Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@22:30:17 GMT

نگاهی به زندگی و زمانه مردی که یک ملت بود

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۵۳۰۸

نگاهی به زندگی و زمانه مردی که یک ملت بود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت الله سیدمحمد بهشتی» که به کوشش جعفر شیرعلی‌نیا و از سوی انتشارات سایان منتشر شده و از تولد او در دوم آبان 1307 تا شهادتش در هفتم تیرماه 1360 را دربرمی‌گیرد. زندگی وی پیش از پیروزی انقلاب فرازهای بسیار جذابی دارد که در اصفهان، قم، تهران و اروپا گذشته و پس از پیروزی انقلاب در شورای انقلاب، مجلس خبرگان قانون اساسی، حزب جمهوری، قوه قضاییه و همچنین بحث‌ها و مناظرات سیاسی نقش اصلی را به عهده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوره پس از انقلاب نیز بسیار پرفراز و فرود و جذاب است و اوج تنش‌های سیاسی در این دوره تصویر شده و روایت بهشتی موافقان و مخالفان او را می‌توانید در فصل‌های پس از پیروزی انقلاب ببینید.
فصل اول با عنوان «در جستجوی دین و فلسفه» زندگی و زمانه وی از تولدش در سال 1307 تا سال 1342 را روایت می‌کند. از کودکی، مدرسه و حوزه علمیه اصفهان تا حضور در حوزه علمیه قم و حضور در دانشاه تهران و گرفتن لیسانس. در کنار این امور زبان انگلیسی را هم یاد گرفت و سال 1320 سواد حوزوی خوبی داشت. لیسانس فلسفه بود و در آموزش و پرورش به عنوان معلم انگلیسی و عربی مشغول شد. سال 1334مدرسه دین و دانش را با برخی از دوستانش تأسیس کردند. در همین مدرسه بود که برای روحانیون داوطلب، مدرسه‌‌ای نو با محتوای آموزشی متفاوت از مرسوم حوزه علمیه شدند.
در تحقیق نیز متمرکز بود و از اواخر دهه 20 و آغاز دهه 30 با مسائل سیاسی نهضت نفت پیوند نزدیکی خورد و در نهضت امام خمینی(ره) در اوایل دهه 40 نقش ایفا کرد. اما مدتی پس از تبعید آیت‌الله خمینی(ره)، او نیز ایران را ترک کرد و به بندر هامبورگ در آلمان غربی رفت. این فصل تمام جزئیات این وقایع را مرور می‌کند.
فصل دوم «مرکزی اسلامی برای اروپا» است که فعالیت وی را در دوره پنج ساله حضورش در اروپا روایت می‌کند، فصل سوم با عنوان «پیروزی پس از ناامیدی» زندگی و زمانه بهشتی پس از بازگشت به ایران در سال 49 تا پیروزی انقلاب در سال 57 را روایت می‌کند. در فعالیت‌های وی در این سال‌ها همچنان دغدغه تعلیم، تربیت و تحقیق بسیار پررنگ است.
فصل چهارم، پنجم و ششم حدود سه سال از زندگی وی پس از پیروزی انقلاب را مرور می‌کنند؛ سال‌هایی با حوادث و تحولات بسیار زیاد. فصل چهارم «یک سال پرچالش» نام دارد و از بهمن 57 تا بهمن 58 را مرور می‌کند؛ از دولت موقت و چالش‌های آن گرفته تا شورای انقلاب، از تأسیس حزب جمهوری و فعالیت حزبی تا مجلس خبرگان قانون اساسی و از تدوین قانون اساسی تا حاشیه‌های تصرف سفارت آمریکا.
فصل پنجم از اولین انتخابات ریاست جمهوری تا یک سال پس از آن را روایت می‌کند و «حاکمان ناهماهنگ» نام دارد. چند هفته پس از انتخاب بنی صدر به ریاست جمهوری، بهشتی نیز از سوی امام به ریاست دیوان عالی کشور منصوب می‌شود. در این فصل علاوه بر روایت مسائل مهم قوه قضاییه، چالش‌های حزب جمهوری، مجلس و نخست وزیر با رئیس جمهور روایت می‌شود. این فصل با حادثه 14 اسفند 59 در دانشگاه تهران پایان می‌یابد.
فصل آخر که عنوانش «آخرین فصل زندگی» است از آغاز بهار 60 تا 7 تیر و انفجار حزب جمهوری را روایت کرده است. بهاری که مهم‌ترین تحولات تاریخ جمهوری اسلامی در آن روی داد. همچنین دو پرونده مهم درباره بهشتی و تهمت‌ها و رابطه او و سازمان مجاهدین خلق از مطالب این فصل است.
بسیاری از آنچه در این کتاب می‌خوانید و می‌بینید، برای نخستین بار منتشر می‌شود، از اسناد و تصاویر بسیاری از زندگی و زمانه دکتر بهشتی گرفته تا بخش‌های مهمی از مذاکرات شورای انقلاب در سال‌های حساس پس از پیروزی انقلاب.
نکته دیگری که شما را شگفت زده خواهد کرد، پنهان ماندن دیدگاه‌ها و فعالیت‌های تأثیرگذار آیت الله بهشتی است که پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی عجیب می‌نماید.
در بخشی از این کتاب با عنوان «دغدغه کتاب‌های دینی» می‌خوانیم؛ در دوره رضاخان کتاب‌های درسی دینی محدود و یا کنار گذاشته شد. اما پس از رفتن رضا خان با پیگیری علما دوباره رونق گرفت. دغدغه کتاب‌های درسی مناسب و مدارس مناسب برای دانش‌آموزان یک دغدغه قدیمی بود. به روایت رسول جعفریان در کتاب سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران در پایان دهه 1320 آقای اسلامی مدیر مؤسسه جامعه تعلیمان اسلامی 138 مدرسه وابسته به جامعه تعلیمات اسلامی در مقطع ابتدایی و متوسطه داشت. در این مدارس درس‌های دینی را جدی‌تر می‌گرفتند تا دانش‌آموزان با قرآن و حدیث آشنا شوند.
جالب اینکه کتاب دینی کلاش پنجم و ششم مدارس وابسته به جامعه تعلیمات اسلامی نوشته علامه طباطبایی بود و نشر تابات آن را منتشر کرده بود. در سال‌های بعد نیز به صورت پراکنده تک‌نگاری‌هایی برای کتاب‌های درسی آموزش و پرورش انجام شد. بهشتی نیز که از سال 1320 در آموزش و پرورش مشغول شده بود، سال 34 با بنیان‌گذاری مدرسه دین و دانش دغدغه‌های تربیتی‌اش را پی گرفت. او پس از بازگشت از آلمان به همراه افرادی مانند دکتر باهنر و گلزاده غفوری برنامه متمرکزی را برای تدوین مجموعه کتاب‌های درسی دینی آغاز کردند.
یادآور می‌شود، کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت الله سیدمحمد بهشتی» از سوی انتشارات سایان با شمارگان 5 هزار نسخه و قیمت 100 هزار تومان منتشر شده است.
انتهای پیام