Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛22کیلومتری با شهر اصفهان فاصله دارد ؛شهرک محمود آباد که بزرگترین مرکز عرضه کننده صنعت سنگ کشور است با وسعت730 هکتار ی و با بیش از 600واحد تولیدی سنگ.
نزدیکی های ظهر به این شهرک می رسیم خلوت است و سر وصدای چندانی از کارگاه هایش به گوش نمی رسد، کوچه پس کوچه هایش را طی می کنیم تا می رسیم به کارگاه سنگ بری آقای نوربخش که گفته اند بزرگترین تولید کننده صنعت سنگ کشور است ؛کارگاهی ده هزار متر مربعی .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


می گوید زمانی 170کارگر داشته با تولید روزانه هزار متر مربع سنگ و 40درصد از سنگ تولیدی اش را صادر می کرده به ویتنام و ترکیه و چند کشور دیگر.
اما حالا در کارگاهش فقط 60کارگر مشغول کارند و 70درصد خط تولیدش متوقف شده؛انبار کارگاهش را نشانمان می دهد بیش از 400تن سنگ بدون مشتری آنجا انباشته شده.
کارگاه کناری اش بسته است آقای نور بخش می گوید کارگاه دوستش آقای رحیمی است که تعطیل کرده و رفته دنبال کاری دیگر ؛کلید کارگاهش را دارد می رویم داخل؛
کارگاه "آقای رحیمی" که چند ماهی است تعطیل شده اوضاع خوبی ندارد گرد و غبار روی دستگاه های سنگ بری نشسته ؛بعضی از دستگاه ها زنگ زده شده،نوربخش می گوید:آقای رحیمی 70کارگر داشته و حالا هزینه هر روز تعطیلی کارگاهش بیش از 5 تا6میلیون تومان است.
واحدهای سنگبری زیادی هم در این شهرک و هم در یزدان شهر، خمینی شهر، نجف آباد و دولت آباد اصفهان حال و روزشان این گونه است.


ایران دومین تولیدکننده اما سیزدهمین صادرکننده سنگ
ایران در زمینه تولید ماده خام سنگ(کوپ) بعد از چین دومین کشور دنیاست اما در جایگاه سیزدهم صادرات و فراوری این محصول قرار گرفته است.
رییس کانون سنگ کشور می گوید:از حدود 2070 معدن سنگ تزیینی در کشور هم اکنون 1186 معدن فعال،850معدن غیر فعال و 34 معدن در حال تجهیز است.

ایران در زمینه تولید ماده خام سنگ(کوپ) بعد از چین دومین کشور دنیاست اما در جایگاه سیزدهم صادرات و فراوری این محصول قرار گرفته است.

وجود 6500واحد فرآوری سنگ تزیینی در کشور،تولید حدود 90میلیون متر مربع سنگ فراوری شده،وجود 100میلیون متر مربع سنگ بریده در کارخانه ها و انبار های سنگ،آمارهایی است که رضا احمدی از این صنعت به ما می دهد.
وی سهم ایران را از صادرات دنیا تنها دو درصد می داند که البته می تواند تا 40درصد افزایش پیدا کند تا سالانه با ارزآوری بیش از 30میلیارد دلاری جایگزین بسیار مناسبی برای نفت شود.
رییس کانون سنگ کشور آماری هم از صادرات می دهد: سال 95 میزان صادرات سنگ بریده شده از کشور بیش از 385هزار تن بوده به ارزش 126میلیون دلار و در سال گذشته این میزان با افزایش 30درصدی به حدود 500هزار تن رسیده به ارزش 165 میلیون دلار .


اصفهان،پایتخت صنعت سنگ کشور

در حال حاضر در کل کشور بیش از شش هزار واحد سنگبری فعال است که از این تعداد دو هزار واحد در استان اصفهان است.
رییس اتحادیه سنگ اصفهان می گوید: اصفهان با 26 انجمن سنگ و دو هزار واحد سنگبری پایتخت صنعت سنگ ایران است و سهم 70درصدی در بازار صادرات سنگ های بریده شده دارد.
حسین حجاری اضافه می کند: وجود بیش از 230 معدن سنگ و دو هزار واحد سنگبری این استان را به بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزیینی کشور تبدیل کرده تا بتواند پاسخگوی 50درصد نیاز بازار داخلی باشد.

 

رکود در صنعت سنگ
با وجود منابع غنی سنگ در استان اصفهان ،این روزها بهره‌وری واحدهای تولیدی سنگ در اصفهان به شدت کاهش یافته و تولید کنندگانش روزهای سختی را می گذرانند.
عضو هیات مدیره سنگ اصفهان می گوید: در حال حاضر از مجموع دو هزار واحد سنگبری استان اصفهان 200واحد تعطیل شده و ما بقی نیز با 30درصد ظرفیت تولید فعالیت می کنند .
محمود حاج حیدری با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان ما می توانند تامین کننده سنگ کشور باشند می افزاید:میزان واردات سنگ کشور در سال گذشته بیش از 63هزار تن به ارزش بیش از 26میلیون دلار بوده که این در رکود بازار سنگ کشور تاثیر داشته است.
به گفته وی براساس مر کز آمار ایران نرخ تورم مصالح ساختمانی در سال گذشته 12و سه دهم درصد بوده که این رشد بین مصالح ساختمانی مانند گچ و آهن آلات بوده و تنها صنعتی که رشد منفی داشته با منفی چهار دهم درصد صنعت سنگ بوده است.
با یکی از تولید کنندگان این صنعت گفتگو کردیم ؛او رکود بخش صنعت ساختمان و واردات بی رویه سنگ را علت رکود بازار این صنعت می داند و اضافه می کند: شکل گیری مسکن مهر هم باعث شد استفاده از صنعت سنگ به حداقل برسد.
پیمان ستاره می گوید:تقاضا در صنعت سنگ به علت رکود در صنعت ساختمان سازی پایین است اما تولید سنگ همچنان بالاست که باعث شده انبارهای تولیدکنندگان اصفهانی انباشته از سنگ های خام ِ بدون خریدار باشد.
وی در ادامه از شرایط تولیدکنندگان می گوید که مجبورند سنگ تولیدی را زیر قیمت تولید شده عرضه کنند و بر این اساس پاسخگوی هزینه هایشان نیستند و مجبور به تعطیلی واحدهای خود هستند.
از تولیدکننده دیگر هم علت را جویا شدیدم او هم معتقد است رشد قیمت مواد اولیه در معادن سنگ و نوسانات بازار ارز محدویت های زیادی را برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کرده است؛ عباس حاج حیدری، قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از مشکلات این صنعت عنوان می کند و می گوید:براساس این قانون فروشنده باید 9درصد از فروش سنگ را از خریدار دریافت و به دولت پرداخت کند اما این قانون در این صنعت عملیاتی نشده چرا که خرید و فروش در این صنعت با توجه به عرضه زیاد و تقاضای کم با چک های دراز مدت است که باعث ایجاد رقابت منفی شده.
وی معتقد است: از طرف دیگر 90درصد فروش تولیدکنندگان به مصرف کننده نهایی نیست و فقط واسطه ها در این زمینه سود می برند.
از آقای نوربخش هم که از تولید کنندگان بزرگ صنعت سنگ استان بود گفتگو کردیم او هم بُعد دیگری از این موضوع را بیان می کند: صدور مجوزهای بی رویه راه اندازی واحدهای تولید سنگ از مراجع مختلف از جمله اتحادیه ،وزارت صنعت، معدن، تجارت و شهرداری ها باعث شده بر صدور مجوزها نظارتی اعمال نشود که عدم تعادل عرضه و تقاضا ،متغیر شدن قیمت بازار سنگ،پایین آمدن کیفیت سنگ های تولیدی و افزایش ضایعات سنگ را به دنبال داشته است.
حسین حجاری رییس اتحادیه سنگ اصفهان هم ،قدیمی بودن 80درصد تجهیزات صنعت سنگ را مشکل دیگر تولید کنندگان می داند که توان رقابت تولیدکنندگان داخلی با خارجی ها را گرفته است و می گوید: تولیدکنندگان داخلی زمانی به دلیل ساخت و سازها دستگاه های خود را به روز نکردند و ففط فکر بازار داخلی بودند و با بی توجهی به صادرات، بازارهای جهانی را از دست دادند ؛حالا هم که فکر صادرات افتادند خرید دستگاه های مجهز و جدید بالاست و توان رقابت با رقیبان خارجی از جمله ترکیه و چین را ندارند.
از رییس اتاق بازرگانی ایران علت رکود در صنعت سنگ را جویا می شود او هم علت های زیادی را بیان می کند اما به به موضوع واردات بی رویه سنگ تاکید بیشتری دارد و می گوید: زمانی باید مسوولان کشور واردات بی رویه سنگ از کشورهای خارجی را برای کمک به تولید داخل ممنوع می کردند اما این تصمیم مسوولان مدتی قبل یعنی حدود یک ماه پیش عملیاتی شده که دیگر کمر تولید کننده شکسته و توان ایستادن ندارد.
عبدالوهاب سهل آبادی معتقد است: دولت در کشورهای دیگر برای رونق صادرات مشوق هایی در نظر گرفته اند از جمله نیمی از هزینه های حضور در نمایشگاه های بین المللی را می پردازند در حالی که در ایران تمام هزینه حضور در بازارهای جهانی بر عهده تولیدکننده است، از طرف دیگر نداشتن محلی برای عرضه دائمی محصولات داخلی و عدم شناسایی بازارهای هدف در عرصه جهانی و همچنین نداشتن برند باعث شده ما در صادرات با مشکلات جدی روبرو باشیم.


چاره اندیشی برای حل چالش‌های صنعت سنگ
انواع سنگ و کانی‌های طبیعی از جمله محصولاتی است که می‌توانند در بهبود سرانه صادرات کشورها نقش بسزایی داشته باشند؛ اگرچه کشورمان دومین تولید کننده سنگ دنیا محسوب می‌شود، اما سهم صادراتش بسیار ناچیز و اندک.
حل مشکل تولیدکنندگان صنعت سنگ استان در همین تیرماه به نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشیده شد، معاون اقتصاد ، توسعه و منابع انسانی استانداری اصفهان در ارتباط با مصوبه های این نشست به ما می گوید: در راستای بهبود توسعه صادرات سنگ استان مقرر شد ه اتاق بازرگانی با همکاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت اقدام به گردهمایی فعالان حوزه و تکنسرسیومی برای بررسی موانع ومشکلات و ارائه راهکارها برای صادرات شکیل دهد.
محمد علی شجاعی از مشکلات حوزه سنگ استان را نداشتن وحدت رویه بین فعالان این حوزه در زمینه صادرات دانست که با تشکیل این کنسرسیوم امیدوار است صادرات سنگ استان اصفهان توسعه یابد.
احمد خوروش رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان هم ایجاد مرکز تخصصی آموزش واستاندارد سنگ در اصفهان زمینه تولید این صنعت با معیار‌های بین المللی را پیشنهاد می دهد: ایجاد نمایندگی موسسه آموزش سنگ ایتالیا در اصفهان گامی موثر در افزایش کیفی و کمی تولیدات سنگ این استان است و با مجهز شدن واحدهای سنگ بری به فناوری روز می تواند تولیدات این صنعت را با معیارهای بین المللی به بازارهای بین المللی عرضه کرد.

معرفی بازار سنگ ایران به دنیا توسط رایزنان اقتصادی کشورمان، اصلاح در ماشین آلات صنعت سنگبری، حضور در نمایشگاه های بین المللی سنگ، راه اندازی نمایشگاه دایمی و ایجاد مراکز علمی همه و همه می تواند به کمک تولید کنندگان بیاید تا صنعت سنگ ایران علاوه بر خروج از رکود ، در جهان به جایگاه اصلی اش برگردد

سهل آبادی رییس اتاق بازرگانی ایران هم راه برون رفت این صنعت از رکود را در گرو حمایت دولتی می داند و می گوید: دولت می تواند با پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره به تولید کنندگان زمینه نوسازی دستگاه ها و تجهیزات فرسوده را فراهم کند و همچنین با مشوق های صادراتی زمینه حضور آنها را در بازار جهانی فراهم کند.
حمیدرضا مومنی رییس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان از برداشتن تحریم های داخلی می گوید و نرخ بالای تسهیلات بانکی، مالیات های سنگین و مشکلات مربوط به تامین اجتماعی را از جمله این تحریم ها بر شمرده:
و می افزاید: هزینه های تولید و نوسان های اقتصادی باید به حداقل برسد تا زمینه رقابت تولیدکنندگان این صنعت با رقبای خارجی فراهم شود.
مشاور اتاق ایران ، تقویت تولید کننده داخلی و افزایش صادرات را به معنای حفظ منابع ارزی و تامین نیازهای کشور می داند که در شرایط حساس فعلی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
معرفی بازار سنگ ، نوع و تنوع سنگ های ایرانی به دنیا توسط رایزنان اقتصادی کشورمان، اصلاح در ماشین آلات صنعت سنگبری، حضور در نمایشگاه های بین المللی سنگ، داشتن تبلیغات تاثیر گذار در عرصه جهانی ، شناسایی کشورهای هدف ، راه اندازی نمایشگاه دایمی برای فروش سنگ های تولیدی و ایجاد مراکز علمی و دانشکده ای برای آموزش و امروزی کردن این صنعت همه و همه می تواند به کمک تولید کنندگان بیاید تا صنعت سنگ ایران علاوه بر خروج از رکود ، در جهان به جایگاه اصلی اش برگردد و رونق آن در حد آرزو باقی نماند.
نگارنده:مرضیه قاسمی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اصفهان خبرگزاری صدا و سیما سنگ ایران سنگبری رکود صادرات تولید کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۲۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن اولویت نخست استان مرکزی است، گفت: باید راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علی‌اکبر کریمی شامگاه گذشته در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی پیشانی صنعت کشور است، اولویت نخست مدیریت استان و مردم، حوزه صنعت و معدن است، گره‌ها و مشکلات استان زیاد است و نیاز است با حمایت و همکاری وزارت صمت این مشکلات کاهش پیدا کند. 

وی افزود: رؤسای بانک مرکزی همیشه اعلام می‌کنند که مشکلات ارزی وجود ندارد اما تراز تجاری ما سال گذشته با احتساب فروش نفت و برق و سایر اجزا نشان می‌دهد بیش از 20 میلیارد دلار مازاد ارزی وجود داشته است، اگر فروش نفت و برق و غیره لحاظ نشود 16.8 میلیارد دلار تراز تجاری ما منفی بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: سال گذشته روند صادرات نیز کاهشی بوده است و صادرات از 49.9 دلار به کاهش پیدا کرده است، کل صادرات به لحاظ وزنی نسبت به سال 1401 به میزان 10 درصد رشد داشته است، اما از نظر ارزش 17 درصد کاهش داشته است و این نشان می‌دهد کیفیت صادرات نیز کاهش داشته است.

کریمی بیان کرد: چرا باید سیاست‌هایی در خصوص نرخ ارز، تأمین و‌تخصیص ارز و بحث تعهد ارزی برای صادرات را ادامه دهیم؟ تعهد ارزی در زمان جنگ برای شرایط اضطراری لحاظ شده بود تا فضای ارزی کشور مدیریت شود، اما این روند در کشور همچنان ادامه داد، اما تا چه زمانی باید صادرکنندگان اجبار شوند تا ارز خود را به قیمت دستوری و زیر قیمت بازار به دولت ارائه دهد؟ این امر سبب شد بسیاری از صادرکنندگان واقعی از صحنه صادرات کنار بروند و عرصه صادرات جولانگاه افرادی شود که با کارت بازرگانی اجاره‌ای یک‌بار مصرف کار کنند. 

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه مسیر باید راهکاری ارائه شود تا برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد شود، به طور مثال سال 96 نیز 500 دلار صادرات فرش داشتیم در حالی‌که در دو سال اخیر صادرات فرش به 40 یا 50 دلار رسیده است و این نشان از این دارد یک سری از کالاها شرایطی دارند که با قاعده کلی بازار تعهد ارزی سازگار نیست. 

استان مرکزی به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست را دارد

علی جودکی نیز در این نشست اظهار داشت: استان مرکزی به واسطه صنعت در کشور شناخته شده است به طوری که تمامی حلقه‌های زنجیره تولید در استان مرکزی وجود دارد. 

وی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های با ظرفیت بالای کشور است به طوری که این استان به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست را دارد و استانی است که صنعتِ صنعت‌ساز است و می‌تواند هزاران بخش اقتصادی را راهبری کند به طوری که از استان مرکزی به عنوان ناوبندر کشور یاد می‌شود.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: تخصیص ارز، تأمین نقدینگی، تأمین مواد اولیه و بورس کالا چهار اولویت صنایع استان مرکزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
  • حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت
  • راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود
  • راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • اتوبوس‌های تولید گروه بهمن به پایتخت رسید
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است