Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@23:32:01 GMT

مرمت و حفاظت محوطه برزن در تخت جمشید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۳۵۲۸

مرمت و حفاظت محوطه برزن در تخت جمشید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه هدف و رویکرد اصلی در مرمت محوطه برزن حفاظت است، بیان کرد: کاوش برزن در دهه‌های ۳۰، ۴۰ آغاز شده، که قبل از انقلاب و در سال‌های اوایل انقلاب نیز بخش‌های کوچکی از این محوطه مرمت شدکه با متوقف شدن کار این محوطه دچار آسیب و فرسایش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بنا‌های این محوطه بیشتر خشتی است، افزود: امسال امکان مرمت و محافظت از این محوطه میسر و مقرر شد ۲ تیم باستانشناس و حفاظت در کنار هم در قالب یک برنامه این طرح را اجرا کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تصریح کرد: مجوز کاوش گرفته شده و نقاطی که در گذشته کاوش شده، آواربرداری می‌شود که کار حفاظت این محوطه انجام می‌شود، که کار حفاظت و کاوش این محوطه چندین سال زمان می‌برد.

فدایی ادامه داد: در چند ماه گذشته کارگاه تولید خشت راه‌اندازی شده و چندین هزار خشت نیز تولید شده که تا شروع کار موضوع مرمت و حفاظت این محوطه بررسی می شود.

وی با اشاره به پاکسازی محیط برزن از گیاهان هرز در چندین نوبت اضافه کرد: پاکسازی محیط، نقشه‌برداری مجدد و مستندنگاری بخشی از مقدماتی است که برای شروع طرح انجام شده و در چند روز آینده مرمت محوطه برز آغاز می‌شود.
انتهای پیام/ت

مرمت محوطه برزن در تخت جمشید

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۳۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن افشارچی استاندار زنجان از مساجد تاریخی چهلستون و یری پایین در بافت تاریخی زنجان بازدید کرد و اعتباری را برای ادامه مرمت این دو بنای تاریخی تخصیص داد.    استاندار زنجان در طی این بازدید با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان زنجان، ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد مذکور در خصوص مسائل مختلف و مشکلات این بناهای تاریخی دیدار و گفتگو کرد.    افشارچی با اشاره به اینکه این دو مسجد قدیمی با عبادت علما و مومنان در طول تاریخ شناخته می‌شود، گفت: فرآیند مرمت مسجد تاریخی چهلستون و تکیه تاریخی مسجد یری پایین با جدیت باید تداوم یابد و برای هر دو بنای تاریخی اعتبار تخصیص یافته است.   او پس از بازدید از مسجد تاریخی چهلستون و ۱۴ ماه مرمت مستمر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این بنا، بیان کرد: مرمت شبستان مسجد چهلستون به نحو احسن انجام شده و برای ادامه روند مرمت در این مسجد تاریخی، بویژه برای کف سازی بنا، ۳ میلیارد از محل اعتبارات عمرانی استان تخصیص داده شده است.    افشارچی همچنین، افزود: برای ادامه مرمت مسجد یری پایین و به ویژه برای تکیه مسجد یری پایین ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار امانی تخصیص یافته است.   سید سعید صفوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نیز در این بازدید گفت: در مسجد چهلستون، علاوه بر مجموعه عملیات مرمتی سال گذشته، کف‌سازی و رفع مشکلات برق رسانی از اقدامات برنامه ریزی شده است. در تکیه مسجد یری پایین نیز، باید آواربرداری سقف، بام‌سازی، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، دوخت و دوز ترک‌های عمیق و نیمه عمیق، برچیدن‌ اندود نمای ورودی اصلی و اجرای ارسی انجام شود.   مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. طبق کتیبه‌ای که روی پیشانی ورودی بنا نصب‌شده این بنای در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته‌شده است و مسجد یری پایین در قسمت جنوبی زنجان و در یکی از مراکز محله قدیمی این شهر واقع شده که شامل مسجد، آب انبار، تکیه و ساباط است و در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • کشف یک گور جمعی دیگر در محوطه بیمارستان «الشفا» غزه
  • تصاویری از داخل محوطه حصارکشی شده پارک لاله | درختان تنومند را ببینید
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • فیلم| کشف پیکر ۶۲ شهید در محوطه بیمارستان الشفاء
  • سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت / فیلم
  • ساماندهی مسجد یوردشاهی ارومیه
  • رشد ۲ برابری لایروبی قنوات در نطنز
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود