Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه و محقق «مرکز تحقیق درباره سیاستگذاری» در هند با هشدار درباره ادامه «چرخش» نخست‌وزیر کشورش در قبال آمریکا هشدار داده که دهلی نو دنباله‌رو ایالات متحده نشود. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «بارات کارناد» استاد دانشگاه و محقق «مرکز تحقیق درباره سیاستگذاری» در هند یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «دهلی نو باید حرکت و چرخش خود به سمت آمریکا را تغییر دهد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او در «هندوستان تایمز» نوشت: «نشانه‌های متناقضی از دهلی نو دارد بروز می‌کند. واشنگتن نشست ۶ جولای دوجانبه وزرای دفاع و خارجه خود با دولت برآمده از حزب مردم (بهاراتیا جاناتا) هند را لغو کرد. هند تاکید کرده بود که بر سر روابطش با روسیه و ایران، سازشی نخواهد کرد. نخست‌وزیر نارندرا مودی و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست ۲۱ می‌در سوچی روابط دوجانبه دو کشور را ارتقا دادند و دهلی نو در حال آماده کردن حساب‌های بانکی جایگزین برای پرداخت پول نفت ایران است. دهلی نو، اما به دنبال دریافت مجوز مستثنی شدن از تحریم‌های کاتسا هم بوده است.

به گفته کارناد، برخی معتقدند که اقدام هند در خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه، تاکید و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران به عنوان اساس استراتژی ژئوپلیتیکی در افغانستان و آسیای میانه به همراه تلافی سریع اقدام آمریکا در اعمال تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم، تلاش دهلی نو در جهت یک بازنگری سیاست و موضع بوده، اما او همچنین اعتقادی ندارد.   وی معتقد است: «مشخصه سیاست خارجی نخست‌وزیر مودی تا حالا، چرخش و تمایل او به سمت آمریکا بوده است. این مشخصه، رویکرد ۷۰ ساله جهانی هند در حفظ فاصله از قدرت‌های بزرگ را تضعیف کرده است؛ رویکردی که نفوذ دیپلماتیک هند، آزادی عمل و مانور سیاسی این کشور و جایگاه آن به عنوان یک موازنه‌گر در نظام بین‌الملل را تقویت کرد».

از نظر این تحلیلگر هندی، «سیاست سنتی عدم تعهد این کشور، در یک دهه اخیر جامه تازه "خودمختاری استراتژیک" به خود گرفت، اما اصل مرکزی قدرت موازنه‌گر در آن تغییر نکرد و این مفهوم در دوره دونالد ترامپ طرفداران تازه‌ای به خود جلب کرده است؛ دوره‌ای که در آن به نظر می‌رسد آمریکا با دوستانش در اروپا و آسیای جنوب شرقی بدتر از کسانی که دشمنانش فرض می‌شوند، رفتار می‌کند».

کارناد از امضای «توافقنامه حمایت لجستیک» هند با آمریکا در سال ۲۰۱۶ به شدت انتقاد کرد توافقی که طبق مفاد آن، آمریکا اجازه می‌یابد عملیات‌های هوایی، دریایی و زمینی در هند انجام دهد.

نویسنده هندی ضمن تاکید بر اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست، به سابقه تاریخی از مواضع واشنگتن علیه دهلی نو در سال‌های گذشته اشاره کرد.

او نوشت: «واشنگتن در سال ۱۹۸۲ پیش از حمله مشترک هوایی هند و اسرائیل برای پیشگیری از تهدید سلاح‌های اتمی پاکستان برای بمباران تاسیسات سانتریفیوژ‌های اورانیوم در "کاهوتا" به پاکستان خبر داد و موجب ناکام ماندن حمله شد. در سال ۱۹۹۸، آمریکا محتوای نامه محرمانه آتال بیهاری واجپایی نخست‌وزیر به رئیس‌جمهور بیل کلینتون را در اختیار چین قرار داد؛ نامه‌ای که در آن تصریح شده بود که به خاطر تهدید چین، آزمایش‌های اتمی هند توجیه شده بود و در سال ۲۰۰۸ هم آمریکا اطلاعاتی را که درباره تدارکات زیرشاخه‌های سازمان اطلاعات ارتش پاکستان برای حمله تروریستی به بمبئی داشت، در اختیار دهلی نو قرار نداد».
او در پایان یادداشت خود به نخست‌وزیر هند درباره ادامه سیاست «چرخش و تمایل» به سمت آمریکا هشدار داد و نوشت: «مودی قول داده بود جایگاه هند را در جهان ارتقا دهد. تبدیل هند به یک دنباله‌رو، چنین نتیجه‌ای نخواهد داشت».

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق

پس از وقوع عملیات وعده صادق، اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های آمریکایی که از این واکنش قدرتمندانه کشورمان بهت‌زده شده‌اند، سعی در تقویت این تاکتیک رسانه‌ای مخدوش دارند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، از زمان آغاز جنگ غزه تا کنون، القای تفکیک و تمایز واشنگتن و تل آویو، تبدیل به یک سیاست رسانه‌ای و تبلیغاتی نخ نما در آمریکا شده است. بر این اساس، رسانه‌های وابسته به هر دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات و جمهوریخواه) تلاش می‌کنند پیش فرض تعلق خاطر مطلق نهاد‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا به لابی صهیونیسم را کتمان کرده و خود را بازیگری عقلانی و حتی واسطه‌گر(در روند انعقاد آتش بس) به افکار عمومی جهان معرفی کنند!

این ادعای وقیحانه در حالی از سوی جریانات رسانه‌ای آمریکا پمپاژ می‌شود که واشنگتن نه تنها هدایت فرامتنی منازعه را به سود منافع صهیونست‌ها بر عهده دارد، بلکه در سطح لجستیک و عملیاتی نیز در میدان جنگ حضور داشته و نسل کشی علیه کودکان غزه با نظارت مستقیم و بدون واسطه آن صورت می‌گیرد.

پس از وقوع عملیات وعده صادق، اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های آمریکایی که از این واکنش قدرتمندانه کشورمان بهت‌زده شده‌اند، سعی در تقویت این تاکتیک رسانه‌ای مخدوش دارند.

مروری بر گزارش واشنگتن پست در خصوص عملیات وعده صادق، این واقعیت را ملموس‌تر ساخته است. این روزنامه که بیشتر به طیف سنتی حزب جمهوریخواه آمریکا وابسته است، در شماره اخیر خود در خصوص عملیات ایران در عمق استراتژیک اراضی اشغالی می‌نویسد:

"اسرائیل در طول عملیات نظامی شش ماهه خود علیه حماس، حملاتی را در سوریه علیه ایران و متحدانش انجام داده است ما حمله اسرائیل در اول‌آوریل امسال ( حمله به ساختمان کنسولگری سقارت ایران در دمشق) با دیگر اهداف تفاوت برجسته‌ای داشت.
زیرا قاعدتاً اماکن دیپلماتیک باید معاف از درگیری و منازعات نظامی باشند. اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، آمریکا را ناامید کرد! ، سه مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، گفتند که لوید آستین، وزیر دفاع و دیگر مقامات ارشد دفاعی معتقدند که اسرائیل باید قبل از موعد به آن‌ها اطلاع می‌داد، زیرا این حمله برای منافع ایالات متحده در منطقه تأثیر داشت. اکنون آمریکایی‌ها نگران وقوع یک جنگ چندجانبه علیه مواضع منطقه‌ای خود و اسرائیل هستند، چنانچه پس از حمله ایران ( عملیات وعده صادق) نیز شاهد تبعات اقدام اسرائیل بودیم."

سؤال اصلی اینجاست که چرا واشنگتن پست و دیگر رسانه‌های آمریکایی، قبل از وقوع عملیات وعده صادق به جای محکوم کردن اقدام غیر قانونی، وقیحانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر قدس، در مصاحبه با تحلیلگر‌ها و استراتژیست‌های مختلف غربی مدعی ناتوانی ایران در واکنش به تل آویو شده و سخنی از ناامیدی آمریکا از اسرائیل به میان نمی‌آوردند؟!

واقعیت امر این است که شوک ناشی از عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق نه تنها در سطوح سیاسی، بلکه در سطوح رسانه‌ای نیز مولد بحران‌های محاسباتی و آینده پژوهی زیادی در واشنگتن و تل آویو بوده است. از این رو آثار و تبعات مؤثر عملیات وعده صادق به سود امنیت جمهوری اسلامی ایران و منطقه، به برهه زمانی کنونی محدود نخواهد ماند.

این ترس و دغدغه بزرگ و عمیق، سرتاسر آمریکا و اراضی اشغالی را فراگرفته است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق