Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-28@19:24:31 GMT

هر بار قطع برق چند تن شکر خام را نابود می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۶۵۱۵

هر بار قطع برق چند تن شکر خام را نابود می‌کند؟

رویداد۲۴-

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، از زمان مصوبه شورای خشکسالی، حقوق کارگران نیشکری که آب روی مزارع نیشکر آنان بسته شده، فقط برای جلوگیری از بحران کارگری و عدم اعتراض و تجمع در شهرهای مختلف استان - از خرمشهر گرفته تا شادگان و شوشتر- از طریق استقراض پرداخت می‌شود.

«محمود شمیلی» با اشاره به مشکلات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: قطعی مداوم برق در هر نوبت بیش از ٣٨٠ تن از محصول شکر خام که در چرخه تولید است را از بین می‌برد و مقدار زیادی مواد اولیه و خام کارخانجات و صنایع مختلف وابسته به نیشکر ازجمله خمیر مایه، الکل و چوب نیز ضایع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان این‌که از زمان مصوبه شورای خشکسالی کاهش مصرف آب و آیش ١٥ هزار هکتار از مزارع نیشکر توسط مجموعه توسعه نیشکر انجام شد، گفت: مزارع نیشکر به دلیل بی‌آبی در حال نابودی هستند و دیگر نمی‌دانیم صدای خود را چگونه و با چه لحنی به گوش مسئولان برسانیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه با اظهار تاسف از اینکه مقدار زیادی از مزارع نیشکر در هر کشت و صنعت در تیرماه هنوز آبیاری نشده است، گفت: توسعه نیشکر فقط از این بابت حقوق کارگران را پرداخت می‌کند که در استان بحران‌های کارگری ایجاد نشود و در شرایط کنونی جلوی دفاتر مسولان و استان یا فرمانداری برای عدم دریافت حقوق تجمع نکنند.

وی با بیان اینکه همه مصوبات ستاد خشکسالی از سوی شرکت توسعه نیشکر مورد پذیرش قرار گرفته و اجرایی شده است، گفت: در کشت و صنعت‌های نیشکر علاوه بر کاهش کشت، الگوی مصرف آب نیز تغییر پیدا کرده است اما طی این دو هفته به صورت مداوم روزی ٦ ساعت با قطعی برق مواجه بوده‌ایم و در دو روز گذشته نیز برق به صورت ۲۴ ساعته قطع بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی این اتلاف منابع به دلیل قطعی بی‌برنامه برق است، اضافه کرد: زمانی که پیگیر مساله قطعی برق شرکت‌های توسعه نیشکر می‌شویم، کسی پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما نمی‌دهد و هیچ شخصی حاضر به پذیرش مسئولیت قطعی مدام برق در شرکت‌های توسعه نیشکر نیست.

شمیلی با بیان اینکه اگر قرار است در جلسات تصمیم مدیریتی گرفته شود باید این تصمیمات دارای ضمانت اجرایی و پشتوانه کارشناسی باشند، گفت: برای ما ٦ ساعت قطعی برق تبعات زیادی به دنبال دارد و با هر قطعی، سه ساعت طول می‌کشد تا یک کانال آب ١٢ کیلومتری دوباره پر از آب شود و ۵ ساعت زمان نیاز داریم تا آب به قسمتی از مزرعه برسد که به دلیل قطع برق، آبیاری نشده است.

وی با بیان اینکه قطع برق ۶ ساعته برای ما بیش از ۱۴ ساعت آبیاری را به تاخیر می‌اندازد، اظهار کرد: با هر قطعی برق ٣ میلیون متر مکعب آب به هدر می‌رود و ١٥ ساعت زمان نیاز داریم تا دوباره آبیاری را آغاز کنیم. این به معنای اتلاف بزرگ منابع آبی و وارد شدن خسارت‌های فراوان به مزارع نیشکر است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: از زمان مصوبه شورای خشکسالی کاهش مصرف آب و آیش ١٥ هزار هکتار از مزارع نیشکر توسط مجموعه توسعه نیشکر انجام شد. در عین حال تنها سازمانی هستیم که سطح بهره‌برداری از برق را رعایت کردیم و پرسنل ما حتی به قطعی‌های برق نیز اعتراض نمی‌کنند.

شمیلی با بیان اینکه پرسنل ما در کشت و صنعت‌ها در بیابان‌ها زیر گرمای تابستان کار می‌کنند و منتظر تغییر شرایط موجود و آبیاری مزارع به منظور حفظ ریشه گیاه نیشکر هستند، گفت: اگر نخیلات کشت دائم است، نیشکر نیز یک کشت دائمی و ٥ ساله است و اگر نخیلات آبیاری نشده، کشت نیشکر نیز آبیاری نشده است. در مزارع گیاه نیشکر به خاطر بی‌آبی آفت‌زده است اما ما آن را تا به امروز نگهداری کرده‌ایم زیرا این گیاه نماد ماست و ٥ سال است که از آن مراقبت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خسارت جدی وارد شده به مزارع نیشکر چگونه جبران می‌شود؟ گفت: براساس نظرات کارشناسی برای تولید هر کیلوگرم برنج در خوزستان، ١٠ هزار لیتر آب مصرف می‌شود و برای ٢ و نیم تن ماهی ١٠٠ هزار متر مکعب آب استفاده می‌شود، چگونه در شرایط فعلی قدرت تامین این میزان آب برای این موارد وجود دارد اما نمی‌توان آب مزارع نیشکر را تامین کرد؟

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در مسیر کشت و صنعت‌ها ٣٠ هزار هکتار برنج کشت شده است و کشاورز کنار پمپ می‌ایستد تا کسی پمپش را خاموش نکند ولی ما که در توسعه نیشکر متواضعانه برخورد می‌کنیم و شرایط فعلی استان را درک می‌کنیم، باید شاهد نابودی مزارع نیشکر باشیم.

وی گفت: مزارع نیشکر در اثر عدم آبیاری در تیرماه با بحران نابودی رو به رو هستند و اگر آبیاری انجام نشود ریشه این گیاهان ٥ ساله از بین خواهند رفت و چرخه تولید شکر در کشور طی سال‌های آینده دچار توقف می‌شود. آیا به صلاح است امسال که واردات شکر به دلیل تولید خوب آن در کشور و بویژه خوزستان متوقف شد، مجددا کلید بخورد و رضایت برخی از افراد که به دنبال واردات شکر هستند، به قیمت ایجاد بحران بزرگ کارگری رقم زده شود.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قطع برق نیشکر مزارع نیشکر خسارت رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۶۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی در کشور

موثقی نیا با اشاره به فناوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم گفت: افتتاح  مرحله  نخست واحد فیلتراسیون گِل قرمز شرکت آلومینای ایران (جاجرم)، دستاورد دیگر فناوری در زنجیره آلومینیوم به شمار می‌آید. در این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

موثقی نیا افزود: در زنجیره مس نیز استخراج پیش باطله برداری از معدن سریدون در سرچشمه شهرستان رفسنجان شروع شد.

او افزود: این معدن با ذخیره یک میلیارد تنی ماده معدنی مس، ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد داشت و برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. مدت بهره برداری از معدن سریدون ۲۵ سال خواهد بود. همچنین "جانجا"؛ معدن جدیدی که در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است در سال‌های آتی، گرمابخش توسعه صنعت مس خواهد شد. این معدن اکنون مراحل اولیه معدنکاری را پشت سر می‌گذارد و سبب ساز توسعه و تحول در منطقه می‌شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو  گفت: در این حوزه شرکت توسعه زنجیره مس در آستانه رونمایی قرار دارد. این شرکت قرار است نقش آفرینی برجسته‌ای در بخش‌های بالادستی و پائین دستی صنعت مس داشته باشد. موضوع فوق با توجه به مصرف روزافزون فلز سرخ و اهمیت آن در صنایع پیشرفته و هوشمند، اهمیت دوچندانی می‌یابد.

موثقی نیا به عملکرد بخش اکتشاف نیز اشاره کرد و  افزود: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفته که این رقم ۱۳ درصد بیش از برنامه پیش بینی شده بوده است.

وی ادامه داد: در بخش حفاری اکتشافات نیز با هدف رفع کمبود نیروی ماهر در این حوزه، برگزاری نخستین دوره آموزش رایگان حفاری مغزه گیری اکتشافی برای توسعه معدن زغالسنگ کوهبنان (استان کرمان)، از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان به شمار می‌آید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قطعی آب ۵ روستای لرستان کمتر از ۲۴ ساعت حل شد
  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • هوای گتوند در وضعیت خطرناک قرار گرفت
  • بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی در کشور
  • ناسالم بودن هوا در برخی شهرهای خوزستان برای گروههای حساس
  • وضعیت آلودگی هوای خوزستان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • رونق بخش گردشگری، سیاست قطعی استان برای توسعه اقتصادی
  • ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودرو سواری از گمرکات در سال گذشته
  • ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودروی سواری از گمرکات
  • ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری از گمرکات