Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌ها باید پشتوانه علمی و پژوهشی خود را افزایش دهد گفت: در هر اقدام اداری باید سهمی از اقدامات پژوهشی وجود داشته باشد و پژوهش در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید جدی‌تر گرفته شود. ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز، 26 تیرماه، در نشستی با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اعضای جدید هیات امنای این نهاد با تأکید بر این مطلب، افزود: تعامل هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با نهادهای حقوقی دیگر از جمله کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. با هدف هم‌افزایی در اقدامات ضروری است.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برخی موضوعات نیاز به تقویت دارد که از آن جمله تقویت و گسترش کمی کتابخانه‌های عمومی کشور است. اینکه شهری بدون کتابخانه باشد خوب نیست. کتابخانه ها پایگاه اجتماعی ما بوده و هست؛ بنابراین نباید در دسترسی به کتابخانه ها به ویژه در مناطق کم برخوردار با مشکل مواجه شد. اینکه چگونه در توزیع کتابخانه‌ها و دسترسی به آنها عمل کنیم، نیاز به نقشه راهبردی و روشنی داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گسترش سرانه مطالعه موضوع دیگری است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید به آن توجه داشته باشد. درست است که این نهاد تنها مسئول این موضوع نیست ولی با توجه به راهکارها و نقشی که در ارتقای سرانه مطالعه می تواند داشته باشد، موضوع مهم و قابل توجهی است؛ بنابراین در این زمینه باید گسترش عادلانه را افزایش دهیم.

وی استفاده حداکثری از فضاهای فرهنگی، هنری و دینی از جمله مساجد را موضوع دیگر مورد توجه برشمرد و گفت: فضاهای فرهنگی و هنری سرمایه های مادی و معنوی محسوب می شوند و نهاد کتابخانه های عمومی کشور باید در افزایش بهره وری از این فضاها در جهت ارتقای حوزه های کتابخوانی اهتمام داشته باشد.

صالحی در ادامه توجه به ایجاد امکانات لازم برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی را مهم دانست و افزود: این حوزه در نهاد کتابخانه های عمومی کشور باید با نگاه سرمایه گذاری بر تربیت انسان سالم، مفید و کتابخوان مورد توجه قرار بگیرد. کتابخوانی باید از کودکی شکل بگیرد و در درون فرد نهادینه شود. توجه این نهاد نیز به این حوزه نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم با تاکید بر توجه به اقشار خاص در نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: توجه با این امر از جمله قشر نابینایان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز شده است و اقدام مناسبی است زیرا این اقشار دارای محرومیتی اجتماعی هستند که از طریق کتابخوانی بخشی از این محرومیت ها ترمیم می شود.

صالحی با تاکید بر تقویت پشتوانه علمی و پژوهشی نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: در این زمینه می توان از ظرفیت نهادهای علمی برای تقویت بیش از پیش بخش پژوهشی این نهاد بهره برد.

وی همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی، ادبیات و کودک و نوجوان را ضروری برشمرد و گفت: هر چقدر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این سه گروه تعامل بیشتری داشته باشد به فرایند برنامه ریزی و عملیاتی کمک بیشتری می کند.

صالحی در پایان بر نقش بخش خصوصی در ارتقای کتابخوانی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: باید تلاش کرد توجه بخش خصوصی در سرمایه گذاری زیرساختی و منابع را افزایش داد و از بزرگان حوزه کتاب و کتابخوانی در این زمینه بهره برد.

در ابتدای این جلسه علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات این نهاد در سال‌های 96 و سه ماهه نخست 97 گفت: از خرداد سال 93 تا 97 تعداد 529 باب کتابخانه به کتابخانه های عمومی کشور افزوده شده است.

وی با اشاره به اقدامات ترویجی و فرهنگی این نهاد ادامه داد: در سال 96 تعداد 21 هزار نشست کتابخوان از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شده است و پژوهش هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

مختارپور گفت: از سال 94 پویش مجازی در زمینه معرفی کتاب از سوی این نهاد راه اندازی شد که بر اساس آن هر فردی می تواند در یک ویدئوی یک تا سه دقیقه‌ای به معرفی کتاب بپردازد.

مختارپور همچنین گزارشی از مجموعه فعالیت های این نهاد از هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، طرح کتابخانه گردی، طرح با هم بخوانیم و ... ارائه داد. در پایان این جلسه احکام هوشنگ مرادی کرمانی، مهری پری رخ، فاطمه فهیم‌نیا و طیبه سیاوشی به عنوان اعضای حقیقی جدید هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن ها ارائه شد.

انتهای پیام/

R1013197/P1013197/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وزارت ارشاد سید عباس صالحی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهاد کتابخانه های عمومی کشور وزارت ارشاد سید عباس صالحی نهاد کتابخانه های عمومی کشور وزارت ارشاد سید عباس صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۱۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ اسلامی گفت: تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی از تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۲ باب کتابخانه مساجد استان زنجان خبر داد و افزود: این طرح در راستای افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

به گفته اسلامی، باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتاب فروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر تشکیل می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی با هدف آموزش شیوه‌های مربیگری و راه‌اندازی باشگاه‌ها برای افراد علاقمند و واجد صلاحیت در این طرح پیش بینی شده است.

وی گفت: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه‌بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

اسلامی افزود: شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ است و فرایند ثبت باشگاه و رقابت در دوره ششم جام از نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است
  • بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برای تسهیل ورود معلولان
  • مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان منصوب شد
  • اسماعیلی: گفتگوی ایران فرهنگی را گسترش داده ایم
  • مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «فتح خون» برگزار می شود
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با کتابخانه‌های عمومی مازندران
  • انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان