دلیل توجه مقام معظم رهبری به سرود/ مافیای موسیقی راه را بسته است
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۲۷۲۴
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، «مأوا» از جمله مراکز فعال زیرمجموعه سازمان هنری رسانه ای اوج است که وظیفه هدایت، راهبری و تولید در حوزه موسیقی را برعهده دارد. این مجموعه که «حراست از ایران امروز برای فردا و فرداها» را سرلوحه خود قرار داده، معتقد است عرصه موسیقی یکی از ابزارهای مهم برای گسترش مفاهیم اسلامی انقلابی برای نسل امروز است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اهمیت این نهاد و فعالیت هایش در زمینه موسیقی انقلابی و ارزشی سبب شکل گیری نشستی با حضور مسئولان «ماوا» شد و احسان خداپرست قائم مقام مرکز «مأوا»، قاسم صرافان شاعر و ترانه سرا، مهدیار عقابی کارگردان نماهنگ پرطرفدار «ارغوان»، سید امین باطنی پژوهشگر و از اعضای «مأوا» به همراه سهیل باطنی کارشناس موسیقی با حضور درخبرگزاری مهر به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درباره فعالیت های مرکز موسیقی انقلاب اسلامی و تولیدات این مرکز در حوزه نماهنگ و سرود پرداختند.
موضوع ادغام «خانه سرود انقلاب اسلامی» در مرکز «مأوا» بحث مهمی از این نشست بود که احسان خداپرست درباره آن توضیح داد: در سال های گذشته ابتدا مجموعهای با نام «خانه سرود انقلاب اسلامی» که زیرمجموعه سازمان هنری رسانهای اوج بود، فعالیت میکرد ولی با توجه به اینکه سرود یکی از شاخه های مهم هنر موسیقی است تصمیم گرفته شد ضمن بازنگری جدی در مباحث مرتبط با سرود، مرکز «مأوا» علاوه بر تولیدات موسیقایی به شکل جدی در موضوع سرود نیز فعالیت داشته باشد که نتیجه آن ادغام «خانه سرود انقلاب اسلامی» در مرکز «مأوا» بود.
سید امین باطنی پژوهشگر و از کارشناسان بخش سرود مرکز «مأوا» در ادامه صحبت های خداپرست اظهار کرد: موضوع سرود از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه است بنابراین سازمان هنری رسانه اوج و مرکز «مأوا» اهتمام بیشتری برای ارتقای سطح کیفی و کمی سرودها دارند. اهمیت سرود به همراهی آن با انقلاب اسلامی باز می گردد که از دل مردم و برای همراهی با انقلابی مردمی شکل گرفت ولی متاسفانه مسئولان فرهنگی به چنین موضوعی توجه ندارند.
مافیای موسیقی، سرود را کم اهمیت کرد
وی ادامه داد: سرود یکی از گونههای هنری مردمی است و به همین دلیل هم مقام معظم رهبری میفرمایند «ما به سرود نیاز داریم». مهدی سیار شاعر و ترانه سرا نیز در یادداشتی نوشته بود «وقتی سرودی تهیه میشود، بچهها میتوانند در کوهنوردی، هیات، اتوبوس و در راه مسافرت آن را خوانده و همان سرود را در راهپیمایی هم بخوانند» پس می بینیم که سرود به گسترش یک فرهنگ کمک کرده و آن را فراگیر می کند.
کارشناس مرکز «ماوا» با تاکید بر اینکه انقلاب در همه امور حرف نو دارد، عنوان کرد: سرود گونه ای هنری است که به جهت مردمی بودن آن، تِمی دارد که به سرعت با انقلاب و مفاهیم آن پیوند می خورد.
باطنی با بیان اینکه مساله ای که سرود را سرود کرده و به ماندگاری و مانایی آن کمک میکند ملودی است، گفت: دلیل عمده کم توجهی به مقوله سرود وجود مافیا در همه بخشهای فرهنگ است. ما با نگاهی به همین بنیاد سینمایی فارابی متوجه خواهیم شد که در طول این سالها چه اتفاقاتی را در مجموعه سینمایی کشور رقم زده است. مشابه این پروسه و شاید بدتر از آن در حوزه موسیقی وجود دارد یعنی دستهایی پنهان به نام مافیای موسیقی وجود دارد که مجال و توان آن نیست که به صورت مفصل درباره آن صحبت کنیم. مافیای موسیقی نبض موسیقی کشور را به دست گرفتهاند و موسیقی را به دلایل مطامع خود به ابتذال میکشانند و مانع از رونق کارهای فاخر میشوند.
سال ۹۷ اتفاقات بزرگی می افتد
این پژوهشگر با تاکید بر عظمت انقلاب اسلامی گفت: یکی از اولین چیزهایی که از دهه فجر و انقلاب اسلامی یادمان میآید و وجه نوستالژیک دارد سرود است و خیلی از ما نوای سرودهای «بوی گل سوسن و یاسمن آید»، «الله الله»، «خمینی ای امام»، «برخیزید ای شهیدان راه خدا» را به یاد می آوریم. سرود، فرهنگی را رقم میزند که به یادگار می ماند و در تاریخ ثبت میشود. این روند در طول تاریخ انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به دفعات تکرار شده و ما می بینیم که از دهه ۵۰ یعنی ایام منتهی به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس سرودهای ماندگاری ثبت شده که محال است آنها را از یاد ببریم.
باطنی افزود: ماندگاری چنین سرودهایی باعث شد مجموعه «مأوا» در دهه ۹۰ نماهنگ «سفیران عشق» را درباره مدافعان حرم بسازد که اگر صحنهای که حاج صادق آهنگران ایستاده و ترجیعبند «ای لشگر صاحب زمان» را میخواند حذف کنیم، جان نماهنگ گرفته میشود زیرا رونق نماهنگ هنوز به آن وجه نوستالژیک سرود است. نماهنگ «ارغوان» آقای عقابی هم از آن دسته آثاری است که به طور خاص ماندگار است به طوری که در مدرسه، مسجد و جاهای دیگر مشاهده میکنید که شعر «ارغوان» با مطلع «ز کودکی خادم این تبار محترمم» را زمزمه می کنند. به اعتقاد من این گونه محصولات اتفاق مبارکی است که در دهه ۹۰ وقتی یکسری آرمانها در حال به محاق رفتن است باعث احیای آنها می شود. من خدا را شکرمی کنم که سرود دوباره در حال احیا شدن است و اگر مرکز «مأوا» بتواند این قدم را به خوبی بردارد، امسال اتفاق بزرگی خواهد افتاد.
ادعای خواننده سلبریتی حرف خنده داری است
مهدیار عقابی کارگردان نماهنگ «ارغوان» نیز با اشاره به اهمیت مقوله سرود و ارتباط آن با تولید آثار تصویری توضیح داد: دلیل علاقه بیشتر بنده به کار کردن در حوزه سرود تا تکخوان بودن این است که بخش هایی از حرف هایی که می خواهیم بزنیم برای یک خواننده کم است. وقتی تعداد خوانندهها زیاد شوند دیگر مهم نیست چه کسی حرف میزند بلکه مهم این است که چه میگویند و به نظر بنده تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت پرداختن به سرود از این منظر است.
وی افزود: آن خواننده سلبریتی که می گوید جمله «مسیرم از حلب است قدس را هدف دارم» در نماهنگ «ارغوان» حرف خندهداری است، به این دلیل این حرف را می زند که تا به حال لباس نظامی نپوشیده است. وقتی این محتوا از زبان یک گروه نوجوان خوانده می شود، مساله باورپذیر است زیرا قطعا این شرایط مهیاست که یکی از این ۳۰ نفر مسیرش از حلب باشد و قدس را هدف دارد. من بر این باورم نماهنگ «ارغوان» هنوز مستعد ادامه پیدا کردن است یعنی هنوز بازخوردهایی دارد که دوست دارم آنها را کشف کنم و این یکی از ارزش هایی است که می توانیم در نوع ارتباط سرود با نماهنگ به آن اشاره کنیم.
وقتی برخی ها کارگردانی ساده را ترجیح می دهند!
امین باطنی نیز در تایید صحبت های عقابی گفت: در هنر و فلسفه بحثهایی مانند فرم و محتوا مطرح میشود، اما من بر این باورم فرم سرود، محتوای خودش را به دنبال میآورد. به طور مثال در نماهنگ «خیرالاحباب» تکخوان نمیتواند محتوای این نماهنگ را بخواند. چرا؟ چون قالب سرود انتخاب شده و محتوایی به دنبال خودش میآورد که آن محتوا خیلی به آرمانهای ما نزدیک است. از منظر دیگر برای ما هم جالب است که وقتی از سرود صحبت میشود، آن را به کارگردان نماهنگ هایشان میشناسیم که این پیوند قالب و فرم نماهنگ را نشان می دهد.
مهدیار عقابی هم گفت: به اعتقاد من این مسایلی که آقای باطنی به آن اشاره کرد در کارگردانی هم تاثیرگذار است یعنی وقتی بخواهیم یک سرود را در قالب نماهنگ کارگردانی کنیم قطعا با میزانسن های پیچیده تری در ارتباط خواهیم بود.
«مأوا» و چیدن چند میوه دلخواه از یک درخت
سهیل سرافرازی خواننده، آهنگساز و یکی از کارشناسان بخش موسیقی مرکز «مأوا» درباره همکاری با برخی ترانه سرایان و خوانندگان به تشریح اندیشه ها و آرای خود پیرامون وجوه تاریخی سرود و نقش آن در بزنگاه های اجتماعی پرداخت.
وی در این باره گفت: از دید من، هنر یک درخت است که شاخ و برگ و میوه داده است. حال انتخاب مرکز «مأوا» این است آن میوهای را که دلش می خواهد بچیند. حتی ممکن است این میوه به درد تهیهکننده نخورد ولی به طور کلی باید گفت هنر مرزبندی ندارد.
موسیقی غربی را برتر از موسیقی ایرانی می دانیم
این کارشناس موسیقی ضمن ارایه تاریخچه ای از سرود و تعاریف متعدد آن عنوان کرد: سرود به موسیقی «آوازی» میگویند نه موسیقی «سازی». سرود خود را درگیر نوشتن ارکستر، ارکسترسازی، تنظیم، آرنژمان موسیقی غربی یا آرنژمان مونوتون موسیقی شرقی هم نمیکند. تعریف سرود بر این نکته دلالت دارد «هر چیزی که ریتم و ملودی داشته و قابل خوانش باشد، ذات موسیقی آوازی است که میتواند منحصراً ریتم هم نداشته باشد و فقط متشکل از ملودی باشد». موسیقی آوازی خیلی ساده است یعنی همان چیزی که آقای عقابی گفت. شاید یک تصور از تماشاچیان در استادیوم داشته باشیم و وقتی هم تعداد آن افراد زیاد میشود، حس شکوه و عظمت به استادیوم میدهد. حالا فرض کنید در این فضا یک نفر شعار می دهد. قطعا صدایی از این شعار به گوش کسی نمی رسد. درحالیکه اگر ریتم و ملودی شعار این یک نفر تبدیل به پنج نفر و حتی بیشتر شود، این قالب به جمعخوانی نزدیک میشود.
سرافرازی افزود: سرود و همخوانی یک عبارتِ متشکل از ملودی و ریتم است و هر سرودی برای فرهنگ خودش نوشته میشود. همانطور که در زمان گذشته اصطلاح «انتقال فرهنگ» و «انتقال ملودی» در همه اقوام وجود داشته، الان هم همینطور است. در گذشته سربازان بابلی به ایران میآمدند و با خودشان یک همخوانی داشتند ولی این همخوانی مورد توجه مردم ایران نبوده چون از فرهنگ مردم ایران نبوده است. اگر نماهنگ «ارغوان» یک سرود به اصطلاح «هیت» باشد و خیلی مورد توجه قرار گیرد، یکی از دلایل آن چینش ملودی است که مربوط به موسیقی فولکلوریک ایران میشود. این اصلیترین اتفاق در حوزه ملودی است یعنی یک ملودی زمانی ماندگار میشود که وابسته به فرهنگ باشد و نقطه نظرش از خود آن سرزمین بیاید.
وی با انتقاد از شرایط موجود برخی از ملودی ها و تنظیم ها گفت: متاسفانه یکی از اتفاقاتی که امروزه در حوزه تنظیمها، ملودیها و موسیقی افتاده، جدایی موسیقی از فرهنگ ایرانی است به طوری که ما در حال وابسته شدن به موسیقی غربی، یونان و ترکیه هستیم، زیرا چینش این نوع موسیقی را غنیتر از موسیقی ایرانی میدانیم در حالی که اگر یکبار به تاریخ برگردیم متوجه میشویم که تمام آن موسیقیها از موسیقی ایرانی نشأت گرفته است. پس اگر ما باز به این شیوه نگاه برگردیم که مردم، فرهنگ بومی، حس نوستالژی و فولکلوریک خودش را میپسندد قطعا اتفاقات خوبی هم در حوزه سرود و هم در حوزه خلق دیگر وجوهات موسیقی پدید می آید.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه قضائیه انتظار داریم
آیتالله مصطفی محامی در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دستگاه قضا باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و خیال مردم راحت باشد که اگر در جایی مورد تعرض قرار گرفتند وقتی به دستگاه قضا مراجعه کنند برایشان احقاق حق میشود و طبعأ برای اینکه دستگاه قضا به چنین جایگاهی برسد باید تلاشهای فراوانی انجام بگیرد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان استانی پهناور و پر ماجرایی است و برای اینکه دستگاه قضا جایگاه شایسته خود را بازیابد و خدمت شایستهای به مردم نجیب، شریف و صبور استان ارائه کند نیازمند تلاشهای مضاعفی هستیم.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان دارای ویژگیهای مختلف از جمله تنوع قومی و مذهبی بوده و نیازمند حاکمیت عقلانیت، اعتدال، عقل و انصاف هستیم و اگر عقل بر مملکت وجودی ما حاکم باشد از افراط و تفریط پرهیز کرده و اهل میانهروی خواهیم بود در این رابطه امام علی(ع) نیز فرموده "اَلَیمینُ وَ الشَّمالُ مَضَلَّة، وَ الطَّریقُ الْوُسْطی هِیَ الْجادَّةُ" راست و چپ گمراهی است و مسیر وسط، معتدل و میانه، جاده اصلی است.
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه نتیجه عقلانیت و اعتدال حاکمیت قانون است تا حق به حقدار برسد که لازمه آن رعایت عدالت و انصاف است افزود: در واقع یکی از مصادیق آن توصیه امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) است که بیان کردهاند:" اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الناس" اگر انصاف میخواهی خود را در رابطه با مردم معیار قرار بده و هر آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند.
آیتالله محامی اظهار داشت: ما در سیستان و بلوچستان پروندههای مختلفی داریم و گاهی برخی اتفاقات ویژهای در استان رخ میدهد که نگاه همه را در داخل و خارج کشور به خود جلب میکند، در این شرایط است که عملکرد ما حساستر میشود و نیازمند دقت و تدبیر بیشتر است و در اینجا عقلانیت و اعتدال بیشتر به کار میآید و عدل و انصاف باید روشنتر خود را نشان دهد.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با اشاره به واقعه هشت مهرماه ۱۴۰۱زاهدان عنوان کرد: بر اساس توصیه امام علی(ع) مبنی بر رعایت انصاف حال اگر کسی از اعضای خانواده ما در این حادثه آسیب میدید از دستگاه قضا چه انتظاری داشتیم؟ همه اعضای جامعه از اعضای خانواده ما هستند و (چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار) و طبعأ انتظار سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی را داشتیم و با گذشت قریب به دو سال همچنان منتظریم.
وی ادامه داد: هشت مهرماه ۱۴۰۱ واقعهای بود که دشمن به دنبال سوء استفاده از آن بوده و هست و رهبر معظم انقلاب ورود کرد و در این جهت توصیههایی داشتند همچنین در جریان سفر رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به استان این موضوع را پیگیری کردم که وی در پاسخ گفت: "حکم خدا، حق مردم و تاکید مقام معظم رهبری است" و وعدههایی هم دادند پس از مدتی تلفنی نیز این موضوع را پیگیری کردم که عنوان کرد:" پیگیریهایی صورت گرفته و گزارش این پرونده را خدمت مقام معظم رهبری هم ارائه دادیم" و حال این سوال ایجاد میشود که با وجود پیگیریهای مقام معظم رهبری و حساسیتهای موجود نتیجه این پرونده چه شده است؟ و در چنین شرایطی احساس ما نسبت به سایر پروندهها چگونه خواهد بود؟
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر این موضوع همچنان مورد رسیدگی قرار نگیرد تبدیل به یک زخم کهنه خواهد شد و مشکل مضاعف دیگر این است که اگر ما غفلت و تعلل داشته باشیم دشمن غفلت نخواهد کرد و از این فرصت برای ایجاد التهاب، تندگویی و افراط گری از ناحیه شیعه و سنی در جامعه سوء استفاده میکند.
آیتالله محامی بیان کرد: مردم شریف سیستان و بلوچستان شایسته ارائه خدمات بیشتر و بهتر در ابعاد مختلف هستند و خوشبختانه مسئولان در دستگاههای مختلف در این جهت تلاش میکنند و برای آنها آرزوی توفیق داریم.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: قضاوت در پرونده هشت مهر باید با اقناع عمومی صورت بگیرد تا مردم اطمینان حاصل کنند که دستگاه قضا فارغ از هر قومیت و مذهبی برای احقاق حق تلاش کرده است.
وی خاطرنشان کرد: تاکید بر رسیدگی به پرونده هشت مهر به علت اهمیت این پرونده است و به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاشهای دستگاه قضا نیست چرا که اگر این همه خدمات و زحمات وجود نداشت شاهد این آرامش و امنیت در استان نبودیم.
باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان