Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-05@07:52:02 GMT

تامین منابع مالی پایدار؛ ضرورتی برای حوزه سلامت

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۱۷۵۳۲

به گزارش وانانیوز، 

دکتر سید مرتضی ادیانی درباره تامین منابع در نظام سلامت گفت: اگر دولت و مجلس در زمان تصویب بودجه، اولویت را به حوزه سلامت بدهند؛ امری نیکوست اما برای دسترسی به منابع پایدار باید راه‌کارهای دیگری را نیز پیگیری کرد. به طور مثال یکی از روش‌ها، مالیات بر صنعت گردشگری است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعمال مالیات بر کالاهای آسیب رسان به سلامت نیز از جمله روش‌های تامین منابع برای نظام سلامت است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت خیرین، ایجاد تعهد دولت بر فروش خدمات به شهروندان خارج از کشور، استفاده از نذورات و غیره نیز از جمله راه‌کارهای تامین منابع مالی برای نظام سلامت است.

ادیانی با بیان این‌که بسیاری از منابع در نظام سلامت پراکنده است، ادامه داد: البته این‌که فقط پول داشته باشیم، تضمینی بر کیفیت سلامت نیست و نیاز به استفاده بهینه از منابع وجود دارد. بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۰ سازمان جهانی بهداشت، ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های نظام سلامت، هدر می‌رود. بیش از نصف داروهایی که در سطح جهان تجویز می‌شود، به طور نامناسب توزیع و به فروش می‌رسد و فقط نیمی از بیماران موفق به دریافت دارو بر اساس نسخه می‌شوند. به طور متوسط ۳۴ تا ۴۴ درصد داروهای ژنریک در آفریقا و اروپا و مناطق اقیانوس آرام بیش از نیاز مردم تجویز می‌شود. خرید داروهای برند به جای ژنریک نیز باعث ناکارآمدی می‌شود.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که ۵۰ درصد تجهیزات پزشکی در کشورهای در حال توسعه تا حدی قابل استفاده یا بدون استفاده است، اظهار کرد: در کشور ما چیزی حدود ۳۰ درصد هزینه‌ها صرف دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، ادیانی با بیان این‌که حدود نیم تا دو سوم هزینه‌های کل نظام سلامت در بسیاری از کشورها صرف مراقبت‌های بیمارستانی می‌شود، افزود: در کشور ما حدود ۶۰ درصد هزینه‌ها مربوط به مراقبت‌های بیمارستانی می‌شود.

وی با بیان این‌که از هر هزار ویزیت در آمریکا، ۹۱.۲ درصد به ام آر آی ارجاع شده، اظهار کرد: این آمار در کشور ما به مراتب بالاتر است.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: بیمارستان درمان سازمان بیمه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست

اوکراین نمی‌تواند کمک‌های مالی ایالات متحده را برای پرداخت حقوق بازنشستگی خرج کند. این را خبرنگاران شبکه آر بی سی اوکراین گزارش دادند.

کنگره آمریکا تصمیم گرفته است که از ۶۱ میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین، ۷.۸ میلیارد دلار برای پوشش کسری بودجه دولت هزینه شود. اما کی‌یف این وجوه را نمی‌تواند صرف پرداخت حقوق بازنشستگی کند، چنین شرطی در قانون پیش بینی شده است.

در همان زمان، دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین اطمینان داد که بودجه‌ای جدا برای پرداخت‌های اجتماعی پیدا خواهد شد. شمیگال در ۲۷ آوریل در برنامه تلویزیونی سراسری اوکراین گفت: در واقع، ما کاملاً مطمئن هستیم که امسال و سال آینده همه پرداخت‌های اجتماعی، همه حقوق بازنشستگی و همه یارانه‌ها را تامین می‌کنیم.

نخست وزیر اوکراین تاکید کرد که پرداخت مستمری به طور کامل و به موقع انجام خواهد شد.

وزارت دارایی اوکراین همچنین اطمینان داد که اوکراینی‌ها حقوق بازنشستگی خواهند داشت. به هر حال، علاوه بر ایالات متحده، منابع مالی دیگری نیز از اتحادیه اروپا، ژاپن، کانادا، انگلیس و نروژ تامین شده است. تا سال ۲۰۲۴، این کشور‌ها ۱۱.۸ میلیارد دلار به کی‌یف پول داده‌اند.

اوکراین در حال حاضر با کسری بودجه ماهانه مواجه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • تامین آب شرب سالم و پایدار برای روستای «دره دول» بخش ماژین
  • نشستی برای بررسی مسائل تامین آب شرب پایدار در شهر خضرآباد
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • تاکید بر تامین لاستیک خودرو از منابع معتبر دولتی
  • مردم ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی را از جیب پرداخت می‌کنند
  • آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام