Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ نیویورک تایمز در گزارشی به زندگی «شیو ونگ» یکی از زندانیان خارجی در زندان اوین پرداخته که به جرم جاسوسی دستگیر شده است. پیش از این خبرگزاری قوه قضاییه او را جاسوسی آمریکایی در ایران معرفی کرده بود و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه نیز از صدور حکم حبس ۱۰ ساله به اتهام جاسوسی برای او خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما رسانه‌های غربی در روایتی دیگر مدعی شده‌اند او دانشجوی دانشگاه پرینسون بوده که در حال تحقیق درباره شباهت دولت‌های منطقه‌ای در قرن ۱۹ در آسیا بوده است.

این رسانه می‌نویسد «ونگ» در ژانویه ۲۰۱۶ یعنی همان ماهی که برجام به سرانجام رسید به تهران می‌رود و موسسه زبان دهخدا در تهران درخواست او را می‌پذیرد و حامی ویزای او می‌شود. کنسول ایران، نامه معرفی دانشگاه پرینستون را تایید کرده بود تا او بتواند از دو آرشیو استفاده کند: آرشیو دیپلماتیک وزارت خارجه و آرشیو کتابخانه ملی ایران.

نیویورک تایمز گفته است «ونگ» خانه‌ای را در آپارتمان یک زوج چینی در منطقه ونک اجاره کرد و روزانه برای ادامه تحقیق خود به سمت وزارت خارجه می‌رفته است و به این دلیل که بسیاری از این اسناد دست‌نویس و به فارسی بود، «ونگ» از یک متخصص محلی برای کمک استفاده می‌کرده است، ضمن اینکه چهار روز در هفته در موسسه دهخدا زبان فارسی می‌خواند تا از آرشیو فارسی کتابخانه ملی نیز استفاده کند.

این روزنامه گزارش داده محققان باید در کابین‌های مخصوصی نشسته و لیست اسناد مورد نیازشان را ارسال کنند. تنها در صورتی که عضویت این آرشیو را داشته باشند می‌توانند بخشی از اسناد را در در دیسک برای خودشان داشته باشند که هزینه هر صفحه ۶ سنت است.

به گزارش رویداد۲۴ در ادامه گزارش آمده است که «شیو ونگ» برای عضویت درخواست داده اما بع از آن با کمک یک محقق محلی که یکی از کارکنان سابق کتابخانه ملی بود به «ونگ» پیشنهاد می‌دهد درخواست دسترسی به برخی اسناد را با نام خودش ثبت کند اما پس از این او تحت بازجویی پلیس قرار می‌گیرد و پاسپورت او گرفته می‌شود.

ونگ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و اجازه داشت با همسرش تماس بگیرد. زمانی که «ونگ» برای اولین بار از اوین تماس گرفت دولت اوباما سال آخرش را سپری می‌کرد و برجام در سال اولش بود. خانواده او می‌گویند وزارت خارجه قول داده بود که در یادداشت‌های دیپلماتیک خواستار آزادی «ونگ» شود.

این روزنامه می‌نویسد روز اجرایی شدن برجام یک هواپیمای سوئیسی حامل امیر میرزایی حکمتی، سعید عابدینی و جیسیون رضاییان، ایران را ترک کرد و در مقابل 7 ایرانی که اغلب به اتهام انتقال فناوری نظامی در آمریکا در انتظار دادگاه بودند، آزاد شدند.

به گزارش رویداد۲۴ نیویورک تایمز مدعی شده که اواخر نوامبر، دولت ترامپ آمادگی خود را برای مذاکره درباره زندانیان اعلام کرد اما طرف ایرانی مذاکره با آمریکا را نپذیرفت بنابراین آمریکا منتظر ساز و کار جدیدی از سوی تهران است.

در ماه دسامبر بند «شیو ونگ» تغییر کرد و به بند دیگری منتقل شد و در آنجا با «نزار زکا» لبنانی - آمریکایی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ به ده سال زندان به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده بود ملاقات کرد.

نیویورک تایمز می‌نویسد خروج آمریکا از برجام باعث تاسف خانواده ونگ شد چراکه معتقد بود امکان دارد تغییری در شرایط این زندانی ایجاد شود.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ایران و آمریکا جاسوس جاسوس هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره جنوبی سطح هشدار خود را در ۵ سفارتخانه افزایش داد

وزارت خارجه کره جنوبی سطح هشدار خود را در پنج سفارتخانه و کنسولگری در دنیا در پی آنچه «توطئه کره شمالی برای انجام حملات تروریستی علیه مقام‌های سئول و شهروندان کره جنوبی ساکن خارج کشور» خوانده شده، افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی اعلام کرد اخیرا نشانه‌های متعددی یافته مبنی بر اینکه کره شمالی در حال آماده سازی برای حملات «تروریستی» علیه کارمندان سفارت یا شهروندان کره جنوبی در چند کشور از جمله چین، جنوب شرق آسیا و غرب آسیاست.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پنج مکان از جمله سفارتخانه‌های کره جنوبی در کامبوج، لائوس و ویتنام به همراه کنسولگری‌های این کشور در ولادیووستوک در روسیه و «شنیانگ» در چین به عنوان اهداف احتمالی مشخص شده‌اند.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کره شمالی مامورانی را به این کشورها اعزام کرده تا نظارت بر سفارت‌های کره جنوبی را گسترش دهند و همچنین در فعالیت‌های خاصی مانند جست‌وجوی شهروندان کره جنوبی به عنوان اهداف بالقوه تروریستی شرکت می‌کند.»

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که سطح هشدار تروریسم در پنج سفارتخانه و کنسولگری از «توجه» به «هشدار» افزایش یافته است، که دومین سطح بالا در سیستم چهار سطحی کره جنوبی است که نشان می‌دهد احتمال افزایش یک حمله وجود دارد.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده که مرکز ملی مبارزه با تروریسم کره جنوبی روز پنجشنبه جلسه‌ای را برای بحث درباره راهبردهایی با هدف حفاظت از اماکن دیپلماتیک و پرسنل این کشور تشکیل داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • اولین سخنگوی وزارت خارجه؛ زاده هوش مصنوعی
  • (ویدئو) زیباترین دختر ایران در استادیوم آزادی؛ ندا نویدی‌نسب بانوی پرسپولیسی کیست؟
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • کره جنوبی سطح هشدار خود را در ۵ سفارتخانه افزایش داد
  • شوک نیروی قدس سپاه به تروریست های سیستان و بلوچستان /عوامل جیش الظلم کجا مخفی شده بودند؟