Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@16:02:42 GMT

بیم و امید هند در جنگ تجاری با آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۷۴۸۵

زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد نخواهد گذاشت کشورها از آمریکا سواستفاده تجاری بکنند هند از اینکه هدف این تهدیدات قرار بگیرد احساس نگرانی کرد. اکنون دهلی نو در کنار رقیبش یعنی چین خود را در میانه میدان این جنگ تجاری می یابد.

به گزارش ایرنا در روز یکشنبه، هفته گذشته یک هیات از مقامات ارشد هندی با نمایندگان آمریکایی در واشنگتن دیدار و از افزایش اختلاف های تجاری میان هند و آمریکا ابراز نگرانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هند در اقدامی متقابل قصد دارد از تیرماه (ژوئن) 100 درصد تعرفه مالیاتی برای 20 نوع کالای وارداتی آمریکایی وضع کند.

این کالاهای آمریکایی شامل نخود ، نخود فرنگی، سیب تازه، گردو، روغن سویا، روغن نخل تصفیه شده، پودر کاکائو، محصولات شکلاتی، ماشین های گلف، موتورسیکلت با ظرفیت موتور بیش از 800 سی سی و سایر کالاها و وسایل نقلیه با موتورهای احتراق پیستونی می شوند.

هند هم اکنون به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است اگر ترامپ مالیات واردات آلومینیوم و فولاد از هند را کاهش ندهد، دهلی نو از ماه ژوئن تعرفه گمرکی 20 کالای مذکور را تا 100 درصد افزایش خواهد داد.

هند در اخطاری به آمریکا اعلام کرده است که تعرفه های بالای گمرکی تا زمانی که اقدامات محافظتی آمریکا پایان نیابد همچنان ادامه خواهد داشت.

دولت ترامپ در ماه مارس تعرفه گمرکی برای واردات محصولات آلومینیومی و فولادی از تمام کشور ها به جز کانادا و مکزیک را به ترتیب 10 و 25 درصد افزایش داد.

این افزایش تعرفه های گمرکی سبب شده است که صادرات آلومینیوم و فولاد هند به ارزش 1.5 میلیارد دلار صدمه ببیند.

هند پیش از این از آمریکا درخواست کرده بود که تعرفه های گمرکی را برای این کشور کاهش داده و مساله را از طریق مشورت و به صورت دوستانه حل و فصل کند. اما دولت ترامپ با این پیشنهاد هند مخالفت کرده است.
هند و آمریکا در سازمان تجارت جهانی با یدکیگر اختلاف های زیادی داشته اند.

ماه گذشته هند اعلام کرد در حال آمادگی برای مقابله با اتهامات آمریکا در سازمان تجارت جهانی مبنی بر عدم گزارش درست اطلاعات یارانه دولتی برای محصولات کشاورزی است.

آمریکا به دلیل عدم گزارش صحیح هند در خصوص قیمت حمایتی آن در ارتباط با غلات در سازمان تجارت جهانی علیه این کشور شکایت کرده و از آن انتظار دارد که به قوانین سازمان تجارت جهانی در خصوص گزارش های لازمه احترام بگذارد.

پیش از آن آمریکا از کمک های یارانه ای هند به صادرات این کشور انتقاد کرده بود.

لایتزیر نماینده تجاری آمریکا در سازمان تجارت جهانی گفت: چندین برنامه یارانه ای هند به صادر کنندگان این کشور سود می رسانند که این امر به آنها اجازه می دهد تا کالای خود را با قیمتی ارزانتر به فروش برسانند. این برنامه های به قیمت صدمه به کارگران و صادرکنندگان آمریکایی تمام می شود.

هند در مقابل تعرفه های گمرکی آمریکا برای واردات آلومینیوم و فولاد هیچ معافیتی دریافت نکرد که این امر نارندرا مودی نخست وزیر هند را وادار کرد تا تعرفه های مخصوص خود را برای کالاهای آمریکایی به ارزش 240 میلیون دلار افزایش دهد. این افزایش تعرفه در ماه اوت اجرایی خواهد شد. 

اجی سینگ رئیس شرکت هوایی اسپایس جت درباره این جنگ تجاری گفت این مسایل نشان دهنده آن است که دو کشور به اندازه کافی به یکدیگر اعتماد ندارند.

مارک ورنر سناتور دموکرات و رئیس کمیته هند در مجلس سنای آمریکا بر اهمیت روابط هند و آمریکا اشاره کرد اما گفت فکر می کند ارتباط خوبی که میان مودی و ترامپ وجود دارد به عمل تبدیل نشده است. 

اما نکته این است که به اعتقاد کارشناسان، هند بازار در حال رشد مهمی را در اختیار شرکت های آمریکا می گذارد و درعین حال یک متحد استراتژیک سیاسی برای واشنگتن در منطقه است که اغلب به عنوان یک سلاح موثر برای مقابله با چین عمل می کند. با اینحال، با توجه با سیاست های غیرانعطافی آمریکا، مقامات هندی نگرانند که در صورت افزایش تنش تجاری با آمریکا ، مجبور شوند از سایر کشور ها کمک بگیرند. 

رئیس شرکت اسپایس جت گفت: در زمینه دفاعی، بسیاری از تجهیزات نظامی هند روسی است و در زمان های دشوار روسیه در کنار هند باقی مانده است. ما به دنبال تضمین های مشابه از سوی آمریکا هستیم. ما همچنین نیازمند یک راه حل برای ادغام سیاست 'اول آمریکای' ترامپ با سیاست ' ساخت هند' نارندرا مودی هستیم. 

در همین حال مقامات هندی ابراز امیدواری کردند که دو کشور خواهند توانست در مورد اختلاف های تجاری به توافق برسند. 

آنها امیدوارند که این توافق در قالب مذاکرات محقق شود و نه اقدامات متقابل. در نهایت اگر شرایط تغییر نکند، هند نیز ناچار به واکنش خواهد شد که در آن صورت بازار های هند بر روی آمریکا بسته خواهد بود و بازار های آمریکا در دسترس هند نخواهند بود. 

با وجود نگرانی ها در زمینه تجاری، اکثر شرکت های آمریکایی اعلام کرده اند که نسبت به فرصت های اقتصادی میان دو کشور خوشبین هستند. به گفته رهبران اقتصادی آمریکا یکی از این فرصت ها تصمیم شرکت والمارت برای خرید 77 درصد از سهام شرکت فروشگاه اینترنتی هند به نام 'فلیپ کارت' با قیمت 16 میلیارد دلار است. این معامله شرکت های آمریکایی را برای بررسی فرصت های بیشتر اقتصادی در هند ترغیب کرده است. 

بازرگانان هندی معتقدند فرصت های بیشتری هم ایجاد خواهد شد زیرا سرمایه گذاران خارجی مانند 'سافت بانک' ژاپن به سرمایه گذاری های خود در بخش شرکت های دانش بنیان هند ادامه می دهند. 

آمریکایی ها هم بیکار ننشسته اند و می دانند که از دست هند به خاطر سیاست های ترامپ عاقلانه نیست. 

فرصت های تجاری هم برای شرکت های بزرگ و کوچک هندی و آمریکایی چشمگیر است. هند در یک دهه آینده دارای سریع ترین رشد اقتصادی خواهد بود. این امر در حال تبدیل شدن به واقعیت است. از دیدگاه تجاری، فرصت های بسیار خوبی وجود دارد. 

در عین حال، اقتصاد هند از این جنگ تعرفه ای که برخی اقلام بسیار راهبردی را شامل می شود صدمه خواهد دید. چودری بیرندر سینگ، وزیر فولاد هند اعلام کرد تعرفه 25 درصدی آمریکا برای واردات فولاد می تواند به صنایع داخلی هند صدمه بزند.

این درحالی است که سینگ پیش از این اعلام کرده بود تعرفه های سنگین آمریکا برای واردات آلومینیوم و فولاد تاثیر زیادی بر تولید فولاد در هند نخواهد داشت زیرا از مجموع صادرات فولاد هند به جهان تنها 3.3 درصد به آمریکا صادر می شود.

وی افزود: 25 درصد تعرفه گمرکی آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم تاثیر مستقیم کمی بر صادرات هند خواهد داشت زیرا سهم هند در صادرات فولاد به آمریکا در مقایسه با سایر کشورها کمتر است اما این تعرفه ها به صورت غیر مستقیم به صنایع داخلی هند تاثیر خواهند گذاشت.

ویزر فولاد هند افزود: کشورهایی که دارای صادرات گسترده فولاد به آمریکا هستند مجبور خواهند شد تا برای فروش محصولات خود به بازار های دیگر از جمله هند توجه کنند که این امر سبب اختلال در تولید داخلی فولاد هند خواهد شد.

هند در ماه دسامبر، مالیات بر واردات کالاهای الکتریکی مانند تلفن های همراه و تلویزیون را افزایش داد. این کشور در ماه جاری نیز 40 مورد دیگر از اقلامی که شامل افزایش مالیات می شوند را در بودجه خود اعلام کرد. این محصولات شامل عینک آفتابی، آبمیوه و قطعات خودرو بودند.

هند می گوید که این اقدام با هدف ایجاد فرصت برای رشد صنعتی داخلی و همچنین به منظور افزایش سهم تولید در تولید ناخالص داخلی به حدود یک چهارم از 15 درصد کنونی و ایجاد ده ها هزار شغل مورد نیاز برای یک نیروی کار جوان است.

یک مقام در وزارت اقتصاد هند با حمایت از این سیاست دولت اعلام کرد تمهیدات درنظر گرفته شده واکنشی در مقابل اقدامات انجام شده در سایر بخش های جهان است.

وی افزود: زمانی که تمام اقتصاد های بزرگ دنیا از جمله آمریکا و چین سیاست های محافظه کارانه خود را دنبال می کنند، چرا از هند انتقاد می شود.

تجارت دوجانبه میان هند و آمریکا از 20 میلیارد دلار در سال 2001 به 115 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است. آمریکا یک پنجم از محصولات تولیدی و خدمات، هند را وارد می کند و کسری تجاری این کشور با هند از 13 میلیارد دلار در سال 2006 به 31 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است.

یک مقام در سازمان تجارت آمریکا گفت: کارشناسان اقتصادی در حال بررسی تاثیر تعرفه های گمرکی هند بر شرکت های آمریکایی هستند. در دولت ترامپ سازمان های تجارت آمریکا نسبت به موضوع تجارت حساسیت بیشتری از خود نشان می دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: جنگ تجاری دونالد ترامپ هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۷۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو

تین نیوز

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تعاملات گروه خودروسازی سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایراسین، جواد توسلی مهر در نشست مشترک مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و معاونین شرکت فولاد مبارکه و گروه خودروسازی سایپا گفت: صنعت فولاد صنعت مادر و یکی از زیرساخت های مهم تولید کشور است و از سوی دیگر نیز صنعت خودرو نیز پیشگام است.

توسلی مهر با بیان اینکه شرکت های خودروسازی با حدود ۵۵ میلیون نفر سهامدار در بازار سرمایه رو به رو هستند، گفت: از سویی نیز باید توجه داشت که ۶۰۰ هزار خانواده در زنجیره تامین خودروسازی ارتزاق می کنند و در این زمینه گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو حدود ۱۰۰ هزار خانواده را شامل می شوند و در این زمینه قسمت بزرگی از اجتماع را شامل می شوند.

وی با بیان اینکه مسایل کشور را باید ساده تر کرد تا حل شوند، افزود: مسایل ما خیلی پیچیده شد و به این دلیل قابل حل نبود و تاثیر آن خوب نشدن حال مردم بود.

توسلی مهر با بیان اینکه بحث تولید می تواند حال مردم را خوب کند، گفت: گرفتاری های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... با پرداختن به تولید و تامین معیشت مردم حل خواهد شد و راهکار آن نیز این است که باور کنیم ظرفیت خوبی در کشور است که باید استفاده شود.

توسلی مهر با بیان اینکه بخش زیادی از تحریم ها در کشور خودساخته است، ابراز کرد: در صورت برطرف کردن تحریم های داخلی خودساخته می توان حال مردم را خوب کرد.

وی با بیان اینکه در کشور و در دهه ۹۰ ایران خودرو دیزل زیانی ۱۳ برابر سرمایه داشت، افزود: در این شرایط سهامداران شکایت کرده بودند برای انحلال شرکت، سهامداران عمده از جمله ایران خودرو حال خوبی نداشت و اتفاقات خوبی نیفتاد اما وقتی روند معکوس شد و افزایش و جهش تولید را در دستور کار قرار دادیم، در سال ۹۹ به چهار برابر میزان تولید رسیدیم و سال ۴۰۰ به سود خالص سنگین و سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار میلیارد سود خالص رسیدیم و به نسبت همین مبلغ پول به دولت دادیم و می توان گفت ۲ همت برای تولید سرمایه گذاری شد که حجم زیادی از اشتغال زایی را به همراه داشت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه امسال در سایپا برنامه ای ۱۰۰ درصد قابل انجام را در دستور کار داریم، گفت: تولید حدود ۶۷۱ هزار دستگاه خودرو را در دستور کار داریم و این آمار در سال گذشته ۴۷۰ هزار خودرو بوده است که می توان گفت در سال جاری ما ۴۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون از برنامه عقب نبوده ایم، اضافه کرد: گروه خودروسازی سایپا در حال حاضر حدود ۶۰ همت به بانک ها ۳۸ همت به قطعه سازان بدهکار هستیم ضمن اینکه حدود ۴۵ همت پیش فروش خودرو را داریم و تحویل۲۴۷ هزار خودرو نیز به سال جاری منتقل شده است که با همین وضعیت موجود بر این باوریم که برای تولید به مشکلی بر نمی خوریم و به راحتی از کل زیان انباشته سایپا خارج خواهیم شد.

توسلی مهر گفت: گروه خودروسازی سایپا در سال جاری ۴۰۰ همت تعهد فروش دارد و در حال حاضر گردش مالی در گروه حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ همت را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است، ابراز کرد: ما مواد اولیه را از بورس تهیه می کنیم و اگر این قیمت توسط دولت مدیریت و نگهداری شود دیگر هر روز نیاز به قیمت گذاری خودرو نداریم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برای انجام روند اصلاحی رفتارهای خوبی را شاهد بوده ایم، ابراز کرد: امیدواریم تا چند روز آینده نتایج خوبی را دریافت کنیم و تعاملات خوبی را با زنجیره تامین از جمله فولادمبارکه بهتر خواهد شد.

وی گفت:ما در ایران خودرو دیزل شرایط پرداختی خوبی را داشتیم و همین روند را در گروه خودروسازی سایپا نیز دنبال خواهیم کرد.

توسلی مهر با بیان اینکه استفاده از فناوری های نوین در خودروسازی نیاز به حل مشکلات مالی در این شرکت دارد، افزود: برای این امر اصلاح قیمت مواد اولیه امری ضروری است.

توسلی مهر با بیان اینکه تعاملات ما با فولادمبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو است، تصریح کرد: افزایش ۴۰ درصدی اعلام نیاز به ورق خودرو در این راستا انجام شده است.

کوروش کمان کش، معاون خرید و صادرات گروه خودروسازی سایپا نیز در این نشست ضمن قدردانی از زحمات فولاد مبارکه طی سال هایی که با گروه خودروسازی سایپا همکاری داشته است، اظهار کرد: همواره همکاری های سایپا و فولاد مبارکه به نحو احسن بوده و با طرح های توسعه ای که در دستور کار فولاد مبارکه قرار دارد در سال های آینده، شرایط بهتری را خواهیم داشت.

وی افزود: هماهنگی و برنامه ریزی خوبی در این مجموعه برای افزایش تولید داخل انجام شده تا بتوانیم خرید خارجی را در سایپاکاهش دهیم.

معاون خرید و صادرات گروه خودروسازی سایپا به تغییرات تولید ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو اشاره کرد و گفت: خرید صورت گرفته طی ۲ ماه اخیر به ۱۰ هزار تن رسیده است و تولید این محصول در ورق خودرو که از زیرمجموعه های گروه فولاد مبارکه است، سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: این امر هم به وزارت صمت برای استفاده از این ارز برای کارهای واجب تر کمک می کند و از سویی نیز فشاری را از رو بانک مرکزی بر می دارد که این ارز را برای دیگر خریدهای خارجی استفاده کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد