مسئله حجاب و خلأ نگاه اجتماعی و هویتی
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۴۲۹۱
جامعه:مسئله حجاب و بویژه جنبه اجتماعی و الزامی بودن آن امروزه مرکز بحثهای متعددی در فضای رسانهای قرار گرفته است. شاید یکی از مهمترین ایرادهای اغلب این مباحث نگاه تقلیل گرایانه به موضوع حجاب به عنوان مسئلهای فردی و صرفاً به عنوان مانعی برای محرکهای جنسی در جامعه است.
دکتر میثم ظهوریان
مسئله حجاب و بویژه جنبه اجتماعی و الزامی بودن آن امروزه مرکز بحثهای متعددی در فضای رسانهای قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروز اگر بخواهید تصویری را نمایش دهید که مفهوم مسلمانی را به بیننده خود منتقل کند، هیچ تصویری نمیتواند به خوبی و آشکاری یک زن محجبه این مفهوم را به بیننده منتقل کند. یعنی حجاب و به واسطه آن حیا و عفت جنبه نمادین و نشانه شناسانه پیدا میکند. آقای دکتر پاکتچی در مدخل حجاب دائره المعارف بزرگ اسلامی دلالتهای مختلف نشانه شناسانه برای حجاب ذکر میکند.به خاطر همین اهمیت هویتی و نمادین است که حجاب در طول تاریخ استعمار کشورهای اسلامی یکی از خطوط مقدم جنگ فرهنگی استعمارگران و کشف حجاب به عنوان نشانهای از انکار خویشتن و بی دفاعی در برابر سیستم مهاجم بوده است.
فرانتز فانون در کتاب جامعه شناسی یک انقلاب که در تحلیل اجتماعی انقلاب الجزایر نگاشته است،در مورد سیاست استعمارگران فرانسوی تعبیر «رؤیای رام کردن جامعه الجزایری توسط زنان بی حجاب» را به کار میبرد و به شکل مفصل توضیح میدهد که چگونه فرانسویها با استفاده از ابزار سیستم آموزشی و روشهای دیگر سعی در از میان بردن این ویژگی در زنان الجزایری داشتند و برعکس زنان الجزایری از حجاب به عنوان نیرویی برای مقابله با استعمارگر استفاده میکردند.
وی توضیح میدهد که چگونه «پس از دیدن هر زن کشف حجاب کرده امیدهای حمله ور شدن اشغالگران ۱۰ برابر میشد»؛ «هر زن کشف حجاب کرده نشانه یک سیستم دفاعی سست و متلاشی در جامعه الجزایر بود»؛ «هر چادری که برداشته میشد به این معنا بود که الجزایر آغاز به انکار وجود خویشتن کرده و خود را به مکتب ارباب تسلیم نموده است»؛ یعنی مسئله حجاب در تاریخ انقلاب الجزایر کاملاً جنبه هویتی و نشانه شناسی دارد.
متأسفانه مشاهده میکنیم در میان طیفی از روحانیون و افراد مذهبی و گاه انقلابی نیز نوعی از سکولاریزم فرهنگی شکل گرفته است که با تقلیل حجاب به مسئلهای خرد و فردی ذیل ساختن دوگان هایی بین مشکلات یا مفاسد اقتصادی با آن، به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند. البته تا آن جایی که مسئله این عزیزان فقط در روش برخورد باشد ما نیز در برخی موارد با آنها همراه هستیم ولی اغلب به همین جا ختم نمیشود و از اساس منکر اهمیت موضوع حجاب و حیا و عفت و جنبههای هویتی و اجتماعی آن میشوند.
آن روحانی محترمی که فرمودهاند در طول تاریخ بی حجابی و بی حیایی هیچ وقت به اسلام ضربه نزده است، اگر تاریخ را مطالعه میکردند متوجه میشدند که در اندلس و الجزایر اتفاقاً حجاب و حیا و عفت خط مقدم مبارزه با جامعه اسلامی بوده است یا حداقل در این مسئله تأمل میکردند که چرا در سه کشور ایران، افغانستان و ترکیه پس از حاکم شدن عناصر استعمار نو یعنی رضاخان، آتاتورک و امان الله خان نخستین پروژه مشترک هویت زدایی از جامعه از طریق کشف حجاب بوده است. اگر در فرانسه دختر مسلمان را از حضور در مدارس منع میکنند یا برای مسئلهای خرد مثل ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی در سواحل در پارلمان قانونگذاری میکنند، این موضوع ناشی از این است که فرانسویها بر خلاف روشنفکری عامیانه حاکم بر این طیف از مذهبیها به اهمیت نشانه شناسانه و هویتی حجاب و این که میتواند هویت سکولار جامعه فرانسه را به چالش بکشد، پی بردهاند.
نگاه این طیف اغلب ناشی از نادیده انگاشتن جنبههای هویتی و اجتماعی حجاب و تقلیل سطحی نگرانه آن به عنوان موضوعی فردی و ابزاری برای جلوگیری از تحریک جنسی در جامعه است.
طیفی هم وجود دارد که نگاهشان ناشی از تعریف امر فرهنگی ذیل سیاست است و چون به غلط فکر میکنند، شکست هایشان در عرصه سیاسی ناشی از مسائلی مانند الزامی بودن رعایت حجاب و به طور کلی عدم تسامح در حوزه فرهنگ است، به عقب نشینی از امر حیا و عفت به عنوان ابزار کسب قدرت مینگرند. اینها متوجه نیستند که برای استعمار، حجاب و روسری صرفاً به عنوان سنگر اول و یک نماد در جنگ فرهنگی مطرح است که فتح سایر سنگرها را تسهیل میکند.
حتی در خود غرب هم عقب نشینی فرهنگ عمومی در امر اخلاقی، همواره مرحله به مرحله و تدریجی بوده و هر وقت هم که حکومتها و فرهنگ عامه بر اثر فشار اجتماعی اقلیت معمولاً صاحب قدرت و رسانه متمایل به این نوع از آزادیها عقب نشینی کردهاند، صرفاً مطالبه اشکال جدیدی از این نوع از اباحه گری شکل گرفته است. حتی امروز هم که این مسئله در غرب تا به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان پیش رفته است مطالبات جدیدی در زمینه ارتباط جنسی با کودکان و حیوانات و محارم توسط همان طیف مطرح میشود.
منبع: روزنامه قدسمنبع: قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۴۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با قرارگاه نور جواب دشمن را میدهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب میکنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب
به گزارش همشهری آنلاین، سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده فراجا در حاشیه مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از استادان، مدرسان و گروههای علمی فراجا که صبح امروز در ستاد فرماندهی فراجا برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح نور برای مقابله با کشف حجاب از سوی انتظامی کشور گفت: اجرای طرح نور جزو اجرای فروع دین نیست و این مسئله نیز دستور خداست. وقتی آقا میفرمایند حرام شرعی و سیاسی است، یعنی حرام شرعی پای خود افراد است اما در حرام سیاسی یعنی ما مسئول هستیم.
افراد کاملا هدایتشده و باندی با مامورها رفتار نامناسب میکنندسردار رضایی گفت: دشمنان میخواهند جامعه را به سمت تباهی ببرند و ما به عنوان بازوی حکومت نمیتوانیم ساکت بشینیم و باید شرایط را مدیریت کنیم. بر اساس مستندسازیهای آماده شده، افراد کاملا هدایتشده و باندی با مامورها رفتار نامناسب میکنند.
جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود وقتی دهه ۴۰ امام فریاد زد که علما به داد اخلاق و دین برسید همین مسئله را میگفتند. ما این همه شهید دادیم و همه ما مدیون آنها هستیم. همه شهدا برای همین اهداف رفتهاند و انقلاب امروز نباید سمت دیگری برود.
تشدید اقدامات قبلی در حال حرکت است/ بعضیها نمیدانند جنگ کجاستوی افزود: سواد یعنی فهم. برخی میگویند وکیل و دکترند اما اظهارات بیسوادانهای دارند و متوجه نمیشوند که جنگ کجاست و جامعه به کدام سمت میرود. تشدید اقدامات قبلی در یک چارچوب در حال حرکت است و این کار جهادی و انقلابی است.
با قرارگاه نور جواب خود را به دشمن میدهیمبه گفته سردار رضایی جنگهای امروز در کشور از جنگ با عراق و تجزیه طلبان نیز بیشتر اهمیت دارد و حساستر است. ما با این قرارگاه نور جواب خود را به دشمن میدهیم و این مسئله حتی از جنگ نیز حساستر است.
این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب میکندجانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: به نظر من این تهاجمهای فرهنگی بسیار پراهمیت و مخربترند. به عنوان مثال، اگر بمبی در جایی منفجر شود اثرات آن در همان منطقه میماند اما اثرات این رفتارها بسیار تخریبگر است.
وی افزود: این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب میکند اما امروزه رنگ و لعاب دیگری دارد. برخی افراد با این رفتارها معانی حقوق شهروندی را لکهدار میکنند و خواسته الهی و وظیفه فراجاست که با این بیحرمتیها مقابله کند.
ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ استسردار رضایی با تاکید بر اینکه مسئله تکلیف الهی است، گفت: به نظر من ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ است زیرا جسارت و اعتقاد بالاتری میخواهد و باید در تربیت نیرو نیز این مسائل مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب، سی و چند دستگاه مسئولیت دارند اما هیچکدام بصیرت و شجاعت لازم را در این زمینه ندارند و خدا را شکر ما پای کار هستیم.
ادعای حقوق بشر غربیها این روزها در دانشگاههای آمریکا دیدنی استسردار رضایی همچنین با اشاره به رفتار دولت آمریکا با دانشجویان مدافع غزه در این کشور گفت: ادعای حقوق بشر غربیها این روزها در دانشگاههای آمریکا دیدنی است که چگونه با دانشجویان خود رفتار میکنند.
کد خبر 848662 منبع: ایسنا برچسبها خبر ویژه زنان - حجاب فراجا