Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - برجام با وجود خروج آمريکا در يک روند رو به رشد به حيات خود ادامه مي دهد، اکنون زمان آن است که با ديپلماسي هدفمند و عملياتي جمهوري اسلامي ايران درميانه ديپلماسي جهاني، منافع ملي به ويژه منافع راهبردي و اقتصادي ايران را تامين کند.

به گزارش ايرنا، در جهان سياست، گاه با رتبه بندي اولويت ها و مقدورات روبه رو هستيم و گاه اين دو مولفه مهم در زنجيره اي از تحولات به هم پيوسته وراي مولفه هاي ثابت سياسي و ائتلاف هاي عميق سياسي تغيير مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولات برجامي پساخروج آمريکا اکنون چنين روندي به خود گرفته است.در درون فرايند شکاف فرا آتلانتيکي و در ميانه جنگ تجاري و موضوعات اختلافي نظير روسيه، ناتو و اوکراين، همه نگاه ها به برجام گره خورده است.
وراي فضاي ديروز نشست سراي آمريکا - روسيه در هلسينکي و تاکيد `ولاديمير پوتين` رييس جمهوري روسيه برحفظ توافق برجام، تحولات تازه در حوزه برجامي نشان مي دهد که ميزان حمايت هاي عملي از اين توافق به سرعت در حال افزايش است. اين گزاره را زماني مي توان درک کرد که در دو روز گذشته بار ديگر طيفي از کشورها با حمايت هاي شفاهي و بيانيه هاي گروهي، اين توافق را به عنوان نماد پيروزي ديپلماسي چندجانبه معرفي کرده و به دنبال ايجاد راهکارهاي عملي براي تضمين آن برآمده اند.
فدريکا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديروز در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا در بروکسل گفت : 28 کشور عضو اتحاديه اروپا در آخرين نشست خود موضوع قانون مسدودسازي تحريم هاي آمريکا عليه شرکت هاي اروپايي را بررسي کرده اند و تمام راه ها را براي ادامه همکاري با ايران در نظر خواهيم گرفت.
موگريني همچنين در حساب کاربري توئيتر خود نوشت: آقاي ترامپ! کشورهاي اروپايي درخواست شما را رد مي کنند.
اظهارات مسوول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا در حالي انجام گرفت که وي چندي پيش با مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا، با محوريت ايران ديدار و گفت وگو کرد. در اين ديدار، پمپئو از موگريني خواسته بود تا اروپا همه گزينه هاي لازم را براي منزوي کردن ايران به کار بندد.
پارلمان اروپا قانون موسوم به «قانون مسدودکننده» را در نوامبر سال 1996ميلادي در مناقشه بر سر تحريم‌هاي آمريکا عليه کوبا، ايران و ليبي تصويب کرد. کنگره آمريکا در آن زمان با تصويب قانون تحريم‌هاي اين سه کشور از جمله شرکت‌هاي خارجي سرمايه‌گذار در بخش انرژي ايران را با خطر تحريم روبه رو کرده بود.
با جريان افتادن دوباره اين قانون در موضوع برجام، مي توان اميدوار بود که يک روند و فرايند مشترک در اروپا براي مقابله با تحريم هاي ثانويه آمريکا ايجاد خواهد شد.
در سوي ديگر، روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال امروز(سه شنبه) نوشت که دولت هاي فرانسه، انگليس و آلمان به تهران اعلام کرده اند در چارچوب پيشنهادي براي زنده نگه داشتن برجام، در حال بررسي فعال سازي حساب هاي بانک مرکزي ايران با بانک هاي مرکزي کشورهاي خود هستند.
اين روزنامه افزود:اين اقدام نخستين علامت قابل اعتنايي است که نشان مي دهد اروپا مي تواند به تعهد خودبراي حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پايبند بماند و مقابل سياست تحريم و منزوي سازي تهران توسط آمريکا بايستد.
پس از خروج آمريکا از برجام، ايران اعلام کرد چنانچه نتواند از منافع برجام استفاده کند از اين توافق بين المللي خارج مي شود.
مقام هاي درگير در مباحث برجام گفتند: گزينه فعال سازي حساب بانک مرکزي ايران با بانک هاي مرکزي فرانسه، انگلستان و آلمان يا فعال سازي مجدد برخي حساب ها که سال ها غيرفعال بوده اند، يکي از گزينه هايي است که دولت هاي اروپايي يادشده، فعالانه به دنبال آن هستند.
در سوي ديگر، به نظر مي رسد، برجام به موضوعي براي ائتلاف سازي در ميان کشورهاي 1+4 تبديل شده باشد؛ روز دوشنبه اتحاديه اروپا و چين در نشست پکن طي بيانيه اي ضمن اشاره بر اهميت برجام براي ساختار جهاني منع اشاعه هسته اي، بر اجراي کامل توافقنامه هسته اي ايران تاکيد کردند.
اين بيانيه مي افزايد: اتحاديه اروپا و چين بار ديگر يادآوري مي کنند که برجام، عامل کليدي براي ساختار جهاني منع اشاعه هسته اي و دستاورد ديپلماتيک مهمي است که به اتفاق آراء، در قطعنامه 2231، از سوي شوراي امنيت سازمان ملل تاييد شد، اتحاديه اروپا و چين بارديگر بر تعهد خود به اجراي مستمر، کامل و کارآمد برجام تاکيد مي کنند.
به نظر مي رسد که با ايجاد يک درک مشترک در ميان طرف هاي برجامي، يک مسير مشترک نيز براي مقابله با تحريم ها و اقدامات دولت ترامپ باز شود.
اما در اين ميان نقطه ثقل برجام، ديپلماسي و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود . سفر مقام هاي ايراني به کشورهاي مختلف نشان مي دهد که ديپلماسي ايراني به سرعت تلاش مي کند شرق و غرب جهان را براي تضمين برجام به يکديگر پيوند دهد. در اين راستا لعيا جنيدي معاون حقوقي به لاهه هلند، علي اکبر ولايتي مشاور ويژه رهبري به مسکو، کمال خرازي رييس شوراي راهبردي روابط خارجي به واتيکان، اسپانيا و چين و عباس عراقچي معاون وزير امورخارجه ايران به هند، معصومه ابتکار به مالزي و اندونزي، رضا اردکانيان وزير نيرو به ارمنستان و پاکستان و محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهوري به ترکيه سفر کردند.
اين سفرها نشان مي دهد که ديپلماسي شرقي و غربي ايران فعال شده و تداوم فرايند مذاکرات نيزنشان مي دهد، اين روند وارد مرحله عملياتي خود شده است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري نيز در نشست روز يکشنبه گذشته با رئيس جمهوري و هيات دولت با تأکيد بر «لزوم گسترش روزافزون ديپلماسي و ارتباطات خارجي»، افزودند : به جز موارد معدودي همچون امريکا، روابط کشور با شرق و غرب بايد هر چه بيشتر تقويت شود و تحرک عملياتي و هدفمند ديپلماسي افزايش يابد.
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه هم در باره اين سفرها گفت:بعد از خروج غيرقانوني ترامپ از برجام جمهوري اسلامي ايران مصلحت را در اين ديد که در يک تعامل سازنده و فعاليت ديپلماتيک مواضع جمهوري اسلامي را به ساير کشورها اعلام کند.
به گفته وي، اين مواضع در قالب پيام رياست جمهوري به ساير کشورها منتقل شد. بخش زيادي از اين انتقال پيام توسط سفرا صورت گرفت و قرار شد براي برخي کشورهاي ديگر به دلايل مشخص فرستادگان ويژه از جانب رئيس جمهوري به اين کشورها سفر کند.
به گفته وي تعدادي از هيات ها سفرهاي خود را انجام داده اند و بخش ديگري از سفرها هم در حال تدارک است و اميدوارم در آينده انجام شود.
به نظر مي رسد که با ارايه بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا براي تضمين برجام و برگزاري کميسيون مشترک وزراي امورخارجه کشورهاي عضو برجام بدون آمريکا، زنگ آغاز چنين روندي به صدا درآمد و اکنون ايران اميدوار است با گفته هاي «ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه، چنين روندي شکل جدي تري به خود بگيرد.
لودريان روز دوشنبه در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا، چين و روسيه که توافق هسته اي سال 2015 با ايران را امضا کرده اند، بايد براي ايجاد يک ساز وکار مالي اقدام کنند تا به ايران تضمين دهد که مي تواند به صادرات نفت خود ادامه دهد.
از سوي ديگر با اعلام شکايت رسمي جمهوري اسلامي ايران از ايالات متحده به دليل نقض تعهدات بين المللي و به طور مشخص عهدنامه مودت و روابط اقتصادي و حقوق کنسولي سال 1334 خورشيدي در ديوان بين المللي دادگستري،ديپلماسي حقوقي ايران نيز به کمک ديپلماسي سياسي ايران آمده است.
آنچه دراين چارچوب مي تواند به کمک ديپلماسي هدفمند و عملياتي جمهوري اسلامي ايران در حوزه برجام آيد، پيوندديپلماسي سياسي، ديپلماسي حقوقي و ديپلماسي اقتصادي براي حفظ و ارتقا منافع ملي ايران است؛ دردوران پسا آمريکايي برجام، منافع ملي بايد حفظ دستاوردهاي راهبردي، امنيتي و اقتصادي برجام باشد و اکنون که دورنماي دستاوردهاي راهبردي به دستاوردهاي اقتصادي گره خورده است، ديپلماسي در ميدان جنگ اقتصادي دستورکار متفاوتي خواهد داشت که به نظر با تعامل اقتصاد درون زا و برون گرايي اقتصادي به دست خواهد آمد.
اروپا**2040**1590
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۴۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

وزارت امور خارجه آمریکا نگران از تصمیم اسلام‌آباد برای افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی با تهران، بار دیگر به تهدید ناکارآمد اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوسل شد.

به گزارش مشرق، تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ودانت پاتل سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در نشست خبری دیشب (چهارم اردیبهشت) در پاسخ به سوالی در مورد ساخت بخش پاکستانی خط لوله گاز صلح میان ایران و پاکستان گفت که واشنگتن به همه کشورها اطلاع می دهد که خطر تحریم را در مراودات تجاری با تهران مد نظر داشته باشند.

در جریان نشست خبری دیشب، خبرنگاری از پاتل پرسید: در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، ۲ کشور هشت تفاهمنامه امضا و توافق کردند که تجارت دوجانبه را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. یکی از سخنگویان دولت پاکستان نیز گفت که اسلام‌آباد نیازی به معافیت تحریمی آمریکا برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ندارد. ایالات متحده چه نظری در مورد این توافق ها و اظهارات دارد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ، ضمن اشاره به استقلال پاکستان در سیاست خارجی خود، گفت: ما به طور کلی خطر احتمالی تحریم ها را به هر طرفی که مراودات تجاری با ایران را مد نظر دارد، اطلاع می دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از هدف ‌گذاری افزایش حجم تجارت رسمی ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار و امضای هشت سند همکاری مشترک بین دو کشور خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ بررسی موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و ‌زیارت، همکاری‌ های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی و قضایی، میان هیات ‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان و پس از دیدار با مقام‌ های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، ساعاتی پیش عازم سریلانکا شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم