چرا که به لحاظ بین‌المللی برای کشورها رای منفی دیوان بسیار حائز اهمیت است و کشورها از آن دوری می‌کنند.

این استاد دانشگاه بهترین گزینه را شکایت از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه دانست و افزود: متاسفم که این اقدام کمی با تاخیر انجام شد. این اتفاق در حالی افتاده است که ترامپ چندی پیش اعلام کرد که انگلستان از اتحادیه اروپا به خاطر مساله برگزیت شکایت کند و ما نباید می‌گذاشتیم این مساله به تاخیر بیفتد، شاید بهتر بود همان شبی که آقای رییس‌جمهور در واکنش به خروج ترامپ از برجام موضع‌گیری کردند این مساله را مطرح می‌کردند.

وی تاکید کرد: محکومیت آمریکا در مجامع بین‌المللی امری بسیار مهم و به لحاظ حقوقی حائز اهمیت است و کشورها تمایل ندارند وجهه‌شان با رای منفی مجامع بین‌المللی خدشه‌دار شود. اگر عده‌ای معتقدند شکایت کردن عملی بی‌فایده و زمان‌بر است؛ مگر مصدق به همین دادگاه بین‌المللی لاهه نرفت و احقاق حقوق ایرانیان نکرد؟

ذاکریان گفت: ایران هیچ عمل غیرقانونی و غیرحقوقی را در چارچوب برجام و حتی خارج از آن انجام نداده است و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برابر با ان‌پی‌تی، ‌پادمان جامع و برجام رعایت شده است.

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند مسیر حل و فصل اختلافات در برجام دیده شده و ارجاع به دادگاه لاهه غیرمتعارف است، گفت: مسیر حل و فصل اختلافات در کمیسیون مشترک برجام طی شده است اما درباره خروج یکجانبه از برجام بحثی وجود ندارد بلکه صرفا به نقض تعهدات اشاره شده است و الان با خروج یک عضو از آن مساله متفاوت است.

ذاکریان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه شکایت ایران از آمریکا به لاهه در چارچوب برجام با توجه به اینکه این توافق یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است، موضوع را دو طرفه نخواهد کرد، گفت:‌ ما در این مساله با دولت آمریکا سر و کار داریم نه دولت اوباما یا دولت ترامپ، بنابراین از یکی از این کشورها به خاطر نقض یک توافق چندجانبه که مسئولیت آن کشور را بیشتر می‌کند شکایت داریم. آمریکا نه تنها اصول مودت را رعایت نکرده بلکه تفاهمی بین‌المللی که تصویب شورای امنیت را دارد نقض کرده است.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: شکایت از آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به این که قصد دارد به زودی به ایران سفر کند، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

به گزارش ایسنا، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفتگو‌ها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود:، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردید‌ها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیز‌های زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

دیگر خبرها

  • مسئولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال صدورحکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو دربار احتمال صدور حکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • بررسی مخفیانه قرار بازداشت تتانیاهو توسط دادگاه لاهه
  • مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند
  • نگرانی تل‌آویو از صدور احکام‌ بین‌المللی بازداشت برای مقامات ارشدش
  • نتانیاهو دست به دامن آمریکا و انگلیس شد
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد