Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:43:47 GMT

سم کشاورزی و محصولی که می خوریم

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۴۵۱۹

سم کشاورزی و محصولی که می خوریم

دزفول - ایرنا - با وجود اقدام انجام شده برای کاهش مصرف سم در تولید محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی همچنان کارشناسان بهداشت و تغذیه نسبت به درصد سم مصرف شده در تولید محصولات به ویژه سبزی و صیفی ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش ایرنا در حالیکه بازار سم و کود شیمیایی در کشور به بازاری سودآور و پر رونق تبدیل شده است به نظر می رسد نظارت جدی از سوی وزارت جهاد کشاورزی بر روی نوع سم و میزان آن در کشت و تولید محصولات نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دزفول در شمال استان خوزستان نمونه ای بارز از بازار فروش انواع سم و کود شیمیایی برای تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این منطقه است که رونق خاص خود را دارد.
افزایش شمار واحدهای مجاز و غیر مجاز عرضه سم و کود شیمیایی در شمال استان خوزستان به ویژه دزفول و استقبال کشاورزان از انواع سم های عرضه شده در بازار این شهرستان ضرورت نظارت بیشتر بر این واحدها و نیز نوع سم عرضه شده در بازار دزفول را
دو چندان کرده است.
با مراجعه به بازار دزفول با انواع و اقسام سم و کود شیمیایی داخلی و خارجی مواجه می شویم که شاخص اصلی آنها تاثیر بالا بر آفات و بیماریهای گیاهی است.
علاوه بر انواع سم و کودهای شیمیایی موجود در بازار برخی کشاورزان از نفت سفید نیز برای مبارزه با آفات استفاده می کنند که نوعی تهدید جدی برای سلامت مصرف کنندگان بشمار می رود.
بسیاری از مصرف کنندگان سبزیجات در دزفول هنگام خیرد محصول سبزی و نیز هویچ ابتدا محصول را بو می کنند چرا که نگران مصرف نفت در تولید این محصولات می باشند.
مسئول گیاه پزشکی مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول در شورای سلامت و امنیت غذایی دزفول گفت:استفاده از سموم کشاورزی یک مشکل جهانی است که در کشور ما نیز وجود دارد البته بخشی از آن به فرهنگ عامه بر می گردد و باید آگاهی مردم در این خصوص افزایش یابد.
غفور زاده دباغ افزود:در تولید محصولاتی چون انواع مرکبات تولید دزفول اصولا هیچگونه سمی استفاده نمی شود و مصرف بالای سم در برخی محصولات مانند خیار و گوجه زیاد است که مرکز بهداشت باید بر روی محصولات کشاورزی آزمایش های لازم را انجام دهد تا مشخص شود چه میزان سم استفاده شده است.
وی یکی از راهکاریهای کاهش مصرف سم در تولید محصولات را انجام اقدامات تنبیهی و تشویقی دانست و پیشنهاد کرد در صورت مواجه شدن با مواد غذایی که سم زیادی در تولید آنها مصرف شده باید اقدام تنبیهی برای تولید کننده اعمال شود و افرادی که از سم کمتری استفاده می کنند نیز تشویق شوند.
زاده دباغ با بیان اینکه باید چرخه تولید تا مصرف محصولات کشاورزی به دقت بررسی شود گفت:با توجه به پائین بودن سطح دانش تولیدکنندگان نسبت به عوارض ناشی از مصرف سم انتظار می رود دوره های آموزشی ویژه کشاورزان برگزار شود و عوارض استفاده از سم اطلاعرسانی شود و از طرف دیگر محصولات ارگانیک نیز معرفی و برای آنها تبلیغ شود و مکانی برای عرضه آنها در نظر گرفته شود.
وی افزود:حدود 30 هزار هکتار از مزارع دزفول به کشت ذرت اختصاص داده می شود که در گذشته تقریبا سه بار سم پاشی می شد که با مبارزه بیولوژیک این سم پاشی ها حذف شده ضمن اینکه در تولید محصول یونجه نیز مصرف سم از چرخه تولید حذف شده است.
مسئول گیاه پزشکی مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول با بیان اینکه مگس جالیزی خسارت زیادی به محصول خیار،هندوانه و کدوی دزفول وارد کرده است گفت:در این خصوص آزمایش هایی توسط کارشناسان مربوطه انجام شده که نتیجه آنها اطلاع رسانی می شود.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی صفی آباد نیز گفت:مصرف بالای آفت کش ها کاهش 14 تا 25 درصدی تولید محصولات را در جهان به دنبال داشته است.
سیدحسین محمودی نژاد افزود:کشاورزان از طرفی می خواهند بیشترین عملکرد را داشته باشند و از طرف دیگر در کمترین زمان محصول خود را وارد بازار کنندکه نتیجه آن استفاده از سم برای تولید محصول و فاجعه زیست محیطی است.
وی به راهکارهای کاهش استفاده از سم در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت:پیشنهاد می شود برای کنترل مصرف سم در تولید محصولات در صدور مجوز واحدهای عرضه سم دقت و حساسیت بیشتری صورت گیرد تا هرکس نتواند به راحتی فروشگاه عرضه سم دایر کند.
وی همچنین پیشنهاد کرد برای کنترل محصولات کشاورزی پرخطر از نظر مصرف سم ، محصولات قبل از عرضه به بازار در آزمایشگاهی در مجاورت بازار میوه و تره بار دزفول به صورت رایگان آزمایش شوند و محصول پس از تائید بی خطر بودن از نظر میران مصرف سم به بازار عرضه شوند.
وی پرداخت تسهیلات رایگان از سوی دولت به تولید کنندگان محصولات ارگانیک را گامی دیگر در تشویق کشاورزان به تولید محصول سالم بیان کرد.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی صفی آباد بیان داشت:کشاورز باید بداند استفاده از سم آخرین راهکار برای مبارزه با آفات است نه اولین راه زیرا بسیاری از آفات با مدیریت زراعی قابل کنترل بوده و نیاز به سمپاشی ندارند.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت:در حالیکه در جهان برای هر هکتار مزرعه حدود یک کیلوگرم سم مصرف می شود این میزان در ایران 560 گرم در هکتار است که این گرایش استفاده از سم در ایران از سال 75 روند کاهشی داشته است.
احمد زارعی سموم را به انواع پرخطر،با خطر متوسط و کم خطر تقسیم کرد و گفت:در سالهای 75 تا 80 درصد سمومی که در کشاورزی مصرف می شد پرخطر و با خطر متوسط بود که این میزان اکنون به حدود 70درصد استفاده از سموم کم خطر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه اقدام زیادی برای کاهش مصرف سم در دزفول صورت گرفته است گفت: در ایران در حال حاضر استفاده از سموم پرخطر به کمتر از هشت درصد رسیده است و فقط پنج درصد محصولات تولیدی کشور حاوی مواد شیمیایی و سموم بیش از حدمجاز هستند.
زارعی افزود:در سالهای اخیر اقدامات بسیار خوبی در این خصوص صورت گرفته و 113 سم پرخطر از سبد سموم کشاورزی حذف شده اند با این وجود باید تلاش شود حتی یک هکتار از محصولات تولیدی نیز سم غیرمتعارف نداشته باشند .
وی افزود:سالانه حدود 40 هزار هکتار از مزارع دزفول در گذشته به صورت هوایی سم پاشی می شد که مشکلات زیست محیطی بسیاری موجب می شد که اکنون این سم پاشی حذف شده و با حساسیت ایجاد شده در این رابطه کلینیک های بسیاری در دزفول راه اندازی شده است .
وی افزود:فروشگاه های غیرمجاز عرضه کود و سم در دزفول در حال ساماندهی هستند بطوری که در سال گذشته 17 فروشگاه غیرمجاز عرضه سم در دزفول پلمب شد و طی هفته گذشته نیز 15 فروشگاه شناسایی شده اند که نسبت به پلمب آنها اقدام خواهد شد.
پارسال در نشست کارگروه کشاورزی دزفول به فروشگاه های فاقد مجوز عرضه کود و سم در این شهرستان یک ماه مهلت داده شد تا نسبت به اخذ مجوزهای قانونی اقدام کنند در غیر اینصورت تعطیل می شوند.
همچنین در این نشست تعداد واحدهای عرضه سم کشاورزی در شهرستان دزفول 220 واحد اعلام شده و عنوان شد از این تعداد تنها 39 فروشگاه مجوزهای لازم را دریافت کرده و به صورت قانونی فعالیت می کنند و برای 138 فروشگاه عرضه سم کشاورزی پرونده تشکیل شده است.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول بر ضرورت آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد و گفت: برخورد قضایی ،معدوم کردن برخی محصولات تولیدی در مزرعه ،ایجاد شبکه های مراقبت برای محصولات پرمصرف و برندسازی محصولات سالم از جمله فعالیت های جهاد کشاورزی در سالهای اخیر بوده است.
زارعی افزود:گوجه و خیار که بیشترین مصرف سم را دارند فقط در 2 فصل در دزفول کشت می شوند ومابقی این محصولات از سایر شهرهای کشور وارد این شهرستان می شود.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی گفت: دزفول قطب کشاورزی جنوب غرب کشور محسوب می شود و مردم حق مصرف محصول سالم را دارند و رسانه ها باید در این خصوص شفاف سازی کنند .
امیر عیسی زاده افزود:در خصوص سموم کشاورزی در سالهای گذشته مافیا و قاچاق زیادی وجود داشت که با اقدامات انجام شده این مشکلات به حداقل رسیده است و در حال ساماندهی است و فروشگاه هایی که بدون مجوز بودند از عرصه فعالیت خارج شدند.
وی ضمن تقدیر از تلاش مدیریت جهاد کشاورزی دزفول در این راستا گفت:با توجه به گستردگی و وسعت شهرستان دزفول،ساماندهی فروشگاه عرضه سم و کود شیمیایی در این شهرستان کار پیچیده ای بود که تا حدودی انجام شده ضمن اینکه باید از ظرفیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک بیشتر استفاده کرد.
سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل 120 نوع محصول در دزفول ، شوش ، اندیمشک و گتوند در شمال استان خوزستان تولید می شود.
بخش زیادی از محصول تولید این منطقه به بازار مصرف سراسر کشور و بعضا خارج از کشور صادر می شود.
7278/6068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي سم و كود دزفول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۴۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز قمرزاده عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برداشت محصول چغندرقند از سطح پنج هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان دزفول آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: همچنین تعداد ۲۹ ماشین‌آلات کار برداشت چغندرقند را در شهرستان دزفول انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: پیش بینی شده حدود ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع شهرستان دزفول برداشت و به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله به صورت پاییزه کشت می‌شود.

کد خبر 6088141

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم