Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست هم‌اندیشی مدیران عامل بانک‌های دولتی و بانک‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی با حضور دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حسین‌زاده بحرینی رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس به میزبانی بانک تجارت برگزار شد.

به گزارش تابناک، نشست هم‌اندیشی مدیریان عامل بانک‌های دولتی و بانک‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی، عصر دوشنبه بیست و پنجم تیر و با هدف بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای برون‌رفت بانک‌ها از شرایط موجود برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت ضمن عرض خیرمقدم، در سخنان خود عدم بررسی ریشه‌ای مشکلات نظام بانکی را عاملی مهم در افزایش چالش‌های موجود دانست و گفت: بانک تجارت از ابتدای سال‌جاری این مهم را در جلسات متعدد با وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، مسئولان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی جدی و کارشناسی قرار داده است.

دکتر پورابراهیمی در ادامه این نشست گفت: شرایط فعلی بانک‌های کشور از مطلوبیت لازم برخوردار نبوده و ادامه این روند فعالان اقتصادی، توده مردم و سیاستگذاران اجرایی کشور را با چالش‌های بیشتری روبرو می‌کند. رسیدگی به وضعیت مطالبات نظام بانکی بهویژه مطالبات بانک‌ها از دولت در صدر برنامه‌ها قرار دارد که این موضوع از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی است.

وی با برشمردن دلایل به وجود آمدن این شرایط افزود: در کنار عوامل بیرونی بخش مهمی از این مشکلات به مدیریت بانک‌ها و ساختارهای متفاوت آنها بر می‌گردد. در این بین عدم استقلال بانک مرکزی را هم می‌توان اضافه کرد. شرایط کنونی سبب شده که انتظارات جامعه از بانک‌ها به درستی پاسخ داده نشود. بانک تجارت از جمله بانک‌هایی است که برای شناسایی و حل مشکلات موجود پیشقدم شده و این موارد را در جلسات مختلف تخصصی با مسئولین ذیربط مطرح و پیگیری کرده است. مسلما برگزاری این جلسات را با هدف ارتقاء توانمندی نظام بانکی با محوریت بانک تجارت ادامه خواهیم داد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی راهکارهای بهبود این شرایط را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اولین اقدامی که باید مدنظر قرار گیرد نوسازی و اصلاح ساختار بانکها است تا با رویکردی جدید بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. به نظر می‌رسد داشتن انتظارات منطقی و تخصصی از بانک‌ها در شرایطی باید مطرح شود که با شناسایی چالش‌های موجود، راهکارهای لازم را برای اصلاح وضعیت بانک‌ها ارائه و پیاده‌سازی کنیم.

پور ابراهیمی یکی از وظایف مهم بانک‌ها در این شرایط را مدیریت نقدینگی عنوان کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که حتی به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری در اولین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به آن اشاره شد ضرورت ساماندهی نظام بانکی است. در کنار اقداماتی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این زمینه آغاز کرده‌اند مدیران بانک‌ها نیز برای تغییر این شرایط باید با تمام توان خود به میدان آمده و در حوزه میدانی و مباحث نظری و تخصصی راهکار ارائه کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به موضوعات مهم در دست اقدام این کمیسیون اشاره و خاطر نشان کرد: اصلاح قانون بانک مرکزی با توجه به شرایط اقتصادی موضوع مهمی است که در دستور کار کمیسیون قرار دارد. بررسی‌های لازم در این رابطه انجام شده و در آینده تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ خواهد شد. اولویت دوم بازنگری و اصلاح قانون بانکداری است. امیدواریم مجموع این اقدامات مسیر حرکت بانک‌ها را هموار کرده و اصلاح ساختار بانک‌ها را به دنبال داشته باشد.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان این جلسه به جمع‌بندی نتایج نشست پرداخت و گفت: نحوه تسویه و تعیین تکلیف مطالبات بانک‌ها از دولت با مکانیزم‌های خاص و در قالب پیشنهادات طرفین، مشکلات مالیاتی نظام بانکی، موضوع احکام قضایی علیه بانک‌ها، انتقال منابع شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی، افزایش سرمایه نظام بانکی از دیگر مواردی بود که به آن پرداخته شد. دکتر پورابراهیمی افزود: با استمرار این نشست‌ها ، یک بسته پیشنهادی برای ارتقای نظام بانکی تهیه و ارائه می‌شود.

سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه این نشست تخصصی افزود: بحث و رسیدگی به مطالبات بانک‌ها از دولت نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت؛ چرا که مدت‌ها است بدهی‌های دولت به بانک‌ها تعیین تکلیف نشده است و با توجه به تعهدات سرفصل‌ها، اضافه برداشت‌هایی از بانک مرکزی صورت گرفته که این موضوع در حجم نقدینگی تاثیر منفی داشته است؛ از طرفی روی افزایش هزینه‌ها در ترازنامه نظام بانکی موثر بوده است، بنابراین تاکید شد باید به این وضعیت رسیدگی شود.

مدیران عامل بانک‌ها در بخش دیگری از این نشست تخصصی به بیان نقطه نظرات خود برای بهبود وضعیت نظام بانکی پرداختند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: نظام بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۷۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: بررسی قانون افزایش تعطیلات آخر هفته بعد از تعطیلات به جریان می افتد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: رسیدگی به لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان هفته در دستورکار نمایندگان در جلسه روز (یکشنبه ۲۰ اسفند ماه) قرار داشت .   به گزارش تسنیم، حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان و افزایش تعطیلات پایان هفته، گفت: رسیدگی به لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان هفته در دستورکار نمایندگان در جلسه روز (یکشنبه ۲۰ اسفند ماه) قرار داشت که نمایندگان در این جلسه پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات لایحه مذکور با اکثریت آرا موافقت کردند.    وی افزود: با نظر رئیس مجلس این لایحه دو شوری شد یعنی اینکه برای بررسی جزئیات مجدداً به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.   سخنگوی کمیسیون اجتماعی درباره جزئیات این لایحه ، گفت: این لایحه مربوط به افزایش تعطیلات پایان هفته به ۲ روز و همچنین کاهش ساعت کاری کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و همچنین مسئله مربوط به دو روز تعطیلی یعنی پنج‌شنبه و جمعه یا جمعه و شنبه است.   گودرزی بیان کرد: اعضای کمیسیون اجتماعی با توجه به اهمیت موضوع پس از پایان تعطیلات نوروز در اولین جلسه مجدداً جزییات لایحه مذکور را بررسی کرده و گزارش نهایی جهت بررسی در جلسه علنی به هیئت رئیسه ارائه می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محمد صدر: لایحه حجاب بانک‌ها را هم ورشکسته می‌کند
  • ضربه بهره ۳۰ درصدی بانک‌ها به «جهش تولید»/ رشد بهره بانکی مشارکت در تولید را تحقیر می‌کند
  • سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه عفاف و حجاب باشد /برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند /این لایحه بانک ها را ورشکسته می کند
  • وجود موریانه های بی صدا در اقتصاد ایران
  • سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: بررسی قانون افزایش تعطیلات آخر هفته بعد از تعطیلات به جریان می افتد
  • ادعای یک خبرنگار اقتصادی؛ استقلال را به بانک زیان‌ده دادند!
  • طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در نوبت بررسی در مجلس است
  • طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌ها در نوبت بررسی مجلس است
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟