Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@12:12:56 GMT

بیماران را از داروی ایرانی نترسانید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۶۹۸۳

بیماران را از داروی ایرانی نترسانید

وزیر بهداشت، گفت: چنانچه دارویی مشابه تولید داخل دارد و از نظر کیفیت و اثربخشی با نوع خارجی تفاوتی ندارد، باید همان داروی ایرانی برای بیماران تجویز و توصیه شود و پزشکان باید کمک کنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس کشوری مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها، اظهار داشت: تمام اقداماتی که در وزارت بهداشت به انجام می رسد، در یک طرف قرار داشته و توجه و رسیدگی به بیماران خاص، در طرف دیگر قرار دارد و تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت، جدا از مسئولیت اصلی‌شان، باید به مقوله رسیدگی به بیماران خاص به عنوان یک کار خیر بنگرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اکثر بیماران بدون اینکه نقشی داشته باشند، دچار یک بیماری خاص یا صعب العلاج می شوند و بیشترین فاکتور را در ابتلای آنها به بیماری، ژنتیک و ارثی بودن بیماری تشکیل می دهد، بنابراین، مجموعه حاکمیت، دولت، مجلس و وزارت بهداشت باید برای این گروه از مردم، اقدامات ویژه‌ای ارائه دهند تا به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه قرار بود تعداد دیگری از بیماری‌ها جزو بیماری‌های خاص شناخته شود، اما تاکنون به دلیل نبودن اراده و عدم تخصیص منابع مالی، این اقدام عملی نشده است، گفت: در برنامه بودجه سال ۹۷ نام چند بیماری قید شده بود، اما منبع مالی برای آنها تعریف نشده است.

هاشمی گفت: مسئولیت بخش مدیریت بیماری‌ها و پیوند در وزارت بهداشت برعهده دکتر شادنوش است و ایشان یکی از بهترین رؤسای دانشگاه ها بودند و اکنون این مسئولیت مهم را برعهده دارند و جای تقدیر دارد، چراکه این کار بسیار ارزشمند است، به شرط آنکه منشأ اثر باشد.

وی با بیان اینکه باید هماهنگی بیشتری بین سازمان غذا و دارو، معاونت درمان وزارت بهداشت و بیمه‌ها، برای حمایت از بیماران خاص وجود داشته باشد، تصریح کرد: مشکلاتی که این بیماران دارند  باید اصلاح شود. نباید هزینه‌های بیشتری را برای بیماران به وجود بیاوریم و منبع مالی حمایت ها از قبل مشخص شود.

هاشمی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که بازار ارز باید متفاوت از گذشته بتواند تأمین مواد اولیه و واردات را تضمین کند، از طرفی منابع محدود بیمه‌ها نیز باید صحیح مدیریت شود، اما تمام این مسائل یک طرف قضیه هستند، آن سوی ماجرا بیماران قرار دارند و چنانچه مشکلی هم وجود دارد، حل آن بر عهده ما است نه بیمار. 

وی با تاکید بر اینکه چنانچه مشکلاتی در مقوله درمان بیماران خاص وجود دارد، باید مرتفع شود، تصریح کرد: متاسفانه بالادستی های ما که باید به این مشکلات توجه کنند، به دلیل گرفتاری های متعدد یا حساسیت های کمتر، این نگاه را ندارند، یا چنانچه اراده ای هم وجود داشته، به سرانجام نرسیده است، لذا باید سعی کنیم که مشکلات را خودمان حل کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید به اینکه نباید بیماران و خانواده های آنها برای تأمین دارو و ملزومات شان نگران باشند، افزود: نباید از جمله افراد یا گروه‌هایی باشیم که بر نگرانی مردم می‌افزایند، بلکه وظیفه مان این است که به آنها آرامش دهیم، بنابراین از این پس در وزارت بهداشت هم نباید تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به نگرانی مردم می شود.

هاشمی اظهار داشت: برای حل مواردی که تاکنون برای بیماران دیالیزی، ام اس، تالاسمی و پیوندی مشکل ایجاد کرده است باید پیشنهادهای عملی داده شود تا اصلاح شده و حل و فصل شوند.

وزیر بهداشت افزود: حوزه سلامت در شرایط ویژه ای قرار دارد، زیرا منابع و مصارف باهم، همخوانی ندارد، دلیل آن هم این است که سهم بیمه‌ ای که از مردم دریافت می شود، متناسب با بسته خدمتی نیست، یعنی حق بیمه اخذ شده از مردم در قبال خدماتی که دولت ارائه می‌دهد، ناچیز است.

هاشمی گفت: البته این موضوع به آن معنا نیست که بدون افزایش سبد درآمدی مردم، سهم بیمه آنها را افزایش دهیم، اما بالاخره اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب باشد، خود مردم می‌توانند، منبع درآمدی برای بیمه ها باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تصمیماتی که توسط حکومت، دولت و مجلس اتخاذ می شود، مهم است. برخی افراد با اندیشه اقتصادی، با هزینه کرد در زمینه رفاه مخالفت می ورزند، اما به اعتقاد ما، حکومت، دولت و مجلس خوب، همانی است که به تحقق شعار مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند تا بیماران به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه مردم و انجمن ها باید کمک کنند تا توقعات زیادی ایجاد نکنند، تصریح کرد: چنانچه دارویی مشابه تولید داخل دارد و از نظر کیفیت و اثربخشی با نوع خارجی اش تفاوتی ندارد، باید همان داروی ایرانی برای بیماران تجویز و توصیه شود، مصرف داروهای خارجی که برای واردات آن باید هزاران ترفند را به کار گیریم، خیانت است، لذا پزشکان و انجمن ها باید کمک کنند تا این جایگزینی صورت گیرد، چراکه پروسه‌ای زمانبر است و این فرهنگ باید به تدریج نهادینه شده و با اقناع کردن این تغییر ذائقه صورت گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکان در جایگزینی داروی ایرانی نقش مهمی دارند، یادآور شد: برخی پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند، حتماً داروی خارجی تهیه کنند، بیمار هم از ترس سلامتی‌اش، خود را مجاب می‌کند تا داروی خارجی تهیه کند.

هاشمی درخصوص کنترل مصارف، گفت: با در نظر گرفتن سلامتی مردم، عقل، انصاف، علاقه به کشور و منافع ملی حکم می کند که بر مصرف داروهای ایرانی و ارزان قیمت تر تاکید کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در شرایطی که کشور با برخی مشکلات روبرو است، مدیریت هزینه ها اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: برخی نمایندگان، ائمه جمعه، احزاب و گروه های سیاسی به زعم خود به ایجاد توقعات دامن می زنند، لذا ما با حرف ها و وعده های دور، نباید برای مردم ایجاد درد کنیم.

هاشمی درخصوص انجمن ها خاطرنشان کرد: انجمن ها بیش از هر کسی می توانند به ما کمک کنند، کما اینکه در ۵ ساله گذشته نیز چنین بوده است.

وی با تأکید براینکه خدماتی که در سال های آینده به بیماران ارائه می شود نباید دچار کاستی شود، افزود: باید بیماران را عضوی از خانواده خود درنظر بگیریم و در رفع نیازهایشان دلسوزانه رفتار کنیم.

هاشمی در پایان گفت: در مورد حمایت از بیماران نباید روش ثابت و مطلقی را دنبال کرد. برای مثال بیمارانی که متمول و ثروتمند هستند، از درمان رایگان استفاده نکنند و اجازه دهند منابع مالی در حوزه سلامت به مردم محروم تر و کم برخوردار خدمت رسانی کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: داروی ایرانی سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۶۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با خون اهدایی شما من زنده ام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هموفیلی نخستین بار در قرن دهم کشف شد؛ هنگامی که درمانگران روی افراد مختلفی به ویژه مردان که به دلیل خونریزی بعد از یک آسیب دیدگی کوچک جان خود را از دست داده بودند، آزمایش‌های مختلفی انجام دادند؛ با وجود اینکه هموفیلی در مقایسه با سایر بیماری‌ها، نادر است، اما هم اکنون ژنتیک هموفیلی به‌خوبی شناخته شده است و با پیشرفت‌های بدست آمده طول عمر اشخاص هموفیلی از چندین سال به طول عمر طبیعی رسیده است.

علامت اصلی هموفیلی، خونریزی است. گاهی این خونریزی‌ها در همان سال‌های اول زندگی اتفاق می‌افتد و گاهی نیز در انواع خفیف در سال‌های بعدی زندگی به ویژه هنگام عمل جراحی یا بعد از تروما -ضربه- رخ می‌دهد.

خونریزی داخلی در بیماری هموفیلی ممکن است در هر نقطه از بدن، ایجاد شده و منجر به درد شدید، معلولیت یا حتی مرگ شود که در این میان خونریزی داخل مفاصل شایع است. در اغلب موارد، هموفیلی با خونریزی‌های غیرطبیعی یا با توجه به وجود سابقه این بیماری در خانواده، تشخیص داده می‌شود.

بیماران هموفیلی برای توقف خونریزی بعد از هر آسیب و کمک به روند ترمیم زخم‌ها به انعقاد خون نیاز دارند؛ در حالت طبیعی واکنش‌های انعقاد خون، مانع از خونریزی به درون عضلات و مفاصل به دنبال فعالیت‌های روزمره می‌شوند. انعقاد خون طبیعی به تعامل موارد بسیاری در خون بستگی دارد که برخی از این مواد فاکتور‌های انعقادی نامیده می‌شوند؛ در صورتی که یکی از این فاکتور‌ها به مقدار لازم در بدن موجود نباشد، ممکن است بند آمدن خون به طول انجامد؛ بیماران هموفیلی در مقایسه با افراد طبیعی فاکتور‌های انعقادی کمتری دارند. باید بدانیم بیماری هموفیلی انواع مختلفی دارد.

انواع بیماری هموفیلی
هموفیلی A و B شایع‌ترین اختلالات هموراژیک ارثی حاد هستند. بر اساس نوع فاکتور‌های انعقادی کاهش یافته، هموفیلی به سه نوع تقسیم می‌شود؛ هموفیلی نوع A ناشی از کمبود فاکتور ۸، هموفیلی نوع B ناشی از کمبود فاکتور ۹ و هموفیلی C که ناشی از کمبود فاکتورانعقادی ۱۱ است. فرد مبتلا به هموفیلی سریعتر از افراد عادی خونریزی نمی‌کند، بلکه خونریزی او بیشتر از حد طبیعی طول می‌کشد. بیماران بسته به فعالیت فاکتور با خونریزی طولانی با یا بدون تروما مراجعه می‌کنند. هدف اصلی مراقبت باید جلوگیری و درمان خونریزی باشد.

حال با نشانه‌های بالینی هموفیلی آشنا می‌شویم
تشنج نوزاد، بیقراری، نخوردن شیر کافی از سینه مادر یا شیر خشک، کبودی‌هایی بر روی پوست در اثر زمین خوردن و خونریزی‌های پوست، خونریزی در مفصل زانو، خونریزی از مفاصل مچ پا، آرنج و در درجه بعد سایر مفاصل، خونریزی در ماهیچه و خونریزی در سایر اندام‌ها، خونریزی بی دلیل از بینی و دهان و لثه، خونریزی غیرطبیعی پس از واکسیناسیون، درد، تورم یا سفتی در مفاصل، مشاهده خون در ادرار یا مدفوع، درد ناگهانی، تورم و احساس گرما در مفاصل بزرگ از نشانه‌های بالینی در دوران نوزادی و کودکی است.

روش‌های تشخیص بیماری
هموفیلی دربیشتر موارد قبل از تولد قابل شناسایی است و در دوران بارداری با انجام آزمایش ژنتیک و نمونه برداری از پرده‌های جنین در هفته دهم تا دوازدهم یا به وسیله آمینوسنتز پس از هفته پانزدهم بارداری این بیماری قابل تشخیص است.
از بدو تولد نیز نوزاد مبتلا می‌تواند علائم داشته باشد که پزشک با آزمایش خون وبررسی میزان فاکتور در خون نوزاد می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.

شعار روز جهانی هموفیلی
شعار امسال روز جهانی هموفیلی، دسترسی عادلانه به درمان و دارو برای همه مردم است.
امین افشار رئیس هئیت مدیره کانون هموفیلی ایران می‌گوید: تامین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهمترین مطالبات کانون هموفیلی ایران بخصوص در شهرستان‌های استان‌های مختلف کشور است.


۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
امین افشار رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی شمار بیماران هموفیلی را در ایران ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: کانون هموفیلی ایران وظیفه پوشش دهی همه بیماران هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی دارد.
رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران همچنین با تاکید بر اهمیت تامین دارو بیمارن هموفیلی افزود: این بیماران باید قبل از خونریزی، تمهیدات دارو و درمان را بیندیشند؛ اگر این بیماران با کمبود دارویی مواجه شوند ممکن است به مرور در حوزه مفاصل دچار معلولیت شوند، از این رو تامین داروی این بیماران مهم است.
به گفته امین افشار: توزیع دارو‌های مورد نیاز بیماران در شهرستان‌های استان‌ها می‌تواند بسترساز رسیدگی عادلانه‌تر بیماران به دارو و درمان شود.
رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران همچنین تاکید کرد: تشخیص بیماری هموفیلی از طریق ژنتیکی است و تنها راه پیشگیری بیماری هموفیلی، پرهیز از ازدواج خویشاوندی است.

درمان در بیماران هموفیلی
تنها درمان قطعی در مبتلایان به هموفیلی نوع A که دچار خونریزی شده اند، تزریق فاکتور انعقادی است که به صورت پیشگیرانه می‌توان از تزریق هفتگی فاکتور در منزل استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • برج آزادی تهران «قرمز» شد
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • برطرف شدن احتیاج استان مرکزی به داروی وارفارین
  • زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • ۲۵۵ بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد
  • با خون اهدایی شما من زنده ام
  • بجران کمبود ۳ داروی اصلی برای این بیماران