Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@20:03:29 GMT

روند اشتغال‌زایی اجتماع‌محور روستایی شتاب گرفت

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۱۷۳۰

روند اشتغال‌زایی اجتماع‌محور روستایی شتاب گرفت

با مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، روند اشتغال‌زایی اجتماع‌محور روستایی شتاب گرفت.

به گزارش ایلنا، براساس تفاهم‌نامه‌ منعقدشده بین بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بانک‌قرض‌الحسنه‌مهر ایران، بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت در روستاها و مناطق محروم اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویکرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حوزه‌ اشتغال و توانمندسازی اقتصادی، نگاهی سیستماتیک به‌ویژه در مناطق محروم، کمتر توسعه‌یافته و روستایی است تا منابع، منجر به تولید، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار شود. این ستاد با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌ اشتغال و اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و تمرکز خود را روی این حوزه قرار داده است تا نتیجه‌ فعالیت‌ها به اشتغال پایدار در مناطق محروم و روستاها منجر شود.

در همین راستا، بنیاد برکت به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از حدود ۲ سال قبل مطالعاتی را انجام داده و به چارچوبی از حیث منابع و بحث نظری رسیده است و امروز در کنار الگوهای مشارکتی در بنیاد برکت، شاهد عملیاتی شدن الگوی مشارکتی در جوامع محلی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم در زمینه‌ی ایجاد اشتغال پایدار هستیم.

مدیرعامل بنیاد برکت، عملیاتی شدن طرح‌های «آسمان» و «آفتاب» را در همین راستا توصیف کرده و می‌گوید: باید بتوانیم مشارکت جوامع محلی را با اجرای این طرح‌ها جلب کنیم و با توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم و با شناسایی مزیت‌های اقتصادی هر منطقه در جامعه‌ی هدف، تولید، توزیع و بازاریابی را به شکل یک زنجیره‌ی کامل داشته باشیم.

بنابر گزارش‌های دریافتی، تفاهم‌نامه‌ فوق تاکنون در شهرستان‌های نهبندان، هامون، سرخس، تکاب و راور اجرایی شده است و متقاضیان دارای شرایط در حوزه‌های مشاغل اجتماع‌محور روستایی و خانگی مانند پرورش دام‌سبک، قالی‌بافی، کارگاه خیاطی، تولید پوشاک و پارچه‌بافی از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شده‌اند. براساس این گزارش تاکنون تعداد ۴۳۵ نفر در زمینه‌ قالی‌بافی، ۴۲۰ نفر در حوزه‌ پرورش دام سبک، ۱۴۰ نفر در عرصه‌ی پارچه‌بافی و ۷۰ نفر برای تجهیز کارگاه خیاطی و تولید پوشاک در شهرستان‌های مذکور از تسهیلات قرض‌الحسنه‌ اشتغال‌زایی بنیاد برکت استفاده کرده‌اند.

این تسهیلات برای توانمندسازی روستاها، ایجاد اشتغال و با هدف تقویت زمینه‌های کسب‌وکارهای روستایی، رفع بیکاری و تأمین معیشت پایدار مردم، با هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد برکت و براساس الگوهای کارآفرینی این بنیاد با عاملیت بانک قرض‌الحسنه‌ مهر ایران در اختیار روستاییان واجد شرایط قرار می‌گیرد. خوشبختانه این شیوه‌ تاکنون به شکل قابل‌توجهی نتایج مثبتی در ایجاد اشتغال روستایی داشته است.

بنابر این گزارش‌ها، حدود یک سوم جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. اغلب این مناطق فعالیت اقتصادی پویا و هدف‌مندی ندارند، در حالی که بخش اقتصاد روستایی ظرفیت‌های بالقوه‌ی زیادی دارد که با هدایت و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند سهم خود را در کل اقتصاد کشور ایفا کند. بر همین اساس، توانمندسازی اقتصادی روستاها و مناطق محروم کشور یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به‌طور جدی دنبال می‌شود.

رئیس هیأت مدیره‌ بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)  با بیان این‌که برای حل مشکل اشتغال در روستاها نزدیک به دو سال مطالعه در بنیاد برکت انجام گرفته، اظهار می‌دارد: ما برای این کار دو طرح به نام‌های «آسمان» و «آفتاب» ارایه داده‌ایم. ‌طرح آسمان توسعه‌ مشاغل خانگی با روش علمی و فنی است، طرح آفتاب هم برای استاندارد کردن، بسته‌بندی، آماده‌سازی، فرآوری و بازاریابی‌محصولات طراحی شده است و قرار است فعالیت‌های خانگی روستایی را در سطح استان و منطقه و حتی صادرات خارجی پشتیبانی کند.

وی با بیان این‌که برای آموزش روستاییان برنامه‌ریزی شده و برای هر کدام از مشاغل مدل کسب و کار طراحی شده است، افزود: این طرح‌ها از طریق تسهیل‌گرانی که آموزش می‌بینند و در این طرح به‌کار گرفته می‌شوند به مردم آموزش داده می‌شود و در آخر کار با اختصاص منابع مالی که به شکل وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود، کلید می‌خورد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 استاندارد اشتغال جامعه کسب و کار مقام معظم رهبری جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی ۲۵۰۰ واحد مسکن روستایی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در همایش استانی گرامیداشت دهه حساب ۱۰۰ امام که در سالن امام خامنه‌ای مصلی ارومیه برگزار شد، گفت: سهم معین شده در سال جاری برای استان، مقاوم سازی ۲۵۰۰ مسکن روستایی با همکاری ۹ بانک عامل است.

علیرضا مقدم با بیان اینکه تنها ۳۵ درصد از مساکن روستایی آذربایجان غربی مقاوم سازی شده اند افزود: این شاخص در کشور ۵۵ درصد است که بیست درصد از آن فاصله دارد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن علاوه بر برنامه‌هایی که در حوزه عمران آبادانی روستا‌ها و صدور اسناد مالکیت دارد مهمترین و شاخص فعالیتش در حوزه ساخت مسکن محرومین است با اشاره به همکاری مطلوب بانک‌ها با بنیاد مسکن در جهت مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان اظهار کرد: باید تلاش شود مسئله مقاوم سازی مسکن روستایی به ویژه در جنوب استان ترویج یابد چرا که مقاوم سازی در این مناطق کمتر از سایر مناطق استان باشد.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: امسال سهمی که دولت برای استان در بخش ساخت مسکن محرومین در حوزه شهری مشخص کرده یک هزار و ۶۵۰ واحد است که بعد از تامین زمین توسط راه و شهرسازی، عملیات ساخت آن اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۵۰ واحد از این مساکن محرومین در ارومیه و مابقی در شهرستان‌های خوی، سلماس، نقده، مهاباد، میاندوآب، اشنویه و بوکان ساخته می‌شود و بسته‌های حمایتی ویژه‌ای از جمله ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی، ۳۰۰میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۲درصد و ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از حساب ۱۰۰ امام برای این منظور در نظر گرفته شده است.

مقدم تصریح کرد: تکمیل ۳۸۲ پروژه مسکن محرومین در شهرستان‌های ماکو، بازرگان، مهاباد، اشنویه و میاندوآب در حال پیگیری است که امسال شاهد افتتاح آنها خواهیم بود.

وی یاد آور شد: با برگزاری این همایش بطور رسمی هیأت امنای حساب ۱۰۰ امام و انجمن خیرین مسکن در استان راه‌اندازی می‌شود تا بدین صورت شاهد افزایش کمک‌رسانی به محرومین شهری و روستایی در بخش مسکن باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه
  • طرح هادی ۱۴۰ روستای استان مرکزی افتتاح شد
  • شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم
  • ساخت ۱۱هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران
  • مقاوم‌سازی واحد‌های روستایی استان اردبیل
  • پرداخت ۷۳ درصد تسهیلات اشتغالزایی مددجویان در اردبیل
  • برگزاری دهمین سالگرد درگذشت باستانی پاریزی در بنیاد موقوفات افشار
  • همکاری فنی بنیاد مسکن گلستان در منطقه آزاد اینچه‌برون
  • میانگین مقاوم‌سازی واحد‌های روستایی استان اردبیل به ۶۴ درصد رسید
  • مقاوم سازی ۲۵۰۰ واحد مسکن روستایی در آذربایجان‌غربی