Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله نوری همدانی گفت: در قرآن به موضوع تحصیل و توزیع مال عنایت زیادی شده و امروز مسئله بانک‌ها برای فقها مسئله بسیار بزرگی است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز ۲۶ تیرماه در افتتاحیه اولین دوره مشترک تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه استان‌های قم، خراسان رضوی، تهران و اصفهان در مجتمع امامت، اظهار کرد: رسالت انبیا و خط امام، خطی است که همچنان استمرار و ادامه دارد، جریان ما چنین جریانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما کار و اجتهاد خود را برکتی از این دین می‌دانیم که ادامه و استمرار راه انبیا و ائمه بوده و فضیلتی بسیار بزرگ است. حوزه‌ها مرکزی برای تربیت شیخ مفیدها، شیخ طوسی‌ها و علامه حلی‌ها است، آن‌ها راه خود را با اخلاص، همت بلند، اراده و جدیت پیش گرفتند تا به مقام بزرگی در دین رسیدند، راه این است.

نوری همدانی با بیان اینکه معارف فقهی ۱۰ مورد است، عنوان کرد: مورد اول معارف اعتقادی و ایمانی بوده و اولین تفقه در دین است. باید ایمان و عقیده ایجاد شود. در اولین گام و مرحله تفقه باید معارف اعتقادی را به طور کامل داشته باشیم تا هرکسی تردیدی داشت به قدری مجهز باشیم که بتوانیم پاسخگو بوده و با دلیل و برهان یقین ایجاد کنیم.

ابن مرجع تقلید ادامه داد: دوم معارف عبادی است. عبادت رابطه انسان با خدا را تحکیم و برقرار می‌کند. سوم معارف اخلاقی اسلام بوده که بحث اخلاق بسیار در سازندگی و هدایت انسان‌ها اثرگذار است؛ از این جهت متخلق بودن به اخلاق پسندیده و فاضله و اجتناب از اخلاق رذیله مسئله‌ای بسیار مهم خواهد بود. 

وی اصافه کرد: چهارم معارف اقتصادی بوده و اقتصاد بسیار مهم و در زندگی انسان بسیار تاثیرگذار است. در قرآن به موضوع تحصیل و توزیع مال عنایت زیادی شده و امروز مسئله بانک‌ها برای فقها مسئله بسیار بزرگی است. اینکه این اموال باید چگونه باشد تا اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ایجاد شود، مسئله بسیار بزرگی است. اقتصاد باید مدیریت صحیح داشته باشد تا فقر، جهل و ظلم از بین برود، این مسئله بسیار مهم است. پنجم معارف فقهی مدنی است که کیفیت معاشرت انسان‌ها را نشان می‌دهد بدین معنی که مردم و جامعه باید براساس چه مبانی معاشرت داشته باشند، امروز قدرت‌های بسیاری قصد دارند که اسلام را بکوبند که در این بین برخی بیان می‌کنند که فقه اسلام مسلمانان اینگونه است که باید با کفار همواره درگیر بوده و برخورد خشن داشته باشند اما اینگونه نیست و قرآن تفکیک کرده است.

آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: ما با آن دسته از کفاری که با ما کینه و کدورت ندارند برخورد نکرده بلکه با آن‌ها با عدالت و خوبی رفتار می‌کنیم. اسرائیل، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایادی آن‌ها سوابقشان روشن است، آن‌ها کسانی هستند که همواره نظر کینه و کدورت دارند.اسلام دین صداقت،محبت وعدالت است.

این مرجع تقلید معارف فقهی سیاسی را معرفت ششم دانست و اظهار کرد: دین اسلام با سیاست توأم است، در قرآن آیات زیادی مربوط به سیاست وجود داشته و قرآن جلوه‌های سیاسی زیادی دارد. هفتم معارف فرهنگی بوده که بسیار مهم است. اسلام می‌خواهد در فرهنگ، عرصه فرهنگی و مجامع و مراکز خود افرادی را تربیت کند که مسلمانان فعالی بوده و  افراد متفکری باشند. باید مردم را به فکر، نظر، تدبر و اندیشه دعوت کرد. مسلمانان باید اینگونه باشند. فرهنگ شیعه بسیار خاص است. تمام معالم فرهنگی ما به خداوند می‌رسد و این فرهنگ ما است. ما معتقدیم که بدون ولایت هیچ عملی قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: هشتم معارف حکومتی بوده که بسیار مهم است. حکومت گرداننده امور مملکتی بوده و اسلام عنایت زیادی به آن دارد، مسئله ولایت بسیار مهم و ولایت فقیه مسئله‌ای بسیار روشن است. امام(ره) توانستند حکومتی تاسیس کنند که تحول بسیار بزرگی است. نهم معارف قضایی اسلام و دهم معارف جهادی بوده و جهاد غیر از جنگ است. دعوت به اسلام، دفاع، بغات، جلوگیری از فتنه و فساد، امر به معروف، اجرای عدالت و نجات مستضعفین از چنگال مستکبرین انواع جهاد هستند.

آیت‌الله نوری همدانی یادآور شد: اگر شهدا و طلاب در انقلاب نبودند، انقلاب پیشرفت نمی‌کرد. شما به میدان رفتید که انقلاب پیروز شد. امروز هم همان روز اما شدیدتر و اسلام همان اسلام است. آمریکا، صهیونیست، ایادی آن‌ها و آلمان نیروهای خود را برای کوبیدن اسلام بسیج کردند. امروز وظیفه تفقه در دین است. انقلابی باشید و انقلابی بمانید. حوزه‌های ما باید انقلابی باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام حوزه هاي علميه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، صالحه کریمیانی پور، در جلسه‌ای که با اساتید و مسئولین این مدرسه علمیه با موضوع" ایده‌ها و راه‌کارهای پذیرش حوزه و تشریح طرح دخترانه سدنا" روز گذشته بعد از نماز مغرب و عشا در این مدرسه علمیه برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی، از اساتید و کارکنان حاضر در جلسه تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جلسه بررسی راه‌کارها و ایده‌های جذاب جهت پذیرش مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب می‌باشد، خاطر نشان کرد: یکی از طرح هایی که طلاب پایه اول ارائه دادند، طرح دخترانه سدنا است که ویژه دانش آموزان نهم و دوازدهم متوسطه اول و دوم مدارس میناب طراحی و اجرا خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) میناب اظهار داشت: ثبت نام و اجرای این طرح از اول اردیبهشت آغاز و تا دو هفته ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این طرح همراه با اجرای برنامه های متنوع و جذاب، اجرای مسابقه، بیان حس خوب توسط طلاب و اساتید و بازید از فضای معنوی این مدرسه علمیه‌ و در کل یک روز شاد و بیادماندنی و خاطره انگیز برای دانش آموزان است.

خانم کریمیانی پور تاکید کرد: مدیران، اساتید، مربیان پرورشی و مربیان طرح امین مدارس جهت ثبت تاریخ در برنامه با مدیریت مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) هماهنگی های لازم را انجام دهند، شماره تماس جهت هماهنگی خانم کریمیانی پور۰۹۰۳ ۹۶۱ ۰۹۶۹
۰۹۳۹ ۲۸۹ ۸۸۳۲خانم ذاکری معاون آموزش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) میناب.

وی در ادامه از اساتیدی که در سال گذشته در جذب و پذیرش طلاب جدیدالورود نقش فعالی داشتند با اهداء هدیه، تشکر و قدردانی کرد و از اساتید دیگر نیز درخواست کرد جهت مشارکت فعال در مدارس، مساجد و محلات جهت جذب حداکثری، تلاش مضاعف نمایند.

در پایان اساتید و کارکنان این مدرسه علمیه میهمان سفره کریمانه اهل بیت(علیهم السلام) شدند.


انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • اساس طلبگی و تبلیغ داشتن انگیزه است
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود
  • درخواست بسیج اساتید برای به روز شدن محتوای دروس معارف اسلامی