Web Analytics Made Easy - Statcounter

خسوس گرگوریو گنزالز سفیر ونزوئلا در تهران، در گفت وگو با مهر، درباره تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا گفت: همه در مورد توقف تولید نفت صحبت می کنند اما کلمه توقف تولید نفت درست نیست بلکه کاهش تولید نفت داشته ایم.

وی با بیان اینکه صادرات نفت به آمریکا به مثابه گذشته ادامه دارد، افزود: ما به 8 پالایشگاه در آمریکا به صورت روزانه هفت هزار بشکه نفت صادر می کنیم که البته مشکلات بسیار زیادی برای پرداخت این میزان صادرات داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه آتش‌بس در عمل چه تاثیری بر توقف جنگ غزه دارد؟

پس از اینکه عصر دوشنبه آمریکا برای نخستین بار طی ۶ ماه اخیر سنت‌شکنی کرد و به قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه رای منفی نداد، واکنش شدیدا منفی نتانیاهو به تصویب این قطعنامه باعث شد ایالات متحده با طرح اظهاراتی کاملا بی‌اساس به لحاظ حقوقی، ادعا کند قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه غیرالزام‌آور است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که بلافاصله پس از صدور این قطعنامه در شورای امنیت، هم چین به عنوان یکی از اعضای دائم این شورا بر الزام‌آور بودن قطعنامه آتش‌بس تاکید کرد و هم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اجرای آن را الزامی دانست.

ادعاهای آمریکا در مورد غیرالزام‌آور بودن قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه چندین بار تکرار شد و نهایتا شورای امنیت را بر آن داشت تا یک روز پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس، با تشکیل جلسه‌ای ضمن ابراز نگرانی از عدم اجرای این قطعنامه، بر الزام‌آور بودن آن تاکید کند.

تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه و تاکید اعضای شورای امنیت بر لازم‌الاجرا بودن آن در حالی است که پس از گذشت چند روز هنوز هیچ دردی را از مردم فلسطین دوا نکرده است. هنوز جنگ در غزه با تمام توان ادامه دارد و در هر شبانه‌روز باعث شهادت بالغ بر ۱۰۰ فلسطینی دیگر می‌شود. اکنون در آستانه ۶ ماهه شدن جنگ غزه، تعداد کل شهدای فلسطینی به حدود ۳۲ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.

غزه

سیداحمد فاطمی‌نژاد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل الزام‌آور هستند، اظهار کرد: "بیانیه‌"هایی که از سمت شورای امنیت صادر می‌شوند، غیرالزام‌آورند، اما هر "قطعنامه‌"ای که از سمت این شورا صادر شود، حتما الزام‌آور است و اکنون آمریکا صرفا به دلیل ملاحظاتی که در رابطه خود با اسرائیل دارد، ادعا می‌کند قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه الزام‌آور نیست.

وی با اشاره به اینکه آمریکا تا کنون سه بار قطعنامه‌های مرتبط با جنگ غزه را وتو کرده است، افزود: لذا فشار بسیاری از سمت افکار عمومی و بازیگران بین‌المللی بر آمریکا وارد می‌شد و این کشور دیگر نمی‌توانست به این بازی دوگانه ادامه دهد و از یک طرف بر حقوق بشر تاکید کند و از طرف دیگر مانع تصویب هر گونه قطعنامه‌ برای توقف جنگ غزه شود؛ خصوصا که در این قطعنامه اخیر، یک سری از ملاحظات آمریکا از جمله آزادسازی فوری تمام گروگان‌ها هم مدنظر قرار گرفته بود و عملا ایالات متحده دیگر بهانه‌ای جدی برای وتوی این قطعنامه نداشت.

عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به واکنش منفی نتانیاهو به تصویب قطعنامه آتش‌بس و جلوگیری از سفر هیات اسرائیلی به آمریکا، گفت: به همین دلیل مقامات آمریکایی سعی کرده‌اند با طرح ادعاهایی نظیر غیرالزام‌آور بودن این قطعنامه شورای امنیت، اندکی از فشارهای اسرائیل و گروه‌های لابی یهودی در آمریکا بکاهند. وگرنه حتما این قطعنامه الزام‌آور است؛ خصوصا که معطوف به حل یک منازعه بوده و اساسا حل و فصل منازعات از وظایف اصلی شورای امنیت است‌.

فاطمی‌نژاد با اشاره به اینکه تا کنون در تاریخ ۸۰ ساله شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌های بسیاری در عین الزام‌آور بودن، اجرایی نشده‌اند، بیان کرد: به طور کلی شورای امنیت نمی‌تواند مکانیسم‌ خاصی را برای تضمین اجرای قطعنامه‌ها لحاظ کند. مهمترین کارکرد عملیاتی‌ای که قطعنامه آتش‌بس غزه دارد، این است که می‌تواند باعث تشدید فشار افکار عمومی بر اسرائیل شود، دولت‌های همکار با اسرائیل را مجبور به کاهش تعاملات با رژیم صهیونیستی کند و باعث وضع تحریم‌هایی علیه برخی مقامات اسرائیلی شود. در حقیقت این قطعنامه می‌تواند انجام این اقدامات از سمت دیگر بازیگران برای فشار بر اسرائیل را تسهیل کند، وگرنه دست شورای امنیت برای وادارسازی اسرائیل به اجرای این قطعنامه چندان باز نیست، نهایتا شورای امنیت می‌تواند قطعنامه دیگری را علیه اسرائیل صادر کند که آن هم ممکن است اجرا نشود.

وی تاکید کرد: البته با این وجود هرگز نمی‌توان قطعنامه شورای امنیت را بی‌اثر دانست. صدور قطعنامه از سمت شورای امنیت، محکم‌ترین اقدام حقوقی ممکن در برابر هر مسئله بین‌المللی است که می‌تواند پایه‌ای برای انجام سایر اقدامات از سمت بازیگران مختلف باشد. قطعنامه آتش‌بس در غزه می‌تواند زمینه‌های ایجاد فشار بر اسرائیل را تسهیل کند و خود رژیم صهیونیستی هم این موضوع را مدنظر دارد و به همین دلیل هم تا این حد از تصویب این قطعنامه خشمگین شده است‌.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: بلافاصله پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد اسرائیل در حال نسل‌کشی است. باید توجه داشت اساسا لفظ نسل‌کشی، در حقوق بین‌الملل بسیار سنگین است. یا حتی صحبت‌هایی در مورد لزوم توقف فروش سلاح از سمت اروپا و آمریکا به اسرائیل طرح شده است. چنین موضوعاتی علیه اسرائیل از سمت نهادهای بین‌المللی، حتما به پشتوانه قطعنامه شورای امنیت مطرح می‌شود، کما اینکه تا پیش از صدور این قطعنامه، ما شاهد چنین موضع‌گیری‌های محکمی علیه اسرائیل از سمت نهادهای رسمی بین‌المللی نبودیم.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه

فاطمی‌نژاد با اشاره به تاثیر قطعنامه شورای امنیت بر نتیجه مذاکرات بین حماس و اسرائیل، عنوان کرد: این قطعنامه یک حالت بینابینی داشت و حامل پیام‌هایی برای هر دو طرف بود و از یک طرف برخی رفتارهای حماس را محکوم کرد و از طرف دیگر برخی از رفتارهای اسرائیل را. به علاوه این قطعنامه در عین حال که بر لزوم آتش‌بس تاکید دارد، آزادی گروگان‌ها را نیز الزامی می‌داند.

وی اضافه کرد: رای مثبت بریتانیا و فرانسه و همچنین رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه، این پیام محکم را برای اسرائیل داشت که غرب تحت هر شرایطی از رژیم صهیونیستی حمایت تام نمی‌کند. همچنین این قطعنامه عملیات هفتم اکتبر و حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرد و این می‌تواند تایید حقوق فلسطینی‌ها باشد. این موارد باعث می‌شود اسرائیل برای مذاکره کردن و امتیاز دادن آماده‌تر شود. از طرف دیگر تاکید این قطعنامه بر لزوم آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی نیز یک پیام محکم برای حماس بود.

عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه حتما این پیام‌هایی که به دو طرف داده شده، مسیر مذاکرات بعدی را هموار می‌کند، گفت: ضمن اینکه اساسا هر چه از جنگ می‌گذرد، فرسایشی شدن منازعه بر هر دو طرف تاثیر می‌گذارد و آنان را به سمت سازش حرکت می‌دهد. به نظر من حتی سفر سران حماس و جهاد اسلامی به ایران نیز به منظور انجام رایزنی‌ها برای پذیرش آتش‌بس صورت گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت نفت بیش از یک دلار بالا رفت
  • تصویب قطعنامه آتش‌بس در عمل چه تاثیری بر توقف جنگ غزه دارد؟
  • صادرات از استان زنجان کاهش پیدا کرد
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  •  صادرات هزار و 489 میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلاری کالا از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان طی سال گذشته
  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • نزدیک به ۲۳۳ میلیون دلار کالا از قم به کشور‌های مختلف جهان صادر شد