Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - ایرنا - برنج مازندران امسال در حالی 10 روز زودتر از سال پیش به مرحله برداشت رسیده است که بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی حدود چهار هزار دستگاه کمباین از هم اکنون پشت مرزهای شالیزارهای استان به خط شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کاشت پیش از موعد برنج با هدف رسیدن به کشت دوم ، طی یک دهه گذشته همواره در دستور کار کشاورزان مازنی قرار داشته و امسال هم شالیزارهای استان یک هفته تا 10 روز زودتر از پارسال به مرحله برداشت رسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر چه نخستین برداشت مکانیزه برنج مازندران قرار است فردا چهارشنبه با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در محمود آباد واقع در مرکز استان انجام شود ، ولی برنامه ریزی های لازم برای کم کردن دردسر برنجکاران استان از مدت ها پیش صورت گرفت .
بر این اساس ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران امسال پنج تا هفت درصد محصول برداشت شده از شالیزارها را به عنوان دستمزد کمباین داران تعیین کرده است .
این ستاد اعلام کرد که امسال به ازای برداشت هر 20 کیسه شالی ایستاده یک کیسه سهم کمباین داران می شود.
بر اساس تصمیم این ستاد ، برای شالی های ورس شده ( خوابیده) هم سهم کمباین داران یک کیسه به ازای برداشت هر 15کیسه تعیین شده است .
امسال ، برابر آمارهای رسمی 204 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت برنج رفت که بیش از 90 درصد آن از ارقام کم محصول محلی طارم ، هاشمی و فجر است.
مازندران 230 هزار هکتار شالیزاری دارد که در چند سال گذشته به خاطر کمبود آب بخشی از آن بایر مانده یا به کشت محصولات دیگر اختصاص یافته است .
تعیین نرخ برای فعالیت کمباین های ویژه برداشت شالی از آنجا اهمیت دارد که در سال های اخیر بیشتر شالیزارهای مازندران به سمت مکانیزه شدن کاشت و برداشت هدایت شده اند.
مسئولان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرده اند که امسال 90 تا 95 درصد از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه برداشت شود.
برداشت مکانیزه شالی که پیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران کمتر از 30 درصد بود ، سال پیش به حدود 85 درصد رسید.
بر اساس آمارهای رسمی ، تنها سال گذشته 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بابت مکانیزاسیون بخش کشاورزی مازندران پرداخت شد.
کارشناسان کشاورزی و کشاورزان معتقدند که برداشت مکانیزه حدود 50 درصد از هزینه تمام شده تولید برنج را کاهش می دهد .
** کمباین های سه استان در راه مازندران
رئیس اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که امسال تعداد کمباین های ویژه برداشت شالی در استان به سه هزار و 700 دستگاه رسیده است.
پرویز موسی نژاد افزود : با توجه به گرمای طاقت فرسا و از طرفی با افزایش تعداد کمباین ها ، پیش بینی می شود که برداشت مکانیزه شالی امسال به 95درصد برسد.
وی با اشاره به اینکه کمباین های ویژه برداشت شالی از استان های ، گیلان ، گلستان و فارس نیز به مازندران می آیند ، گفت : ستاد برداشت شالی علاوه بر تعیین نرخ دستمزد سال جاری کمباین داران ، به اتحادیه کمباین داران هم اعلام کرده است که تمامی کمباین ها باید پس از انجام معاینه فنی وارد شالیزارها شوند.
او افزود : نرخی که ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران بابت دستمزد کمباین داران تعیین کرده برای کمباین های سالم است و کشاورزان اجازه ندهند کمباین های معیوب و فاقد معاینه فنی وارد شالیزارهایشان شود.
رئیس اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که کشاورزان می توانند دستمزد کمباین داران به صورت نقدی هم پرداخت کنند ، گفت : بر اساس مصوبه ستاد برداشت برنج ، شالیکاران می توانند چهار درصد از قیمت نهایی هر کیسه برنج را بابت زمین های ورس و پنج درصد قیمت یک کیسه را برای برداشت شالی های ایستاده پرداخت کنند.
کشاورزان مازندران سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، 42 درصد نیاز کشور را تامین می کنند.
1654/6990

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي برداشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۴۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در فروردین‌ماه امسال ۱۱.۶ درصد افزایش یافته‌است

علیرضا کبیری گفت: در فروردین‌ماه امسال چهار هزار و ۵۳۹ نفر برای اهدای خون به مراکز مربوطه مراجعه کردند که این عدد در سال گذشته چهار هزار و ۱۰۸ نفر بود.

معاون اداره کل انتقال خون قم بیان کرد: از تعداد افراد مراجعه‌کننده در فروردین‌ماه امسال، سه هزار و ۸۳۷ نفر معادل ۸۴.۵ درصد موفق به اهدای خون شدند.

او ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۳۹۲ نفر معادل ۸۲.۶ موفق به اهدای خون شده بودند.

به گفته کبیری، فروردین‌ماه امسال ۲ هزار و ۵۴۱ نفر معادل ۶۶.۲ درصد و فروردین‌ماه پارسال ۲ هزار و ۵۰ نفر معادل ۶۰.۴ از اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر خون بودند که ۶.۲ رشد نشان می‌دهد.

معاون اداره کل انتقال خون قم عنوان کرد: امسال ۱۱۸ نفر از اهداکنندگان معادل سه درصد و پارسال ۹۵ نفر معادل ۲.۸ درصد خانم بودند که افزایش ۰.۲ درصدی داشته‌است.

کبیری گفت: امسال چهار هزار و ۶۶۳ و پارسال چهار هزار و ۶۰۲ واحد خونی به بیمارستان‌ها ارسال شده که رشد ۱.۳ درصدی داشته‌است.

معاون اداره کل انتقال خون قم با اشاره به افزایش ۳۸.۵ درصدی ارسال خون به شبکه خون‌رسانی کشور، بیان کرد: در فروردین‌ماه امسال، یک‌هزار و ۲۲۰ و پارسال ۷۵۰ واحد خونی از استان قم به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شد.

سال گذشته میزان اهدای خون در استان قم در مقایسه با مدت سال ۱۴۰۱، چهار درصد رشد داشته است؛ سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد چهار درصدی داشته است.

هم اینک امکان اهدای خون در ۲ مرکز حضرت روح الله (ره) واقع در میدان معلم و پایگاه مرکزی سازمان واقع در تقاطع عماریاسر به‌صورت روزانه میسر است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود
  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • اهدای خون در فروردین‌ماه امسال ۱۱.۶ درصد افزایش یافته‌است
  • افزایش 5 برابری کاشت کلزا در مهاباد
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران