Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:22:43 GMT

تاب آوری ضروری تر از هوای سالم

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۷۳۱۳

تاب آوری ضروری تر از هوای سالم

روزنامه سبحان چاپ شیراز سه شنبه در شماره 4642 یادداشتی با عنوان 'تاب آوری اجتماعی از هوای سالم هم ضروری تر است' منتشر کرده است.

در این یادداشت به قلم سمیه رعیتی آمده است: تاب آوری دو جنبه فردی و اجتماعی دارد که در جنبه فردی، مهارت های زندگی نقش پررنگی دارد. مثل تفکر حل مساله، تفکر خلاق، کنترل استرس و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. . ولی در جنبه اجتماعی مساله تاب آوری کاملا متفاوت است و باعث توانمندی های اجتماعی می شود و در کشور ما نیز با توجه به رشد ١٠ درصدی اعتیاد زنان، افزایش طلاق و خشونت های نوین خصوصا در حوزه زنان، شاید نیاز به تاب آوری اجتماعی در حوزه زنان و خانواده حتی از هوای سالم هم ضروری تر باشد چرا که روان سالم و زندگی اجتماعی هوشمندانه می تواند انسان را در سخت ترین شرایط جغرافیایی و اقتصادی به سرمنزل مقصود برساند.
بر همگان روشن است که زنانه بودن این مسأله، اهمیت مضاعف موضوع مطروحه را یادآور می کند، چرا که زنان همزمان تربیت می کنند، پرورش می دهند، ایمنی و امنیت می آفرینند و سلامت نسل فعلی و نسل آتی وابسته به وجود ایشان است. به نظر میرسد
با حمایت و تقویت زیر ساختهای اجتماعی، تمرکز و توجه بیشتر به دارایی و توانایی های مخاطب، توسعه آموزشهای اثربخش خصوصاً در حوزه ارتباطات و حمایت یابی، ترویج و تقویت امید و نکونگری و خوش بینی، افزون سازی برنامه های مهارت آموز تأثیر شرایط منفی و صدمات احتمالی را می توان کاهش داد.
خلق و خوی مثبت، توانایی حل مساله ، اعتماد به نفس، ایمان و در نهایت اعتقادات مذهبی هم از مولفه های کارساز و ضروریات هستند. تاب آوری نیز همانند سایر عرصه ها تقسیم بندی خاصی از خوب وبد ارایه نمیکند بلکه توضیح و تفسیری از فرایند پایداری و موفقیت ارایه میدهد که متضمن حفظ و بازیابی سلامت است.
تاب آوری می تواند احساس کارآمدی و هویت، توانایی تصمیم گیری و هدفگذاری گروهی و باور به خویشتن را در جوامع به سمت درستی هدایت کند.
با شرایط موجود در جامعه باید تاکنون به این باور رسیده باشیم که سرمایه گذاری درحوزه تاب آوری اجتماعی حقیقتاً یک فرصت است چرا که واقعاً ما توانایی مسدود کردن و از بین بردن و در بعضی موارد حتی تحت کنترل در آوردن عوامل تهدید کننده را نداریم و این دقیقاً همان زمانی است که تاب آوری ضرورت وجودی خود را از طریق قدرت سازگاری و تعامل مثبت و سازنده با عوامل آسیب زا تعریف و بروز می دهد.
از برگزاری همایش های ترویجی و تبلیغی در سطح ملی تا اجرای کارگاه های تخصصی و دوره های آموزشی ویژه در سطح استانها و شهرستانها، ضرورتی است که دیگر نمی توان نادیده اش گرفت.
7368/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آسيب هاي اجتماعي تاب آوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۷۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم با معرفی نفرات برتر در استان به کار خود پایان داد.

دبیر جشنواره گفت: این جشنواره در زمینه فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی با محوریت نوجوان سالم، یاری گران زندگی و مدیریت مورد با کُلیات خودمراقبتی دانش اموزان در مقابل با کاهش، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.

منصوری افزود: بیش از شش هزار و ۵۰۰ اثر از فرهنگیان و دانش آوزان استان به دبیرخانه با محوریت نوجوان سالم ارسال شد که بیش از ۱۰۰ اثر برگزیده شدند و از آنها تجلیل شد.

او گفت: در کنار برترین‌ها یاری گران زندگی مدارس و همچنین مدیریت مورد نیز دانش آموزان توانمند در زمینه شغل‌های علمی، فناوری و افتخارات علمی و پزوهشی و اجتماعی آثار خود را ارسال کردند.

تجلی نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این آیین، جشنواره نوجوان سالم را فرصتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و خود مراقبتی دانست و گفت: تلاش ما بر این است با سالم سازی محیط و با استفاده از تاثیر گروه همسالان، مربیان و معلمان بتوانیم دانش آموزان را به سمت مسیر صحیح زندگی، هدایت و زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را در جامعه فراهم کنیم.

مولوی مدیر کل آموزش و پرورش استان هم در این آیین آشنایی دانش آموزان با مشارکت اجتماعی و ترویج زندگی سالم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از اهداف این جشنواره بیان کرد و گفت: یاری گران زندگی در مدرسه باید دانش آموزان سالم باشند و نگذارند آسیب‌های اجتماعی چه در مدرسه و چه در جامعه گسترش یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • شاخص کیفی ۲۳ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • هوای اصفهان سالم است
  • هوای مشهد ۱۴ اردیبهشت ماه، سالم است
  • هوای اصفهان سالم است/ شاخص شاهین‌شهر و زرین‌شهر بر مدار نارنجی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • اصفهان رکورددار آلودگی هوا/ هوای ۲۰ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد
  • هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق