Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@11:47:51 GMT

چالش آبي بوشهر جدي گرفته شود

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۴۳۰۵

چالش آبي بوشهر جدي گرفته شود

خبرگزاري آريا - بوشهر- پايگاه خبري - تحليلي خليج فارس ياداشت ابوالحسن عالي کارشناس ارشد مهندسي آب و هيدروليک با عنوان چند پرده از فاجعه مشکلات آبي که در انتظار استان بوشهر است جدي گرفته شود را منتشر کرده است.

در ادامه اين مطلب آمده است: به نظر مي رسد مردم و مديران استان بوشهر با چالشي بزرگتر و خطرناکتر از چالش فعلي آب (کاهش جدي ورودي آب از کازرون) فاصله چنداني ندارند و آن کاهش قابل ملاحظه و قطع آب ورودي از منبع اصلي تامين آب استان (سد کوثر) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتي درحالي که همه توجهات به سمت آب کازرون معطوف شده، خطر بزرگتر که در سد کوثر استان کهگيلويه و بويراحمد درحال رخ نمايي است، مورد کم توجهي واقع شده است.
يکم: نياز آبي استان
طبق آمار رسمي وزارت نيرو، سالانه حدود 125ميليون مترمکعب آب در شهرها وروستاهاي استان بوشهر توزيع مي شود که حدود دو سوم آن از سد کوثر تامين شده و مابقي از منابع ديگر مثل کازرون و بخش ناچيزي هم از چاههاي داخلي استان و دو آبشيرين کن 10 هزارمتر مکعبي تامين شده است.
اين درحاليست که طبق سرانه مصوب و ابلاغي وزارت نيرو نياز آبي شهرها و روستاهاي استان حدود 80 ميليون متر مکعب در سال است. به عبارتي وزارت نيرو مي گويد 45 ميليون متر مکعب بيش از سرانه مصوب آب توزيع مي کند که البته بايد بخش عمده آن را هدر رفت دانست.
دوم: آب موجود
طي هفته جاري مديريت آبرساني کوثر اعلام کرد: ذخيره آب پشت اين سد درتيرماه سال جاري 242 ميليون متر مکعب است که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 100ميليون متر مکعب کاهش داشته است.
وضعيت آب دريافتي از منابع آبي کازرون هم که مشخص است و ديگر گفتن ندارد، طوري که بايد به تدريج آماده صفر شدن آب ورودي از کازرون بود.
سوم: سد کوثر
از اهداف احداث سد کوثر، تأمين آب شرب در بخش‌هايي از پنج استان کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان با جمعيت تحت پوشش 2.5 ميليون نفر براي افق 1400 و همچنين تامين آب صنعت در استان‌هاي بوشهر و کهگيلويه وبويراحمد، تأمين آب کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد، کنترل سيلاب مخرب رودخانه خيرآباد بوده است.
از ميزان آب خروجي سد کوثر افزون بر 105 ميليون مترمکعب براي آب شرب، 3.5 ميليون مترمکعب در حوزه صنعت و 60 ميليون مترمکعب نيز در خصوص کشاورزي استفاده مي‌شود. حدود 165 ميليون مترمکعب از آب سد کوثر نيز تبخير يا تخليه سيلاب مي شود.
چهارم: شرح فاجعه
1- مخزن اين سد در تراز نرمال خود مي تواند حدود 600 ميليون مترمکعب آب را ذخيره کند. ولي اکنون تنها حدود چهل درصد حجم مخزن سد از آب پر است، يعني 60 درصد ظرفيت خالي.
2-مراجعه به آمار اعلامي شرکت آب منطقه اي کهکيلويه وبوير احمد و مرور وضعيت بارش هاي اين استان و ميزان آب ذخيره در سد کوثر طي چهار سال اخير نشان مي دهد با تداوم خشکسالي ها، وضعيت وخيم تر مي شود.
در فروردين ماه سال 93 بيش از نود درصد حجم مخزن سد کوثر پر بوده است، يعني تقريبا بيش از 500 ميليون مترمکعب موجودي آب داشته است، در حاليکه ميزان بارش در حوضه بالادست سد تقريبا هفتاد درصد ميانگين بارش بلند مدت بوده است.
در فروردين ماه سال 95 حجم ذخيره آب سد کوثر به حدود 380ميليون متر مکعب رسيده است.
در فروردين 96 ذخيره آب سد کوثر به 350 ميليون متر مکعب رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 30 ميليون متر مکعب کاهش نشان مي دهد.
در فروردين 97 نيز ذخيره آب سد به 260 ميليون متر مکعب کاهش يافت. رقمي که در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته، 90 ميليون متر مکعب کاهش را نشان مي دهد.
براساس اعلام مديريت سد کوثر، اين ارقام در تيرماه سالجاري به 240ميليون متر مکعب کاهش يافته و البته اين روند تا شروع بارشهاي فصل جديد آبي تداوم خواهد داشت.
4-اگر فرض کنيم از ميزان آب ذخيره شده مخزن سد هيچگونه حجمي جهت صنايع نفت و گاز گچساران، کشاورزي شهرستان گچساران و اراضي بهبهان و دشت زيدون تخصيص نيابد و حتي حقابه زيست محيطي براي کنترل کيفيت آب رودخانه زهره خوزستان (70 ميليون مترمکعب در سال) هم داده نشود، با ادامه شرايط خشکسالي و کاهش بارندگي در منطقه که موجب خشک شدن صدها چشمه در کهگيلويه و بويراحمد و افت برخي دشت‌هاي اين استان تا 20 متر شده، بايد ظرف چند سال آتي فکري اساسي به حال منابع آبي جايگزين سد کوثر شود. سال هايي که طولاني نيست و شايد از پايان دولت مستقر هم تجاوز نکند.
242 ميليون متر مکعب فعلي آب پشت سد کوثر و از سويي نياز 105 ميليون متر مکعبي سالانه آب شرب پنج استان از اين سد، علامت سوالي بزرگ پيش روي ما قرار مي دهد.
5-توجه کنيم اگر بارش ها نتواند به کمک سد کوثر بيايد و مصرف در بوشهر و چهار استان ديگر با همين سبک و سياق ادامه يابد، حداقل استان ما بوشهر که فقيرترين منابع آب شيرين را دارد، با فاجعه اي بزرگ در آستانه قرن جديد مواجه خواهد شد که ابعاد و گستره آن با بي آبي هاي فعلي قابل مقايسه نخواهد بود.
به عبارتي؛ اگر تنها دو سال ديگر وضعيت بارش ها در بالادست سد کوثر به روال سال آبي جاري باشد، در ابتداي سال سوم عملا آبي در مخزن سد باقي نمي ماند که به مصرف کنندگان پايين دست اختصاص يابد و ابعاد فاجعه قطعا تاريخي خواهد بود.
6- جالب اينکه افق طرح آبرساني سد کوثر سال 1400 است. به عبارتي سد کوثر اگر همه پارامترهايش مانند بارش هاي بالادست و ميزان رشد مصارف پايين دست بصورت نرمال باشد (که اينگونه نبوده) تنها تا افق 1400 جوابگوي مصارف ناشي از رشد جمعيت و طرحهاي توسعه اي صنعتي و کشاورزي است و بعد از 1400، مناطق پايين دست در پنج استان بايد براي منابع آبي مکمل يا جايگزين سد کوثر فکري نمايند.
تصور بفرماييد سال 1400 فرا رسيده است. مديران ما چه فکري براي تامين آب مردم نموده اند و چه طرح عملي و اساسي تدوين شده تا راهي پيش پاي خود و مردم بگشايند؟
پنجم: اتاق بحران آب
1- تشکيل اتاق دايمي بحران آب در استانداري بوشهر با مشارکت کليه ذينفعان آب استان ضروريست، کارگروهي که شامل مديران دستگاه هاي اجرايي مرتبط، نمايندگان مجلس، نماينده شوراهاي شهري و روستايي استان، تشکل هاي صنفي کشاورزان، صنايع، گروههاي مردم نهاد، نمايندگان مطبوعات و رسانه ها، کارشناسان مستقل و... باشد و فعاليتش تا زمان به تعادل رسيدن منابع و مصارف آبي استان ادامه يابد.
2- تدوين نقشه راه حرکت به سمت نقطه تعادل در منابع و مصارف آب طي يک طرح مطالعه شده جامع ضروريست. قطعا افق طرح پيشنهادي و زمان رسيدن به نقطه تعادل نمي تواند و نبايد طولاني باشد.
3- حرکت سريع، هماهنگ و واقعي بسوي سرانه هاي مصرف آب شرب و صنعت به همراه تدوين الگوي کشت در استان براساس آناليز اقتصادي توليدات کشاورزي جديست. قطعا استاني که آب ندارد نمي تواند توليد کننده محصولات آب بر باشد.
ششم: دنيايي واقعي يا دنيايي ساختگي
در پايان ذکر اين نکته ضروريست که استقرار سامانه اي براي ارزيابي عملکرد و سنجش آمار اعلامي توسط دستگاهها و نهادهاي اجرايي ذي مدخل در اتاق بحران آب ضروريست. به هر حال دستگاه ذينفع اگر هم بخواهد به دليل ساختارش نمي تواند آمار واقعي از عملکرد خود ارايه دهد؛ از اين رو در تمام دنيا سامانه اي شفاف براي رصد واقعي عملکردها و تعهدات سازمان ها تعريف شده است.
در همين خصوص مي توان به ماجراي هدفمندي يارانه ها اشاره کرد. بعد از شروع پروژه هدفمندي و افزايش قيمت حامل هاي انرژي، تمامي دستگاههاي ذيربط به موجب قانون مکلف به افزايش بهره وري و کاهش هدررفت در خدمات توزيعي (نظير آب، برق، سوخت و...) شدند. همچنين آمارهاي ساليانه براي اين کار تنظيم و ارايه شد، آمارهايي که همه چيز را گل و بلبل نشان مي داد و توپ را کامل به سوي دروازه مصرف کننده شوت مي کرد.
اما کيست که نداند اکثر اين ارقام از دقت لازم برخوردار نبود و به نتيجه نرسيد. از اين رو، در اتاق بحران آب نبايد بين دنياي ساخته شده براي مردم توسط آمار دستگاه هاي اجرايي و دنيايي که مردم درآن زندگي و بصورت روزمره احساس مي کنند تفاوت هاي فاحش و غيرقابل درکي باشد که قطعا نتيجه اي ندارد.
7212/6045
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۴۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به دریاچه ارومیه طی سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای، مجید رستگاری در خصوص حجم رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه اظهار کرد: طی سال آبی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳، از سد بوکان-ساروق ۲۹۶.۵ میلیون‌متر مکعب، ۸۲.۷ میلیون‌متر مکعب از سد مهاباد، ۵۵ میلیون مترمکعب از سد حسنلو و ۱۲ میلیون متر مکعب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی افزود: رهاسازی آب به سمت دریاچه در سال آبی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲، در مجموع ۴۱۲ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: از سال آبی ۹۳_ ۹۴ تا ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲، در مجموع ۷۴۹۳.۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

کد خبر 746914

دیگر خبرها

  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • ۲۸ مرکز درمانی به جانبازان و ایثارگران خدمات رسانی می کنند
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول