Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@02:18:44 GMT

هوش مصنوعی باعث اشتغالزایی خواهد شد!

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۱۵۹۱

هوش مصنوعی باعث اشتغالزایی خواهد شد!

بررسی‌های جدید در مورد هوش مصنوعی نشان می‌دهند که گسترش این فناوری، برای آینده شغلی انسان، خطری در پی نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس‌اینسایدر، گسترش استفاده از هوش مصنوعی، موجب بروز نگرانی در مورد افزایش مهارت این فناوری و اشغال کردن جای انسان شده است.

نگرانی در مورد پیامدهای گسترش هوش مصنوعی و افزایش جمعیت بیکار، کاملا طبیعی است اما شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ای موسوم به "پرایس واتر هاوس کوپرز" (PwC) مستقر در لندن در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است که آینده، با پیش‌بینی‌های ما متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت در بررسی‌های خود دریافت این ایده که در آینده، ربات‌ها در بسیاری از مشاغل به خصوص حمل و نقل یا تولید، جایگزین انسان می‌شوند درست است. براساس این گزارش، هوش مصنوعی در 38 درصد مشاغل مربوط به حمل و نقل و 30 درصد مشاغل تولیدی جایگزین انسان خواهد شد اما در بخش‌های دیگر، ایجاد اشتغال بیشتری شکل خواهد گرفت و به این صورت، تعادل برقرار خواهد شد. در زمینه سلامت، تنها 12 درصد مشاغل به هوش مصنوعی واگذار اما 34 درصد شغل جدید ایجاد می‌شود. در نتیجه، هوش مصنوعی می‌تواند به اندازه اشغال کردن بسیاری از کارها، در بخش‌های گوناگون ایجاد اشتغال کند.

در این گزارش آمده است: بررسی‌های ما نشان می‌دهند که هوش مصنوعی، به بیکاری در زمینه فنی منجر نمی‌شود. ما دریافتیم اگرچه هوش مصنوعی تا سال 2037 در حدود 20 درصد کارها جایگزین انسان می‌شود اما به همین اندازه شغل ایجاد می‌کند. به طور کلی، هوش مصنوعی در حدود هفت میلیون کار جایگزین انسان خواهد شد اما حدود 7.2 میلیون کار ایجاد خواهد کرد و بدین ترتیب شبکه شغلی را تا 0.2 میلیون ارتقاء خواهد داد.

"سازمان همکاری و توسعه اقتصادی"(OECD) اعلام کرده است که تنها 14 درصد مشاغل، در خطر جایگزینی هوش مصنوعی هستند.

در هر حال، هم شرکت پرایس واتر هاوس کوپرز و هم سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ادعا می‌کنند که همه بخش‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی سود ببرند. این دو سازمان معتقدند بخش‌های مربوط به آموزش، کارهای علمی و فنی، اطلاعات و ارتباطات، خدمات مربوط به اقامت و غذا، کمتر و بخش‌هایی مانند امور مالی و بیمه، خرده فروشی، ساخت و ساز، مدیریت دولتی، حمل و نقل و تولید، بیشتر در معرض خطر هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام شغل نیروی انسانی هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ به گفته اداره ملی آمار بریتانیا،‌ تقریبا یک سوم (۳۱ درصد) از آمریکایی‌ها امیدوارند که هوش مصنوعی بتواند دسترسی آنها را به مراقبت‌های بهداشتی بهبود بخشد. این در حالی است که هوش مصنوعی به لطف توانایی‌های بی‌بدیلش در تشخیص الگو -مثل اسکن اشعه ایکس- نقش بزرگی در تشخیص بیماری‌ها ایفا کرده و از این رو، دولت آمریکا میلیون‌ها دلار روی این فناوری برای خدمات ملی سلامت سرمایه‌گذاری کرده است. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا واقعا می‌توان برای پاسخ به سوالات پزشکی به یک مدل بزرگ زبان (LLM) مثل ChatGPT اتکا کنیم؟

تحقیقات قبلی نشان داده است که تا ۳۹/۵ درصد از متخصصان و پزشکان امیدوارند که به زودی بتوانند از مدل‌های بزرگ زبان برای تصمیم‌گیری‌های پزشکی خود استفاده کنند، اما از سوی دیگر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاربران باید در اتکا به هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری‌ها و تشخیص‌های حساس مراقب باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند.

مطالعه جدید چه می‌گویند؟

مطالعه محققان نشان می‌دهد که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و «بارد» شرکت گوگل هنوز بالقوه نادرست هستند. حال ۲ پزشک با طرح ۵۶ سوال رایج پزشکی برای چت‌بات‌ها میزان صحت و سقم جواب آنها را بررسی کردند و متوجه شدند که پاسخ ارائه شده آنها اغلب یا نادرست است یا ناقص. در واقع بیش از نیمی از پاسخ‌های بارد دقیق (۵۳/۶ درصد) و ۱۷/۸ درصد نادرست و ۲۸/۶ درصد تا حدی دقیق بود. جواب‌های چت‌جی‌پی‌تی نیز کمی بیش از یک چهارم دقیق (۲۸/۶ درصد)، ۲۸/۶ درصد نادرست و ۴۲/۸ درصد تا حدی دقیق بود.

دکتر «آندری براتیانو»، از بنیاد کلینیک کلیولند در آمریکا، می‌گوید: این مطالعه نشان داد که ابزارهای هوش مصنوعی نباید به عنوان جایگزینی برای پزشکان استفاده شوند. آنها می‌توانند به عنوان منابع اضافی در نظر گرفته شوند که وقتی با تخصص انسانی ترکیب شوند، کیفیت کلی اطلاعات ارائه شده را افزایش می‌دهند.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به بیماران کمک کند؟

ابزارهای هوش مصنوعی دیگری به ‌جای LLM‌هایی مانند ChatGPT ساخته شده‌اند تا پزشکان از آنها برای تسریع تشخیص بیماری استفاده کنند و این ابزارها به تنهایی نمی‌توانند جایگزین پزشکان شوند. بسیاری امیدوارند که توانایی هوش مصنوعی در غربال کردن مجموعه داده‌های عظیم با سرعت بتواند به تشخیص سریع، کشف داروهای جدید و حتی خالی شدن تخت‌های بیمارستان کمک کند.

به گفته طرفداران، توانایی هوش مصنوعی در تشخیص الگوها می‌تواند به تریاژ بیماران یا پیش‌بینی زمان در دسترس بودن تخت‌های مراقبت‌های ویژه نیز کمک کند.

در بریتانیا، دولت ۲۱ میلیون پوند برای کمک به کارکنان مرکز بهداشت ملی در تشخیص و درمان سریع‌تر بیماران مبتلا به سکته، سرطان و بیماری‌های قلبی سرمایه‌گذاری کرده است. کارکنان به ابزارهای تصمیم‌گیری مجهز می‌شوند که از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود تشخیص استفاده می‌کنند.

ابزار دیگری از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اشعه ایکس قفسه سینه استفاده می‌کند، ابزاری که بیشتر برای تشخیص سرطان ریه استفاده می‌شود. این ابزار به پزشکان کمک می‌کند تا دیگر نیازی به ۶۰۰ هزار عکسبرداری از قفسه سینه که هر ماه در انگلستان انجام می‌شود، نداشته باشند.

دولت بریتانیا قبلاً گفته بود: هوش مصنوعی در حال حاضر روش ارائه مراقبت‌های بهداشتی را تغییر می‌دهد و ابزارهای هوش مصنوعی در حال حاضر تأثیر قابل توجهی در پزشکی و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها دارند، به این معنی که افراد می‌توانند سریع‌تر درمان شوند.

انتهای پیام/

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1227416 برچسب‌ها هوش مصنوعی

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی در همدلی با انسان پیشرفت کرده است
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • رژیم صهیونیستی با کمبود نیروی کار مواجه شد
  • بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!
  • هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟
  • هوش مصنوعی در همدلی با احساسات از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند
  • نرخ بیکاری زمستانی هم در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد
  • اشتغال؛ رکورددار جستجوهای «هنری» در دیوار
  • مقرری‌بگیران بیکاری در خراسان رضوی ۱۹ درصد کاهش یافت
  • اختصاص ۴۰ درصد سهم اشتغالزایی زنجان به فارغ‌التحصیلان