Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

به سفرهای حج تمتع امسال حدود 68 میلیارد تومان یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی تعلق گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز، امسال زائران حج تمتع  ۲۰۰ دلار ارز دولتی به‌عنوان ارز همراه دریافت می‌کنند. از طرف دیگر بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت امسال حدود 85 هزار نفر به سفر حج تمتع اعزام خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با احتساب 4000 تومان به طور میانگین به‌عنوان اختلاف قیمت دلار دولتی با  دلار بازار آزاد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که امسال حدود 68 میلیارد تومان فقط برای حج تمتع یارانه سفر پرداخت‌شده است.

همچنین با در نظر گرفتن نرخ 4200 تومان برای دلار مشخص می‌شود حاجیان تمتع امسال حداقل مبلغی بالغ بر 71 میلیارد تومان از کشور خارج کردند و مسلم است که این پول را صرف هزینه‌های سفر در عربستان خواهد کرد و تمام منافع آن به این کشور تعلق خواهد گرفت.

به دنبال افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در اواخر فروردین‌ماه بود که دولت برای کنترل قیمت آن نرخ 4200 تومان را برای دلار دولتی تعیین کرد. تخصیص این ارز برای واردات برخی کالاها ازجمله کالاهای اساسی، سفر و مواردی از این قبیل تعریف شد.

اما منافع تخصیص ارز دولتی به گردشگران در حال حاضر نصیب کشورهای خارجی می‌شود به‌گونه‌ای که برای صنعت گردشگری داخل نه‌تنها عایدی نداشته بلکه تاثیر منفی نیز داشته است.

اولین پرواز حج تمتع امسال فردا ( 27 تیرماه) از فرودگاه امام انجام خواهد شد. پروازهای رفت زائران از 27 تیرماه از تهران و آخرین پروازهای رفت ۲۴ مرداد به فرودگاه جده به پایان می‌رسد.

با گذشته بیش از سه ماه از اعلام بخشنامه‌های جدید ارزی بانک مرکزی آمار سفرهای خارجی به طرز چشمگیری افزایش یافت که علت آن‌هم چیزی غیر از اختلاف قیمت دلار دولتی با بازار آزاد نیست. این اختلاف قیمت باعث ایجاد رانت و تخلف در آژانس‌های مسافرتی شده است. مسافران کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند تبدیل به طعمه دسته‌ای از آژانس‌های گردشگری شده‌اند به این صورت که مشروط بر اخذ ارز دولتی همراه مسافر، بلیت و حتی هتل رایگان به مسافر می‌دهند و از این طریق سودهای کلان به جیب زده و از طرف دیگر سود زیادی هم نصیب کشورهای مقصد خواهد شد.

حتی بخشی از بازار خرید بلیت هواپیما در این بازار به هم ریخته، نصیب ایرلاین های خارجی می‌شود و ایرلاین های داخلی حتی در این بخش هم بهره کمتری از خارجی‌ها می‌برند. سفر به برخی کشورها که پرواز مستقیم به آن‌ها وجود ندارد از آن دسته سفرهای پرسود برای ایرلاین های خارجی است.

تخصیص ارز دولتی به گردشگران به‌خصوص افرادی که به کشورهای اطراف که نیاز به ویزا ندارد موافق و مخالفانی دارد و البته لزوم ساماندهی این قوانین ارزی مقرر است در پایان تیر‌ماه نحوه پرداخت ارز گردشگری به‌طور مجدد بررسی شود.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حج تمتع ارز دولتی ارز گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۵۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام زائران عمره مازندران از ۱۰ اردیبهشت

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با اشاره به اعزام زائران عمره و تمتع از فرودگاه شهدا ساری گفت: حج عمره ۱۰ اردیبهشت از مازندران انجام خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، اکبر حسنی گفت: 10 اردیبهشت یک پرواز برای زائران عمره‌ مازندران از فرودگاه شهدای ساری به سرزمین وحی انجام می‌شود.

وی افزود: امسال افزایش ظرفیت پروازها به سمت سرزمین وحی را داریم و زائران و عوامل کاروان‌ها در حج تمتع در قالب 32 کاروان اعزام می‌شوند.

حسنی با بیان اینکه 4 هزار و 200 زائر از فرودگاه شهدای ساری به سرزمین وحی مشرف می‌شوند تصریح کرد: همه تدابیر لازم برای اعزام زائران به خانه خدا انجام شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با هدف ارائه‌ خدمات پروازی انجام شده و با برپایی با جلسات هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف با فرودگاه شهدای ساری، آمادگی لازم برای انجام حج عمره و تمتع در سال جاری وجود دارد.

حسنی گفت: امسال از فرودگاه شهدای ساری اعزام زائران عمره و تمتع انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
  • استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
  • اعزام کاروان های عمره مفرده آذربایجان شرقی از ششم اردیبهشت ماه
  • تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات
  • جزئیات اعزام زائران مازندرانی به حج عمره
  • اعزام زائران عمره مازندران از ۱۰ اردیبهشت
  • کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟
  • اعزام ۳ هزار زائر یزدی به حج تمتع
  • ۱۲ اردیبهشت، اعزام زائران حج عمره از شیراز
  • مدت زمان حضور زائران عمره و تمتع/ تأمین ارز حجاج