Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر پژوهشی جدید که حاصل همکاری محققان دانشگاه های ام آی تی آمریکا، امپریال کالج بریتانیا و توئنته هلند است و در نشریه توسعه پایدار نیچر (Nature Sustainability)  به چاپ رسیده، نشان می دهد که استفاده از توپ های پلاستیکی لزوما روشی مناسب برای کاهش تبخیر از مخازن سدها نیست.  

 بر اساس نتایج بدست آمده، در طول مدت یک سال و نیم استفاده از این توپ ها در مخزن سد لوی آنجلس و در شرایط خشکسالی کالیفرنیا، مقدار ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیون مترمکعب آب بواسطه کاهش تبخیر از مخزن سد ذخیره شده است. اما در مقابل، میزان آبی که برای تولید مجموع توپ های مورد استفاده می تواند تا ۲.۹ میلیون مترمکعب بوده باشد.  

اگرچه رها ساختن توپ ها بر روی مخزن به مدت طولانی تر (خارج از دوره خشکسالی) می تواند در نهای به کاهش قابل توجه تبخیر منجر شود، مرطوب تر شدن هوا در خارج از دوره خشکسالی،  بازدهی توپ ها برای کاهش تبخیر از سطح مخزن را کاهش می دهد به گونه ای که در شرایط سرمای زیاد حتی وجود توپ ها میتواند منجر به افزایش تبخیر از سطح آب شود (در مقایسه با مخزن بدون سطح پوشش).

 با توجه به نتایج به دست آمده و با در نظر گرفتن اثرات احتمالی این توپ ها بر روی زندگی موجودات داخل آب (عدم انتقال اکسیژن و نور کافی)، استفاده طولانی مدت از توپ ها در دوره هایی که ذخیره آب با هزینه بالا ضرورت ندارد، توصیه نمی شود.

این پژوهش یادآور می شود که با اینکه در کوتاه مدت میزان تبخیر آب از حجم آب استفاده شده در فرآیند تولید توپ ها کمتر است،  استفاده دراز مدت از توپ ها در شرایط خشکسالی طولانی می تواند منجر به کاهش اتلاف میزان قابل توجهی از آب شود.

این امر، در کنار مزایای استفاده از توپ ها برای کنترل کیفیت مخزن آب سدهای مورد استفاده برای تأمین آب شرب،  می تواند هزینه های اقتصادی بالای تأمین و استفاده از توپ ها و حتی هزینه آب مورد نیاز برای تولید آنها را توجیه پذیر کند به خصوص اگر تولید توپ ها در مناطق پرآب جهان صورت گیرد و به مخزن سد منتقل شود.

 اما در نهایت به عقیده نویسندگان این مقاله، اثرات زیست محیطی تولید توپ ها (نظیر میزان گازهای گلخانه ای رها شده در فرآیند تولید توپ ها) و همچنین اثرات دراز مدت توپ ها بر اکولوژی مخزن سد نیاز به مطالعه بیشتر دارد تا بتوان به طور قطعی در مورد مطلوبیت استفاده از این توپ ها نظر داد.

اصل این مقاله پژوهشی را می‌توانید اینجا ببینید.

کد خبر 4349387 مسعود بربر

منبع: مهر

کلیدواژه: سدسازی مدیریت منابع آب منابع آبی شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران سازمان تامین اجتماعی بیمه ترافیک سرهنگ نادر رحمانی سازمان حج و زیارت مجلس شورای اسلامی پلیس راهور سازمان بیمه سلامت محسن هاشمی مترو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ درصد حجم مخزن سد تهم زنجان پر شده است 

ایسنا/زنجان مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: با توجه به بارش‌های اخیر ۲۲ درصد حجم مخزن سد تهم پر شده است.

علیرضا نجفلو اظهار کرد: حدود ۱۸۷ میلیمتر بارش در چند روز اخیر در استان رخ داده است که نسبت به متوسط بلند مدت همچنان ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: سد تهم به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تامین‌کننده آب شرب شهر زنجان در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ میزان ورودی آن حدود پنج میلیون مترمکعب بود که این میزان نسبت به سال گذشته و متوسط بلندمدت شاهد کاهش ۵۲ درصدی ورودی این سد هستیم.

او افزود: با وجود بارندگی‌های اخیر همچنان باید به مدیریت مصرف دقت‌ نظر داشته باشیم و نباید تصور شود که استان از تنش‌آبی عبور کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟
  • افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان
  • تراز آب دریای خزر به کمترین میزان در قرن اخیر رسید
  • تراز آب دریای خزر به کمترین میزان در قرن اخیر رسیده است
  • ۲۲ درصد حجم مخزن سد تهم زنجان پر شده است 
  • فرماندار مشهد خواستار بازگشایی ورودی سدهای ارداک و کارده شد
  • افزایش ۶۰ درصدی حجم آب مخازن سد‌های کشور
  • افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان/ ۴۳ درصد حجم مخازن سدها پُر است
  • پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
  • ظرفیت سدهای تهران به چند درصد رسید؟